|
| Rust på bagbremserne Fra : Kim Malchau |
Dato : 21-06-06 16:22 |
|
Har lige været til syn her til morgen med min Avensis frs 2002. Den dumpede
pga. rust på bagbremserne.
Hvor hurtigt kommer der rust på bremserne?
Jeg spørger fordi jeg skal vide om jeg skal nå at have udskiftning af
bremser dækket på garantien. Jeg købte bilen mellem jul og nytår, så der er
en uge tilbage af garantien.
Jeg kører ca. 1.000 km. om måneden (gennemsnit), men det er langt fra hver
dag billen er ude og motionere.
Glæder mig til at høre om jeg skal have fat i sælger eller selv må punge
ud.
Venlig hilsen
Kim Malchau
--
Er du rigtig klog? Så sig det. Vibration.dk
| |
Klaus D. Mikkelsen (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 21-06-06 16:32 |
|
Kim Malchau skriver:
>
> Har lige været til syn her til morgen med min Avensis frs 2002. Den dumpede
> pga. rust på bagbremserne.
På skiverne og dermed forringet bemseevne formoder jeg ?
> Hvor hurtigt kommer der rust på bremserne?
Afhænger af vejret, men det kan på en dag med middelmådigt vejr i
danmark tage en 4-6 timer.
> Glæder mig til at høre om jeg skal have fat i sælger eller selv må punge
> ud.
Hvor meget rust er der ?
Husker du at trække håndbremsen en gang i mellem, så skiverne af bag
bliver gjort rene ?
Kør en tur og brems _hårdt_op en 10-15 gang, er rusten så ikke væk ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html
| |
Kim Malchau (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Kim Malchau |
Dato : 21-06-06 18:36 |
|
On Wed, 21 Jun 2006 17:32:22 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Kim Malchau skriver:
>>
>> Har lige været til syn her til morgen med min Avensis frs 2002. Den dumpede
>> pga. rust på bagbremserne.
>
> På skiverne og dermed forringet bemseevne formoder jeg ?
Yep.
>
> Hvor meget rust er der ?
På indersiden er der en del. På ydersiden ser skiven pæn ud (synsmanden
sagde: "Sådan burde de se ud på den anden side").
>
> Husker du at trække håndbremsen en gang i mellem, så skiverne af bag
> bliver gjort rene ?
Jeg bruger ikke håndbremsen til at bremse bilen, men når bilen holder
parkeret trækker jeg den konsekvent.
>
> Kør en tur og brems _hårdt_op en 10-15 gang, er rusten så ikke væk ?
Som nævnt før er det værst på indersiden, og der kan jeg ikke komme ind og
kigge, som bilen står ude i min indkørsel.
Venlig hilsen
Kim Malchau
--
Fakta! Vibration.dk
| |
Michael Kristensen (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 21-06-06 16:41 |
|
> Jeg spørger fordi jeg skal vide om jeg skal nå at have udskiftning af
> bremser dækket på garantien. Jeg købte bilen mellem jul og nytår, så der
er
> en uge tilbage af garantien.
Så har du stadigvæk 18 mdr igen af reklamationsretten. Hvordan har
garantien, du har fået, været bedre end reklamationsretten ?
mvh
Michael Kristensen
| |
Kim Malchau (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Kim Malchau |
Dato : 21-06-06 18:38 |
|
On Wed, 21 Jun 2006 17:40:44 +0200, Michael Kristensen wrote:
> Så har du stadigvæk 18 mdr igen af reklamationsretten. Hvordan har
> garantien, du har fået, været bedre end reklamationsretten ?
Garantien er en garanti. De gange jeg har haft noget med vognen (og jo, der
HAR været noget med den selv om det er en Toyota) har sælger betalt uden at
jeg har hørt noget.
Jeg har købt bilen hos Toyota i Vejle, men kører den på værksted i Odense,
og de sender bare regningen videre.
