Sommer og glade dage... eller?
Fra : RObert

Dato : 21-06-06 05:21

Endelig sommer og godt vejr :) men selvfølgelig har alle gode ting også en
negativ side f.eks. motorcykler!!!
Er jeg den eneste? ellers kan de forbandede motorcykler også irritere jer?

Kan simpelthen ik klare når de overhaler mig så de næsten rører mit
sidepejl! Fuldt optrukken linier forhindrer dem skam ik i at overhale og så
er der også lige dem som ik ved hva kø kultur er, at køre midt mellem 2 spor
op til et lyskryds...

Er jeg den eneste som de irriterer grænseløst eller? og hva er
bøden/straffen for de forskellige ting?

M.v.h. RObert

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-06-06 06:51

Prøv at lægge dette indlæg i dk.fritid.motorcykel - der er der nok lidt mere
mulighed for at få lidt resons...

Andreas M. Hansen

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 21-06-06 07:08

Andreas M. Hansen skriblede:
> Prøv at lægge dette indlæg i dk.fritid.motorcykel - der er der nok
> lidt mere mulighed for at få lidt resons...

Eller bøllebank

--
Lars Fragstrup

Fra : Hr. Jensen

Dato : 21-06-06 07:54

Den Wed, 21 Jun 2006 07:51:04 +0200 sendte "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> følgende røgsignaler:

>Prøv at lægge dette indlæg i dk.fritid.motorcykel - der er der nok lidt mere
>mulighed for at få lidt resons...

Jeg tror bare ikke at der er så mange der er irriterede på
motorcyklister derinde.
Så hvis det oprindelige indlæg var for at finde meningsfæller, så bør
han nok blive her.

--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter

Fra : Stoffer

Dato : 21-06-06 09:24

"RObert" <xxx@xxx.xx> wrote in message
> [...]
> så er der også lige dem som ik ved hva kø kultur er, at køre midt mellem 2

De genere ikke mig.
Jeg sørger altid for at holde helt til højre(venstre), så de nemmere kan
komme forbi - også i kø kørsel.

Der er ikke noget i vejen for at overhale, hvor der er fuldoptrukne linjer,
bare de bliver i samme vognbane.

Hvordan kan det genere dig, at de kommer foran?
Jeg vil forslå at holde helt til højre, så kommer de ikke så tæt på dig
sidespejl.

Og det med køkultur er der vidst lidt jantelov i...
Det kan simpelthen ikke genere mig, medmindre de ligger og spærre for at jeg
kan komme frem senere.

Fra : Martin

Dato : 21-06-06 09:32

"RObert" <xxx@xxx.xx> skrev i en meddelelse
> [...]
> spor op til et lyskryds...
>
> Er jeg den eneste som de irriterer grænseløst eller? og hva er

Min mening er, at motorcylker er meget lette at overse når de ligger bag ved
en - derfor synes jeg at det er rigtigt rart, at få dem op foran så hurtigt
som muligt.

Man må gerne overhale selvom der er fuldt optrukne linier, sålænge man bare
holder sig på den rigtige side af linierne. Det er nok derfor, at du synes
at de er lidt tæt på når de overhaler.

/Martin

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-06-06 11:14

RObert wrote:
> Endelig sommer og godt vejr :) men selvfølgelig har alle gode ting også en
> negativ side f.eks. motorcykler!!!
> Er jeg den eneste? ellers kan de forbandede motorcykler også irritere jer?

Nogle kan, men det er det ganske lille mindretal - de hovedløse af
slagsen. De ødelægger alle MC-ister's ry, og det er påtentielt farligt,
f.eks. hvis en overophedet bilist trækker ind i en MC-ist's bane.

> [...]
> er der også lige dem som ik ved hva kø kultur er, at køre midt mellem 2 spor

Helt tæt skal man ikke medmindre hastigheden er lav nok. Foregår det i
ufarligt tempo, kan dine eksempler ikke bringe mit pis i kog, bortset
fra overskridelse af spærrelinier (var det det du mente?). Men nu kører
jeg også selv MC så ofte jeg kan i sæsonen.

Jeg burde måske lade mig irritere af at de fleste biler kun har 1
indbygger og optager unødigt meget plads på vejbanen, men det gør jeg
ikke - vi har frit valg af transportmiddel, med de fordele og ulemper
det nu engang medfører. Jeg synes bare det er lidt synd at i går glip af
panoramaoplevelsen, duftene og at i hælder udad i svingene

> Er jeg den eneste som de irriterer grænseløst eller? og hva er
> bøden/straffen for de forskellige ting?

Der udstedes meget sjældent bøder for at køre mellem rækkerne i en kø,
hvis det foregår kontrolleret og uden fare for andre. Andre forseelser
der er potentielt farlige, f.eks. overhaling med for lille sideafstand
kan vel give en bøde for uforsvarlig kørsel - men ofte er det i
sammenhæng med at bilisten ikke holder til højre i banen. Hvad
bødestørrelsen véd jeg ikke - har ikke fået nogen bøder i dette årti, og
før det alene for hastighedsforseelser, parkering og manglende lys på
trædecyklen.

