At lave tegnefilm
Fra : Kim2000

Dato : 30-08-06 19:27

Er der nogen der har link til en side der kan fortælle hvordan man laver en
tegnefilm på en let forstålig måde.

Helt konkret er det min tanke at jeg og min 5. klasse i billedkunst vil
fremstille en 30 sekunders film. Jeg har selv arbejdet en smule med mediet,
men ikke det helt vilde.

mvh
Kim

Fra : Holst

Dato : 30-08-06 19:32

Kim2000 wrote:

> [...]
> fremstille en 30 sekunders film. Jeg har selv arbejdet en smule med mediet,

Du laver 750 tegninger og tager 1 billede af hver tegning. Så viser du
disse 750 billeder i rækkefølge med en hastighed af 25 billeder pr. sekund.

Det var da en nem og letforståelig forklaring.

Fra : Kim2000

Dato : 30-08-06 19:44

"Holst" <newsjul06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sekund.
>
> Det var da en nem og letforståelig forklaring.

Hvorfor vil du have 25 frames pr. sekund og ikke 24?

Jeg synes også jeg har hørt nogle tegnefilm blive lavet med kun 16 frames?

mvh
Kim

Fra : Holst

Dato : 30-08-06 20:12

Kim2000 wrote:

> Hvorfor vil du have 25 frames pr. sekund og ikke 24?

24, 25 ... same shit. Jeg bliver selv lige lidt i tvivl om, hvad det er,
man bruger på denne side af Atlanten.

> Jeg synes også jeg har hørt nogle tegnefilm blive lavet med kun 16 frames?

Det kan man jo også sagtens. Du kan jo også nøjes med 5, men jo færre,
desto mere hakker det.

Men i stedet for en tegnefilm, synes jeg, at du skulle overveje at lave
en animeret film i stedet. Det er meget nemmere, vil jeg mene.

Jeg har lige søgt efter nogle legofilm, og jeg mente, at de lå på
www.legogoestohollywood.de, men den virker ikke så godt. Der var en
masse småfilm lavet af Miriam og Phillip Lents. Den mest
bemærkelsesværdige er en udgave af Michael Jacksons Thriller. Filmen kan
ses her:

http://www.koreus.com/files/200408/lego_thriller.html

Bemærk sådan cirka 8 minutter henne, hvor 20 legofigurer eller så
synkrondanser.

Men kan du finde deres hjemmeside, så er der mange flere småfilm, og der
er også information om, hvordan de har lavet dem.

Fra : Kim2000

Dato : 30-08-06 20:44

> [...]
>
> Men i stedet for en tegnefilm, synes jeg, at du skulle overveje at lave en
> animeret film i stedet. Det er meget nemmere, vil jeg mene.

Det vil jeg overveje, det vil i hvert fald være mere overskueligt for
ungerne. God ide.

mvh
Kim

Fra : HKJ

Dato : 30-08-06 20:25

Kim2000 wrote:
> [...]

Han glemte bare at nævne brugen af gennemsigte ark, det kan spare ret
meget tegnearbejde at have en fast baggrund og så nogle gennemsigtige
ark med figurerne (eller evt. kun dele af figurerne).

> Hvorfor vil du have 25 frames pr. sekund og ikke 24?

PAL video er 25 billeder/sec (NTSC er 30 billeder/sec). Film er 24
billeder/sec.
Når man skal spare ved tegnefilm fremstilling, så bruger man det samme
billede to gange.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 30-08-06 23:19

Kim2000 skrev:
> [...]
> fremstille en 30 sekunders film. Jeg har selv arbejdet en smule med mediet,

Animation Workshop i Viborg har stor erfaring i at lave animerede film
med børn. (Og det er nok at foretrække frem for tegnefilm).

Jeg har set to animatører fra skolen demonstrere en enkel teknik med ret
billigt udstyr til fremstilling af stop-motion film. Referat fra kurset
med links findes her:
<http://www.prngo.dk/kurser/efter_kurset/downloads/videoproduktioner_web.doc>

Mikkel