Male noget der er galvaniseret - hvordan?
Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 21-06-06 20:59

Hej gruppe

Jeg skal have malet et cykelstativ inden det kommer på bilen.
Det er nyt og galvaniseret.
Hvordan er fremgangsmåden hvis det skal males i bilens farve - og jeg selv
skal gøre det?

Planen var at slibe forsigtigt på det, og så give det 1 eller 2 gange
grunder - måske sprøjtespartel.
Dernæst 1 eller 2 gange lak og afslutte med klarlak.

Problemet er - som jeg ser det - at grunderen svjv normalt skal på en
ubehandlet overflade. Det er overfladen jo ikke, når det er galvaniseret.

Grunder, lak og sprøjtespartel vil alle være fra Motip. Det har jeg meget
gode erfaringer med fra tidligere, men har aldrig malet noget der er
galvaniseret før.
Og sidste men ikke mindst.
Hvor finder man et stort udvalg af Motip så jeg kan ramme den rigtige farve
(har fået farvekoden omsat til Motip-varenummer).

Her har jeg allerede ledt:
T. Hansen har den nemlig tilsyneladende ikke (men har grunder og klarlak -
måske kan farven bestilles?).
Høyer har haft Motip, men kan ikke finde det på deres website (deres katalog
er offline - måske har de det alligevel?).
Bent Rasmussen Autodele har ikke Motip. Mekonomen heller ikke.
MECA har det svjks ikke i deres online-katalog (der dog er den svenske
version)
Mekonomen fører det tilsyneladende heller ikke.

Hvem gemmer så på det - gerne i nærheden? Jeg er løbet tør for gode ideer,
og Google er for en gangs skyld ikke til meget hjælp synes jeg.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Stefan

Dato : 21-06-06 21:07

> [...]
> Høyer har haft Motip, men kan ikke finde det på deres website (deres
> katalog er offline - måske har de det alligevel?).

Hvis Tansen har det har Hoyer det også, det er samme biks.

Stef

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 21-06-06 21:17

"Stefan" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> Hvis Tansen har det har Hoyer det også, det er samme biks.

OK. Rart at vide. Tak for det

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-06-06 21:31

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Problemet er - som jeg ser det - at grunderen svjv normalt skal på en
> ubehandlet overflade. Det er overfladen jo ikke, når det er galvaniseret.

GLEM slibningen, galvaniseringen er et tyndt lag zink, den er du vel ikke
interesseret i forsvinder?.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-06-06 02:04

> GLEM slibningen, galvaniseringen er et tyndt lag zink, den er du vel ikke
> interesseret i forsvinder?.

Nej bestemt ikke - det er jo rustbestyttelse.
Det var nok mig der ikke udtrykte mig tydeligt nok.
Jeg ville bare give den en meget fin slibning for at forbedre vedhæftningen
af grunderen - ikke fjerne den helt.
Det skulle der ikke være noget i vejen for vel?

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-06 06:02

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det skulle der ikke være noget i vejen for vel?

Jo, jeg skrev tyndt men mener TYNDT. Desuden er der ok vedhæftning, det er
alu. du ikke bare maler på.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-06-06 12:33

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, jeg skrev tyndt men mener TYNDT. Desuden er der ok vedhæftning, det er
> alu. du ikke bare maler på.
OK. Så er jeg med. Tak for tippet, og undskyld jeg var lidt sløv til at
fange den

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : co@ch [4130]

Dato : 21-06-06 22:02

> [...]
> Hvor finder man et stort udvalg af Motip så jeg kan ramme den rigtige
> farve (har fået farvekoden omsat til Motip-varenummer).

Sadolin Farvehandel
Helligkorsvej
4000 Roskilde

Han laver alle farver, (også Motip),
Husk at ta' farvekoden fra din bil, med.
Hvis han ikke har den på lager, bestiller han den hos Motip i 4130 Viby, som
så får den "presset" på spraydåse, og du har den ca. efter en uge.

Jeg har prøvet det flere gange, og det er bare TipTop.

Med hensyn til grunding af galvanisering, ville jeg bruge Zinkgrunder (tørre
i mindst 48 timer), dernæst dækgrunder, så op til flere gange lak og til
sidst klarlak

god fornøjelse med projektet.
Bri@n

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-06-06 02:02

"co@ch [4130]" <coach [fjern] @ (dette] lite.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis han ikke har den på lager, bestiller han den hos Motip i 4130 Viby,
> som så får den "presset" på spraydåse, og du har den ca. efter en uge.

Super. Det er rart at vide. Har af en anden i tråden fået et tip om en her i
byen der måske har det. Ellers suser jeg gerne en tur til Roskilde.

> Jeg har prøvet det flere gange, og det er bare TipTop.

Så tegner det jo lyst for mit projekt
Det er snart længe siden jeg har lakeret noget, men dengang blev resultatet
også godt med netop Motip - og den slags husker man jo.

> Med hensyn til grunding af galvanisering, ville jeg bruge Zinkgrunder
> (tørre i mindst 48 timer), dernæst dækgrunder, så op til flere gange lak
> og til sidst klarlak

OK. Den du kalder dækgrunder er det den almindelige grunder? Altså den her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=716453389&n=298237636&pn=298247048
eller noget andet?
Forøvrigt mystisk at T.Hansen har den samme dåse under 2 varenumre.

Zinkgunderen på være denne her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=716453389&n=298237636&pn=298237639

Husker jeg rigtigt hvis man skal vælge acrylbaseret hele vejen igennem?
(altså lak og klarlak)

> god fornøjelse med projektet.

Tak Og tak for den gode hjælp.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Christian Raaby

Dato : 21-06-06 22:50

> Hvem gemmer så på det - gerne i nærheden? Jeg er løbet tør for gode ideer,
> og Google er for en gangs skyld ikke til meget hjælp synes jeg.

Jep, Motip er en rigtig god lak.
Jeg tror fint Motip primeren binder på galvaniseringen, der er slebet med
sandpapir.
Skal det være topklasse og have samme glans som billakken, så vandsliber du
til sidst klarlakken (for at fjerne appelsinhud) med korn 1500-2000 og
polerer det med rubbing compound/Slipoline. Pas på med at slibe igennem
lakken på kanterne!
Det må dog betegnes som "overkill" for et cykelstativ! Men at lakere et
cykelstativ er vist overkill i forvejen...

Har du overvejet, om det er besværet værd? Et cykelstativ får altså nogle
knubs fra cykelhjul, kroge fra gummistropper og generel håndtering. Hvis det
er for at slippe for den kedelige galvanisering, hvad så med at give den en
gang hammerite påført med pensel? Det kan holde til en del.

Men hvis du alligevel går "all the way":
Her i Århus finder man det største udvalg i Motip (Meget stort!) hos
farvehandel-kæden Farvebasen (tidligere Glodi). Hvis ikke de har pågældende
kode, så kan du bestille den hjem. De har også en oversigt over de
forskellige billak-koder, som kan oversættes til Motip.

Prøv her:
http://www.farvebasen.dk/naestved

Mvh.
Christian

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-06-06 01:49

"Christian Raaby" <raabydenmarkFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4499befb$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Jep, Motip er en rigtig god lak.
> Jeg tror fint Motip primeren binder på galvaniseringen, der er slebet med
> sandpapir.

OK. Kan se at du ikke er helt enig med en af de andre svarere, men jeg tror
vi 2 er enige. Det er ikke for at slibe galvaniseringen af, men blot
forberede den til grunde og lak. Altså en let slibning med fint sandpapir.

> [...]
> du til sidst klarlakken (for at fjerne appelsinhud) med korn 1500-2000 og
> polerer det med rubbing compound/Slipoline. Pas på med at slibe igennem

Kanon råd. Det følger jeg. Tak

> Det må dog betegnes som "overkill" for et cykelstativ! Men at lakere et
> cykelstativ er vist overkill i forvejen...

Jo men - man er vel bilnørd
Det er nu heller ikke et ganske almindeligt cykelstativ - det glemte jeg at
skrive. Det er den slags man sætter på en taxa hvor nummerpladen sidder
mellem holderne til stængerne.
Det er en sort bil, og jeg synes det ville være noget "skrigende" med et
galvaniseret stativ midt på den fine sorte kofanger. Også selvom
nummerpladen kommer til at fylde det meste. Stængerne skulle så vidt jeg ved
kunne fås i sort fra fødslen, men ellers må de jo også have en tur.

> [...]
> det er for at slippe for den kedelige galvanisering, hvad så med at give
> den en gang hammerite påført med pensel? Det kan holde til en del.

Jeps - har overvejet det. Men tænkte faktisk ikke lige på at Hammerite kunne
være en løsning. Måske mest fordi det skal på med pensel og derfor -
naturligt nok - ikke ser lige så pænt ud som noget der er lakeret "rigtigt".
En kanon idé, men jeg tror jeg overkiller

> [...]
> pågældende kode, så kan du bestille den hjem. De har også en oversigt over
> de forskellige billak-koder, som kan oversættes til Motip.

Super tip. Dem hiver jeg lige fat i. Var i "gamle dage" vant til at vi havde
Ivans Farvehandel ved stationen der kunne skaffe den slags, og har ikke haft
brug for det siden han gik på pension så jeg er ikke helt opdateret på det
område.
Tak for hjælpen. Virkelig nyttig information - som sædvanlig her i gruppen.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Leo_Jensen

Dato : 22-06-06 07:46

Ole Gaarde Kristensen wrote:
> [...]
>
> Problemet er - som jeg ser det - at grunderen svjv normalt skal på en
> ubehandlet overflade. Det er overfladen jo ikke, når det er galvaniseret.

Hvis det er elgalvaniseret (og det er ret sandsynligt) er det normalt
at det har fået et tyndt lag klarlak for ikke at oxidere og blive
grimt i løbet af kort tid. Din overflade er dermed ikke rå zink og
kræver derfor ikke special behandling.

Leo

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-06-06 12:35

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>at det har fået et tyndt lag klarlak for ikke at oxidere og blive
>grimt i løbet af kort tid. Din overflade er dermed ikke rå zink og

OK. Jeg prøver at se om jeg kan finde ud af om det har fået klarlak. Det
ville jo gøre tingene noget lettere.
Tak for tippet.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved