iMac skræm opfører sig
Fra : Carsten Ortmann

Dato : 15-01-01 20:44

Af en eller anden mærkværdig grund lader det til at min første besked om
min skærm aldrig nåede frem. Jegf kan i hvert fald ikke se den i mit
MacSoup vindue og jeg synes heller ikke, der er nogle der svarer, så jeg
prøver igen.

På det seneste har min skærm (iMac, 233, rev. B, 96 ram, 4gb hd, os904
(lidt endnu)) opført sig rimeligt underligt - for ikke at sige
irriterende. Billedet har det med simpelthen at skifte størrelse, så det
sommetider er for bredt og for lavt til skærmen, andre gange for højt og
smalt. Når det er for bredt er min Ctrl-Strip lige ved at forsvinde, når
det er for højt forsvinder menuerne.

Jeg har prøvet at resette PRAM'en uden held, genopbygget skrivebordet
med både TTP og Apple selv, kørt TTPs optimize og lidt andet.

Det er muligvis relateret til IE5 - det er i hvert fald ofte når den
kører, at fænomenet opstår.

Er der nogle der har set den opførsel selv eller hørt om en løsning på
den?

PÅ forhånd tak
Carsten

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-01-01 21:36

In article <1enamnt.ptbtgz1g41brqN%vousortmann@mail1.stofanet.dk>,
vousortmann@mail1.stofanet.dk (Carsten Ortmann) wrote:

> Er der nogle der har set den opførsel selv eller hørt om en løsning på
> den?

Lyder som om dit skærmkabel har det skidt. Rens stikkene og sæt det
ordentligt fast. Hjælper det ikke, er det sikkert mere alvorligt og
kræver tilsyn af en tekniker.
Software burde ikke have indflydelse på dit skærmbillede på den måde.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 15-01-01 22:30

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> kræver tilsyn af en tekniker.
> Software burde ikke have indflydelse på dit skærmbillede på den måde.

Hvor sidder skærmkablet i en iMac?

Du mener ikke at Explorer kan have noget med det at gøre? Hvad med
Virus? (jeg har Virex 6.1)

Carsten

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-01-01 22:44

In article <1enarjr.nf58jn1xommyoN%vousortmann@mail1.stofanet.dk>,
vousortmann@mail1.stofanet.dk (Carsten Ortmann) wrote:

> Hvor sidder skærmkablet i en iMac?

Inde i dyret, du skal skille den ad for at komme til det.

> Du mener ikke at Explorer kan have noget med det at gøre? Hvad med
> Virus? (jeg har Virex 6.1)

Virus er også software.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 17-01-01 19:58

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Inde i dyret, du skal skille den ad for at komme til det.

> Virus er også software.

Der er noget der tyder på, at den kun gør det, når jeg ikke bruger
factory-settings, dvs. når jeg trækker højden og bredden til max. i
forhold til skærmen. Hvis jeg bruger default indstillinger sker det
ikke. Forklarer det noget?

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-01-01 00:12

In article <1enbpat.1wxnjt51ix1sg0N%vousortmann@mail1.stofanet.dk>,
vousortmann@mail1.stofanet.dk (Carsten Ortmann) wrote:

> Hvis jeg bruger default indstillinger sker det
> ikke. Forklarer det noget?

Ikke noget ud over det jeg allerede har foreslået.
Men prøv at spørge i dk.teknik.tv+video.

Der er nogen gutter der har forstand på hvordan en monitor fungerer.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-01 04:25

Hej Carsten

Ja, for mig tyder det på, at det er den indbyggede elektroniske styring
af skærmopsætningen, der er noget galt med. Hvis det var på et alm. TV,
ville jeg sige, at det er det print, man kalder 'billedholdet', der er
noget galt med. Den sker automatisk på et TV, men på en EDB monitor kan
man styre/justere det manuelt med de knapper, der sidder på fronten eller
med et softwareprogram - fx. 'Skærm' eller 'Skærm og Lyd'. - Så jeg er
lidt bange for, at det er et værkstedsbesøg, der skal til.

mvh. Erik Richard

Carsten Ortmann wrote:

> [...]
> factory-settings, dvs. når jeg trækker højden og bredden til max. i
> forhold til skærmen. Hvis jeg bruger default indstillinger sker det

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 17-01-01 20:42

vousortmann@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>factory-settings, dvs. når jeg trækker højden og bredden til max. i
>forhold til skærmen. Hvis jeg bruger default indstillinger sker det

Trækker højden af bredden hvor? i skærm-opsætningen?

/Ben