Mvh
Kim Malchau
--
http://godedrikke.dk - Øl og drinks i stride strømme
| |
Jørgen M. Rasmussen (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 21-06-06 20:34 |
|
"Kim Malchau" <news@malchau.dk> skrev i en meddelelse
> Garantien er en garanti. De gange jeg har haft noget med vognen (og jo,
> der
> HAR været noget med den selv om det er en Toyota) har sælger betalt uden
> at
> jeg har hørt noget.
>
Og bremser er en slid-del, det vil undre mig MEGET hvis de er dækket. Hint;
læs det med småt ;).
BTW. Våde bremseskiver bliver "ræve-røde" på 1. time ;).
| |
/Peter (21-06-2006)
| Kommentar Fra : /Peter |
Dato : 21-06-06 16:49 |
|
"Kim Malchau" <news@malchau.dk> skrev i en meddelelse
news:nzzi4k3xiiux.gijm64pb5vps.dlg@40tude.net...
> Har lige været til syn her til morgen med min Avensis frs 2002. Den
> dumpede
> pga. rust på bagbremserne.
>
> Hvor hurtigt kommer der rust på bremserne?
Jeg fik det samme at vide, undrede mig også, da jeg mener at skiverne
er rustne at se på efter at bilen har holdt stille en nat eller
weeekend.
Hvad tror synshalen man gøre ved det,
give skiverne rustbeskyttelse eller hvad ?
| |
/Peter (21-06-2006)
| Kommentar Fra : /Peter |
Dato : 21-06-06 16:51 |
|
"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
news:44996a46$0$12659$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
....
> Hvad tror synshalen man gøre ved det,
> give skiverne rustbeskyttelse eller hvad ?
... skal da lige sige at bilen i øvrigt
bremsede helt fint på rullerne -her fejlede de altså ikke noget!
| |
Kim Malchau (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Kim Malchau |
Dato : 21-06-06 18:32 |
|
On Wed, 21 Jun 2006 17:51:20 +0200, /Peter wrote:
>
>
>
> .. skal da lige sige at bilen i øvrigt
> bremsede helt fint på rullerne -her fejlede de altså ikke noget!
Synsmanden konstaterede også zt der ikke var noget at mærke med bremserne
da han prøvekørte den.
Mvh
Kim Malchau
--
http://godedrikke.dk - Øl og drinks i stride strømme
| |
Klaus D. Mikkelsen (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 21-06-06 17:39 |
| | |
/Peter (21-06-2006)
| Kommentar Fra : /Peter |
Dato : 21-06-06 17:45 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse news:4499762D.21139DEF@du.kan.finde.den...
> /Peter skriver:
>>
>> Hvad tror synshalen man gøre ved det,
>> give skiverne rustbeskyttelse eller hvad ?
>
> Man kan bare bremse med baghjulene, så forsvinder rusten
Men er det meningen at man skal holde håndbremsen oppe
mens man kører til synshallen, eller skal man lige hive hjulene af og
give dem en gang med børsten, uden for hallen ?
Ved de ikke at skiverne er af metal og kan ruste?
> Klaus
| |
tb (21-06-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 21-06-06 18:07 |
|
>> Man kan bare bremse med baghjulene, så forsvinder rusten
>
> Men er det meningen at man skal holde håndbremsen oppe
> mens man kører til synshallen, eller skal man lige hive hjulene af og
> give dem en gang med børsten, uden for hallen ?
Grin eller lad være, men jeg GØR rent faktisk overstående, da nogle synsmænd
er ret mærkelige, og mener at bremser er et oplagt dumpe emne hvis de er
til - jeg har ex fået dumpet en mc fordi der var et forkert antal huller i
skiverne (ventileret) . Kørte direkte til en anden synshal og fik den
igennem.
Siden da har jeg gjort sådanne ting... Better safe than sorry
| |
Kent Nielsen (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 21-06-06 19:26 |
|
"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:e7buau$24uq$1@newsbin.cybercity.dk...
> Grin eller lad være, men jeg GØR rent faktisk overstående, da nogle
> synsmænd er ret mærkelige, og mener at bremser er et oplagt dumpe emne
> hvis de er til - jeg har ex fået dumpet en mc fordi der var et forkert
> antal huller i skiverne (ventileret) . Kørte direkte til en anden synshal
> og fik den igennem.
