Fartpilot og blinkrobot
Fra : Niels Pein

Dato : 15-06-06 21:24

Jeg kigger lidt efter at få eftermonteret de 2 ting i subject.
Af fartpilot synes jeg denne ser god ud:
http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=009-002-00000018
Der er jo også denneher:
http://www.cartronic-shop.dk/products/productlist.aspx?menuid=90&level=1
men hvor meget bruger man muligheden for faste indstillinger?

Og så prøvede jeg en bil med "blinkrobot": Et vip og den blinker 3 gange.
Det var da smart på motorvejen, så det vil jeg også gerne have, og faldt
over denne:
http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=009-002-00001122

Er der nogle af Jer derude der kender til disse produkter, og vil dele ud af
lidt viden?
Er der bedre forslag til fartpilot til eftermontering?
--
Mvh.
Niels Pein

Fra : Niels Pein

Dato : 15-06-06 21:35

Glemte lige: Det er til en Chevrolet Nubira 1.8 CDX fra 2006.
--
Mvh.
Niels Pein

Fra : Steen Andersen

Dato : 15-06-06 23:20

> Af fartpilot synes jeg denne ser god ud:
> http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=009-002-00000018

- har så´n en i min mazda 626. Jeg er glad for fartpilot, men andre jeg har
kørt med er bedre end Cruise´n til at holde farten. Det er som oftest ingen
problem ved første indkobling, men hvis jeg "accelererer" eller "coaster"
eller lave en "resume" begynder den at drive i sætpunktet. Den kan godt
drive 10 -15 km/t på en dårlig dag, og så er det bedst at koble den fra
manuelt og så koble ind igen.

-Steen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-06-06 05:52

Steen Andersen wrote:

> [...]
> drive i sætpunktet. Den kan godt drive 10 -15 km/t på en dårlig dag,
> og så er det bedst at koble den fra manuelt og så koble ind igen.

Så er den i stykker..
Er det også den elektroniske du har?

Fra : Troels Hansen

Dato : 16-06-06 15:49

Morten Fruergaard skrev:

> Så er den i stykker..
> Er det også den elektroniske du har?

Min har heller ingen problemer med at holde hastigheden, ej heller ved
resume.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-06-06 05:54

Niels Pein wrote:
> [...]
> http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=009-002-00001122
>
> Er der nogle af Jer derude der kender til disse produkter, og vil

Jeg har selv monteret en del af både Cruise fartpiloten samt blinkroboten og
de virker begge dele uden problemer.
Den elektroniske fartpilot fra Cruise er rigtig god og stabil og holder den
samme hastighed hele tiden - hvis motoren har kræfterne...
Blinkroboten skal man lige bruge 2 min til at vende sig til, men når man
først har det, så er det en ren fornøjelse at køre med.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 16-06-06 09:19

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det var da smart på motorvejen, så det vil jeg også gerne have, og faldt

Ok, mener du virkelig at du har brug for en blinkrobot ? Du skal lave
nøjagtigt den samme bevægelse når du skifter vognbane, som du skal idag, 1
blink er ligeså godt som 3 blink, mener jeg, hvis man holder øje med
trafikken og ikke laver hasarderede vognbaneskift, er der ingen problemer.

Har du prøvet at køre med en bil der har det ? Jeg har prøvet det 1 gang, og
det ville jeg blive sindsyg af. Jeg kan bedst lide selv at bestemme hvor
meget jeg vil blinke.

Desuden så har jeg endnu ikke oplevet en bil hvor man skal dreje bilen 90
grader før blinkere slår fra :)

Mvh
Jacob

Fra : Lars

Dato : 16-06-06 10:35

> [...]
> blink er ligeså godt som 3 blink, mener jeg, hvis man holder øje med
> trafikken og ikke laver hasarderede vognbaneskift, er der ingen problemer.

Jeg synes, personligt, at 1 blink er for lidt - 3 blink bør være minimum.
Nogle kommer med et så kort blink, at blinklygten nærmest ikke når at lyse
op, det er helt til grin...

- Lars

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 16-06-06 11:02

"Lars" <Evil_twin@telstra.com> skrev i en meddelelse

> Jeg synes, personligt, at 1 blink er for lidt - 3 blink bør være minimum.
> Nogle kommer med et så kort blink, at blinklygten nærmest ikke når at lyse
> op, det er helt til grin...

