Underlig lyd ved sidste optankning
Fra : Daniel

Dato : 24-06-06 22:51

Hej med jer!

Hvad skyldes det typisk, når åbning af benzindækslet medfører en
lufttryk-udligning i stil med, når man åbner for en sodavand?

Bilen har lige været til service og fået skiftet olie og bremsevæske samt
har ikke gjort "lufttryk-udlignings-tricket" før.

Hvis det evt. er et problem, hvordan kan det løses?

På forhånd tak for hjælpen og en god weekend!

/Daniel

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-06-06 23:07

"Daniel" <fjernDETTEdanieldk121@hotmail.com> skrev :

>Hvis det evt. er et problem, hvordan kan det løses?

Fisk !

Hvaff'en bil ?

--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Fra : MK

Dato : 24-06-06 23:15

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Fisk ! - Hvaff'en bil ?

Lieggyldigt, Jan - det er jo lufthullet i dækslet, der er stoppet

Fra : Daniel

Dato : 24-06-06 23:22

> Lieggyldigt, Jan - det er jo lufthullet i dækslet, der er stoppet

Tænker du på selve benzindækslet eller var det bare en joke, jeg ikke lige
fangede?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-06-06 00:06

"MK" <no@reply.dk> skrev :

>Lieggyldigt, Jan - det er jo lufthullet i dækslet, der er stoppet

Hvis der er et sådan ;)

Min Pygmæ, tager da en dyb indånding, når jeg åbner tankdækslet, og
det har da ikke givet anledning til problemer - så måske skal det være
sådan - hvad ved jeg, sålænge skidtet kører ;)

Fisk ........

ok - vi ved i det mindste, at der er tale om en bil ;)

Fra : sdsf

Dato : 25-06-06 06:06

> Min Pygmæ, tager da en dyb indånding, når jeg åbner tankdækslet, og
> det har da ikke givet anledning til problemer - så måske skal det være
> sådan - hvad ved jeg, sålænge skidtet kører ;)

På en VW-Transporter T2, er der 2 styk ekspansions beholdere
som er forbundet til tanken med flere slanger.
Hvorfor har VW lavet det, når det åbenbart ikke er nødvendig til andre biler?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-06-06 09:34

MK skrev:
> <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Lieggyldigt, Jan - det er jo lufthullet i dækslet, der er stoppet

Ikke ligegyldigt. Mange biler kører med et lavt undertryk i tanken.
Sådan er det konstrueret. Især de japanske/koreanske. Skulle efter
sigende være et krav i USA.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 11:20

> Ikke ligegyldigt. Mange biler kører med et lavt undertryk i tanken. Sådan
> er det konstrueret. Især de japanske/koreanske. Skulle efter sigende være
> et krav i USA.

Min Galant V6 fra 93 E54a gør det samme, den suger også luft ved tankning...

Mvh
Morten

Fra : MK

Dato : 25-06-06 13:20

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke ligegyldigt. Mange biler kører med et lavt undertryk i tanken. Sådan
> er det konstrueret. Især de japanske/koreanske. Skulle efter sigende være
> et krav i USA.

Du og Jan S læser jo ikke, hvad manden skriver !
"...samt har ikke gjort "lufttryk-udlignings-tricket" før..."

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-06-06 15:15

"MK" <no@reply.dk> skrev :

>Du og Jan S læser jo ikke, hvad manden skriver !
>"...samt har ikke gjort "lufttryk-udlignings-tricket" før..."

Det kan man ikke bruge til ret meget - hvis sådan en bil, som manden
har ikke har en udluftning, er opførslen jo normal, uanset hvad den
tidligere gjorde.

rigtigt dumt ? - Er dækslet blevet udskiftet nyligen

Fra : MK

Dato : 25-06-06 15:19

> Det kan man ikke bruge til ret meget

Du ville falde fint ind i rollen som værkfører. De har det nemlig
altid med at skulle forklare kunden, hvorledes hans 3 år gamle
bil kører og har kørt gennem årene

> rigtigt dumt ? - Er dækslet blevet udskiftet nyligen

Se dét spørgsål var der sgu da i det mindste lidt fornuft i

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-06-06 15:34

"MK" <no@reply.dk> skrev :

>Du ville falde fint ind i rollen som værkfører. De har det nemlig
>altid med at skulle forklare kunden, hvorledes hans 3 år gamle
>bil kører og har kørt gennem årene

Nejdu - jeg er enhver værkfører's skræk !

Har du glemt historien om en dør på en Scorpio ?

eller en kofanger ?

>Se dét spørgsål var der sgu da i det mindste lidt fornuft i

Fornuft er mit mellemnavn ;)

( i følge mig selv )

Fra : MK

Dato : 25-06-06 15:46

> Nej du - jeg er enhver værkfører's skræk !

OK - dét er jo blot en hjælp i den jobmæssige sammenhæng
(at ha' insiderviden)

Fra : Daniel

Dato : 25-06-06 17:12

>Er dækslet blevet udskiftet nyligen

Nej, det er det ikke, men jeg har ikke haft bilen ret længe - faktisk er jeg
kun ved tredie optankning. De sidste to gange har den gjort det, men jeg
mindes ikke at den gjorde det ved første optankning.

Så det kan godt være en normal ting j.v.f. alle svarene. Tja, så må jeg jo
bare leve med det

Tak for hjælpen!

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-06-06 10:22

Daniel wrote:

> Nej, det er det ikke, men jeg har ikke haft bilen ret længe - faktisk er jeg
> kun ved tredie optankning. De sidste to gange har den gjort det, men jeg
> mindes ikke at den gjorde det ved første optankning.

Ahaa... jamen det er jo ikke sikkert den gjorde det... min Nissan gør
det også, men kun hvis dækslet ikke har været hevet af fornyligt... Det
er også varierende hvor meget den gør det.

> Så det kan godt være en normal ting j.v.f. alle svarene. Tja, så må jeg jo
> bare leve med det

Ellers kan du jo spørge værkstedet om det... men jeg vil nærmest lægge
hovedet på blokken og sige at det er helt normalt.

Thomas

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-06-06 20:57

MK skrev:

> Du og Jan S læser jo ikke, hvad manden skriver !
> "...samt har ikke gjort "lufttryk-udlignings-tricket" før..."

Nu kunne der jo være en sammenhæng. F.eks at der var blevet skiftet en
slange i tankregionen. Eller hvis det er en diesel kunne der være
skiftet lækolieslanger ved dyserne. Men så længe som vi ikke har fået
bilmærke og model at vide så stik piben ind og spar på udråbstegnene.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Daniel

Dato : 25-06-06 12:04

> Fisk !

Skulle være sundt for helbredet.

> Hvaff'en bil ?

Audi S2 coupe fra 1991 - er helt sikker sund for hjertet

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-06-06 09:10

Daniel wrote:

> Skulle være sundt for helbredet.

> Audi S2 coupe fra 1991 - er helt sikker sund for hjertet

Min VW siger også kun noget engang imellem.

Eller også er det fordi jeg ikke lægger mærke til det hver gang ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-06 23:12

On Sat, 24 Jun 2006 23:51:28 +0200, "Daniel"
<fjernDETTEdanieldk121@hotmail.com> wrote:

>Hej med jer!
>
>Hvad skyldes det typisk, når åbning af benzindækslet medfører en
>lufttryk-udligning i stil med, når man åbner for en sodavand?

Det lyder som om ventilen der skal sikre, at der kommer luft ind i
stedet for den benzin, du forbrænder er blevet lovlig tæt - det kan på
sigt medføre driftsstop, så få nogen til at se på det.

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Daniel

Dato : 24-06-06 23:20

> Det lyder som om ventilen der skal sikre, at der kommer luft ind i
> stedet for den benzin, du forbrænder er blevet lovlig tæt - det kan på
> sigt medføre driftsstop, så få nogen til at se på det.

Hvor sidder den ventil?

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-06-06 23:52

Daniel skrev:

> Hvor sidder den ventil?

Lige der "Peger" ->

Hvis du nu kommer med lidt mere information omkring din bil, jeg tænker
her ikke på farve eller om den har alufælge, så kan det være at nogen af
de tekniske folk kan svare på spørgsmålet, eller er der vist en ren
teknik-gruppe til det formål.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-06-06 06:18

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> her ikke på farve eller om den har alufælge, så kan det være at nogen af
> de tekniske folk kan svare på spørgsmålet, eller er der vist en ren

Nemlig, for nogen biler, især nyere, skal have undertryk i tanken. På andre
er der en ventil, typ. i tankdækslet, som udligner det.

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 05:51

> Det lyder som om ventilen der skal sikre, at der kommer luft ind i
> stedet for den benzin, du forbrænder er blevet lovlig tæt - det kan på
> sigt medføre driftsstop, så få nogen til at se på det.

Fik engang fortalt om en tank der var klappet sammen pga. vacumet.
Ved ikke om det kan lade sig gøre eller om pumpen står inden det når så
vidt.
Den historie havde min far også hørt med det resultat at der stod en pæn
stråle
benzin ud af det hul han borede hver gang vi svingede sålænge tanken var
nogenlunde fyldt.

Mvh. Allan

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-06-06 08:38

Allan Møller wrote:

> [...]
> pæn stråle
> benzin ud af det hul han borede hver gang vi svingede sålænge tanken

Derfor har mange biler en udluftningsventil i tanken, med en god meter
slange på.
I nyere biler føres slange til en særlig beholder hvor dampene føre ind i
indsugningen under kørselen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hr. Jensen

Dato : 25-06-06 09:20

Den Sun, 25 Jun 2006 06:50:37 +0200 sendte "Allan Møller"
<amatallanmdotdk> følgende røgsignaler:

>Den historie havde min far også hørt med det resultat at der stod en pæn
>stråle
>benzin ud af det hul han borede hver gang vi svingede sålænge tanken var
>nogenlunde fyldt.

Damn, den tank må have lignet en si til sidst.

Sorry, men den lå lige til højrebenet

--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 12:43

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> Det lyder som om ventilen der skal sikre, at der kommer luft ind i
> stedet for den benzin, du forbrænder er blevet lovlig tæt - det kan på
> sigt medføre driftsstop, så få nogen til at se på det.

Alt er som det skal være. Der skal være undertryk i tanken hvis man først
har brugt en hel tankfuld. Den ventil der sidder i dækslet skal nok åbne
hvis der er behov for det, ellers var tanken for lang tid siden revnet.

--
Tom

Fra : PetrolHead

Dato : 26-06-06 09:36

jan@stevns.net skrev:

> [...]
> det har da ikke givet anledning til problemer - så måske skal det være
> sådan - hvad ved jeg, sålænge skidtet kører ;)

Sorry for OT, men din Pygmæ?. jeg har godtnok undret mig længe over
hvad du mente med din signatur :P