Hvem var de "mærkelige" her?
Synshallen der fulgte reglerne, færdselsstyrrelsen der laver reglerne ,
eller synshallen der ikke fulgte reglene?
Der står tit typegodkendelsen hvor mange ventilationshuller der er.
Hvis antallet af huller ikke passer, afviger den fra typegodkendelsen, men
det kan et tüv dokument på skiverne råde bod på.
--
Mvh
Kent Nielsen
| |
Kent Nielsen (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 21-06-06 19:52 |
|
"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse
news:44998fc8$0$90535$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Der står tit typegodkendelsen hvor mange ventilationshuller der er.
> Hvis antallet af huller ikke passer, afviger den fra typegodkendelsen, men
> det kan et tüv dokument på skiverne råde bod på.
Og der retter jeg så lige mig selv:
Fra fstyr
Afvigelser i form af huller eller fræsespor i friktionsflader, udført af
komponentfabrikanten,
anses dog ikke for at være konstruktive ændringer.
Så han havde lige været frisk nok, din synsmand der.
--
Mvh
Kent Nielsen
| |
Brian (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 21-06-06 17:47 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Man kan bare bremse med baghjulene, så forsvinder rusten
Hvis det ikke forsvinder på bremsefeltet, skal der nok mere end
lidt bremseøvelser til...
De prøver forhåbentlig bremserne, inden de kasserer dem.
/Brian
| |
/Peter (21-06-2006)
| Kommentar Fra : /Peter |
Dato : 21-06-06 17:55 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:449977ae$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
> Klaus D. Mikkelsen skrev:
>
>> Man kan bare bremse med baghjulene, så forsvinder rusten
>
> Hvis det ikke forsvinder på bremsefeltet, skal der nok mere end
> lidt bremseøvelser til...
Hvad hvis bremsene faktisk VIRKEDE helt korrekt på bremsefelte?
> De prøver forhåbentlig bremserne, inden de kasserer dem.
Det er jo lige det - de kasserede dem på rust eller smuds på skiverne,
ved at lyse gennem fælgen og kigge på noget der lignede -rust,
EFTER de var godkendt på rullefeltet.
> /Brian
>
>
>
| |
Brian (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 21-06-06 18:36 |
|
/Peter skrev:
> Hvad hvis bremsene faktisk VIRKEDE helt korrekt på bremsefelte?
Jeg ved sgutte lige hvordan reglerne er... om de skal stole blindt på
bremsefeltet eller ej.
> Det er jo lige det - de kasserede dem på rust eller smuds på skiverne,
> ved at lyse gennem fælgen og kigge på noget der lignede -rust,
> EFTER de var godkendt på rullefeltet.
Hvis skiverne ikke er helt blanke efter en tur i bremsefeltet, er de
vel ikke helt galt i byen.
Jeg ville dog bare få min bil synet et andet sted, og gøre dem
opmærksom på at bilsyn er et frit marked - hvis jeg altså er sikker i min
sag.
/Brian
| |
Kent Nielsen (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 21-06-06 19:43 |
|
"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
news:449979c1$0$12615$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvad hvis bremsene faktisk VIRKEDE helt korrekt på bremsefelte?
Det er uden betydning når man taler rust/tilsmudsede skiver
Friktionen på bremsefeltet kan godt være ok men ude i den rigtige verden med
andre bremseforhold end på et rullefelt, nedbremsning fra højhastighed, kan
varmeledningsevnerne mellem skiver og klodser blive forringet når det er
kloder mod rust i stedet for klodser mod metal, hvilket kan få
bremseklodserne så varme at de udvikler gas med bremsesvigt til følge.
>> De prøver forhåbentlig bremserne, inden de kasserer dem.
> Det er jo lige det - de kasserede dem på rust eller smuds på skiverne,
> ved at lyse gennem fælgen og kigge på noget der lignede -rust,
> EFTER de var godkendt på rullefeltet.
