gearkasse med kun 4 ud af 5gear?
Fra : 2

Dato : 23-06-06 08:58

Hej set i en salgsannonce at en bil er tilsalg, men at det ene gear
er defekt, så at kun 4 ud af 5 gear virker.
Hvad vil det reelt sige er strålerne eller tænderne på det ene
tandhjul mon skralet af, så der ligger metal stykker i gearkassen, og
måske kan hoppe ind i tænderne på de andre hjul?

Altså kan man kører med den, og komme mere end 10 meter, og bare
mangle 5.gearet, eller skal gearkassen skiftes straks?

Torben

Fra : KubikH

Dato : 23-06-06 16:10

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Altså kan man kører med den, og komme mere end 10 meter, og bare
> mangle 5.gearet, eller skal gearkassen skiftes straks?

Hej Torben.
For det første kan det sagtens være andet end 5 gear der mangler
Der er mange fejlmuligheder, såsom defekte trækstænger - kabler, defekte
skiftegafler, eller som du skriver noget endnu værre.
Hvis det ikke støjer vildt er det bare at køre til det passer dig at skifte
/ reparere.
Har selv haft en bil der manglede 2 gear .... intet problem, bakgear ...
krævede en smule planlægning, og 5 gear, men det blev hurtigt fikset, da det
var en defekt skiftearm uden på gearkassen.
Mvh
Niels

Fra : Molnit

Dato : 23-06-06 17:31

2 skrev:
> [...]
>
> Altså kan man kører med den, og komme mere end 10 meter, og bare
> mangle 5.gearet, eller skal gearkassen skiftes straks?

   Tjaaa, vinteren 2004/5 blokerede min gearkasse da jeg skiftede til 4
fra 2 gear... fordi mit 3 gear manglede, og jeg mente at det hastede
ikke med at få det fikset. Dette skyldes at det skiftehjul der har med 3
gear at gøre, og havde med 4 gear, og pga. defektheden så blev
skiftegaflen slidt mere og mere pga. dette(gik ret stærkt), og til følge
at 3 gear tandhjulet ikke slap, da den gik i 4, og derved havde du to
sæt tandhjul på samme aksler, med hver deres ratio, som derved endte i
en brækket tand + total blokering med 80km/t i snevejr :)

   Nå, men god tur, håber ikke der er andre end dig selv som kommer til
skade hvis der sker noget :) jeg tør ikke køre med defect gearkasse
igen, det er ikke noget at spøge med.

--
VH
Lars Molnit

Fra : 2

Dato : 23-06-06 22:15

Tak for svarene, kan godt se det kan være forskellige ting galt, lige
fra en bagatel til mange tandhjul løse. Tænkte bare at hvis et gear
var defekt, ville der være løs metal, som kunne køre med rundt..... og
så lyde noget knasende

Torben