Mærkelig motorgang og skæv bil!
Fra : numzie@gmail.com

Dato : 21-06-06 07:16

Vi har lige fået vores 10 år gamle Escort - den kører fint :)

Der er to ting, der dog undrer mig:

1. Når bilen holder stille, kan jeg se, at den 'hælder' mod venstre
(dvs. førersiden) - altså bilen står skævt. Når man sidder og
prøver at få den til at fjedre i førersiden, er den meget blød, og
det virker som om, den ikke falder til ro med det samme. I
passagersiden er der ingen mærkværdigheder. Til sidste syn fik den
skiftet en bærearmsbøsning (?) i højre side - kan det være det
samme i venstre side - eller hvad kan det ellers være - og er det
alvorligt?

2. Når man sætter i frigear, så går motorens omdrejninger lige
kortvarigt lidt opad og falder derfor normalt. Dette sker, lige gyldig
hvilket gear man sætter i frigear fra. Nogen der ved, om det er
alvorligt - og hvad det er?

Hygge,
NumZie - nu Ford-ejer

Fra : Christopher Stein

Dato : 21-06-06 07:52

numzie@gmail.com skrev:
> [...]
> skiftet en bærearmsbøsning (?) i højre side - kan det være det
> samme i venstre side - eller hvad kan det ellers være - og er det

det er nok bare en defekt støddæmper..

Fra : numzie@gmail.com

Dato : 21-06-06 08:29

Christopher Stein wrote:

> det er nok bare en defekt støddæmper..

- og hvor alvorligt er det?

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-06-06 08:40

numzie@gmail.com wrote:

> - og hvor alvorligt er det?

Alvorligt - går voldsomt ud over bremseevne og styreegenskaber. Skift i
begge sider hvor det er galt (ikke så dyrt). Personligt tror jeg nu at
den også trænger til et sæt nye fjedre - en defekr støddæmper får den
ikke til at hælde i den ene side.

--
vh
Torben

Fra : numzie@gmail.com

Dato : 21-06-06 09:14

Torben Scheel wrote:

> [...]
> begge sider hvor det er galt (ikke så dyrt). Personligt tror jeg nu at
> den også trænger til et sæt nye fjedre - en defekr støddæmper får den

Skift i begge sider hvor det er galt? Men det er jo kun galt i venstre
side :)
Men du tror, det både er fjedre og støddæmpere så?

/NumZie

Fra : Christopher Stein

Dato : 21-06-06 09:52

numzie@gmail.com skrev:

> Skift i begge sider hvor det er galt? Men det er jo kun galt i venstre
> side :)
> Men du tror, det både er fjedre og støddæmpere så?
>
> /NumZie

Det er højst sansynligt fjederene der er sunket sammen.. skift dem alle
fire og du vil opleve helt nye køreegenskaber ved vognen.. Det er
utroligt hvad sådan en ny omgang kan gøre.. :)

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-06-06 10:13

numzie@gmail.com wrote:

> Skift i begge sider hvor det er galt? Men det er jo kun galt i venstre
> side :)

Hvis det er den forreste venstre, skal du minimum skifte begge
forstøddæmpere og vice versa. Alle 4 er selvf. optimalt.

> Men du tror, det både er fjedre og støddæmpere så?

Ja. At den ikke falder til ro - støddæmper. At den er sunket ned -
fjeder. Nærmere kan jeg vist ikke komme det uden at se og føle bilen.

Et kit med (sænknings-)fjedre og støddæmpere hele vejen rundt, vil give
_stor_ effekt, og koster ikke alverden.

--
vh
Torben

Fra : numzie@gmail.com

Dato : 21-06-06 10:47

Torben Scheel wrote:

> [...]
> fjeder. Nærmere kan jeg vist ikke komme det uden at se og føle bilen.
>
> Et kit med (sænknings-)fjedre og støddæmpere hele vejen rundt, vil give

Tak for svarene.

- men hvorfor skifte hele vejen rundt, hvis de er ok i højre side?
4 støddæmepre og 4 fjedre lyder som noget på den forkerte side af
4000,- ...

/NumZie

Fra : numzie@gmail.com

Dato : 21-06-06 10:48

Torben Scheel wrote:

> [...]
> fjeder. Nærmere kan jeg vist ikke komme det uden at se og føle bilen.
>
> Et kit med (sænknings-)fjedre og støddæmpere hele vejen rundt, vil give

Har I evt. nogen bud på punkt 2?

Fra : Christopher Stein

Dato : 21-06-06 11:15

numzie@gmail.com skrev:

> Har I evt. nogen bud på punkt 2?

Jeg har en mondeo 95 der gør det samme. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg
kan vel forestille mig at det er gasspjældspotentiometeret / kablet der
lige skal "smøres" eller lignende..