Andet multimedie
bentjuul 3670
Skydning
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 20-06-01 21:48

Er der en af jer, der kan henvise mig til en 'tommelfingerregel' for
skydning? Jeg er ved at tilrettelægge et layout til en bog, jeg skal
lave i InDesign. Jeg har valgt Adobes Garamond 11pt som skriften, og
af forskellige grunde har jeg valgt en lidt større linjelængde end jeg
plejer, nemlig 13,5 cm (aner ikke hvad det er i pica/punkter). Jeg har
fast højremargen. I InDesign-biblen står der kun noget om skydningen i
forhold til skriftstørrelse, men jeg har da engang lært, at det så
sandelig også kommer an på linjelængden, hvis øjnene skal kunne finde
vej til næste linje.

Jeg har forsøgsvis sat skydningen til 14 pt, og det ser ret fint ud i
prøvetryk (ja, nu er jeg kommet så langt :), men en mor ser jo
sjældent barnets fejl <g>

Det skal nok lige tilføjes, at det er en bog med en hel del
illustrationer, der ofte vil være af længde som linjen og ikke ret
høje (ca. 1 cm + undertekst + naturligvis luft over og under), men
også andre illustrationer vil forekomme. Men der vil jo nok forekommer
sider, der kun er tekst.
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 21-06-01 05:49

Hej Kirsten
Jeg er udlært grafiker og vi har altid lært en tommelfingerregel der hedder
at du laver skydningen 2 pt større end skriften, 12pt skrift 14 pt skydning.
Det passer for det meste, men der er selvfølge nogle skrifter, hvor den godt
kan bruge lidt mere.
Venlig hilsen Heidi

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 21-06-01 07:17

On Thu, 21 Jun 2001 06:48:41 +0200, "Heidi Bech Petersen"
<heidi_bech@hotmail.com> wrote:

Hej Heidi

>Jeg er udlært grafiker og vi har altid lært en tommelfingerregel der hedder
>at du laver skydningen 2 pt større end skriften, 12pt skrift 14 pt skydning.

Ja, den tommelfingerregel kender jeg godt, den står også i
InDesign-biblen. Men jeg mener, at der skal være større skydning, når
linjerne er længere. En almindelig bog-klumme er som regel ca. 11 cm,
og her passer fx 12/14 godt, men min klummebredde er 13,5 cm, altså
2,5 cm længere (det er noget med, at illustrationerne kræver den
bredde).

Men måske er min 11/14 også fin nok. Jeg var bare i tvivl om, hvorvidt
det var nok.

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-06-01 08:16

"Heidi Bech Petersen" <heidi_bech@hotmail.com> wrote in message
> [...]
skydning.
> Det passer for det meste, men der er selvfølge nogle skrifter, hvor den

Så vidt jeg husker fra mine grafiske kurser så er der også en tommelfinger
rgel om linjelængde, der går på noget i retning af max 2 x punktstørrelsen i
cicero (som er 12 punkter). Altså 12 pt. skulle blive til 290 pt klumme
bredde. Jeg har lige lavet en test i Illustrator på det, og det giver 55 -
60 karakterer på en linje (med Helvetica), hvilket er et rimeligt tal synes
jeg.
Større linjelængder end det kræver større skydning, ved mindre linjelængde
kan man forsøge sig med at sætte den ned, hvis der er behov.

290 pt. er i øvrigt ca. 10,5 cm, så måske skulle du øge skydningen lidt,
Kirsten. Det er egentlig ret simpelt at checke oom linjelængden er OK, - du
skal bare bruge en forsøgsperson. Giv personen teksten at læse, og placer
dig, så du kan se hans/hendes øjne. Du kan se om læsningen forløber
flydende, ved at se om øjnene bevæger sig glidende, eller om de hakker. Helt
galt er det hvis de kører tilbage igen for at følge linjen en gang til.

I samme øvelse kan så også prøve med løs højrekant, for at se hvor meget det
hjælper på læsningen...

/Per

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-06-01 10:08

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev

[klip en masse fornuftig snak om forholdet mellem skydning og linielængde]

Det er svært at angive generelle regler om forholdet i det hele taget.
Blandt andet er bogstavernes x-højde en medvirkende faktor i
vurderingen. En skrift med en relativ stor x-højde vil normalt kræve
en større skydning end en skrift med en mindre x-højde, selvom
de to skrifter har samme punktstørrelse.

--
Kurt Lund

Fra : stefan mylleager

Dato : 21-06-01 10:48

Jeg kan henvise til nogle ret gode pdf-dokumenter på
quark-brugergruppens hjemmeside. Der står en masse om typografiske
regler, og det er ikke kun henvendt til quark-brugere:

http://www.dgh.dk/quark/quarkbruger/typografen.html

-stefan

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-06-01 14:16

"stefan mylleager" <stefan@N-O-SPAMblasphemy.dk> wrote in message
> [...]
> quark-brugergruppens hjemmeside. Der står en masse om typografiske
> regler, og det er ikke kun henvendt til quark-brugere:

Rigtig god side.
Nu står der jo også Niels Bøje Ziegler ud over det hele, og eftersom han er
ophav til (en stor del af) min føromtalte viden om typografi, kan jeg jo kun
være enig i indholdet...

/Per