Brugt Diesel Bil m mange KM - godt/skidt ?~
Fra : meier

Dato : 27-06-06 10:12

Jeg er på jagt efter en ny rummelig bil i 70.000 krs klassen - og
havde kig på enten en citroen Xsara - eller en Fiat Marea ....

Jeg syntes at Xsara virker meget billig iforhold til årgang og km - og
marea ja den kan jeg bare godt li

Men så faldt jeg over en mazda 626 - og en diesel endda - og syntes at
det er en virkelig flot vogn .. og efter hvad jeg har læst i gruppen
en udemærket bil ..men check lige km 413.000

og ingen garantier fra forhandleren - jeg er lidt i tvivl om jeg tør
købe en med så mange km - det er billigt - og det ville være dejligt
med en diesel ..

Nogen der har et par råd ... hvad skal man evt chekke og hvad kan der
være af alvorlige problemer med en bil med så mange km ??

klip ----

Mærke og model   Mazda 626 2.0i GLX DITD st.car
Brændstof   diesel
Døre   5-dørs
Årgang   1999
Antal km   km 413.000
Farve   Champagnemetal
Mazda 626 2.0i GLX DITD st.car
1999, airc., 15" alufælge, fjernb. c.lås, udv. temp. måler,
el-ruder, el-spejle, armlæn, bagagerumsdækken, splitbagsæde,
læderrat, 4 airbags, antispin, tagræling, hækspoiler, veloursæder,
træk, 18,2 km/l, synet 5/2005, yderst velholdt, AFHENTNING helt uden
reklamationsret af nogen art., Champagnemetal, km 413.000, kr 69.900
ekskl. lev.

Fra : Henning

Dato : 27-06-06 10:29

>træk, 18,2 km/l, synet 5/2005, yderst velholdt, AFHENTNING helt uden
>reklamationsret af nogen art., Champagnemetal, km 413.000, kr 69.900

Ovennævnte ville gøre at jeg gik langt uden om! Forhandleren kan ikke
fraskrive sig de to års reklamationsret lige meget hvad han skriver i
annoncen. Når han forsøger er det fordi der stikker noget under!

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-06-06 10:56

Henning skrev:

> Ovennævnte ville gøre at jeg gik langt uden om! Forhandleren kan ikke
> fraskrive sig de to års reklamationsret lige meget hvad han skriver i
> annoncen. Når han forsøger er det fordi der stikker noget under!

Tja.. Min søn har lige købt brugt bil. Forhandleren
skriver på slutsedlen " 2 års reklamationsret iht
købeloven"
Da vi så reklamerede, iht købelovens 6 mdrs garanti, sagde
han at " det ville han da skide på".
Mit råd må være at få nedfældet:
"6 måneders garanti og 2 års reklamationsret
iht købeloven" på slutsedlen.

Peter Schrøder

Fra : Henning

Dato : 27-06-06 11:14

On 27 Jun 2006 09:56:04 GMT, Peter Schrøder
<petersch@vip.cybercity.invalid> wrote:

> [...]
>han at " det ville han da skide på".
>Mit råd må være at få nedfældet:
>"6 måneders garanti og 2 års reklamationsret

Må vi få navnet på forhandleren, så vi andre kan holde os væk?

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 27-06-06 12:10

"Må vi få navnet på forhandleren, så vi andre kan holde os væk?"

Så bliver listen lang. Jeg har da været rundt ved rigtig mange forhandlere,
som har taget biler i bytte, som de ikke vil have i udstillingen og sælger
engros til fortorvsmekanikere. Hvis en forhandler har taget en bil i bytte
til 10kkr og han normalt sælger biler i 500kkr klassen, så kører han da ikke
bare den ibyttetagne bil til skrot.... Og sjældent vil han have sådan en bil
i hans udstilling... Men som skrevet tidligere så vil færre og færre
forhandlere sælge den slags til private.... Og jo, jeg kender godt
købeloven... Se tidligere indlæg

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-06-06 12:40

Henning skrev:

> Må vi få navnet på forhandleren, så vi andre kan holde os væk?

Jeg vil egentlig helst ikke opgive navnet på
forhandleren. Han ringede hjem til mig om aftenen
og var temmelig ubehagelig.
Hvis det bare var mig selv, skulle jeg såmænd nok
få ham ned med nakken. Jeg er mere bekymret for
min søn, som har brugt alle sine sparepenge på
bilen.

Peter Schrøder

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-06-06 03:25

Peter Schrøder wrote:

> Jeg vil egentlig helst ikke opgive navnet på
> forhandleren. Han ringede hjem til mig om aftenen
> og var temmelig ubehagelig.

Den slags kan betale sig for forhandleren. Tingene bliver ikke lavet eller
bliver trukket i langdrag og folk gider ikke.

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-06-06 11:43

Peter Schrøder skrev:

> [...]
> han at " det ville han da skide på".
> Mit råd må være at få nedfældet:
> "6 måneders garanti og 2 års reklamationsret

Min mor fik skrevet i slutsedlen at der var 6 måneders garanti, hvor
alle o mærkede fejl fra en FDM test ville blive udbedret uden beregning.

Den får de svært ved at løbe fra, hvis der skulle vise sig noget, selvom
der nok ikke bør være noget på en 3 år gammel polo der har kørt 60.000 km.

Fra : Michael Kristensen

Dato : 27-06-06 13:11

> Da vi så reklamerede, iht købelovens 6 mdrs garanti

Købeloven giver ikke 6 mdrs garanti. Den giver 24 mdr reklamationsret, hvor
de første 6 mdr er med omvendt bevisbyrde.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-06-06 13:34

Michael Kristensen skrev:
> Købeloven giver ikke 6 mdrs garanti. Den giver 24 mdr
> reklamationsret, hvor de første 6 mdr er med omvendt bevisbyrde.

De første 6 måneder er omfattet af formodningsreglen:
"Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de
første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var
defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6
måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen
forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal
bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i
den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet."

I praksis betyder det: Hvis forhandleren formoder det koster
penge, er det formodentlig ikke dækket af reklamationsretten.

Peter Schrøder

Fra : Michael Nielsen

Dato : 27-06-06 19:04

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> [...]
> første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var
> defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6

Og dette gjelder også brukte biler, som f.eks. har kjørt 300.000 km?
Så er jeg glad jeg ikke er bruktbilselger i DK

--
Michael Nielsen
1991 Mercedes-Benz W140 400 SE

www.mercefreaken.com

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-06-06 07:22

Michael Nielsen skrev:

> Og dette gjelder også brukte biler, som f.eks. har kjørt 300.000 km?
> Så er jeg glad jeg ikke er bruktbilselger i DK

Det gælder ved al handel med forhandlere.
Ligesom i alle andre brancher må bruktbilssælgeren
indkalkulere en vis % til reklamationer.
Problemet er så, at hajerne, som lokker med lavere
priser, bliver lige så dyre som autoriserede
forhandlere.

Peter Schrøder

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 28-06-06 10:08

[snip]
> Og dette gjelder også brukte biler, som f.eks. har kjørt 300.000 km?
> Så er jeg glad jeg ikke er bruktbilselger i DK

Ja det gælder også ved handel med brugte biler. Men praksis er at kun fejl
der ikke er forventelige, kan kræves udbedret med henvisning til
reklamationsretten.

Så en vinduesopruller der bliver defekt 4 mdr efter køb af en bil med
300.000 km på bagen, kommer man selv til at betale.

Mvh
Michael

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-07-06 21:18

Michael Jørgensen wrote:
> [...]

> Så en vinduesopruller der bliver defekt 4 mdr efter køb af en bil med
> 300.000 km på bagen, kommer man selv til at betale.

Er det forventeligt at sådan en går i stykker efter 4 måneder?? Hvilken bil
snakker vi så om her??

Når tingen går i stykker mindre end 6 måneder efter salget har fejlen også
været til stede ved købet (tjek købeloven) og forhandleren skal klare sagen
vederlagsfrit.

--
Per, Esbjerg

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 03-07-06 07:58

[snip]

> [...]
>
> Når tingen går i stykker mindre end 6 måneder efter salget har fejlen også
> været til stede ved købet (tjek købeloven) og forhandleren skal klare

I praksis ikke på en bil der har kørt 300.000 km ved købet. Da må køber
forvente visse udgifter.

Havde det været en ny bil havde det forholdt sig som du skriver.

Mvh
Michael

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-06-06 15:38

"Michael Nielsen" <mercefreaken@hotmail.com> wrote in news:44a1731c$0$22978
$c83e3ef6@nn1-read.tele2.net:

> Og dette gjelder også brukte biler, som f.eks. har kjørt 300.000 km?
> Så er jeg glad jeg ikke er bruktbilselger i DK

Hvis loven var så firkantet, ville der ikke være så mange problemer. Der
skal selvfølgelig tages behørigt hensyn til varens alder og generelle
stand. Og så har vi alle fortolkningerne af hvad man kan forvente af f.eks.
en 15 år gammel bil der har kørt 300.000 km.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 28-06-06 10:09

[snip]
> Købeloven giver ikke 6 mdrs garanti. Den giver 24 mdr reklamationsret,
hvor
> de første 6 mdr er med omvendt bevisbyrde.

Det er så den ultrakorte version der gælder for fabriksnye produkter.

Mvh
Michael

Fra : Deaster

Dato : 28-06-06 12:23

Michael Jørgensen skrev:
> [snip]
> hvor
>
> Det er så den ultrakorte version der gælder for fabriksnye produkter.

Hvordan det?

Jesper

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 28-06-06 14:12

[snip]

> Hvordan det?

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/tjekfejl/reklamationsret/

Mvh
Michael

Fra : Deaster

Dato : 28-06-06 15:52

Michael Jørgensen skrev:
> [snip]

> http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/tjekfejl/reklamationsret/
>
> Mvh
> Michael

Ok, det lød bare som om du mente at den 2 årige reklamationsret ikke
galdt for brugte biler.

Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-07-06 21:20

Michael Jørgensen wrote:
> [snip]

> http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/tjekfejl/reklamationsret/

Hvor står det lige i den tekst der? Der står den gælder for nye og brugte
biler!

--
Per, Esbjerg

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 03-07-06 08:10

[snip]
> Hvor står det lige i den tekst der? Der står den gælder for nye og brugte
> biler!

"Du kan dog ikke kræve, at alle fejl, der opstår inden for de første to år,
skal repareres gratis af sælgeren. For eksempel vil det næppe være en fejl,
hvis nye dæk er slidt ned efter 60.000 km's kørsel. Elektriske pærer har
også en begrænset levetid, så hvis ikke de holder i to år, behøver det ikke
at være en fejl ved dem."

Jeg gætter på at de to eksempler ikke er de eneste ting der ikke kan
forventes repareret for sælgers regning...

Men nu er det jo ikke en jura-gruppe den her - hvis du vil vide mere om
hvorfra jeg har min påstand, så kan jeg anbefale
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/search?q=%2Breklamationsret+%2Bbil&hl=da

Der er et antal henvisninger til paragraffer og retspraksis på området.

Mvh
Michael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-06-06 19:17

Peter Schrøder skriver:

> Da vi så reklamerede, iht købelovens 6 mdrs garanti, sagde
> han at " det ville han da skide på".

Hvilken garanti i følge købeloven ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-06-06 10:28

meier skrev:

>AFHENTNING helt uden
> reklamationsret af nogen art., Champagnemetal, km 413.000, kr 69.900
> ekskl. lev.

Sådan en forhandler ville jeg aldrig handle bil hos, de nægter jo
allerede her at anerkende købeloven, der vil altid være 2 års
reklamationsret når man sælger til en forbruger, uanset om varen er
brugt eller ny, dog skal der tages hensyn til varens stand og forventede
levetid.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 27-06-06 12:04

"der vil altid være 2 års reklamationsret når man sælger til en forbruger"

Du har helt ret. Men jeg betragter det som en mulighed for "gør det
selv-manden". Er man ikke den type, synes jeg man skal gøre opmærksom på det
ved købet. Så kan forhandleren ligge de 10-20000 kr oveni, som han mener der
skal til for at give denne garanti. Så har vi alle valget. Og det synes jeg
er mest fair. Jeg vil helst have "engros biler" men flere og flere
forhandlere vil ikke sælge den slags til private. Og det forstår jeg godt,
desværre. Jeg synes det er unfair at købe en gør det selv projekt, og så
derefter forlange at få udbedret alverdens ting... Hvis jeg har aftalt
"engros" så kunne jeg ikke finde på at komme dagen efter og forlange
garanti, det er op til mig selv at gå den igennem for fejl og få den
klargjort. For mig er en aftale en aftale. Men det bliver nok slet ikke et
problem i fremtiden, da flere sikkert ikke vil sælge den slags til private

Har man ikke "evner" til "gør det selv", som køb en "klargjort" bil...

