Om Jøderne og deres løgne. M. Luther.
Fra : Patruljen

Dato : 31-08-06 18:25

M.Luther mente, at synagogerne burde brændes og havde flere kampklare
midler i sin værktøjs - taske.

Ca. 80% af danskerne bekender sig til denne reformator. Og vores
folkekirke tager sit udgangspunkt i Luthers skrifter.

Hvordan kan det være, at netop denne del af Luthers lære er "glemt"
og ikke bliver praktisk omsat, som et led i forkyndelsen ?

Best regards Bruun

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-08-06 19:15

Patruljen skrev:

> [...]
>
> Hvordan kan det være, at netop denne del af Luthers lære er "glemt"
> og ikke bliver praktisk omsat, som et led i forkyndelsen ?

Fordi Luther altså - Gudskelov - kun var reformator og bestemt ikke een
eller anden selvpostuleret "perfekt profet" á la Muhammed.

At ophøje ham sådan ville i øvrigt også være en ret bizar
bjørnetejeneste at gøre ham, når man tager i betragtning at han altså
netop selv var teologisk doktor i Bibelen med ansvar for at forsvare den
imod vrangfortolkninger: Netop denne ansvarlighed over for Bibelen er
sådan set også selve udgangspunktet for Reformationen, da han gennem
sine studier begyndte at kunne påpege nogle temmeligt grelle
diskrepanser mellem traditionelle katolske opfattelser og Bibelen med
udgangspunkt i spørgsmålet om Afladshandlen...

Af samme årsag måtte han så selv siden skrive en hulens masse skrifter -
idag adskillige hyldemeter, som jo kun er de _bevarede_ skrifter - for
at forklare, hvordan han fortolkede Bibelen. De vigtigste og mest
centrale af hans skrifter ligger således ca. mellem 1515 og 1535,
hvorimod "Om Jøderne og deres Løgne", som du her specifikt refererer
til, er skrevet i 1543 og nærmest virker som slags ærgeligt
"comeback"-forsøg af en tilsyneladende temmelig udbrændt reformator, der
reelt forlængst var blevet overhalet af dèn udvikling, han selv i sin
tid havde sat i gang. (Jeg ynder i denne sammenhæng selv lidt populært
at sammenligne ham med rockmusikeren Elvis Presley...)

Anders Peter Johnsen

Fra : ThomasB

Dato : 31-08-06 19:16

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan det være, at netop denne del af Luthers lære er "glemt"
> og ikke bliver praktisk omsat, som et led i forkyndelsen ?

Jeg vil gætte på at det er "glemt" fordi Danmark er civiliseret?

Fra : B æ 9

Dato : 31-08-06 20:12

Patruljen wrote:

> [...]
>
> Hvordan kan det være, at netop denne del af Luthers lære er "glemt"
> og ikke bliver praktisk omsat, som et led i forkyndelsen ?

fordi der kun ville gå et par dage før synagogerne var brændt af

- og hvad så....?

- så ku man jo tage en enkelt moske og et par krigssale eller et par
pinsekirker - men der er alligevel begrænsede udsigter