"Stoffer" <smap@me.invalid> writes:
> Jeg sørger altid for at holde helt til højre(venstre), så de nemmere
> kan komme forbi - også i kø kørsel.
Jeg kører selv mest mc, så jeg siger tak på mc-folkets vegne
I
øvrigt er det vist mest et dansk fænomen at kulturen antyder at
to-hjulere pænt skal blive i køen. På den tyske autobahn trækker de
fleste venligt til hhv. højre og venstre side når der er stillestående
kø, så der bliver et spor på et 1½-2 hvor to-hjulerne kan passere. For
nogle år siden passerede jeg omkring 10 km stillestående kø på en halv
time - det er noget der rykker (og gavner dem der ellers ville have
holdt bag en).
I Londons bytrafik er det vist også nærmere reglen end undtagelsen. I
modsætning til hvad man ser i mange byer holder jeg mig alligevel til
kun at passere køer hvor trafikken står helt stille (=biler ikke
flytter sig sideværts). Det andet er for farligt synes jeg
umiddelbart.
> Hvordan kan det genere dig, at de kommer foran? Jeg vil forslå at
> holde helt til højre, så kommer de ikke så tæt på dig sidespejl.
Jep, det er også en smule frustrerende når der er plads op gennem en
række bortset fra en enkelt, der har placeret sig til helt op ad
midterstriben. Folk regner selvfølgelig heller ikke med at nogen vil
bruge pladsen til noget.
> Og det med køkultur er der vidst lidt jantelov i...
Det lader det til. Man kan godt undre sig lidt over at det kan gå folk
sådan på at nogen har mulighed for at komme hurtigere frem end dem
selv. Selvfølgelig skal man have en rimelig afstand til folks
køretøjer, men oftest er det føreren selv der rager længst ud på en
motorcykel, så man har en ret god fornemmelse af bredden.
> Det kan simpelthen ikke genere mig, medmindre de ligger og spærre
> for at jeg kan komme frem senere.
Jeg plejer også at vurdere situationen inden jeg kører gennem eller
forbi en kø. Hvis jeg bare kommer til at holde i kø forrest lader jeg
normalt være, men f.eks. er mc'er jo en del kvikkere til at nå ud af
et lyskryds end en bil, hvilket normal gør at jeg aldrig indhentes på
trods af at jeg ellers holder mig inden for hastighedsgrænsen og
holder accelerationen inden for hvad der ikke støjer for meget. Som
jeg ser det er det noget alle vinder på.
--
mvh Jes Vestervang