/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
tilspænde topstykke i golf 1.6 diesel
Fra : Benny Andersen


Dato : 19-06-06 18:24

Hej motor entutiaster

Vil lige høre om der nogen som kender til tilspænding af topbolte efter
skift af toppakning. Det drejer sig om en 20 år gammel golf diesel (ikke
turbo - men det ændrer vel intet)

Jeg har været så heldig at finde en bog på ebay.de: 'So wird's gemacht' af
'Delius Klasing', dækkende golf diesel von 2/83 bis 6/92.

Her står det såmænd:
i bestemt rækkefølge
   1. 40Nm
   2. 60Nm
   3. 180 grader på hver bolt
   4. med varm motor (olie mindst 50 grader Celsius) endnu 90 grader på hver
bolt
   efter 1000km endnu 90 grader på hver bolt.

Jeg søger en bekræftigelse på at det er rigtigt. Er netop i gang med at
samle motoren og har givet topboltene de 60 Nm. Jeg synes det lyder af lidt
meget at de endnu skal kunne (ad flere skridt) tørnes en helt omdrejning.
Det svarer til 1,7mm hvis man ser bort fra udstrækning af boltene som er
13mm tykke!
Pakningen i sig selv er ikke mere end 1,9mm tyk der hvor en lille flig
stikker uden for motorblokken.

Er her nogen som kender til det?

--
Mvh
Benny Andersen

 
 
Brian (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-06-06 18:33

Benny Andersen skrev:

> Her står det såmænd:
> i bestemt rækkefølge
> 1. 40Nm
> 2. 60Nm
> 3. 180 grader på hver bolt
> 4. med varm motor (olie mindst 50 grader Celsius) endnu 90 grader på
> hver bolt
> efter 1000km endnu 90 grader på hver bolt.

Autodata siger nøjagtig det samme, så helt galt er det nok ikke.

/Brian



Niels Bengaard (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 19-06-06 18:34

> Er her nogen som kender til det?

Samme procedure står i Autodata.

Niels



Ukendt (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-06-06 19:56


"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:vun6krfm6inl.isjkzyvsx56y.dlg@40tude.net...
> Hej motor entutiaster
>
> Vil lige høre om der nogen som kender til tilspænding af topbolte efter
> skift af toppakning. Det drejer sig om en 20 år gammel golf diesel (ikke
> turbo - men det ændrer vel intet)
>
> Jeg har været så heldig at finde en bog på ebay.de: 'So wird's gemacht' af
> 'Delius Klasing', dækkende golf diesel von 2/83 bis 6/92.
>
> Her står det såmænd:
> i bestemt rækkefølge
> 1. 40Nm
> 2. 60Nm
> 3. 180 grader på hver bolt
> 4. med varm motor (olie mindst 50 grader Celsius) endnu 90 grader på hver
> bolt
> efter 1000km endnu 90 grader på hver bolt.
>
> Jeg søger en bekræftigelse på at det er rigtigt. Er netop i gang med at
> samle motoren og har givet topboltene de 60 Nm. Jeg synes det lyder af
> lidt
> meget at de endnu skal kunne (ad flere skridt) tørnes en helt omdrejning.
> Det svarer til 1,7mm hvis man ser bort fra udstrækning af boltene som er
> 13mm tykke!
> Pakningen i sig selv er ikke mere end 1,9mm tyk der hvor en lille flig
> stikker uden for motorblokken.
>
> Er her nogen som kender til det?

Vil bare tilføje at når man spænder en strækbolt så må de ikke genbruges og
kun spændes ën gang. Desuden må man ikke smørre bolt eller møtrik da dette
vil give en MEGET store afvigelse i klemkraften....ja faktisk så meget at
noget kan ødelægges/knækkes......hehe der er en højere videnskab at spænde
en bolt

--
Tom



Kim Voss Schrader (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 19-06-06 19:58

Hej!

Tom wrote:
....
> Vil bare tilføje at når man spænder en strækbolt så må de ikke genbruges og
> kun spændes ën gang.
....

Sjovt, jeg mener da at have læst noget andet her i gruppen tidligere. Nogle
strækbolte skulle angiveligt kunne holde et par gange inden udskiftning.

Eller husker jeg forkert?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Brian (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-06-06 20:26

Kim Voss Schrader skrev:

> Sjovt, jeg mener da at have læst noget andet her i gruppen tidligere.
> Nogle strækbolte skulle angiveligt kunne holde et par gange inden
> udskiftning.

Til Benny's Golf, skal der ihvertfald friske bolte til.

/Brian



Ukendt (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-06-06 20:52


"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:4496f3c5$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Tom wrote:
> ...
>> Vil bare tilføje at når man spænder en strækbolt så må de ikke genbruges
>> og kun spændes ën gang.
> ...
>
> Sjovt, jeg mener da at have læst noget andet her i gruppen tidligere.
> Nogle strækbolte skulle angiveligt kunne holde et par gange inden
> udskiftning.
>
> Eller husker jeg forkert?

HVIS der er nogen der kunne finde på at genbruge bolte eller smørre dem, så
kan disse personer lige så godt tage en skruenøgle og bare spænde hvad de
synes. Der er MEGET stor forskel på spændekraften når man spænder næste gang
med samme bolt eller møtrik....og det bliver helt tosset hvis man først
begynder at smørre dem lidt, så skal de kun spændes med ca. halv kraft og
kan alligevel klemme med det samme.

--
Tom



Peter Olesen (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Peter Olesen


Dato : 19-06-06 22:20


>> ...
>>> Vil bare tilføje at når man spænder en strækbolt så må de ikke genbruges
>>> og kun spændes ën gang.
>> ...
>>
>> Sjovt, jeg mener da at have læst noget andet her i gruppen tidligere.
>> Nogle strækbolte skulle angiveligt kunne holde et par gange inden
>> udskiftning.
>>
>> Eller husker jeg forkert?
>
> HVIS der er nogen der kunne finde på at genbruge bolte eller smørre dem,
> så kan disse personer lige så godt tage en skruenøgle og bare spænde hvad
> de synes. Der er MEGET stor forskel på spændekraften når man spænder næste
> gang med samme bolt eller møtrik....og det bliver helt tosset hvis man
> først begynder at smørre dem lidt, så skal de kun spændes med ca. halv
> kraft og kan alligevel klemme med det samme.

Ikke korrekt.

Der findes strækbolte, der kan bruges op til 3 gange.
Så får de lige en kørne-prik så man kan se hvor mange gange den er brugt.

Peter



Ukendt (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-06-06 22:23


"Peter Olesen" <haurumFJERNDETTE@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:LxElg.8594$KV2.77@news.get2net.dk...
>
>>> ...
>>>> Vil bare tilføje at når man spænder en strækbolt så må de ikke
>>>> genbruges og kun spændes ën gang.
>>> ...
>>>
>>> Sjovt, jeg mener da at have læst noget andet her i gruppen tidligere.
>>> Nogle strækbolte skulle angiveligt kunne holde et par gange inden
>>> udskiftning.
>>>
>>> Eller husker jeg forkert?
>>
>> HVIS der er nogen der kunne finde på at genbruge bolte eller smørre dem,
>> så kan disse personer lige så godt tage en skruenøgle og bare spænde hvad
>> de synes. Der er MEGET stor forskel på spændekraften når man spænder
>> næste gang med samme bolt eller møtrik....og det bliver helt tosset hvis
>> man først begynder at smørre dem lidt, så skal de kun spændes med ca.
>> halv kraft og kan alligevel klemme med det samme.
>
> Ikke korrekt.
>
> Der findes strækbolte, der kan bruges op til 3 gange.
> Så får de lige en kørne-prik så man kan se hvor mange gange den er brugt.

Jo det ER korrekt. Jeg kan anbefale at hvis du nogensinde får adgang til
udstyr som kan måle klemkraften, at du så måler den med samme bolt og møtrik
og ser hvor du havner henne.

--
Tom



Ib Jakobsen (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 19-06-06 22:25

Tom skrev:

> HVIS der er nogen der kunne finde på at genbruge bolte eller smørre dem, så
> kan disse personer lige så godt tage en skruenøgle og bare spænde hvad de
> synes.