Fra : Bo Velschow

Dato : 27-06-06 21:41

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man sælger til en forbruger, uanset om varen er brugt eller ny, dog skal
> der tages hensyn til varens stand og forventede levetid.

Ja, og så skriver de endda flg. på forhandlernes "garantiforenings"
hjemmeside:

"Bilernes by er en garantiforening stiftet i 1972 med det formål at sikre
kvalitet og tryghed, og gøre det problemfrit og sikkert at købe brugt bil.
Foreningen består af 25 selvstændige, seriøse bilforhandlere, som håndhæver
kvalitet, garanti og høj forretningsmoral.
Kun forhandlere med en sund forretning og en sund moral kan blive optaget.
Med andre ord: Medlemmerne af Bilernes By er forhandlere, du kan stole på."

og

"Her er de 25 medlemmer af Bilernes By - 25 forhandlere der håndhæver
kvalitet, garanti og høj forretningsmoral."
(og så følger en liste med forhandlerne, deriblandt dem, der har Mazda'en
til salg)

Her kan man da tale om "dobbelt forretningsmoral" - eller hvad??

PS! Sendte tidligere i dag en mail til den forhandler, der har Mazda'en til
salg - af ren nysgerrighed ville jeg lige høre, hvordan man skulle forstå
deres forsøg på at fraskrive sig reklamationsretten?? Venter spændt på svar!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Henning

Dato : 27-06-06 11:52

>Mærke og model   Mazda 626 2.0i GLX DITD st.car
>Brændstof   diesel
>Døre   5-dørs
>Årgang   1999
>Antal km   km 413.000

P.S. Mon ikke det er en gammel udkørt taxa, du har fået fat på?

Fra : meier

Dato : 27-06-06 12:14

Henning skrev:

> P.S. Mon ikke det er en gammel udkørt taxa, du har fået fat på?

Måske ... men det gør den vel ikke ummidelbart dårligere ...?

Fra : meier

Dato : 27-06-06 12:17

Henning skrev:

> Ovennævnte ville gøre at jeg gik langt uden om! Forhandleren kan ikke
> fraskrive sig de to års reklamationsret lige meget hvad han skriver i
> annoncen. Når han forsøger er det fordi der stikker noget under!

Ja det tænkte jeg også men på den anden side er det jo en bil der
har kørt meget - til billige penge jeg tænker han kunne vel smide
10-20k oven i prisen og give garanti ..

any way jeg prøver lige at ringe til ham og få en forklaring ....

Men det jeg vel egentlig var interesseret i var om der var problemer
med en bil der havde kørst så mange km på kort tid - min ven fik en
passat m 450.000 på klokken en firma bil - og har ikke haft problemer
- så derfor tiltaler det mig lidt - det er meget bil til pengene
syntes jeg

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 27-06-06 12:18

[snip]
>Men så faldt jeg over en mazda 626 - og en diesel endda - og syntes at
>det er en virkelig flot vogn .. og efter hvad jeg har læst i gruppen
>en udemærket bil ..men check lige km 413.000

Den har sikkert kørt som Taxa. *Kan* betyde at den er mere ny i sliddelene,
end en tilsvarende privatejet vogn med 200.000 km på klokken (de er sikkert
blevet skiftet løbende, da vognmanden jo var afhængig af vognen som
indtægtskilde).

Den kan selvfølgelig også være et nedslidt vrag. Kommer helt an på
vognmanden (hvis tidligere ejer var vognmand).

>og ingen garantier fra forhandleren - jeg er lidt i tvivl om jeg tør
>købe en med så mange km - det er billigt - og det ville være dejligt
>med en diesel ..

Du har *altid* minimum 2 års reklamationsret. Uanset hvad forhandleren
skriver, og uanset hvad der kommer til at stå i slutsedlen. Det betyder at
du har krav på at få udbedret de uforventelige "mangler" (fejl) der er i
bilen ved overtagelse. "Uforventelige" betyder i forhold til alder og km,
dvs. de ting der må forventes ud fra alder og km, kan ikke være "mangler" i
lovens forstand.

