Newer Tech bl.a. hos Macpatric i Sverige
Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-06 20:10

Jeg sad lige og læste OWC's nyhedsbrev og fik lyst til at se, om Newer
Techs produkter kan købes nær Danmark, så man slipper for alt det bøvl
med told og moms. Newer Tech laver jo nogle rigtig gode batterier, men
det bliver ret dyrt, når man skal betale FedEx for at ordne
toldpapirerne i Danmark.

Det viser sig, at Macpatric i Sverige er skandinavist repræsentant. Jeg
kender slet ikke det firma. De tilbyder bl.a. reparation af hængslerne
på TiBook, som jeg netop var ude for knækkede forrige vinter. Det er
godt nok dyrt. SEK 3.650,- for et hænsel og SEK 4.650,- for begge. Til
gengæld skriver de, at den officielle reparation koster SEK 12.000,-
excl. moms.

<http://www.macpatric.com/>

Der er også et firma i Tyskland, som kan skaffe alt fra Newer Tech. Han
bestiller varer 1-2 gange om måneden, og så kan man bestille hos ham.

<http://www.apfelklinik.de/newertech.html>

Jeg kom lige i tanker om, at Eric Richard Sørensen også ofte handler
hos OWC, som distribuerer Newer Techs produkter. Jeg ved ikke, om han
yder en tilsvarende service.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-06 21:47

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> [...]
> godt nok dyrt. SEK 3.650,- for et hænsel og SEK 4.650,- for begge. Til
> gengæld skriver de, at den officielle reparation koster SEK 12.000,-

Det er dælme dyrt!! - Svjv. tager Apple 3350kr. for rep. af hænglser på
TiBooks, hvis man indleverer via AppleCare i Holland....

> Der er også et firma i Tyskland, som kan skaffe alt fra Newer Tech. Han
> bestiller varer 1-2 gange om måneden, og så kan man bestille hos ham.
>
> <http://www.apfelklinik.de/newertech.html>

Det firma kender jeg overhovedet ikke...

> Jeg kom lige i tanker om, at Eric Richard Sørensen også ofte handler hos
> OWC, som distribuerer Newer Techs produkter. Jeg ved ikke, om han yder
> en tilsvarende service.

Du ku' da prøve at spørge.

Jo, det gør jeg faktisk. Jeg tager selvfølgelig de samme priser som OWC,
men er der flere i samme bestilling, så betales porto i forhold til det,
man køber for.

Eksempel. Hvis A køber for $200USd, B for $300USd og C for $100USd, så
deles porto i forhodlet 2:3:1. Og skal tingene videresendes her i
landet, tager jeg kun PostDanmarks normaltakst - altså 50kr. for pakke
op til 5kg + 25kr. pr. del til ekspedition.

Så et eksempel vil se sådan ud, hvis vi siger porto udgør $60*USd:
A: $200USd + $20USd + moms+told x dagskurs ved best. + 25kr. + pp her.
B: $300USd + $30USd + moms+told x dagskurs ved best. + 25kr. + afhentet
C: $100USd + $10USd + moms+told x dagskurs ved best. + 25kr. + pp her

Intet gebyr for fortoldning, da jeg er importørregistreret og kunde hos
FedEx, DHL og USPSIntl.

Det kan godt være, der skal betales et depositum ved bestilling, men
dette modregnes selvfølgelig fuldt ud i den endelige opgørelse/faktura.

Hver enkelt køber får så en kopi af den orig. faktura, hvor andres køb
er udstreget.

Der plejer at gå 7-9 dage fra bekræftet bestilling, til varerne er hos
mig, og skal der videresendes så yderligere 1-2 dage.

Så er der flere, der fx. mangler batterier til bærbart - PowerBooks,
TiBooks, iBooks og iPods, så sig endelig bare til.

De ting, det bedst kan betale sig at købe hos OWC, er batterier - også
PRAM batterier, CPU opgraderinger, indstikskort, ATA, SATA og SCSI
controllers, visse typer RAM, grafikkort. Normalt kan det fx. ikke
betale sig at købe harddiske, men de har fornyligt haft tilbud på 400gb
og 500gb ATA/SATA diske fra WD og Seagate til priser, der var ca. 600kr.
billigere end gennemsnitsprisen hér...

Så sig bare til...

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk> tlf. 86250963

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-09-06 10:56

On 2006-08-30 22:46:33 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Det firma kender jeg overhovedet ikke...

Det kan jo sagtens være et lille enmandsfirma. Måske bare en
Mac-fanatiker, der har registreret sig som firma for selv at kunne købe
udstyr til indkøbspris og så måske hjælpe andre Mac-brugere.

> Du ku' da prøve at spørge.
>
> Jo, det gør jeg faktisk. Jeg tager selvfølgelig de samme priser som O
> WC, men er der flere i samme bestilling, så betales porto i forhold til
> det , man køber for.

Jamen, hvad lever du så af?

> Så er der flere, der fx. mangler batterier til bærbart - PowerBooks,
> TiBooks, iBooks og iPods, så sig endelig bare til.

Mange tak. Det er såmænd ikke fordi, jeg har brug for noget særligt
lige nu. Jeg så bare på den tyske hjemmeside, at man kunne få fødder
til en TiBook. Det kunne jeg egentlig godt bruge. Men det er ikke
vigtigt, og det skal kun være, hvis du alligevel bestiller noget.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-06 13:14

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Det kan jo sagtens være et lille enmandsfirma. Måske bare en
> Mac-fanatiker, der har registreret sig som firma for selv at kunne købe
> udstyr til indkøbspris og så måske hjælpe andre Mac-brugere.

Altså én li'som mig.

> Jamen, hvad lever du så af?

Af at sidde og tygge alle de gamle Mac-ting, jg har til overs.

Nej, spøg til side... Indtil jeg fik min skulder og hofte ødelagt i
forb. med et par overfald, tog jeg ud til kunder og lavede primært
sytemrenoveringer, købte og solgte brugt, hovedsageligt Mac relateret
udstyr, lidt import på bestilling, samt overspilning af gl. LP til CD
for folk.

Jeg er så blevet opereret og fået fjernet en del i min ene skulder, men
det gør så, at jeg stort set intet kan bære længere - indimellem knap
nok en pose sukker... - Hospitalet indstillede mig uden videre til
omgående at få tildelt højeste pension, - Det gik igennem på _3_ dage...
så det er reelt det, jder sætter maden på bordet.

- Så lige nu er jeg ved at afvikle resten af forretningen, og til nytår
skulle det så være slut. - Lidt barskt, men sådan er livet jo en gang
imellem.

> [...]
> TiBook. Det kunne jeg egentlig godt bruge. Men det er ikke vigtigt, og
> det skal kun være, hvis du alligevel bestiller noget.

Dem véd jeg på forhånd, at de ikke har hos OWC... Men hm, - er det ikke
bare sådan nogle runde gummidimser? - De er også gået heden på min
Pismo, så jeg målte diameteren og gik ned og købte nogle selvklæbende
små gummifødder i nærmeste lavpris elektronik forretning og satte dem
på. - De har siddet der nu, siden jeg fik den. De koster såmænd 1kr.
pr./stk....

mvh. Erik Rihcard

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-06 10:57

Erik Richard Sørensen skrev:

> - Så lige nu er jeg ved at afvikle resten af forretningen, og til nytår
> skulle det så være slut. - Lidt barskt, men sådan er livet jo en gang
> imellem.

Ja, desværre. Heldigvis gør det ikke så meget, at man ikke har et
arbejde, hvis man har nogle sunde interesser. Jeg tror trods alt ikke,
du ender nede på bænken med en pose øller. Du kan sikkert sagtens finde
på noget at få tiden til at gå med. Jeg håber bare, du ikke bliver alt
for generet af skulderen.

> [...]
> små gummifødder i nærmeste lavpris elektronik forretning og satte dem
> på. - De har siddet der nu, siden jeg fik den. De koster såmænd 1kr.

Jeg har købt nogle silicone-dupper hos en isenkræmmer, og de virker da
fint. Jeg synes bare, jeg så de originale nævnt hos ham tyskeren, og så
tænkte jeg, at det da var lidt mere korrekt at have dem. Men skidt med
det. Min TiBook er jo også ved at være gammel, så det kan ikke rigtig
betale sig at ofre noget på den. Det er fint, at den kører, så længe den
kan. Når den så går i stykker en dag, køber jeg nok en ny. Så vil det jo
være lidt fjollet at have ofret en masse på forskellige småting, der
trods alt ikke har den store betydning for computerens funktion.
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-06 15:38

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> du ender nede på bænken med en pose øller. Du kan sikkert sagtens finde
> på noget at få tiden til at gå med. Jeg håber bare, du ikke bliver alt

Interesser er der nok af. - Det er nærmere 'kunsten at begrænse sig',
der er mit problem. - Om ikke andet kunne jeg jo give mig til at
katalogisere mine efterhånden ca. 3500 LP plader, godt en 1000 CD'ere,
ca. det samme i kassettebånd og omk. 250 store spolebånd.

Og at sidde på 'bænken', - det bliver der ikke noget af, - jeg kan
simpelthen ikke tåle øl - måske pga. det hjertemedicin, jeg får. - Men
jeg kan godt tåle en god rødvin - underligt nok, men her er jeg sådan,
at det skal drikkes sammen med en god middag i gode venners selskab, -
så dranker bliver jeg ihvertfald ikke... Nå jo, det er jeg nu allerede,
- men det er kofeindranker.

> [...]
> fint. Jeg synes bare, jeg så de originale nævnt hos ham tyskeren, og så
> tænkte jeg, at det da var lidt mere korrekt at have dem. Men skidt med

Det kan da godt være, han har fået fat i nogle originale. - Jeg så dem
på et tidspunkt hos SmallDogs, men det er et stykke tid siden nu...

> [...]
> være lidt fjollet at have ofret en masse på forskellige småting, der
> trods alt ikke har den store betydning for computerens funktion.

Selvom den hører til en ældre generation, så er brugsværdien jo stadig
optimal, sålænge den fungerer efter hensigten. - Jeg har for nylig i en
annonce set en person efterlyse nogle dele til en Wallstreet - også
såkaldt sekundære dele, men såvidt jeg forstod, skulle det bruges i
forb. med en bestemt opgave, - så selv 'de gamle' lever stadig...

Jeg har endda været så heldig at få fat i 2 stk. originale batterier til
min gamle PB 165. - 75kr. for 2 stk. i orig. plomberet emballage, kan
vel ikke siges at være for dyrt. - og det passer mig udmærket, da jeg
har fået en opgave med at lave et sæt systemdisketter til en gl. Classic.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-06 21:52

On 2006-09-02 16:37:30 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> såkaldt sekundære dele, men såvidt jeg forstod, skulle det bruges i
> forb. med en bestemt opgave, - så selv 'de gamle' lever stadig...

Jeg smider den skam heller ikke ud endnu. Jeg tror bare ikke, jeg vil
ofre f.eks. en skærmreparation til flere tusinde kroner, hvis det
skulle blive aktuelt. Den er da ikke vildt hurtig mere, men den følger
nu meget godt med. Det værste er, at harddisken er ved at være fuld, og
jeg har lidt svært ved at blive enig med mig selv, om det kan betale
sig at skifte den. Jeg vil ikke supplere med en ekstern harddisk. Jeg
vil nemlig have alt liggende på en indbyggede harddisk. Der er jo ikke
meget ved at have en bærbar computer, hvis man skal slæbe en ekstern
harddisk med rundt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-06 22:28

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Jeg smider den skam heller ikke ud endnu. Jeg tror bare ikke, jeg vil
> ofre f.eks. en skærmreparation til flere tusinde kroner, hvis det skulle
> blive aktuelt.

Det kan heller ikke betale sig...

> [...]
> nemlig have alt liggende på en indbyggede harddisk. Der er jo ikke meget
> ved at have en bærbar computer, hvis man skal slæbe en ekstern harddisk

Her er jeg ikke enig. Jeg har selv købt en 100gb 2,5" disk - opr. i et
USB kabinet, men kunne ikke få den til at virke, da der ikke var ekstern
strømtilslutning på den. Jeg solgte så selve USB kabinettet og købte et
Manhattan Firewire kabinet istedet. Så det hele fylder ikke mere end ca.
det samme som en lommekalender, og så kan man lægge data og dokumenter
på den, og man er totalt uafhængig af, om man lige skulle have glemt sin
computer, hvis man altid har sin lille HD i inderlommen i jakken. Den er
så ferm, at den kan fødes via FW stik, så man behøver normalt heller
ikke have den eksterne netadapter med. - Manhattan kabinettet er i
metal, så den er meget stabil og bliver stort set heller ikke varm.

Så en ekstern disk på 100-160gb, hvor du flytter dine dokumenter m.v.
til og sletter dem fra den interne HD vil helt klart også gøre din
TiBook hurtigere. Hvis du vælger den løsning, så kan en Western Digital
Scorpio klart anbefales, og et Manhattan FW kabinet kan fås til omk. 400kr..

mvh. Erik Rihcard

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-06 23:38

On 2006-09-02 23:27:50 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Det kan heller ikke betale sig...

Derfor er jeg også lidt nervøs for at ofre mindre beløb. Det vil jo
være ærgerligt at have købt f.eks. større harddisk, hvis skærmen ryger
ugen efter. Vi har for nylig været ude for det samme med en
opvaskemaskine, hvor der kom to reparationer kort efter hinanden. Havde
vi vidst det, havde vi købt en ny. Men da reparation nr. to kom, havde
vi jo lige betalt for den første reparation, og de penge ville vi jo
nødig spilde. Nu er computeren jo ældre, så risikoen for, at noget
bryder sammen, er jo større end ved en ny computer.

> [...]
> TiBook hurtigere. Hvis du vælger den løsning, så kan en Western Dig
> ital Scorpio klart anbefales, og et Manhattan FW kabinet kan fås til

Jeg har faktisk allerede en ekstern LaCie på 80 GB, som jeg bruger til
backup. Det er netop en FireWire-harddisk (den har også USB) med 2,5"
drev, som ikke behøver strømforsyning. Du har ret i, at den er fiks og
nem, men det er trods alt mere besværligt end en intern harddisk. Det
er f.eks. svært at sidde i toget eller på toilettet med en ekstern
harddisk slået til. Hvad angår at tage den med rundt i stedet for en
computer, så tror jeg ikke, jeg vil have meget gavn af det. Det er ikke
så tit, jeg støder på andre Macintosh hos folk.

Endelig er problemet ikke bare hardware, men også software. Jeg er jo
en 100% loyal Mac-bruger, der bruger programmerne helt simpelt, som det
er meningen, almindelige brugere skal. Jeg har derfor én harddisk med
én partition, som det hele ligger på. Jeg bruger iPhoto, iTunes, Mail,
Safari og alle standardprogrammerne. Det er ikke mine små
teksdokumenter, der fylder på harddisken. Dem kunne jeg ellers nok godt
finde ud af at gemme på en ekstern harddisk. Det er derimod mine
billeder, musik og programmer, der fylder. Hvis de skal ligge på en
anden harddisk eller partition, så skal der ændres nogle indstillinger
hist og her. Det samme gælder, hvis brugermappen skal ligge på en anden
partition. Det er min erfaring, at det kan give nogle måske små
problemer, men dog nogle problemer, der kan undgås. På vores gamle
iMac, der har fået en større harddisk, skal der f.eks. laves en partion
på 8 GB til Mac OS X. Jeg har prøvet at lægge brugermapperne på den
store partition, der så er ved siden af. Det gjorde bare, at man skulle
godkende det, hver eneste gang et program skulle bruge noget i
nøgleringen. Det er ikke noget stort problem, men dog et lille
irritationsmoment.

Så hvis jeg skulle ud at købe en større harddisk og et eksterne
kabinet, som du foreslår, så ville jeg nok sætte den større harddisk i
computeren og tage den originale harddisk på 60 GB og anbringe i det
eksterne kabinet. Måske ville det endda gøre computeren hurtigere med
et 5400 RPM drev i stedet for det originale på 4200 RPM.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-09-06 01:27

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> betalt for den første reparation, og de penge ville vi jo nødig spilde.
> Nu er computeren jo ældre, så risikoen for, at noget bryder sammen, er

Tak, det har jeg lige selv fundet ud af. - Bundkortet i den ene af
mine ellers velfungerende maskiner er ved at lave gevaldige knuder. En
rep. på værksted vil koste ca. 5200kr., og selv om det er en Dual G4,
har jeg valgt at købe en anden noget nyere maskine og flytte div. dele
over i den istedet for. - Det vil koste mig ca. 1500kr. istedet for.
Desuden køber jeg så en endnu nyere og sætter min nyanskaffede Dual
1,8ghz i den, - det bliver så til den maskine, jeg vil bruge til blandet
brug...

> [...]
> slået til. Hvad angår at tage den med rundt i stedet for en computer, så
> tror jeg ikke, jeg vil have meget gavn af det. Det er ikke så tit, jeg

Jeg tænker nu mest på, at en sådan disk skal holdes i FAT32 formattering
til opbevaring / brug af dokumenter. På den måde kan den jo blot
tilsluttes til en hvilken som helst computer, som du måtte have adgang til.

> [...]
> godkende det, hver eneste gang et program skulle bruge noget i
> nøgleringen. Det er ikke noget stort problem, men dog et lille

Billed- og musikfiler er utroligt tunge at arbejde med, så en idé kunne
måske være at have et par diske - én til billeder alene og én til musik.
- Jeg har fx. slettet al musik fra mine interne diske og har det kun på
en ekstern. Billeder har jeg så til gengæld ikke så mange af, da jeg
stadig er mest til analog fotografering, men lidt er der da - måske i
alt omk. 5-6gb på en 120gb disk...

> [...]
> kabinet. Måske ville det endda gøre computeren hurtigere med et 5400 RPM
> drev i stedet for det originale på 4200 RPM.

Den WD Scorpio, jeg netop henviser til, er en 5400rpm med 8mb cache. Det
kan faktisk godt mærkes. Det kan også mærkes, at der sidder en
5400rpm/8mb cache i min Pismo. Den er faktisk rimelig hurtig med 10.3.9.
- Jeg har endnu ikke fået mig taget sammen til at få Tigeren til at
brøle på den. - Men en 5400rpm disk vil øge hastigheden ca. 25-30% i
forhold til en 4200rpm/2mb cache disk.

Og hvis du vælger fx. at købe en 100-120gb Scorpio, så kan den jo også
altid tages ud igen og senere placeres enten i en anden bærbar eller i
et eksternt kabinet den dag, du udskifter din TiBook.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-06 16:12

> [...]
> Desuden køber jeg så en endnu nyere og sætter min nyanskaffede Dual
> 1,8ghz i den, - det bliver så til den maskine, jeg vil bruge til blandet

Hvis man ellers er lidt om sig og kan handle lidt, så kan man skam holde
sig med computer for et ret lille beløb. Det gælder især efter, Apple er
begyndt at lave Mac mini og billige bærbare. Det har presset priserne på
de brugte noget. Når man forhandler om prisen, kan man jo altid true
med, at man i stedet købe en splinterny Mac mini til under kr. 5.000,-.
Samtidig tror jeg ikke, udviklingen går helt så hurtigt mere. Man kan
derfor sagtens klare sig med en lidt ældre computer, hvis man ikke
stiller særlige krav til processorkraft.

> Jeg tænker nu mest på, at en sådan disk skal holdes i FAT32 formattering
> til opbevaring / brug af dokumenter. På den måde kan den jo blot
> tilsluttes til en hvilken som helst computer, som du måtte have adgang til.

Men det kræver jo stadig, at mine dokumenter er i et format, der kan
læses på den pågældende computer. Når jeg så har arbejdet med dem der,
så skal jeg kunne bruge dem på min egen igen. Det tror jeg kun gælder
for nogle ganske få af mine dokumenter. Hele mit foto- og musikbibliotek
vil jeg næppe kunne anvende. Mine regnskaber sikkert heller ikke (hvem
bruger Mesa?). Jeg tror altså ikke, jeg vil have glæde af et sådant
arrangement, men det kommer selvfølgelig helt an på ens behov.

> [...]
> en ekstern. Billeder har jeg så til gengæld ikke så mange af, da jeg
> stadig er mest til analog fotografering, men lidt er der da - måske i

Der kan siges meget godt om at arrangere sine dokumenter sådan, men det
passer ikke til min måde at bruge computeren. Jeg har hele mit liv på
den bærbare. Alle mine billeder, min musik, min e-mail, mine regnskaber
osv. Den er trods alt ganske let at slæbe med, selv om den selvfølgelig
ikke kan ligge i en lomme. Hvis jeg skal til at dele det ud på flere
harddiske, så er det besværligt at slæbe med. Det vil måske få mig til
at lade noget blive hjemme, men så risikerer jeg at stå og mangle noget,
som jeg ikke havde regnet med at få brug for. Det bliver også besværligt
at lave backup, da det pludselig skal gøres fra flere harddiske.

> [...]
> altid tages ud igen og senere placeres enten i en anden bærbar eller i
> et eksternt kabinet den dag, du udskifter din TiBook.

Man kan jo også få 7.200 rpm harddiske på 2,5" nu. De er endnu
hurtigere. Jeg vil lige se, hvordan næste generation MacBook ser ud. Den
næste generation af Intels grafikchip skulle være rigtig god. Kommer den
i MacBook, vil det være en væsentlig forbedring. En ny MacBook vil også
have BlueTooth og iSight kamera. Det er ikke bare hastigheden, der
frister ved en ny computer. Den har også lidt mere "legetøj". Og så er
det jo altid sjovt at få en ny computer.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-06 23:10

On 2006-09-02 16:37:30 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Det kan da godt være, han har fået fat i nogle originale. - Jeg så dem
> på et tidspunkt hos SmallDogs, men det er et stykke tid siden nu...

Sjovt nok faldt jeg lige over en vejledning i at lave sige egne fødder
(til computeren):

<http://the-wabe.com/notebook/laptop-feet/>
--
Venlig hilsen