Der tager du grueligt fejl. Der findes strækbolte der gerne må
genanvendes. Hvis jeg ikke husker meget galt så er det blandt andet på
nogle MB. Og smøre dem: Jo, det står også i nogle bøger.


Der er MEGET stor forskel på spændekraften når man spænder næste gang
> med samme bolt eller møtrik....og det bliver helt tosset hvis man først
> begynder at smørre dem lidt, så skal de kun spændes med ca. halv kraft og
> kan alligevel klemme med det samme.

Der roder du noget sammen. Det du benævner spændekraften er nok det der
i fagsproget hedder klemmekraften. Det er den vi er ude efter. Hvis du
spænder på moment, så kan der komme store afvigelser i klemmekraften
hvis gevindet er smurt eller ej. Det står der som regel i databøgerne om
de skal være smurt eller ej. Bruges der vinkeltilspænding, som man mest
bruger i dag, så er man ud over dette "problem". Ved at strække metallet
ud over dets elastiske grænse har man mere præcist den klemmekraft som
er ønsket fra konstruktørens side.



--
MVH

Ib Jakobsen

Ukendt (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-06-06 22:51


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44971637$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Tom skrev:
>
>> HVIS der er nogen der kunne finde på at genbruge bolte eller smørre dem,
>> så kan disse personer lige så godt tage en skruenøgle og bare spænde hvad
>> de synes.
>
> Der tager du grueligt fejl. Der findes strækbolte der gerne må
> genanvendes. Hvis jeg ikke husker meget galt så er det blandt andet på
> nogle MB. Og smøre dem: Jo, det står også i nogle bøger.

Jaeh det gør der vel, men det ændrer INTET ved det faktum at 2. og 3. gang
er klemkraften en anden og det ændrer bøgerne heller ikke på, hvad det så
end er for bøger du refererer til.


> Der er MEGET stor forskel på spændekraften når man spænder næste gang
>> med samme bolt eller møtrik....og det bliver helt tosset hvis man først
>> begynder at smørre dem lidt, så skal de kun spændes med ca. halv kraft og
>> kan alligevel klemme med det samme.
>
> Der roder du noget sammen. Det du benævner spændekraften er nok det der i
> fagsproget hedder klemmekraften.

Enig jeg kom til en enkelt gang at skive spændekraft selv om jeg mente
klemkraft....jeg lægger mig ned.

> Det er den vi er ude efter. Hvis du spænder på moment, så kan der komme
> store afvigelser i klemmekraften hvis gevindet er smurt eller ej. Det står
> der som regel i databøgerne om de skal være smurt eller ej. Bruges der
> vinkeltilspænding, som man mest bruger i dag, så er man ud over dette
> "problem". Ved at strække metallet ud over dets elastiske grænse har man
> mere præcist den klemmekraft som er ønsket fra konstruktørens side.

Nej man er IKKE ude over det problem fordi man jo netop spænder med et
moment til at starte med og dette moment vil give FORSKELLIG klemkraft for
hver gang, derfor vil ½ omdrejning plus X moment også give forskellige
resultater.
Man må kun smøre hvis det er opgivet at der skal smøres, netop fordi
klemkraften nærmer sig det dobbelte i forhold til ikke smurte overflader.

--
Tom



Ib Jakobsen (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 19-06-06 23:44

Tom skrev:

> Jaeh det gør der vel, men det ændrer INTET ved det faktum at 2. og 3. gang
> er klemkraften en anden og det ændrer bøgerne heller ikke på, hvad det så
> end er for bøger du refererer til.

Lad mig bare afsløre at de bøger jeg henviser til databøger for
bilbranchen. Og også bøger fra maskinindustrien. Og den forskel der er i
om gevindet er ingen indflydelse har på den resulterende klemmekraft.
Når vi snakker om vinkeltilspænding. Gevindet skal selvfølgelig være pæn
og ubeskadiget. Hvorfra har du din viden om man må spørge?.


> Nej man er IKKE ude over det problem fordi man jo netop spænder med et
> moment til at starte med og dette moment vil give FORSKELLIG klemkraft for
> hver gang, derfor vil ½ omdrejning plus X moment også give forskellige
> resultater.