De første 6 mdr. er det forhandleren der har bevisbyrden for at en fejl
*ikke* var tilstede ved levering, derefter er det køber der har bevisbyrden
for at fejlen *var* tilstede ved levering. Begge dele er i praksis næsten
umulige, så derfor vil du i praksis opleve at forhandleren *skal* tage sig
af "uventede" reperationer de første 6 mdr, og du overtager det ansvar
derefter.

Det var den juridiske side af sagen. Om du så kan få ham til det i
virkelighedens verden, er en anden sag... (læs: tvivlsomt).

>Nogen der har et par råd ... hvad skal man evt chekke og hvad kan der
>være af alvorlige problemer med en bil med så mange km ??

Få lavet en brugtvognstest hos FDM og en klausul i slutsedlen om at handlen
er betinget af at forhandleren udbedrer de fejl der findes af FDM.

Hvis det går i orden ville jeg ikke betænke mig på at handle - du får rigtig
meget bil for de penge (tvivler dog på de 18,2 km/l. Regn med ~16 km/l).

> [...]
>træk, 18,2 km/l, synet 5/2005, yderst velholdt, AFHENTNING helt uden
>reklamationsret af nogen art., Champagnemetal, km 413.000, kr 69.900

Man bliver helt fristet

Mvh
Michael
(der havde en problemfri Mazdarati 626 GE model i 5 år, og nu er den
lykkelige ejer af en (problemfri) 6'er (diesel) st.car. )

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 27-06-06 15:49

[...]

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej
Først vil jeg sige at forhandleren virkelig gerne vil sælge denne bil. Alt
udstyr og lyksaligheder bliver nævnt, inkl anti-spin, som må være
ekstra-udstyr. Jeg mener ikke at jeg nogensinde har set en Mazda 626 med
anti-spin som standard. Alt det andet udstyr må forventes i en bil, som ikke
er tysk og kostede 250.000 i 1999.
Jeg tror ikke at det er en taxa denne her. Der kørte ikke mange Mazda'er 626
GF'ere rundt som taxa, i hvert fald ikke hvad jeg har set.
Derudover er der kun et år tilbage til syn, få lavet en røggas-test inden du
køber.

Jeg har selv en 99'er DiTD, som jeg er rimelig tilfreds med. Den har nu kørt
245.000, hvor af jeg har kørt 30.000. Disse 30.000 km har været rimelig
problemfrie, dog er bilen ualmindelig kedelig ved koldstart en fugtigt
morgen nær frysepunktet. Den larmer vildt, oser ligeså vildt og
omdrejningerne på motoren fræser op og ned. Tydeligvis et problem som bliver
dyrt på et tidspunkt.
Mazda er kendt for holdbar kvalitet, men 415.000 er meget langt, husk på at
selve bilen også har kørt langt, ikke kun motoren.
Derudover ruster den hurtigere end du kan stave til P-A-V-A. Se især på
bagklappen og bagerste skærmkanter og i bunden, grundigt. Den skal behandles
med det samme.
Min sidste beregning på økonomien sagde 17,3 km pr liter. 40 % by resten
lande/motorvej. Gennemshit over året siger ca. 16,5 km/l. Den bliver vildt
tørstig ved høje hastigheder og kører ca. 130 km/t ved 3000
omdrejninger/min.

Konklusionen er: Hvis jeg vidste hvad jeg ved nu, så kørte jeg en 6'er
istedet. 626 DiTD fejler som sådan ikke noget, men den mangler lige det
sidste.

Michael

Fra : Henning

Dato : 27-06-06 18:09

>udstyr og lyksaligheder bliver nævnt, inkl anti-spin, som må være
>ekstra-udstyr. Jeg mener ikke at jeg nogensinde har set en Mazda 626 med
>anti-spin som standard. Alt det andet udstyr må forventes i en bil, som ikke
Min gamle 626'er havde "tractioncontrol" - mon ikke det er det der
menes?

>Konklusionen er: Hvis jeg vidste hvad jeg ved nu, så kørte jeg en 6'er
>istedet. 626 DiTD fejler som sådan ikke noget, men den mangler lige det
>sidste.

Enig - derfor valgte jeg 6'eren. Du skal dog ikke regne med at kommer
meget over15km/liter ved blandet kørsel.