Hvilket er helt efter reglerne
Læs bestemelserne fra fstyr herunder der omhandler rust på bremsefladerne:
5.01.001 Generelle bestemmelser
(1) Bremsesystem skal være således konstrueret, at virkemåden forbliver
sikkerhedsmæssigt
tilfredsstillende ved normal brug og ved de herunder optrædende
vibrationer m.v.
Bremsefladerne skal være rene og uden væsentlige rustdannelser. Mindre
rustdannelser
i yder- eller inderkanter kan dog accepteres. Rustdannelser på
bremsefladerne
indikerer ofte mekaniske fejl i bremsen.
Bremseskiver og -tromler må ikke være bearbejdet eller slidt ud over de af
køretøjsfabrikanten
tilladte slidgrænser. Hvis synsvirksomheden er tvivl om, hvorvidt
komponenterne opfylder slidgrænserne, og disse ikke fremgår af køretøjets
godkendelse eller er kendt af synsvirksomheden, kan fremstilleren anmodes
om at skaffe oplysninger om slidgrænserne.
Montering af uoriginale bremseskiver (og eventuelt tilhørende kalipre)
og -tromler
med friktionsfladedimensioner og slidmål, der afviger fra
køretøjsfabrikantens
angivelser, anses for at være syns- og registreringspligtige konstruktive
ændringer, der forudsætter dokumentation fra bilfabrikanten eller et
anerkendt
prøvningslaboratorium. Det skal dokumenteres, at
EF-direktivet/ECE-regulativet
om bremser for den aktuelle køretøjskategori er opfyldt, når bremserne er
monteret på den konkrete køretøjstype og -model.
--
Mvh
Kent Nielsen
| |
Henrik Stidsen (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 21-06-06 17:06 |
|
Kim Malchau presented the following explanation :
> Hvor hurtigt kommer der rust på bremserne?
Hvis det er skivebremser tager det en times tid eller to i regnvejr...
http://hs235.dk/hjul/skivebremserust.jpg - sådan så mine skiver ud
efter et par timers regnvejr, skiverne på den anden side af bilen havde
to små rustpletter. Alle fire var blanke da jeg nåede hjem.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Niels Bengaard (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 21-06-06 17:43 |
|
>> Hvor hurtigt kommer der rust på bremserne?
>
> Hvis det er skivebremser tager det en times tid eller to i regnvejr...
>
> http://hs235.dk/hjul/skivebremserust.jpg - sådan så mine skiver ud efter
> et par timers regnvejr, skiverne på den anden side af bilen havde to små
> rustpletter. Alle fire var blanke da jeg nåede hjem.
Det er jo overfladerust, dumper man er der tale om gravrust.
Niels
| |
Thomas Rasmussen (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 21-06-06 20:20 |
|
Kim Malchau wrote:
> Har lige været til syn her til morgen med min Avensis frs 2002. Den dumpede
> pga. rust på bagbremserne.
>
> Hvor hurtigt kommer der rust på bremserne?
Som andre skriver: meget hurtigt.
> Jeg spørger fordi jeg skal vide om jeg skal nå at have udskiftning af
> bremser dækket på garantien. Jeg købte bilen mellem jul og nytår, så der er
> en uge tilbage af garantien.
Lad nu være med at få håbet for meget op... de fleste garantier dækker
IKKE sliddele, og bremseskiver/klodser anses for at være slid-dele, men
de skal også vedligeholdes.
> Jeg kører ca. 1.000 km. om måneden (gennemsnit), men det er langt fra hver
> dag billen er ude og motionere.
Se, her er problemet, sammen med hvad du skrev andet steds...
bagbremserne bliver IKKE motioneret nok ved alm. brug. Enten skal du
meget jævnligt ud og bremse seriøst, eller også skal du bruge
håndbremsen aktivt under kørsel. Skiver bagpå kræver nær-dagligt
vedligehold. Jeg bruger dagligt at bremse ned fra 60-80km/t via
håndbremsen alene, netop for at holde mine skiver rimelig rene... Og når
jeg kører af motorvejen (et par gange om måneden) så får den lige en
nedbremsning fra 130 hvis ikke der er biler bagved (på frakørslen). Det
kan jeg love dig hjælper gevaldigt! Men hvis der er dybde-gående rust på
skiven, så hjælper det ikke... så skal de skiftes.