Igen kunne jeg tænke mig at vide hvor du har det fra?. Det moment du
starter med er så lille og ubetydelig del at det ikke har nogen
indflydelse på den samlede klemmekraft. Se bolten som en elastik der
holder emnerne sammen. Hit eventuelt et trækdiagram over boltens materiale.


> Man må kun smøre hvis det er opgivet at der skal smøres, netop fordi
> klemkraften nærmer sig det dobbelte i forhold til ikke smurte overflader.

Ja, friktionskoeffecienten falder fra 0,2 til 0,1.



--
MVH

Ib Jakobsen

Ukendt (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-06-06 17:35


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:449728ac$0$84018$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Tom skrev:
>
>> Jaeh det gør der vel, men det ændrer INTET ved det faktum at 2. og 3.
>> gang er klemkraften en anden og det ændrer bøgerne heller ikke på, hvad
>> det så end er for bøger du refererer til.
>
> Lad mig bare afsløre at de bøger jeg henviser til databøger for
> bilbranchen. Og også bøger fra maskinindustrien. Og den forskel der er i
> om gevindet er ingen indflydelse har på den resulterende klemmekraft. Når
> vi snakker om vinkeltilspænding. Gevindet skal selvfølgelig være pæn og
> ubeskadiget. Hvorfra har du din viden om man må spørge?.

- Universitet i UK
- 1 års udviklingsarbejde med hydrauliske boltespændere til Mercedes og BMW
hjul (vinkel/moment encodere)
- Bossard - Sikre skrueforbindelser

>> Nej man er IKKE ude over det problem fordi man jo netop spænder med et
>> moment til at starte med og dette moment vil give FORSKELLIG klemkraft
>> for hver gang, derfor vil ½ omdrejning plus X moment også give
>> forskellige resultater.
>
> Igen kunne jeg tænke mig at vide hvor du har det fra?. Det moment du
> starter med er så lille og ubetydelig del at det ikke har nogen
> indflydelse på den samlede klemmekraft.

I dette tilfælde starter vi med 40 Nm, derefter med 60 NM. Klemkraften kan
variere fra det halve til over det dobbelt alt efter tilstanden på bolt og
møtrik. Hvis konstruktøren har valgt en strækbolt der ligger sig lige under
flydespændingen (der hvor stålet deformeres varigt) hvilket vil være
naturligt, så KAN grænsen overskredes ved genbrug og derfor ødelægges bolten
og mindsker den samlede klemkraft, med det til følge at den kan ryste løs.

> Se bolten som en elastik der holder emnerne sammen. Hit eventuelt et
> trækdiagram over boltens materiale.

Ja der er tale om en elastik med 3 tilstande hvoraf kun den første retunerer
bolten til dens oprindelige tilstand

--
Tom



Ib Jakobsen (21-06-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 21-06-06 06:30

Tom skrev:

> - Universitet i UK
> - 1 års udviklingsarbejde med hydrauliske boltespændere til Mercedes og BMW
> hjul (vinkel/moment encodere)
> - Bossard - Sikre skrueforbindelser


Så er du sikkert ingeniør eller tilsvarende. Jeg kan bare undre mig over
dit første indlæg, hvor du meget sikkert siger at man ikke må genbruge
og smøre.

> I dette tilfælde starter vi med 40 Nm, derefter med 60 NM. Klemkraften kan
> variere fra det halve til over det dobbelt alt efter tilstanden på bolt og
> møtrik. Hvis konstruktøren har valgt en strækbolt der ligger sig lige under
> flydespændingen (der hvor stålet deformeres varigt) hvilket vil være
> naturligt, så KAN grænsen overskredes ved genbrug og derfor ødelægges bolten
> og mindsker den samlede klemkraft, med det til følge at den kan ryste løs.

Jamen man udnytter da lige netop at metallet skrider. Det er det der er
hele humlen i strækbolte. Mange gange kan man med det blotte øje se at
de er blevet grovere i stigningen og tyndere i diameteren. Men en ting
kan vi blive enige. Og det er at friktionen ikke være så stor at
skridningen ikke må være fordi bolten bare vrides. Man mærker tydeligt
at når en bolt strækker sig over flydegrænsen.

