Udskiftning af sæde - Recaro?
Fra : KNL DtP

Dato : 23-06-06 20:14

Hej.

Efter laaang (+3.000 km) kørsel i min 2001 Peugeot Partner HDi har jeg indset,
at der nok skal et andet førersæde (og evt. passager) til, da den eksisterende
sofa giver lidt ondt i ryggen.

Jeg er lun på at sætte et lidt sportsligt sæde med god støtte i, så de lange
stræk på motorvejen ikke skal ødelægges af dårlig komfort i ryggen.

Jeg kan forstå, at man kan købe et beslag til den bestemte biltype og så
montere sædet oven på dette. Noget der har erfaringen med at udskifte
originale sæder med f.eks. Recaro Sport:
http://recaro.com/index.php?id=455®ion=0&L=2

I Partner'en er sæderne monteret på en cirka 20 cm høj metalramme, som igen er
monteret på de velkendte slædespor. Er der mon taget højde for den ekstra
højde fra Recaro? Jeg ville nødigt skulle sidde helt nede på gulvet :)

Er det forresten andre sædefabrikanter eller billigere alternativer, som jeg
bør overveje?

MVH

Kristian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-06-06 07:45

KNL DtP wrote:
> [...]
> så montere sædet oven på dette. Noget der har erfaringen med at
> udskifte originale sæder med f.eks. Recaro Sport:

Jeg har sat et ergonomisk Recaro sæde i min bil, det ligner lidt dette:
http://recaro.com/index.php?id=329&L=2
Og det har jeg ikke fortrudt.
Jeg var dog heldig at finde et godt brugt til en rimelig penge, det kostede
knap 20000 + moms fra nyt for ét sæde og jeg gav 2500,- for et næsten
ubrugt.
Og det er temmeligt nemt at montere, man køber bare en sædeskinne som passer
til netop din bilmodel og vupti, så er den ged barberet
Nu ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra, men ellers kan jeg anbefale ham
her:
http://www.autosadelmageren.dk/loader.html
Han plejer også at have et stort brugt udvalg, til rimelige priser.

Da det er på grund af siddekomforten du vil skifte, så ville jeg nok ikke
investere i deciderede sportssæder, da de plejer at være lidt hårdere i det,
end de ergonomiske, som jo netop er udviklet til folk med ryglidelser.
Men igen, det er jo også en smagssag, så en god prøvesidning kan jo nok løse
det problem

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 24-06-06 08:36

> [...]
> indset,
> at der nok skal et andet førersæde (og evt. passager) til, da den

Sikkert et dumt spørgsmål, men er du sikker på at du sidder "rigtigt" i
sædet? Nogle bilsæder er bare ikke lavet til at sidde i i lang tid, men jeg
synes for det meste bare at det gælder om at sidde rigtigt (og ikke bare som
man lige synes er komfortabelt). Min kørelærer sagde at det var noget med at
man skulle kunne lægge håndleddet øverst på ratkrandsen, mens man sad med
ryggen "helt op ad" ryglænet. Samtidig er det vist noget med at afstanden
fra nakkestøtte til hovede skal være 5-10 cm. Pedalafstanden skal være så
benet er ledt bøjet, når koblingen er trykket ned.
Grunden til jeg spørger, er at jeg har lagt mærke til at folk ofte sidder
med ryglænet i en vinkel der ligner 45grader (lidt overdrevet), og for langt
fra rattet. Det kan i hvert fald ses, når folk skal køre min bil - de kører
konsekvent sædet tilbage og lægger sædet mere ned. Jeg pendler selv 180 km
dagligt, og sidder rigtigt godt i den position - også efter 10 timers
kørsel.

/Kasper Hansen