dryp-dryp; klar olieret væske???
Fra : Henrik Juul

Dato : 23-06-06 20:04

Min Mitsubishi Space Wagon glx (turbo-diesel) drypper i venstre side
(omkring generatoren og bundkar) en klar olieret væske uden særlig
lugt!- Hvad kan det være??

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 20:50

"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
meddelelse news:sjeo9255oopcp0sah5jk7ikr4ro6u22bg5@4ax.com...
> Min Mitsubishi Space Wagon glx (turbo-diesel) drypper i venstre side
> (omkring generatoren og bundkar) en klar olieret væske uden særlig
> lugt!- Hvad kan det være??

Kølervæske eller væske fra servoen

--
Tom

Fra : Henrik Juul

Dato : 23-06-06 21:26

Tak Tom.

Jeg har taget et kig på servo-væsken og den er rødlig og lugter
særegent.
Er kølervæske olieret?? Og hvor drypper det fra, når selve køleren
sidder helt forrest??

Uhhh, jeg aner dyre reparationer nu!

Fra : Kåre

Dato : 23-06-06 21:54

"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
meddelelse news:sdjo921j7virc06eeegh7d51qtqi4lq697@4ax.com...
> [...]
> særegent.
> Er kølervæske olieret?? Og hvor drypper det fra, når selve køleren

Lyder helt sikkert som kølervæske. Måske fra vandpumpen?

Men det kan laves. Jeg har lige været turen igennem: Ny motor, vandpumpe,
kobling og tandrem... og en regning på 21.000,-

Vær varsom!
Jeg troede ikke den var så gal med min bil som det var. Måler viste ikke at
motor blev varm, og jeg kunne ikke umiddelbart mærke det på bilen.
Afsted til mekker...

Kåre

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 24-06-06 11:18

> Min Mitsubishi Space Wagon glx (turbo-diesel) drypper i venstre side
> (omkring generatoren og bundkar) en klar olieret væske uden særlig
> [...]

Du skriver det er en diesel, kunne det ikke bare være det den drypper med
dieselpumpen eller højtrykspumpen sidder typisk i forenden/siden af motoren
og diesel er jo en klar olieret væske . Næste gang du tanker, prøv at
lugte/mærke
på det så du kan sammenligne.
Har selv lige lavet pumpe på vores transporter (t4) . den var utæt ved
gasarm's akselen

Mvh jens
www.hjallerupmaskinforretning.dk/

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-06-06 11:44

> [...]
> lugte/mærke
> på det så du kan sammenligne.
> Har selv lige lavet pumpe på vores transporter (t4) . den var utæt ved

Der er liige et faktum du overser! - han siger at væsken er uden særlig
lugt...
Og det synes jeg bestemt ikke man kan sige om det ækle stads - hver gang jeg
har lejet en af firmabilerne, og har skullet tanke den om, så har mine
fingre lugtet i mange timer derefter...;o(

Andreas M. Hansen

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 24-06-06 12:47

> [...]
> jeg har lejet en af firmabilerne, og har skullet tanke den om, så har mine
> fingre lugtet i mange timer derefter...;o(

Næ du, det overser jeg ikke . der for skrev jeg jo også han skulle samligne
næste gang han tankede bil )
nu er jeg traktormekanikker og arbejder med diesel hver dag, synes sku ikke
det ækle stads lugter så slemt he he .
Men der er det faktum , at det er begrænset hvad klar væske der kan sive ud
af en motor.
motorolie er som regel mørk/sort
kølevæske er lys eller mørk , der findes jo flere slags
diesel er lys
server er jo rødlig som andre i denne tråd
jo også har skrevet ( hvis rigtig olie er anvendt)

Mvh jens

Fra : Henrik Juul

Dato : 25-06-06 10:08

Jens, jeg tror, du har ramt plet!

Der kommer diesel ud i en samling (nærmest 2 blokke som er samlet) på
pumpen.- Ved du, om jeg kan spænde boltene, som holder disse 2 blokke
sammen??

Mvh
Henrik

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 25-06-06 12:46

"
> [...]
>
> Der kommer diesel ud i en samling (nærmest 2 blokke som er samlet) på
> pumpen.- Ved du, om jeg kan spænde boltene, som holder disse 2 blokke

nu er du sikker på det er diesel/pumpe ? , undskyld spørgsmålet men jeg ved
jo
ikke hvor meget du kender til en dieselmotor he he
om du kan spænde det mere sammen kan kun komme an på en prøve, men pas
nu på ikke at knække boltene. jeg er bare bange for at du ikke kan.
kan du evt lægge et billede af pumpen op på dk.binaer, så kan vi jo se hvad
vi taler om

Mvh jens

Fra : Henrik Juul

Dato : 25-06-06 19:18

Jens, så har jeg smidt et billede i dk.binaer.

Mvh
Henrik

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 25-06-06 20:18

> Jens, så har jeg smidt et billede i dk.binaer.
>
> Mvh
> Henrik

er det ved det øverste alu-låg du mener at det kommer ud ??
den ser meget fugtig ud henne ved fordeler hoved ( der hvor dyserør sidder)
hvis det er alulåget, ligger der en gummitætning der og vil sikkert kunne
skiftes
uden at pumpe afmonteres. Det er vel ikke oppe fra gasarmen det siver ??
prøv evt at mærke om der er slør i akselen.
kan du se hvilke type pumpe der er tale om, ligner meget en bosch.

Mvh jens

Fra : Henrik Juul

Dato : 25-06-06 21:10

Det er, som jeg ser det, i revnen som jeg har lysnet i forhold til
resten af billedet - altså ved under det alu-låg, som du beskriver.

Jeg har smidt et andet billede med typenummer o.lign.- Jeg tror ikke,
det er en bosch pumpe.

Mvh
Henrik

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-06-06 22:21

Henrik Juul skrev:
> Det er, som jeg ser det, i revnen som jeg har lysnet i forhold til
> resten af billedet - altså ved under det alu-låg, som du beskriver.

Kan det være. Der ligger en tynd gummipakning i mellem. Men som en anden
siger er det nok ved gasreguleringen. Det er det ofte.

> Jeg har smidt et andet billede med typenummer o.lign.- Jeg tror ikke,
> det er en bosch pumpe.

Det ligner det nu. Der står sikkert et andet navn. Og så lige "licenced
Bosch".

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Steen Andersen

Dato : 24-06-06 13:12

> [...]
> Min Mitsubishi Space Wagon glx (turbo-diesel) drypper i venstre side
> (omkring generatoren og bundkar) en klar olieret væske uden særlig

Min aircon-anlæg har lige haft en utæthed, hvor det tabte noget af olien.
Det var en klar væske uden særlig lugt. Kølemiddel kan også virke lidt
fedtet og ses som en klar substans. Hvis du har a/c, så check om
kompressoren evt. lækker.

-Steen

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 24-06-06 13:21

> [...]
> Det var en klar væske uden særlig lugt. Kølemiddel kan også virke lidt
> fedtet og ses som en klar substans. Hvis du har a/c, så check om

jamen det er jo rigtig steen , den havde jeg ikke tænkt på der er jo en
klar olie i a/c anlæg til smøring af kompressoren.

jens

Fra : Henrik

Dato : 26-06-06 09:50

Ok, efter at have konstateret, at det er diesel, som pipler ud fra
diesel-pumpen, har jeg nu fået fat i et rep-kit til at renovere pakningen
mellem pumpehus og den overliggende blok (se billeder på dk.binaer).

Nu skal jeg så have så mange gode råd som muligt til at foretage denne
renovation med alt lige fra adskillelse af pumpe, rensning, isætning af ny
pakning til samling og justering.

På forhånd tak for hjælpen
Henrik

"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> wrote in
message news:sjeo9255oopcp0sah5jk7ikr4ro6u22bg5@4ax.com...

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 26-06-06 10:54

> [...]
>
> Nu skal jeg så have så mange gode råd som muligt til at foretage denne
> renovation med alt lige fra adskillelse af pumpe, rensning, isætning af ny

Nu kan jeg kun beskrive hvordan man gør på en bosch pumpe, men denne
her ligner meget.
1. der sidder en skrue i enden af dæksel (ved dyserør) kærvskrue med en
kontramøtrik
samt noget blik omkring gevind .denne løsnes næsten helt (hold styr på hvor
meget den skrues ud
da det er denne der bestemmer diesel mængde )

2. afmonter gaskabel samt gasarm ( hold styr på hvor arm sidder i forhold
til gasaksel der kan være
en kærv i enden på aksel)

3. afmonter diesel returrør på låg samt de 4 bolte der holder låg på plads.

5. skub gasaksel lidt ned i låg . løft låg fri af pumpe samtidig med at du
skubber aksel ud af låg
prøv at dreje/vippe låg til siden , du vil se at gasaksel er forbundet med
regulatorarmen som går ned
i pumpen.det er nærmes en tynd stang med fjedre på . på stangen er der et
fladt sted som du kan
føre ud af regulatorarmen og der ved få det hele fri af hinanden.

6. skift pakning i låg brug evt lidt lim for at fastholde den. husk at
skifte oring på gasaksel samt
at kontrollere den for slid ( slør her er lig ny aksel + bøsning i låg) husk
at smør oring/aksel med fedt

7. ja rigtig gættet det hele modsat

NB . brug godt med lys så du kan se hvad laver og gå forsigtig frem . husk
også at denne beskrivelse
passer på en bosch pumpe men tror det vil kunne bruges på din.
men husk ikke mindst at DET ER DIT ANSVAR hvis det går galt

Mvh jens

Fra : kazz

Dato : 27-06-06 20:25

Og husk EXTREM hygiejne når du roder med en dieselpumpe, selv den mindste
smule skidt i pumpen kan få fatale følger på længere sigt

Kazz