Tjaa, med den holdning de fleste har til at bruge blinket på motovejen, så
kan det da være ligegyldigt, jeg oplever konstant folk der først blinker når
de næsten er færdige med deres vognbaneskift.

Mvh
Jacob

Fra : Brian

Dato : 16-06-06 13:01

"Jacob Rungwald" <jacob*hest*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> når
> de næsten er færdige med deres vognbaneskift.

Eller dem som først blinker når de _er_ kørt ind i en svingbane... hvad
hulen skal jeg bruge den information til når de nu har placeret sig der?
Endnu værre er dem, som først blinker når de svinger, det er lige som om at
'blinke-armen' er limet fast til rattet :)

Fra : Lars

Dato : 16-06-06 18:59

> [...]
når
> de næsten er færdige med deres vognbaneskift.

Ja, faktisk.

Jeg undres bare ofte over hvad man forventer af ens medtrafikanter, når man
tilkendegiver vognbaneskift, med et blink der varer 1/5 af et mikrosekund...

- Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-06-06 19:24

Jacob Rungwald wrote:
> [...]
>
> Har du prøvet at køre med en bil der har det ? Jeg har prøvet det 1
> gang, og det ville jeg blive sindsyg af. Jeg kan bedst lide selv at

Citat fra mig selv:
"Blinkroboten skal man lige bruge 2 min til at vende sig til, men når man
først har det, så er det en ren fornøjelse at køre med."

Det kan godt være at det er 2 dage og ikke 2 min, men når man først har kørt
med det, så er det rigtig rart.

Men måske er det fordi, at jeg ikke mener, at 1 blink er nok...
3 blink er trods alt 3 gange så synligt...

Fra : Niels Pein

Dato : 16-06-06 23:54

"Jacob Rungwald" skrev ...

> [...]
> blink er ligeså godt som 3 blink, mener jeg, hvis man holder øje med
> trafikken og ikke laver hasarderede vognbaneskift, er der ingen problemer.

Jeg mener ikke et blink er nok, og for at lave mere end eet blink skal man
enten "holde" blink-armen (midt i et vognbaneskift vel at mærke), eller slå
det helt til og derefter fra igen. Eet vip er da meget lettere end det.

Det kan godt være at mange andre synes det kan være lige meget, og at eet
blink er rigeligt, men det skal nu ikke få _mig_ til at køre dårligere.

> [...]
> og
> det ville jeg blive sindsyg af. Jeg kan bedst lide selv at bestemme hvor

Som jeg skrev; ja jeg har prøvet det. Og jeg synes det var hammer-smart lige
med det samme. Jeg havde overhovedet ikke tænkt over hvor fikst det er, før
jeg prøvede det i en lejet bil fra Bjerringbro til Korsør og hjem igen.

> Desuden så har jeg endnu ikke oplevet en bil hvor man skal dreje bilen 90
> grader før blinkere slår fra :)

Ved vognbaneskift på motorvej kommer man jo overhovedet ikke i nærheden af
90 grader. Blinklyset har ingen chance for at slå fra grundet styrudslag.
Der er kun dig selv til at gøre det, eller blinkrobotten.
--
Mvh. Niels

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-06 13:02

> [...]

> blink er ligeså godt som 3 blink, mener jeg, hvis man holder øje med
> trafikken og ikke laver hasarderede vognbaneskift, er der ingen problemer.

Det mener færdselsloven så ikke, da 2 blink er minimum ved vognbaneskift på
motorvejen.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Niels Pein

Dato : 16-06-06 23:43

Tak for svarene. Reel brugererfaring er en god ting.

Selv har jeg kun prøvet fartpilot een gang. Det var på en 9 dages tur med en
kæmpe m*therf*ck*er af en autocamper (V10 motor og automatgear) i de
Canadiske Rocky Mountains.
Ikke helt at sammenligne med en almindelig personbil i dansk trafik og med
manuelt gear. Men jeg vil have en sådan dims næste gang den alligevel skal
til service.
--
Mvh. Niels

Fra : PetrolHead

Dato : 17-06-06 20:27

On Thu, 15 Jun 2006 22:23:38 +0200, "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk>
wrote:

> [...]
>lidt viden?
>Er der bedre forslag til fartpilot til eftermontering?

Jeg synes nu mere at de der blinkerrobotter er til at få spat af.
Flemming Jacobsen
Formerly Known as "ThunderBird"