Men du har ret i dit første indlæg at spænde en bolt/møtrik er større
videnskab. Jeg mindes også opvarmning af bolten som en metode. Og den
Bossard du nævner er det ikke den hvor man med et hydraulisk træk
forlænge bolten og skruer møtrikken til anlæg?. Faktisk skide spændende.







--
MVH

Ib Jakobsen

Ukendt (21-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-06-06 19:00


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4498d94e$0$84039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Tom skrev:
>
>> - Universitet i UK
>> - 1 års udviklingsarbejde med hydrauliske boltespændere til Mercedes og
>> BMW hjul (vinkel/moment encodere)
>> - Bossard - Sikre skrueforbindelser
>
>
> Så er du sikkert ingeniør eller tilsvarende. Jeg kan bare undre mig over
> dit første indlæg, hvor du meget sikkert siger at man ikke må genbruge og
> smøre.

Ja.
Men i mine svar kan jeg ikke tage højde for hver en finurlighed i denne
verden. Så hvis en konstruktør har medregnet at der skal smøres og nedsat
momentet tilsvarende så skal man selvfølgelig smøre.....det ændrer dog intet
på at ved genbrug så bliver klemkraften en anden end første gang....og det
endda ret så meget.

>> I dette tilfælde starter vi med 40 Nm, derefter med 60 NM. Klemkraften
>> kan variere fra det halve til over det dobbelt alt efter tilstanden på
>> bolt og møtrik. Hvis konstruktøren har valgt en strækbolt der ligger sig
>> lige under flydespændingen (der hvor stålet deformeres varigt) hvilket
>> vil være naturligt, så KAN grænsen overskredes ved genbrug og derfor
>> ødelægges bolten og mindsker den samlede klemkraft, med det til følge at
>> den kan ryste løs.
>
> Jamen man udnytter da lige netop at metallet skrider. Det er det der er
> hele humlen i strækbolte. Mange gange kan man med det blotte øje se at de
> er blevet grovere i stigningen og tyndere i diameteren. Men en ting kan vi
> blive enige. Og det er at friktionen ikke være så stor at skridningen ikke
> må være fordi bolten bare vrides. Man mærker tydeligt at når en bolt
> strækker sig over flydegrænsen.

Man kan se det fordi den bliver tyndere ....sådan lidt som en timeglas i
figur....(overdrevet)


> Men du har ret i dit første indlæg at spænde en bolt/møtrik er større
> videnskab. Jeg mindes også opvarmning af bolten som en metode. Og den
> Bossard du nævner er det ikke den hvor man med et hydraulisk træk forlænge
> bolten og skruer møtrikken til anlæg?. Faktisk skide spændende.

Bossard er en kæmpe stor leverandør af skruer, møtrikker og skiver til det
danske marked.

--
Tom



Lars Bisgaard (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Lars Bisgaard


Dato : 20-06-06 10:26


>>
>> Her står det såmænd:
>> i bestemt rækkefølge
>> 1. 40Nm
>> 2. 60Nm
>> 3. 180 grader på hver bolt
>> 4. med varm motor (olie mindst 50 grader Celsius) endnu 90 grader på hver
>> bolt
>> efter 1000km endnu 90 grader på hver bolt.
>>

>>



> Vil bare tilføje at når man spænder en strækbolt så må de ikke genbruges
> og kun spændes ën gang. Desuden må man ikke smørre bolt eller møtrik




Ifølge Autodata passer de der står her ovenfor, men der står også ved punkt
1 40 NM Nye olierede ! så det med man ikke må skøre en bolt eller møtrik
passer altså ikke altid !