> Glæder mig til at høre om jeg skal have fat i sælger eller selv må punge
> ud.
Jeg tror du skal punge ud selv... tvivler stærkt på at sælger vil dække
"misligholdelse" af slid-dele.
Thomas
| |
Henrik Stidsen (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 21-06-06 21:41 |
|
Thomas Rasmussen pretended :
>> Jeg kører ca. 1.000 km. om måneden (gennemsnit), men det er langt fra hver
>> dag billen er ude og motionere.
> Se, her er problemet, sammen med hvad du skrev andet steds... bagbremserne
> bliver IKKE motioneret nok ved alm. brug.
Hvordan kan det være de ikke bliver "brugt rigtigt" ved normalt brug ?
Syns det lyder som noget der burde indikere problemer med bremserne...
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Klaus D. Mikkelsen (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 21-06-06 22:05 |
| | |
nero (22-06-2006)
| Kommentar Fra : nero |
Dato : 22-06-06 09:03 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.ad507d66920ca43c.34878@news.hs235.dk...
> Thomas Rasmussen pretended :
>>> Jeg kører ca. 1.000 km. om måneden (gennemsnit), men det er langt fra
>>> hver
>>> dag billen er ude og motionere.
>
>> Se, her er problemet, sammen med hvad du skrev andet steds...
>> bagbremserne bliver IKKE motioneret nok ved alm. brug.
>
> Hvordan kan det være de ikke bliver "brugt rigtigt" ved normalt brug ?
> Syns det lyder som noget der burde indikere problemer med bremserne...
Måske er det fordi bagbremserne kun bruges en % del
hele af bremsekapaciteten (for og bag),
måske i forholdet for 80 / bag 20 eller lign.
Så hvis ens daglige rute kun er på 3 km,
vil bageste bremser ikke blive brugt ret meget,
så man kan hive håndbremsen inden man kører hemmefra
engang imellem.
| |
Jørgen M. Rasmussen (22-06-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 22-06-06 18:22 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan det være de ikke bliver "brugt rigtigt" ved normalt brug ?
> Syns det lyder som noget der burde indikere problemer med bremserne...
>
Fordi de er dimensioneret efter der er fuld last/ fart på bilen, worsecase,
men ved normal drift udnyttes kun en brøkdel af kapaciteten, ellers blokere
baghjulene :(. Den del af bremseskiverne som ikke er rusten, som bliver
brugt, kunne du reelt nøjes med. Prob er at den rustne del ikke bare kan
tages i brug, rust bider ikke så godt som frisk stål, + træthedsbrud kan
gemme sig her.
| |
Henrik Stidsen (22-06-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 22-06-06 19:38 |
|
Jørgen M. Rasmussen formulated the question :
>> Hvordan kan det være de ikke bliver "brugt rigtigt" ved normalt brug ? Syns
>> det lyder som noget der burde indikere problemer med bremserne...
> Fordi de er dimensioneret efter der er fuld last/ fart på bilen, worsecase,
> men ved normal drift udnyttes kun en brøkdel af kapaciteten, ellers blokere
> baghjulene :(. Den del af bremseskiverne som ikke er rusten, som bliver
> brugt, kunne du reelt nøjes med. Prob er at den rustne del ikke bare kan
> tages i brug, rust bider ikke så godt som frisk stål, + træthedsbrud kan
> gemme sig her.
Mine er skinnende blanke både for og bag - og selvom jeg kører 200km om
dagen er det mest motorvej hvor jeg ikke ligefrem bremser hårdt (som
regel ikke i hvert fald). Andelen af bykørsel svarer til ~20km/dag, er
det nok til at man er ude over det problem der åbenbart er hvis man
ikke kører så meget ?
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Thomas Rasmussen (22-06-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 22-06-06 19:53 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> Mine er skinnende blanke både for og bag - og selvom jeg kører 200km om
> dagen er det mest motorvej hvor jeg ikke ligefrem bremser hårdt (som
> regel ikke i hvert fald). Andelen af bykørsel svarer til ~20km/dag, er
> det nok til at man er ude over det problem der åbenbart er hvis man ikke
> kører så meget ?
