Kølervæske vs vand
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 15-06-06 07:34

Hejsa,

Min Passat mangler kølervæske og nu er jeg i tvivl om jeg blot
kan hælde almindelige vand på eller om jeg skal punge ud og købe
noget rigtigt kølervæske?

PS. I så fald at det er OK med vand, skal det så være
demineraliseret?

mvh

Lars Thomsen Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-06 07:51

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse

ud og købe
> noget rigtigt kølervæske?

Ja, det beskytter både mod frost og korrosion. Se efter hvad farve det har,
rødlig eller blå, og køb det samme. Farverne må ikke blandes, der er
forskellige kemikalier i de to.

> PS. I så fald at det er OK med vand, skal det så være
> demineraliseret?

Man kan i yderst nødstilfælde klare sig med postevand, hellere det end intet
;).

Fra : Klaus G.

Dato : 15-06-06 13:42

> Min Passat mangler kølervæske og nu er jeg i tvivl om jeg blot
> kan hælde almindelige vand på eller om jeg skal punge ud og købe
> noget rigtigt kølervæske?

Min fars VW Transporter 2.5 TDI 102hk fra 99'. Den manglede lidt vand, og da
han var oppe ved VW for at købe en reservedel, så spurgte han til prisen på
noget kølevæske, hvor de så sagde, at hvis det bare var en lillesmule til
lidt efterfyldning, så kunne han bare hælde alm. vand på. Så det gjorde han.
Det var vist 2dl der kom på...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-06-06 14:18

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]

> noget rigtigt kølervæske?

> PS. I så fald at det er OK med vand, skal det så være

Er det en ny bil for dig? I så fald ville jeg - da den så formentlig ikke
lige er begyndt at smide vand - lige holde øje med til vinter, hvor koldt
vandet kan have det før det fryser. Det reguleres bedst med kølervæske :)

½ af hver er vist hvad der anbefales.

Men lad være med at blande den ene farve kølevæske med den anden. Det bliver
noget forfærdeligt rod! (H)

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 15-06-06 14:25

> Men lad være med at blande den ene farve kølevæske med den
anden. Det bliver
> noget forfærdeligt rod! (H)

Hvad kan der ske ved forkert sammenblanding? Jeg ved at jeg
tidligere har hældt blå væske på, men var ikke opmærksom på
hvilken farve der var i i forvejen.

Hvor meget kølervæske er der typisk i et sådan kølersystem? Jeg
har en Passat stationcar 2.0 fra 1995.

Lars

Fra : Andersen [3650]

Dato : 15-06-06 20:24

> Hvor meget kølervæske er der typisk i et sådan kølersystem? Jeg
> har en Passat stationcar 2.0 fra 1995.

RTFM, den giver sjovt nok svar på mange simple spørgsmål.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 06:30

> [...]

> Hvad kan der ske ved forkert sammenblanding? Jeg ved at jeg
> tidligere har hældt blå væske på, men var ikke opmærksom på

Der sker en kemisk reaktion, som får væsken til at blive tyk, stiv & klumpet
:(.

> Hvor meget kølervæske er der typisk i et sådan kølersystem? Jeg
> har en Passat stationcar 2.0 fra 1995.

Alderen siger mig det nok har været blå, det er den gl. type. >97- er det
rød ab. fabrik.

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 15-06-06 22:43

Vær ommærksom på at VW bruger en særlig kølevæske og den må ikke blandes med
andre typer.

Det står normalt på beholderen eller helt sikkert i manualen. Det hedder G11
eller G12.
Min Passat TDi fra 1999 står til at rumme 7,5 liter, men der kan være svært
at få det hele ud.

Hvis den bare mangler nogle få dl, så hæld du bare vand på. Bruger den mere,
så skal utætheden findes.

Kølevæske har 2 funktioner. Det sænker frysepunkter og der mindsker
korrosion indvendigt i motoren.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-06-06 06:39

Ole Frederiksen wrote:

> Kølevæske har 2 funktioner. Det sænker frysepunkter og der mindsker
> korrosion indvendigt i motoren.

Jeg har læst noget om at den også hæver kogepunktet (hvilket det højere tryk
også gør).

--
Per, Esbjerg