--
vh
Torben

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-06-06 12:29

Torben Scheel wrote:

> [...]
> bødestørrelsen véd jeg ikke - har ikke fået nogen bøder i dette årti, og
> før det alene for hastighedsforseelser, parkering og manglende lys på

Er det overhovedet ulovligt for en MC at overhale på denne måde? Jeg har
før set at en MC-betjent har anvendt samme praksis og man burde vel
antage at sådan en overholder gældende lovgivning? Betjenten havde ikke
travlt og havde hverken blink eller lign. tændt så det kan ikke have
været udrykningskørsel.

Thomas
Der har det fint med at MC'ere overhaler på denne måde i langsomtkørende
kø-kørsel.

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-06-06 12:37

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> antage at sådan en overholder gældende lovgivning? Betjenten havde ikke
> travlt og havde hverken blink eller lign. tændt så det kan ikke have

I dk.fritid.motorcykel er det oppe og vende engang imellem - og man får
ikke politiet til at sige at det er lovligt. Teoretisk må man vel kun
efter reglen om at overhale venstre om et køretøj i en vognbane,
indenfor dennes vogbanestriber, i praksis foregår det lidt i zig-zag
fordi bilerne placerer sig forskelligt - men jeg har ikke hørt om bøder
i den forbindelse.

Til nordsjællands billisters ros skal siges at jeg kun meget sjældent
har været ude for nogen der bevidst spærrer, og ud af dem kun meget få
der gør manøvren farlig (påkørselsforsøg).

--
vh
Torben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-06 16:54

Thomas Rasmussen wrote on 21-06-2006 :
> Er det overhovedet ulovligt for en MC at overhale på denne måde?

Det er der vist meget delte meninger om.

> [...]
> hverken blink eller lign. tændt så det kan ikke have været udrykningskørsel.

PO må gerne køre udrykningskørsel uden blink eller horn så teoretisk
kunne han godt have kørt udrykningskørsel.

Jeg syns egentlig at PO oftere og oftere køre rigtig råddent, den
generelle trafikkultur har åbenbart smittet af på dem. Og når vi nu er
ved det syns jeg faktisk det er utrolig usympatisk når en politibil
eller MC laver fartkontrol på motorvejen ved at kontrollere en bil,
overhale og indhente den næsten (med 140+km/t), kontrollere denne og så
gentage stuntet. Jeg mener ikke sådan en kontrol berettiger dem til at
overtræde hastighedsgrænsen - men det er åbenbart sådan man gør i
etaten, har oplevet det flere gange.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-06-06 20:51

> Nogle kan, men det er det ganske lille mindretal - de hovedløse af
> slagsen. De ødelægger alle MC-ister's ry, og det er påtentielt farligt,
> f.eks. hvis en overophedet bilist trækker ind i en MC-ist's bane.

Overophedet?, det er da af at holde udkig efter de potentielle
kamikaze-piloter: Kunne det fx. ikke tænkes han have møvet sig ind i den
blinde vinkel?. Hint; en MC. bør tænke over han er hurtig, sårbar og ikke
fylder meget i landskabet.

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-06-06 06:46

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> blinde vinkel?. Hint; en MC. bør tænke over han er hurtig, sårbar og ikke

Hvis man bliver overophedet af at orientere sig bør man måske overveje
lidt træning. Jeg tænkte mere på køkørsel i sommervarmen.

--
vh
Torben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-06 16:56

RObert explained :
> [...]
> lyskryds...

> Er jeg den eneste som de irriterer grænseløst eller? og hva er bøden/straffen

Jeg syns ikke jeg har oplevet de ting du nævner ovenfor men jeg kører
også mest på motorvej - og her opfører de sig faktisk forbløffende
pænt, ofte ser jeg dem ligge i læ bag lastbiler, ikke ligefrem det jeg
havde forventet af en to-hjuler med ry for at være fartbølle.

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-06-06 06:49

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> ofte ser jeg dem ligge i læ bag lastbiler, ikke ligefrem det jeg havde
> forventet af en to-hjuler med ry for at være fartbølle.

Det er netop det ry der er farligt for alle MC-ister - og skabt af de få.

De allerfleste MC-ister er familiefædre eller -mødre der meget gerne vil
hjem til ungerne i hel tilstand. Det er sgu' ikke fordi vi har et
dødsønske at vi vælger MC'en.

--
vh
Torben

Fra : Leonard

Dato : 21-06-06 21:02

"RObert" <xxx@xxx.xx> wrote:

>Endelig sommer og godt vejr :) men selvfølgelig har alle gode ting også en
>negativ side f.eks. motorcykler!!!
>Er jeg den eneste? ellers kan de forbandede motorcykler også irritere jer?

Jeg kan kun glæde mig over at de kommer hurtigere frem og tager mindre
plads op på vejene. Hvis bare der var flere der kørte MC, så var der
bedre plads til de tilbageværende biler.

Du lyder mest af alt som om du er misundelig på at de ikke tvinges til
at holde i samme kø som dig, det er der kun en løsning på: kør MC
selv.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-06-06 06:51

Leonard wrote:

> [...]
>
> Du lyder mest af alt som om du er misundelig på at de ikke tvinges til
> at holde i samme kø som dig, det er der kun en løsning på: kør MC

Head on the nail. Samme misundelse opleves når man på trædecykel
passerer bilkøen f.eks. på frederikssundsvej mod København en
myldretidsmorgen.

--
vh
Torben

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-06-06 22:34

"Stoffer" <smap@me.invalid> writes:

> Jeg sørger altid for at holde helt til højre(venstre), så de nemmere
> kan komme forbi - også i kø kørsel.

Jeg kører selv mest mc, så jeg siger tak på mc-folkets vegne I
øvrigt er det vist mest et dansk fænomen at kulturen antyder at
to-hjulere pænt skal blive i køen. På den tyske autobahn trækker de
fleste venligt til hhv. højre og venstre side når der er stillestående
kø, så der bliver et spor på et 1½-2 hvor to-hjulerne kan passere. For
nogle år siden passerede jeg omkring 10 km stillestående kø på en halv
time - det er noget der rykker (og gavner dem der ellers ville have
holdt bag en).

I Londons bytrafik er det vist også nærmere reglen end undtagelsen. I
modsætning til hvad man ser i mange byer holder jeg mig alligevel til
kun at passere køer hvor trafikken står helt stille (=biler ikke
flytter sig sideværts). Det andet er for farligt synes jeg
umiddelbart.

> Hvordan kan det genere dig, at de kommer foran? Jeg vil forslå at
> holde helt til højre, så kommer de ikke så tæt på dig sidespejl.

Jep, det er også en smule frustrerende når der er plads op gennem en
række bortset fra en enkelt, der har placeret sig til helt op ad
midterstriben. Folk regner selvfølgelig heller ikke med at nogen vil
bruge pladsen til noget.

> Og det med køkultur er der vidst lidt jantelov i...

Det lader det til. Man kan godt undre sig lidt over at det kan gå folk
sådan på at nogen har mulighed for at komme hurtigere frem end dem
selv. Selvfølgelig skal man have en rimelig afstand til folks
køretøjer, men oftest er det føreren selv der rager længst ud på en
motorcykel, så man har en ret god fornemmelse af bredden.

> Det kan simpelthen ikke genere mig, medmindre de ligger og spærre
> for at jeg kan komme frem senere.

Jeg plejer også at vurdere situationen inden jeg kører gennem eller
forbi en kø. Hvis jeg bare kommer til at holde i kø forrest lader jeg
normalt være, men f.eks. er mc'er jo en del kvikkere til at nå ud af
et lyskryds end en bil, hvilket normal gør at jeg aldrig indhentes på
trods af at jeg ellers holder mig inden for hastighedsgrænsen og
holder accelerationen inden for hvad der ikke støjer for meget. Som
jeg ser det er det noget alle vinder på.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Leonard

Dato : 22-06-06 08:56

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> wrote:

>På den tyske autobahn trækker de
>fleste venligt til hhv. højre og venstre side når der er stillestående
>kø, så der bliver et spor på et 1½-2 hvor to-hjulerne kan passere.

Det er nu ikke for at 2-hjulere kan komme frem, men for at skabe plads
til evt. udrykningskøretøjer, en grundlæggende del af
køreundervisningen i Tyskland.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-06-06 22:45

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> writes:

> [...]
> forbløffende pænt, ofte ser jeg dem ligge i læ bag lastbiler, ikke
> ligefrem det jeg havde forventet af en to-hjuler med ry for at være

På motorcykler uden en større kåbe er blæsten også oftest ret
irriterende når man kommer over 100-160 km/t. Det ligger en dæmper på
lysten til at køre (rigtigt) stærkt, hvilket nok er meget godt når man
tænker over de større motorcyklers tophastigheder der oftest ligger
over 220.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-06-06 10:26

Leonard <usenet@leonard.dk> writes:

> Det er nu ikke for at 2-hjulere kan komme frem, men for at skabe
> plads til evt. udrykningskøretøjer, en grundlæggende del af
> køreundervisningen i Tyskland.

Det er jo også rigtigt. Under alle omstændigheder fungerer det
glimrende, og mc'er er jo også kompakte nok til at kunne komme af
vejen hvis en udryknings-mc skal forbi (sporene har jeg aldrig set
brede nok til biler etc.)
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Niels Pein

Dato : 22-06-06 18:12

"RObert" skrev ...
> Endelig sommer og godt vejr :) men selvfølgelig har alle gode ting også en
> negativ side f.eks. motorcykler!!!
> Er jeg den eneste? ellers kan de forbandede motorcykler også irritere jer?

Tja, hvis man har den mening at motorcykler er forbandede, så kan de vel
være irriterende. Men hvorfor hidse sig op over det? De generer ikke mig.
De eneste jeg finder lidt irriterende, er dem der sætter ulovlig udstødning
på med det formål at larme mere, men det er ikke kun motorcyklister der gør
det.

Næh du, lad være med at blive grænseløst irriteret over småting (som jo i
bund og grund ikke går ud over din egen sikkerhed), så får du en mere
afslappet kørsel og et bedre humør resten af dagen.

Mvh.
Niels