Mvh

Lars Bisgaard



Benny Andersen (21-06-2006)
Kommentar
Fra : Benny Andersen


Dato : 21-06-06 08:15

On Tue, 20 Jun 2006 11:26:28 +0200, Lars Bisgaard wrote:

>>>
>>> Her står det såmænd:
>>> i bestemt rækkefølge
>>> 1. 40Nm
>>> 2. 60Nm
>>> 3. 180 grader på hver bolt
>>> 4. med varm motor (olie mindst 50 grader Celsius) endnu 90 grader på hver
>>> bolt
>>> efter 1000km endnu 90 grader på hver bolt.
>>>
>
>>>
>
>
>
>> Vil bare tilføje at når man spænder en strækbolt så må de ikke genbruges
>> og kun spændes ën gang. Desuden må man ikke smørre bolt eller møtrik
>
>
>
>
> Ifølge Autodata passer de der står her ovenfor, men der står også ved punkt
> 1 40 NM Nye olierede ! så det med man ikke må skøre en bolt eller møtrik
> passer altså ikke altid !
>
>
> Mvh
>
> Lars Bisgaard

OK. tak for informationen.
--
Mvh
Benny Andersen

Niels Bengaard (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 20-06-06 15:39

> Vil bare tilføje at når man spænder en strækbolt så må de ikke genbruges
> og kun spændes ën gang. Desuden må man ikke smørre bolt eller møtrik da
> dette vil give en MEGET store afvigelse i klemkraften....ja faktisk så
> meget at noget kan ødelægges/knækkes......hehe der er en højere videnskab
> at spænde en bolt

Her er hvad der står i Volvos værkstedsbog om boltene på en Volvo 940.
Smører man dem ikke kan momentaflæsningen ikke bruges, da der så er modstand
i gevindet.
Samtidig viser det strækbolte kan genbruges.

Niels



Sätt dit och dra åt cylinderlockets skruvar
-Skruvarna ska bytas om de visar tecken på töjning. En ev töjning syns
tydligt på skruvens "midja" som då sträcks ut.
-Skruvarna får återanvändas högst 5 gånger.
Byt skruv om osäkerhet råder på någon av dessa punkter.

Anolja skruvarna.
Sätt dit skruvarna. Dra åt varje skruv i ordningsföljd enligt följande.
-1 = 20 Nm (2,0 kpm)
-2 = 60 Nm (6,0 kpm)
-3 = vinkeldra 90°



Benny Andersen (19-06-2006)
Kommentar
Fra : Benny Andersen


Dato : 19-06-06 22:51

Tak til Brian og Niels for tilbagemeldingen vedr. samstemmighed med
autodata.
Jeg har købt nye bolte. De var indfedtet i olie og desuden var gevindene i
motorblokken smurt med olie fra de gamle bolte. Jeg kan godt se at et givet
moment strækker en smurt bolt mere end en ikke smurt fordi der skal et
større anlægstryk i gevind og bolthovedskive for give den samme friktion.
På den anden side: bolten leveres med gevind og bolthovedskiven let fugtet
i olie! Står mekanikere og renser (affedter) motorblok gevindet?

Nuvel - jeg er glad for at problematikken blev påpeget! Tak for det.


--
Mvh
Benny Andersen

Martin Bak (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 20-06-06 07:13


"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1vg1zx20m26e0$.dpgn9bmv4q98$.dlg@40tude.net...
> Tak til Brian og Niels for tilbagemeldingen vedr. samstemmighed med
> autodata.
> Jeg har købt nye bolte. De var indfedtet i olie og desuden var gevindene i
> motorblokken smurt med olie fra de gamle bolte. Jeg kan godt se at et
> givet
> moment strækker en smurt bolt mere end en ikke smurt fordi der skal et
> større anlægstryk i gevind og bolthovedskive for give den samme friktion.
> På den anden side: bolten leveres med gevind og bolthovedskiven let fugtet
> i olie! Står mekanikere og renser (affedter) motorblok gevindet?
>
> Nuvel - jeg er glad for at problematikken blev påpeget! Tak for det.
>
>
>
Jeg har for bare en uge siden stået med et slibesæt og nye strækbolte til en
golf II 1,8. Begge dele fra Mekonomen.
På indlægssedlen i slibesættet var tilspændingen angivet og der var angivet
at der skulle smøres!
Toppen kom ikke af i denne omgang, så jeg nåede aldrig til at foretage
tilspændingen i praksis, men det skal jeg jo nok til på et tidspunkt.
Interessant, hvis man ikke kan stole på angivelserne vedlagt de aktuelle
reservedele?

Martin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste