Forsikringsspørgsmål
Fra : Lars

Dato : 21-06-06 20:00

Jeg er blevet påkørt bagfra af en anden bilist, da jeg holdt i et t-kryds
for ubetuinget vigepligt. Modparten påtog sig straks skylden, og vi
udvekslede navne og forsikringsoplysninger. Politiet blev i øvrigt tilkaldt,
men de ville ikke optage rapport, da der ikke var personskade. De
kontrollerede blot vores kørekort, og forlod os herefter igen - men de
konstaterede dog, at modparten var skyld i ulykken.

Jeg kontaktede mit forsikringsselskab, men da jeg ikke har kasko på min bil,
ville de ikke føre sagen for mig, og de henviste mig til selv at kontakte
modpartens selskab (Tryg). Jeg skrev til Tryg med udførlig beskrivelse af
skadens forløb bilagt billeder af bilen og kortskitse. I brevet gør jeg krav
på erstatning for en ødelagt bag-kofanger.

Nu har jeg modtaget et brev fra Tryg, hvori de skriver: Citat: "Da vores
vores forsikringstaget ikke har anmeldt uheldet, kan vi ikke tage stilling
til kravet. Vi har derfor bedt om en anmeldelse, og når vi modtager svar fra
vores forsikringstager, kontakter vi dig".

Nu er mit spørgsmål: Hvad gør jeg, såfremt modparten ikke ønsker at anmelde
skaden? Er jeg nødt til at anlægge et civilt søgsmål med krav om erstatning?

Fra : Basil

Dato : 21-06-06 20:04

Lars tastede følgende:
> [...]
> skaden? Er jeg nødt til at anlægge et civilt søgsmål med krav om erstatning?

Jeg har været gennem samme sag, modparten ville ikke indgive nogen
skadesanmeldelse, og var ligeglad med utallige opringninger.
Jeg kan ikke huske forløbet ordenligt, men mit sidste opkald gik til en
uheldig telefonpasser i modpartens forsikringsselskab, som godt nok
måtte lægge øre til en hel del grimme ord.
Pludselig kom pengene rullende, uden de helt store problemer.
Det er opslidende, nu er du advaret.
Kai

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-06 21:48

Basil laid this down on his screen :
> [...]
> lægge øre til en hel del grimme ord.
> Pludselig kom pengene rullende, uden de helt store problemer.

Lyder som om kasko kan være en god investering for ens helbred...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-06-06 20:07

Lars skriver:

> Nu er mit spørgsmål: Hvad gør jeg, såfremt modparten ikke ønsker at anmelde
> skaden? Er jeg nødt til at anlægge et civilt søgsmål med krav om erstatning?

Fortæl modparten at han skal tage sig sammen, ellers bliver han anmeldt
til politiet som flugtbillist, der har udøvet hærværk på din bil.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : blue

Dato : 22-06-06 17:23

> Fortæl modparten at han skal tage sig sammen, ellers bliver han anmeldt
> til politiet som flugtbillist, der har udøvet hærværk på din bil.

Har du læst det første indlæg?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-06 22:01

blue skriver:

> Har du læst det første indlæg?

Ja.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-06-06 20:10

Lars wrote:
> [...]
>
> Nu er mit spørgsmål: Hvad gør jeg, såfremt modparten ikke ønsker at
> anmelde skaden? Er jeg nødt til at anlægge et civilt søgsmål med krav

Da jeg får nogle år siden fik en skade på min daværende bil uden kasko (så
vidt jeg husker hos Tryg), så fik jeg at vide, at de gerne ville tage sagen
og hvis skadevolder ikke ville betale, så sendte de en regning...

Fra : Mikkel Lund

Dato : 21-06-06 20:20

Lars skrev:
> [...]
> skaden? Er jeg nødt til at anlægge et civilt søgsmål med krav om erstatning?

Har også prøvet noget ligende, jeg blev ved med at ringe til
skadevolderens forsikringsselvskab, ca. 1 gang om ugen, efter 12 uger
kom der penge på kontoen.
Good luck

Mikkel

Fra : Per Nordahl

Dato : 21-06-06 20:34

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Har også prøvet noget ligende, jeg blev ved med at ringe til
> skadevolderens forsikringsselvskab, ca. 1 gang om ugen, efter 12 uger
> [...]

Har ligeledes prøvet tilsvarende, og fik at vide at hvis modparten ikke
reagerede efter tre mdr. blev skylden automatisk hans.
Det var modpartens forsikr. der oplyste dette - da mit eget ikke var til
meget hjælp = kun ansvar.
Efter at ventet i tre mdr. (og uden kørsel i min bil) kom pengende da
også ude probl. Men skulle bare lige vente i tre mdr.
Her var også politi på. Ingen personskade el. lign. = ingen rapport.

Fra : Brian

Dato : 22-06-06 08:54

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ude probl. Men skulle bare lige vente i tre mdr.
> Her var også politi på. Ingen personskade el. lign. = ingen rapport.

Er det "noget nyt" at de ikke laver rapport på sådanne skader - ellers
skyldes det at de ikke har ressourcer (ser måske VM i fodbold) ;)

Fra : PetrolHead

Dato : 22-06-06 18:01

On Thu, 22 Jun 2006 09:53:33 +0200, "Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote:

>"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse

>Er det "noget nyt" at de ikke laver rapport på sådanne skader - ellers
>skyldes det at de ikke har ressourcer (ser måske VM i fodbold) ;)

De har stort set aldrig gjort det, kun hvis en af førerne eller en
passager lider skade-
Flemming Jacobsen
Formerly Known as "ThunderBird"

Fra : Niels Bengaard

Dato : 22-06-06 18:08

> Er det "noget nyt" at de ikke laver rapport på sådanne skader - ellers
> skyldes det at de ikke har ressourcer (ser måske VM i fodbold) ;)

Det er ikke nyt, der laves kun rapport ved personskade, eller når der er
spritbilister eller udlændinge involveret.

Niels

Fra : blue

Dato : 22-06-06 19:51

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke nyt, der laves kun rapport ved personskade, eller når der er
> spritbilister eller udlændinge involveret.

Delvist rigtigt - når udlændinge er involveret skal der være fremsat
erstatningskrav mod udlændingen. Derudover skal der optages rapport, hvis
der er sket en væsentlig overtrædelse af færdselsloven (typisk vigepligt),
hvis der er sket stor materiel skade og hvis ansatte ved politiet er
indblandet.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-06-06 08:50

PetrolHead wrote:

> De har stort set aldrig gjort det, kun hvis en af førerne eller en
> passager lider skade-

Eller andre alvorlige forseelser.
Sidste år blev vi påkørt bagfra, da jeg ville stoppe for en
fodgænger ved en fodgængerovergang. Da jeg bad om at se hans
kørekort så jeg kunne notere nummeret til forsikringsselskabet sagde
han at han ikke havde noget.
Så tog det 2 sek så havde jeg ringet til Randers Politi og da der så
var tale om en dansker uden kørekort i en lånt tysk bil var de der
på under 10 min.
Modpartens bil var så ødelagt at de ikke kunne køre væk.

Politiet var meget glade for at jeg ringede.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk