Parkeringsskade
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-06-06 14:00

En på min kærestes arbejde sidder og skuer ud over parkeringspladsen, hvor
hendes bil holder parkeret. Hun observerer en der et par gange kører ud fra
den plads han forsøger at køre ind på, for derefter at finde en helt anden
plads, hvorefter han går ind i den tilhørende forretning.

Hun tager nummeret på bilen :)

Da hun kommer ned, ser hun straks en bule på bilen, der efterfølgende viser
sig at koste 8.000 kr. at lave.

Hun ringer til skadevolder og spørger om han har bulet hendes bil. Nej!

Hun spørger om han ikke var i pågældende forretning. Johh!

Hun spørger om han ikke kørte ind i hendes bil for derefter at finde en
anden p-plads. Johh!

Sagen er meldt til hendes forsikring, så han skal nok komme til at punge ud.

Jeg fik ikke spurgt hvordan hun fik fat i skadevolders telefonnummer. Men
det er info der kan skaffes :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 14:45

> [...]
> anden p-plads. Johh!
>
> Sagen er meldt til hendes forsikring, så han skal nok komme til at punge

Meldt til forsikringen????
Det er da en politisag i første omgang.

--
Tom

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-06-06 15:08

> Meldt til forsikringen????
> Det er da en politisag i første omgang.

Hvorfor politisag, skadevolder har jo erkendt at have forvoldt skaden?
Det lyder som en banal forsikringssag, hvis skadevolder fastholder at
vedkende sig skaden. Ellers er der måske et vidne til skaden, selv om det
lyder som om den person desværre ikke har set påkørslen.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 15:49

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor politisag, skadevolder har jo erkendt at have forvoldt skaden?

Prøv at læse først linie igen
> [...]

> vedkende sig skaden. Ellers er der måske et vidne til skaden, selv om det
> lyder som om den person desværre ikke har set påkørslen.

Det lyder mere for mig som en skadesvolder der er flygtet fra et uheld uden
at efterlade sig navn og id. Det ER ulovligt og det hamrende irriterende at
der findes mange af hans type der bare flygter fra uheld og efterlader
lommesmerterne til andre.
Nej han skal ¤#"% straffes når det endelig lykkes at fange sådan en
gris...og gerne med en bøde fra politiet samt en registrerings i deres
kartotek.
Og man kan sagtens høre og mærke hvis man rammer noget .....ellers er man så
hørehandikappet at man efter min mening ikke burde køre bil

--
Tom

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-06-06 16:45

> [...]
> Og man kan sagtens høre og mærke hvis man rammer noget .....ellers er man
> så hørehandikappet at man efter min mening ikke burde køre bil

Så fatter jeg ikke denne linie????

Hun spørger om han ikke kørte ind i hendes bil for derefter at finde en
anden p-plads. Johh!

Det er vel en accept af man har forvoldt skaden.

Med mindre man har håndfaste beviser kan jeg ikke se politiet har noget at
gøre i den sag, samtidig ved vi jo ikke om skadevolder afviser at erkende
skaden.

Niels

Fra : TDN

Dato : 23-06-06 16:47

> [...]
> gøre i den sag, samtidig ved vi jo ikke om skadevolder afviser at erkende

Hun er da nødttil at ringe til politiet med registreringsnummeret på bilen
for at få navnet på ejeren og derefter ringe til ham....

Mvh
Thomas

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-06-06 17:22

> Hun er da nødttil at ringe til politiet med registreringsnummeret på bilen
> for at få navnet på ejeren og derefter ringe til ham....

Det klarer forsikringen da blot man anmelder skaden. Politiet oplyser aldrig
om ejer af en bil ud fra registreringsnummer, uanset hvad der er foregået.

Niels

Fra : Brian

Dato : 23-06-06 19:08

Niels Bengaard skrev:

> Det klarer forsikringen da blot man anmelder skaden. Politiet oplyser
> aldrig om ejer af en bil ud fra registreringsnummer, uanset hvad der
> er foregået.

Nej, men du kan ringe til politiet og sige at en person med et bestemt
reg.nummer har påkørt din bil, uden at lægge en seddel. Derefter
ringer politiet til bilens ejer, og får ejeren til at ringe dig op. Sådan
var det, da en gut skramlede lidt ind i kofangeren på min bil...

/Brian

Fra : Leonard

Dato : 23-06-06 21:32

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote:

>Det klarer forsikringen da blot man anmelder skaden. Politiet oplyser aldrig
>om ejer af en bil ud fra registreringsnummer, uanset hvad der er foregået.

Den skal nok lige omformuleres til "Politiet må ikke oplyse ...",
noget andet er i virkeligheden hvad de gør.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Lars

Dato : 24-06-06 12:31

> Den skal nok lige omformuleres til "Politiet må ikke oplyse ...",
> noget andet er i virkeligheden hvad de gør.

Så må man jo tage sine forholdsregler, hvis en stakkels kontoransat har
brudt tavshedspligten...

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 17:22

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hun er da nødttil at ringe til politiet med registreringsnummeret på bilen
> for at få navnet på ejeren og derefter ringe til ham....

Forsikringsselskaberne har også adgang til navn og registreringsnr

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 17:26

> [...]

> anden p-plads. Johh!
>
> Det er vel en accept af man har forvoldt skaden.

Så det er ok at stikke af, når bare man indrømmer det hvis det bliver
opdaget...nej nu må du holde op

> Med mindre man har håndfaste beviser kan jeg ikke se politiet har noget at
> gøre i den sag, samtidig ved vi jo ikke om skadevolder afviser at erkende
> skaden.

Tja hvis DET er fremgangsmåden så synes jeg at alle bare skal liste væk fra
de ulykker de laver og så bare indrømme det hvis nogen har været kvikke nok
til at notere nummeret......det er da fuldstændig grotesk

--
Tom

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-06-06 17:50

> Så det er ok at stikke af, når bare man indrømmer det hvis det bliver
> opdaget...nej nu må du holde op

Når folk som her har erkendt forløbet er det jo ikke en politisag.
Man anmelder det til forsikringen og det ordner så sagen. Nægter skadevolder
at have forvoldt skaden får man naturligvis erstatning alligevel, hvis
vidner beskriver hændelsen. De vidner skriver man jo allerede på
anmeldelsen.

> Tja hvis DET er fremgangsmåden så synes jeg at alle bare skal liste væk
> fra de ulykker de laver og så bare indrømme det hvis nogen har været
> kvikke nok til at notere nummeret......det er da fuldstændig grotesk

Du må da give mig ret i at der skal være beviser for man har gjort det, man
kan da ikke bare anklage folk uden at kunne dokumentere noget som helst.
Er der vidne til den her episode, så er det da spild af politiets tid at
tage affære. De vil sikkert også afvise at tage mod en henvendelse, det vil
jeg gætte på, men har du andre erfaringer så bøjer jeg mig naturligvis.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 18:12

> [...]
> skadevolder at have forvoldt skaden får man naturligvis erstatning
> alligevel, hvis vidner beskriver hændelsen. De vidner skriver man jo

Er det også sådan du ville forholde dig hvor du kom til at kradse en anden
bil?
Jeg synes det er noget svineri at skade andre folks biler og stikke af fra
det...
og jo det er en politisag da sådan en opførsel ikke skal gentages.

> Du må da give mig ret i at der skal være beviser for man har gjort det,
> man kan da ikke bare anklage folk uden at kunne dokumentere noget som
> helst.

Vores samfund er sådan bygget op at man ikke skal DOKUMENTERE det man har
været vidne til. Det må derefter være en sag mellem manden og politiet....og
nægter han det faktiske hændelsesforløb over for politiet så er der da endnu
mere grund til at få ham straffet.

> [...]
> tage affære. De vil sikkert også afvise at tage mod en henvendelse, det
> vil jeg gætte på, men har du andre erfaringer så bøjer jeg mig

Jeg ville anmelde ham og så må politiet afgøre om de synes de vil gøre noget
ved. Han har handlet ulovligt og forkert....politiet kan afvise, men jeg har
nu så meget tiltro til at politiet tager henvendelser seriøst og undersøger
sagen...det er faktisk deres job.

8.000 Kr er ikke nogen bagatel.......jeg ville betragte det som en butikstyv
der stjæler for 8.000 Kr og bliver han taget og indrømmer han har stjålet,
så er det bare okay... i flg din tese.

--
Tom

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-06-06 18:48

> [...]
> butikstyv der stjæler for 8.000 Kr og bliver han taget og indrømmer han
> har stjålet, så er det bare okay... i flg din tese.

Min tese er at jeg ikke vil anklages for at være butikstyv bare fordi jeg
har været i nærheden af butikken.

I denne situation er der en der har set en parkere i en bås ved siden af en
bil, men ikke set en påkørsel. Skal man så anklages for at have påkørt
bilen, altså underforstået man er uskyldig?
Hvis man har påkørt bilen er sagen en anden, det antager du så man har, hvis
man har været i båsen ved siden af.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 19:03

> [...]
> Hvis man har påkørt bilen er sagen en anden, det antager du så man har,
> hvis man har været i båsen ved siden af.

Det er op til politiet at undersøge de formodninger man har. De må jo
hurtigt kunne vurdere om den andens bil bærer præg af at have kradset. Man
bliver ikke anklaget for noget, men hvis man har en begrundet formodning så
er det meget naturligt at få politiet til at se om det holder vand.
Man anmelder sagen til politiet og siger hvad man har set samt hørt gennem
telefonen og så må de tage over. Det er sådan den skal køres lige efter
bogen......forhåbentlig kan man så få straffet nogle af alle de mange
mennesker der stikker af fra deres uheld og påfører andre urimelige udgifter
og besvær (bare fordi de ikke selv kan styre deres biler)

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-06-06 15:04

Tom wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:449be5c2$0$90486$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Meldt til forsikringen????
> Det er da en politisag i første omgang.

Jeg fik desværre ikke spurgt om hvordan hun fik fat i nummeret på synderen.
Men hun har nok været omkring politiet for at få hans nummer.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-06-06 18:01

Per Henneberg Kristensen has brought this to us :

> Jeg fik desværre ikke spurgt om hvordan hun fik fat i nummeret på synderen.
> Men hun har nok været omkring politiet for at få hans nummer.

Nummerpladen checkes på biltorvet.dk, stelnummeret i statstidende, navn
og adresse køres gennem dgs.dk - så har man muligvis telefonnummeret.

Fra : KASO

Dato : 23-06-06 19:10

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Per Henneberg Kristensen has brought this to us :

> Nummerpladen checkes på biltorvet.dk, stelnummeret i statstidende, navn og
> adresse køres gennem dgs.dk - så har man muligvis telefonnummeret.

Øhh - hvordan vil du finde et stelnr. i Statstidende?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-06-06 21:02

KASO wrote on 23-06-2006 :
> Øhh - hvordan vil du finde et stelnr. i Statstidende?

Hvis der er pant i bilen så står navn og adresse samt hvem der har pant
- og hvor meget!

Så du behøver ikke politiets hjælp til at finde ejeren af en bil. Så
snart banken er involveret vil der sandsynligvis være pant i bilen og
så er det registreret i statstidende og er nemt at søge frem.

Fra : Kaenguru

Dato : 23-06-06 20:46

KASO skrev:

> "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Øhh - hvordan vil du finde et stelnr. i Statstidende?

Det kræver blot at der et ejerpantebrev i bilen, hvilket der jo kun
er, hvis der er taget noget lån i den. Er der et ejerpantebrev skulle
du kunne finde ejeren ved at taste stelnr. ind i søgeboksen til højre
på forsiden af statstidende.dk

Bortset fra det oplyser politiet nu gerne om ejerforhold på biler. Jeg
fik da oplyst ejeren af en bil så sent som for 14 dage siden - og det
endda uden at jeg direkte havde spurgt til det.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-06-06 21:00

Kaenguru submitted this idea :
> Bortset fra det oplyser politiet nu gerne om ejerforhold på biler. Jeg
> fik da oplyst ejeren af en bil så sent som for 14 dage siden - og det
> endda uden at jeg direkte havde spurgt til det.

Er det så også efter reglerne ?

Fra : PetrolHead

Dato : 24-06-06 14:41

On 23 Jun 2006 12:46:06 -0700, "Kaenguru" <troels_martens@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>fik da oplyst ejeren af en bil så sent som for 14 dage siden - og det
>endda uden at jeg direkte havde spurgt til det.

Det har jeg aldrig fået, Sidste gang jeg ringede til politiet angående
en bil så fik jeg ikke den rigtige adresse, men snarere beskeden "Han
bor i dit område" og ikke mere end det
Flemming Jacobsen
Formerly Known as "ThunderBird"

Fra : Kaenguru

Dato : 23-06-06 22:42

Henrik Stidsen skrev:

> Kaenguru submitted this idea :
>
> Er det så også efter reglerne ?
>
> --
> Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Næppe. Men det er jo nok et spørgsmål om ressourcer. Hvis politiet
skulle undersøge alle henvendelser grundigt, og efterfølgende
muligvis tage kontakt til ejeren, ville de jo skulle bruge meget tid
på det. Tid som formentlig kan bruges til mere "samfundsgavnlige"
opgaver.

I det tilfælde hvor jeg fik det, virkede det nu mere som
ubetænksomhed. Jeg havde ringet fordi nogle forhold omkring en bil
kunne tyde på at nummerpladerne ikke tilhørte denne bil (var stjålet
eller lign.) Jeg gav opgav derfor registeringsnr. og en beskrivelse af
bilens mærke, model og farve så man kunne se om det stemte. Herefter
oplyste politiet helt af sig selv om ejerens navn og by.