Uden at vide det, så kunne jeg godt forestille mig at motorvejskørsel er
godt for skiverne, når du endelig bruger bremserne, så er der jo fuld
fart på skiverne hvilket gør at de hurtigere bliver slidt rene. Jeg
kører kun ca. 20-30km dagligt og mine forreste skiver kan holdes fine
rene, det kniber med de bagerste, men de var så allerede lidt medtaget
da jeg købte bilen. Men planen er så at der skal nye skiver/klodser på
til efteråret når den alligevel skal klargøres til syn.
En anden ting der kan hjælpe er nok når den kommer ud at køre godt hver
dag, så bliver de slidt varme dagligt, hvilket nok er bedre end at de
får lov til at leve et "køligt" og inaktivt liv.
Thomas
| |
Jørgen M. Rasmussen (22-06-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 22-06-06 21:49 |
|
"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse
> Uden at vide det, så kunne jeg godt forestille mig at motorvejskørsel er
> godt for skiverne, når du endelig bruger bremserne, så er der jo fuld fart
> på skiverne hvilket gør at de hurtigere bliver slidt rene.
Nope, de dør af kedsomhed, been there :(.
Jeg
> kører kun ca. 20-30km dagligt og mine forreste skiver kan holdes fine
> rene, det kniber med de bagerste,
Netop. Væn dig af med at motorbremse, det er en "brake-killer" ;).
> En anden ting der kan hjælpe er nok når den kommer ud at køre godt hver
> dag, så bliver de slidt varme dagligt,
De blir' sgu' hurtigt kolde, ½ time el. < . Aktiver håndbremsen, lav
"hammer-opbremsning" - 130-50, det virker ;). Bliver skiverne skæve, ny bil,
andet mærke el en model med tromler ;).
| |
Thomas Rasmussen (22-06-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 22-06-06 22:12 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
>> En anden ting der kan hjælpe er nok når den kommer ud at køre godt hver
>> dag, så bliver de slidt varme dagligt,
>
> De blir' sgu' hurtigt kolde, ½ time el. < . Aktiver håndbremsen, lav
> "hammer-opbremsning" - 130-50, det virker ;). Bliver skiverne skæve, ny bil,
> andet mærke el en model med tromler ;).
Det gør jeg skam også hver gang jeg er på motorvejen... det bliver kun
et par gange om måneden... ellers bliver det kun fra 60-80->40.
Regner med at det bliver bedre når jeg får nye skiver på, så er jeg ikke
ramt af tidl. ejers misbrug af bremserne.
Thomas
| |
Henrik Stidsen (22-06-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 22-06-06 22:26 |
|
After serious thinking Jørgen M. Rasmussen wrote :
>> Uden at vide det, så kunne jeg godt forestille mig at motorvejskørsel er
>> godt for skiverne, når du endelig bruger bremserne, så er der jo fuld fart
>> på skiverne hvilket gør at de hurtigere bliver slidt rene.
> Nope, de dør af kedsomhed, been there
Det oplever jeg ikke med mine - og så skidt kører jeg heller ikke ;)
Til gengæld kører jeg ind og ud af Vejle som har nogen ærgelige bakker,
det giver jo nogen gode opbremsninger ind i mellem.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Jørgen M. Rasmussen (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 21-06-06 21:22 |
|
"Kim Malchau" <news@malchau.dk> skrev i en meddelelse
news:nzzi4k3xiiux.gijm64pb5vps.dlg@40tude.net...
> Har lige været til syn her til morgen med min Avensis frs 2002. Den
> dumpede
> pga. rust på bagbremserne.
>
> Hvor hurtigt kommer der rust på bremserne?
>
Let efter 1 time, gravrust 1-2 dg. . Jeg har prøvet at bilen var OK på
prøvestanden, bagefter på liften, så han der var rust og kasserede den :((.
Bremser er en slid-del og ikke dækket af noget, med mindre det er nævnt
specifikt.
| |
|
|