Ferie i bil på gule plader
Fra : Kaj Olsen

Dato : 24-06-06 22:32

Hej NG

Nogen der kender reglerne, har hørt om folk som sætter sæder i deres gul
plade biler og så kører sydover. Hvad siger tyskerne, Italienerne til dette
?

Hilsen
Kaj Olsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-06-06 22:32

Kaj Olsen skriver:

> Nogen der kender reglerne, har hørt om folk som sætter sæder i deres gul
> plade biler og så kører sydover. Hvad siger tyskerne, Italienerne til dette
> ?

Det er ikke så meget spørgsmålet. Hvad siger din forsikring, hvis du
kører galt og en af dem på bagsædet bliver skadet ???

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : ena

Dato : 24-06-06 22:34

"Kaj Olsen" <snøvsen@snøvs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der kender reglerne, har hørt om folk som sætter sæder i deres gul
> plade biler og så kører sydover. Hvad siger tyskerne, Italienerne til

De siger ikke en skid - det er et specielt dansk fenomen med de tårnhøje
afgifter og den mærkelige gul/hvide nummerpladediskusion, du kan bare køre
sydpå der sker intet ved at køre i gulpladebil sydpå

Fra : MK

Dato : 24-06-06 22:36

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> De siger ikke en skid - det er et specielt dansk fenomen med de tårnhøje
> afgifter og den mærkelige gul/hvide nummerpladediskusion, du kan bare køre
> sydpå der sker intet ved at køre i gulpladebil sydpå

Det er aldeles forkert - du må ikke ændre bilen !

Fra : Kaj Olsen

Dato : 24-06-06 23:10

> Det er aldeles forkert - du må ikke ændre bilen !

Forstår godt dit budskab, men det var vist ikke lige spørgsmålet

Fra : Brian

Dato : 24-06-06 23:15

Kaj Olsen skrev:

> Forstår godt dit budskab, men det var vist ikke lige spørgsmålet

Spørger du ikke om du må sætte bagsædet i en gulpladebil og køre sydover -
altså ændre bilen ?

/Brian

Fra : MK

Dato : 24-06-06 23:14

> Forstår godt dit budskab, men det var vist ikke lige spørgsmålet

Læs hvad Klaus skriver !

Fra : ena

Dato : 24-06-06 22:45

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> "ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> Det er aldeles forkert - du må ikke ændre bilen !

Ændre bilen???
Det er kun i DK at de specielle gulpladebiler findes - så ingen udenlandsk
embedsmand vil nogensinde undre sig over at bilen ser ud og er udstyrret med
det antal sæder den har i alle andre lande end DK - disse ombyggede biler
med kun forsæder er et rent Dansk fenomen - de griner af os når man viser
dem en gulpladebil med kun forsæder - sådan en har de aldrig set før - og
fortæller man dem prisen tror de det er en sproglig misforståelse

Fra : Christopher Stein

Dato : 26-06-06 08:11

ena skrev:
> [...]
> dem en gulpladebil med kun forsæder - sådan en har de aldrig set før - og
> fortæller man dem prisen tror de det er en sproglig misforståelse

desværre er den eneste misforståelse sket dengang i firserne hvor de
indførte reg. afgiften..

Fra : Klespe

Dato : 26-06-06 15:29

Jeg har en Suzuki Grand Vitara Van. Højttalere bagi som standard, invendig
døråbner i alle 3 døre bagi. Jeg har ikke tjekket det med beslag. Men det er
rigtigt at der sad noget klister da jeg vinduerne så den sorte film kunne
komme helt til kant.

Steen

Fra : NHF

Dato : 25-06-06 06:44

Det er ganske lovligt at sætte de ekstra/manglende sæder i en gulpladebil,
blot det ikke sker i DK - det er udelukkende et dk afgift anlæggende.
Normalt kommer gulplade bilerne til DK med bagsæder og seler, men disse
bliver pillet ud. Det betyder alt er forberedt til sæderne. For en sikkerhed
skyld ville jeg lige tage kontakt til forsikringsselskabet for at sikre alle
er med i dækningen.

Mvh.

NHF

Fra : MK

Dato : 25-06-06 06:57

"NHF" <lamper@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ganske lovligt at sætte de ekstra/manglende sæder i en gulpladebil,
> blot det ikke sker i DK - det er udelukkende et dk afgift anlæggende.

http://www.campingferie.dk/h8_autocampere/s/V%C3%A6rd%20at%20vide%20om%20autocampere.asp
Biler på gule plader er beregnet til godsbefordring og må således IKKE

bruges til beboelse og der må ikke transporteres mennesker i varerummet.

Fra : NHF

Dato : 25-06-06 07:15

Fin side, men som jeg læser den, så er det et spørgsmål om lovligheden ved
benyttelelse i DK. Sidst jeg havde fat i SKAT (for nogle år siden) fik jeg
oplyst, såfremt sæder ikke var monteret i DK, så var det OK.

/NHF

Fra : MK

Dato : 25-06-06 07:26

> [...]

> benyttelelse i DK. Sidst jeg havde fat i SKAT (for nogle år siden) fik jeg
> oplyst, såfremt sæder ikke var monteret i DK, så var det OK.

Man må ikke engang have sæderne liggende løst i varerummet, så hvor-
ledes vil du komme til grænsen med bil og sæder?

Jeg tror, spørgeren mener, om politiet vil sige noget til det sydpå, og dét
vil de sandsynligvis ikke, idet de ikke kender gulpladesystemet. Jég sy-
nes, det største problem vil være de forsikringsmæssige forhold, men dét
må man jo spørge forsikringsselskabet om...

Fra : NHF

Dato : 25-06-06 14:53

> Man må ikke engang have sæderne liggende løst i varerummet, så hvor-
> ledes vil du komme til grænsen med bil og sæder?

Vrøvl, de må bare ikke være monteret! Hvem skal iøvrigt også afgøre hvilke
ting du må medbringe i varerummet?

> [...]
> nes, det største problem vil være de forsikringsmæssige forhold, men dét
> må man jo spørge forsikringsselskabet om...
Enig, forsikringen er i dette spørgsmål det vigtigste.

Fra : MK

Dato : 25-06-06 15:01

"NHF" <lamper@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Vrøvl, de må bare ikke være monteret!

At sæderne ikke må ligge løse bagi er noget, jeg læste
i FDM's blad Motor. Netop for at imødegå snyd, er
den "praksis" blevet indført. Det er jo ret mange andre
regler på området gule plader: Ingen store ht'er bagi osv.

>Hvem skal iøvrigt også afgøre, hvilke ting du må medbringe i varerummet?

Ja, ser du, dét går politiet faktisk ret meget op i.

Fra : Neser

Dato : 25-06-06 15:30

> [...]
> regler på området gule plader: Ingen store ht'er bagi osv.

> Ja, ser du, dét går politiet faktisk ret meget op i.

Man må heller ikke have en seng fastmonteret bagi, men den må gerne ligge
der løst.

Tror ikke de kan sige noget som helst til at sæderne ligger løst bagi.

- Neser

Fra : MK

Dato : 25-06-06 15:40

"Neser" <Neser@neser.dk> skrev i en meddelelse

> Tror ikke de kan sige noget som helst til at sæderne ligger løst bagi.

Jeg har ikke linket til FDM - kan blot huske den passus, idet jeg
på et tidspunkt gik meget op i den slags biler. Kigger man lidt på
nettet, kan man se, hvorledes bagsædebeslag, ingen seler bagi og
plan vognbund nu er et krav. Det bliver sgu svært at befordre nogen
forsvarligt bagi

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=149069&chk=201090
....fremgår det af de første love på området, lov nr. 18. af 1.2.1924 samt
lov nr. 312 fra samme år, at der ved køretøjer, som er "indrettet til
befordring af gods" forstås køretøjer, som ikke er indrettet til befordring
af personer

Told- og Skattestyrelsen udsendte vejledning E 36.99, idet det af denne
vejledning udtrykkeligt fremgår, at varerummet utvivlsomt skal være
indrettet og konstrueret til godstransport

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=129794&chk=201090
Ved ombygningen til varevogn er sidevinduerne i varerummet limet med sort
sealer og åbningsmekanismerne til vinduerne er ubrugeliggjort. Selebeslag og
håndtag i varerummet er fjernet og hullerne tillukket. Askebægre er
ubrugeliggjort og fastlimet. Sædebeslag i vognbunden er afmonteret, og en
stålbund er fastgjort til vognbunden.

Fra : Kim S

Dato : 25-06-06 16:45

> Ja, ser du, dét går politiet faktisk ret meget op i.

I et velfungerende samarbejde med Told & Skat

Mvh, Kim

Fra : MK

Dato : 25-06-06 16:50

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse

> I et velfungerende samarbejde med Told & Skat

OG jég har oplevet det IRL

Fra : Basil

Dato : 25-06-06 18:16

MK kom med følgende:
> "Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse

> OG jég har oplevet det IRL

Avs, hvad kostede sådan en oplevelse ?
Kai

Fra : MK

Dato : 25-06-06 20:40

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse

> Avs, hvad kostede sådan en oplevelse ?

At få "læsset" checket? - dét kostede fornøjelsen.

Jeg havde rent mel i posen - og de stoppede mig udelukkende
på grund af "gule plader" og et mistænkeligt læs

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 25-06-06 18:52

> At sæderne ikke må ligge løse bagi er noget, jeg læste
> i FDM's blad Motor. Netop for at imødegå snyd, er
> den "praksis" blevet indført. Det er jo ret mange andre
> regler på området gule plader: Ingen store ht'er bagi osv.

Det lyder lidt fantastisk det der.
Kan vi så regne med at der snart bliver indført et forbud mod øl-transport i
gul-pladebiler, da risikoen for spritkørsel vil stige?

Ingen bestemmer hvad du må have med i din bil, så længe du overholder
færdsels- og straffelov, andre end dig selv.
Løse sæder er gods lige som alt andet..

Michael

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-06-06 21:27

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ingen bestemmer hvad du må have med i din bil, så længe du overholder
> færdsels- og straffelov, andre end dig selv.
> Løse sæder er gods lige som alt andet..

Prøv du at køre til syn med et par højtalere bag i, el en madras ;).

Fra : MK

Dato : 25-06-06 21:31

> Prøv du at køre til syn med et par højtalere bag i, el en madras ;).

Sikkert ikke nok - det er lige før, at man skal ha vidner, billeder og
lignende for fra tid til anden at overbevise folk herinde :)

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 25-06-06 22:58

> Prøv du at køre til syn med et par højtalere bag i, el en madras ;).
Jeg kørte til syn med en klapvogn, 2 flyttekasser fyldt med tøj og 2 sansui
40 kgs gulvhøjtalere stående fastgjort op imod skillepladen til førerkabinen
i en Hiace fra 1995, i 1999. Det første syn.
Udover problemet med bremseprøve på vej og ikke fastgjort gods, der giver et
afsindig rod, var der ingen negative pip, nogen steder fra.
Belært af sidste syns roderi, stod der kun højtalere i 2001... Heller ingen
problemer.
Min Corrolla blev synet med højtalere monteret i sidepladen i varerummet og
en kasse tomme flasker bagved den klare plade ved førersædet.

Jeg brugte bilerne privat og kørte fortrinsvis om natten, hvilket betød at
jeg blev stoppet meget tit. Også med læs.

Godset, uanset herkomst, er min private ejendom og det rager ingen, så nemt
er det. Lovgivningen overholdt betragtet.

Jeg tror vi må have nogle facts på bordet her, for påstanden om forbudte
madrasser og mistænkelige varebiler er lige søgt nok.
Kan vi dokumentere?
Jeg behøver ikke billeder og vidner, bare en offentligt dokument som
forbyder løse sæder el. en madras el fastmont. højtalere i varerummet.

Michael

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-06-06 09:38

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Prøv du at køre til syn med et par højtalere bag i, el en madras ;).

Problemet med højttalerne opstår fordi de (hvis koblet til) bliver anset
for en fast montering af udstyr i varerummet... SKAT (tidl. told&skat
mener det er ulovligt da højttalerne kan bruges som sæde (ja, det er sgu
den argumentation de bruger). Det var den infomation jeg fik da jeg
henvendte mig til dem for at høre... MEN de skrev så samtidig også at
hvis højttalerne ikke kunne anvendes som sæde (dvs. var monteret i
gulvet, som var det jeg spurgte på) så ville der nok ikke blive nogen
sag ud af det...

At jeg så ikke fatter hvordan at sidde på en højttalerkasse i varerummet
er "værre" end at sidde på gulvet i varerummet... På en Golf vil jeg da
hellere sidde på det dejlige bløde gulvtæppe der var monteret istedet
for en hård trækasse.

Der er heller ikke nogen der kan forbyde mig at anvende en gulpladebil
til at transportere en seng, ej heller hvis man kører til syn med den...
hvis den virker fastmonteret, så har du til gengæld et forklaringsproblem.

(jeg nåede at være til syn 2 gange med min golf på gule plader,
andengange kommenterede han højttalerne, men det var måske fordi der lå
en SUB i varerummet også )

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 10:08

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

> (jeg nåede at være til syn 2 gange med min golf på gule plader, andengange
> kommenterede han højttalerne, men det var måske fordi der lå en SUB i
> varerummet også )

Det er op til SynsHans hvor krakilsk han vil være, varerummet er kun til
gods, og hvis det bare lugter af fast montering, kan han kassere den, rode
T&S ind i det... . Ingen fancy ICE-installationer ;) .

Fra : Peter Weis

Dato : 27-06-06 20:37

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Prøv du at køre til syn med et par højtalere bag i, el en madras ;).

Vores Grand Vitara på gule plader er da blevet synet her i foråret med
højttalere bagi. De er fabriksmonterede og sidder oppe i loftet.

mvh
Peter

Fra : Kaj Olsen

Dato : 25-06-06 18:55

> [...]
> bliver pillet ud. Det betyder alt er forberedt til sæderne. For en
> sikkerhed skyld ville jeg lige tage kontakt til forsikringsselskabet for

Alt det med transport af sæderne er ikke noget problem ! Jeg har tænkt den
tanke at jeg og min nye kæreste skulle stikke sydover med campingvognen og
hvert vores barn. Hendes bil kan ikke trække campingvogn, men den kunne jo
godt sklæbe hende et barn og sæderne syd for grænsen, hvor sæderne kunne
monteres mens der shoppes cola osv. derfra videre til Italien i en bil. Skal
selvfølgelig ikke gøres hvis der er forsikringsmæssige spørgsmål, men
spurgte forsikringen for et par år siden og der var alle dækket.

Mvh
Kaj Olsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-06-06 19:35

Kaj Olsen skriver:

> [...]
> selvfølgelig ikke gøres hvis der er forsikringsmæssige spørgsmål, men
> spurgte forsikringen for et par år siden og der var alle dækket.

Hvis du monterer sæderne laver du en kosntruktionsmæssig ændring af
bilen. Prøv at spørg dem om du må lave det....

Eller prøv at spørg dem om personer transporteret i varerummet er dækket
af forsikringen.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-06-06 20:03

> Eller prøv at spørg dem om personer transporteret i varerummet er dækket
> af forsikringen.

Jeg er sikker på Klaus har ret, itfa uheld er det for egen regning mht.
personskader :(. afgiftsmæssigt er det p... hamrende ligegyldig. Tag på
cykelferie i stedet, alternativt flyveren ;).

Fra : PetrolHead

Dato : 26-06-06 09:25

MK skrev:

> [...]
> Biler på gule plader er beregnet til godsbefordring og må således IKKE
>
> bruges til beboelse og der må ikke transporteres mennesker i varerummet.

Du må faktisk godt transporterer folk i varerummet til/fra en
arbejdsplads. Fx fra entreprenørens kontor og så ud til byggepladsen,
eller kører folk rundt i lastrummet på selve byggepladsen. Sålænge
det er til/fra en arbejdssted.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-06-06 18:48

"PetrolHead" <praetorian@tnfs.dk> skrev i en meddelelse .

Du må faktisk godt transporterer folk i varerummet til/fra en
arbejdsplads.

Jeg har været med til det da jeg som ung arbejdede på et stor gartneri, i
dag tænker jeg på det med GYSEN. Den gang var det sk... skægt at stå på
ladet af deres Toyota Dyna, og hamre derudaf med alt hvad den kunne trække,
men var et hjul kommet ud i rabatten, var en 6-8 friske gutter blevet
historie :((.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 29-06-06 17:45

"Hvad siger tyskerne, Italienerne til dette "

Det er forbudt. Nationale regler i de enkelte EU-lande gælder over hele EU.
Brug google, det har været oppe og vende før, og der var et link...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.