Verdens bedste guitarsolo
Fra : Kim Frederiksen

Dato : 30-08-06 10:59

http://ekstrabladet.dk/underholdning/musik/article221053.ece

Jeg er i hvert fald ikke uenig i vinderen. Der er mange af mine favoritter
på listen, i øvrigt

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 11:29

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in message
> http://ekstrabladet.dk/underholdning/musik/article221053.ece
>
> Jeg er i hvert fald ikke uenig i vinderen. Der er mange af mine favoritter
> på listen, i øvrigt

Jeg er helt enig.
Det er ikke den teknisk sværeste eller de hurtigste guitarsolo i verden, det
er blot den mest vellydende og den mest stemningsfulde. Gilmour har bare
noget som andre kun kan drømme om.

Her er resten af listen:
http://www.planetrock.com/Article.asp?id=262750&spid=

/Alex

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-08-06 11:39

Alex Linaa skrev:

> [...]
> i verden, det er blot den mest vellydende og den mest
> stemningsfulde.
> Gilmour har bare noget som andre kun kan drømme om.

Enig!

> Her er resten af listen:
> http://www.planetrock.com/Article.asp?id=262750&spid=

Pyh ha. Jeg var bange for at de havde glemt Frank Zappa.
Men han er med som nr. 37 med "Willie The Pimp" (fra
Hot Rats", 1969)

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 30-08-06 11:53

Hej

> Enig!

Også enig

> Pyh ha. Jeg var bange for at de havde glemt Frank Zappa.
> Men han er med som nr. 37 med "Willie The Pimp" (fra
> Hot Rats", 1969)

Godt vi fik resten med, på den føste liste savnede jeg

22. Neil Young, Like a Hurricane specielt den 14 minutters
live udgave han nærmest slæber sig idennem.

Ps: en CD med de 40 numre på må kunne gøre sig.

Mvh Max

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 30-08-06 12:59

On Wed, 30 Aug 2006 12:52:57 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>live udgave han nærmest slæber sig idennem.
>
>Ps: en CD med de 40 numre på må kunne gøre sig.

Det kan vi ikke blive helt uenige i, selv om jeg hellere ville have
den på LP.

Rækkefølgen i en sådan liste, kan selvfølgelig diskuteres, og jeg
kunne forestille mig at der blandt de næste 10, er nogle jeg ville
foretrække.

Men laves et sådan album ville jeg bestille det øjeblikkeligt.

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 30-08-06 12:52

> Pyh ha. Jeg var bange for at de havde glemt Frank Zappa.
> Men han er med som nr. 37 med "Willie The Pimp" (fra
> Hot Rats", 1969)

Og de har også husket "Dry County" med Bon Jovi. Den sparker røv.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Ralph Køster

Dato : 30-08-06 14:53

Ikke for at lave ravage, men jeg syntes at Madonna klarede det ret godt i
Horsens hvor hun trykkede den af på guitar til numrene "i dont like city's
but i love N.Y. og Ray of light".

Hun kommer selvfølgelig ikke med på den her liste, men hun overraskede da
mig ved overhovedet at kunne spille guitar.

Sikkert ikke mange der er enige....og hvad så

Ralph.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 30-08-06 15:44

Mark Thomas Gazel wrote:

> Og de har også husket "Dry County" med Bon Jovi. Den sparker røv.

Den sparker rigtig meget røv. Men den er måske ikke så kendt?

Søren

Fra : Max

Dato : 30-08-06 15:48

Hej Søren

> Den sparker rigtig meget røv. Men den er måske ikke så kendt?

Hvis den ikke var kendt, tror du så den var på listen ?

Mvh Max

Fra : Søren Nielsen

Dato : 30-08-06 18:47

Max wrote:

> Hvis den ikke var kendt, tror du så den var på listen ?
>
> Mvh Max

Hø hø, den bad jeg selv om. Men jeg synes bare ikke den plejer at blive
nævnt, når man snakker guitarsoloer. Det er nok bare mig så.

Søren

Fra : Max

Dato : 30-08-06 19:03

Hej Søren

> Hø hø, den bad jeg selv om. Men jeg synes bare ikke den plejer at
> blive nævnt, når man snakker guitarsoloer. Det er nok bare mig så.

Ja, den lå lige til højrebenet, men jeg kan da sige at jeg ikke
lytter til Bon Jovi, de siger mig ikke rigtig noget, men nummeret
Dry Country kender jeg da trods alt godt. Og jeg har da også
tidligere hørt den nævnt i forbindelse med snak om guitar numre.

Mvh Max

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 30-08-06 15:21

Nu kan man jo anskue det ud fra mange vinkler - teknik, vellyd, stemning
osv. Ud fra det sidste savner jeg i høj grad Claptons solo på Beatles'
"While My Guitar Gently Weeps" og George Harrisons solo i "Something".

Med udgangspunkt i den tekniske side af guitarspillet havde jeg meget gerne
set Jan Akkermann fra den gamle hollandske gruppe Focus, som kunne levere
flere bidrag til listen, efter min mening. Men der er vel næppe mange
lyttere til Planet Rock i dag, som kan huske Focus......

Den samme "glemsel" er vel også overgået Carlos Santana og John McLaughlin
og andre, som primært brillierede i 70'erne.

mvh

Steen Lindkvist Nielsen
http://www.lilleaaen.dk

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 30-08-06 15:40

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> http://ekstrabladet.dk/underholdning/musik/article221053.ece
>
> Jeg er i hvert fald ikke uenig i vinderen. Der er mange af mine favoritter
> [...]

Det kommer jo selvfølgelig an på, hvad man fokuserer på i en solo. Det var
godt, at det ikke var verdens bedste guitarist, fordi så skulle der godt nok
fjernes og tilføjes nogen på den scene. Men i forhold til, at det er
mainstream-verdenen man forholder sig til, er disse valg ikke helt forkerte.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-08-06 19:19

> [...]
> http://ekstrabladet.dk/underholdning/musik/article221053.ece
>
> Jeg er i hvert fald ikke uenig i vinderen. Der er mange af mine favoritter
_____

Jeg synes at listen oser af noget ret alternativt noget

Hvorfor er guitar-legenden Hank Marvin ikke nr. 1 på listen ??????????
Han er fra en gruppe som hedder Shadows og blandt den brede befolkning er
han nok verdens bedste guitarist.
Dyb undren

Hilsen Åge

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-06 09:55

Åge Halldorsson <aa.hfjern@detsomstÂrherpost.tele.dk> wrote:

> [...]
>

> Jeg synes at listen oser af noget ret alternativt noget
>
> Hvorfor er guitar-legenden Hank Marvin ikke nr. 1 på listen ??????????

Nok fordi vi har noget i vi i daglig tale kalder "Forskellig Smag"

Jeg fatter ikke hvorfor du er på dit lille private korstog mod musik du
ikke selv kan lide at høre.

Som med så mange andre der prøver at "omvende" folk, vidner det oftest
mest om usikkerhed. Hvorfor skulle man ellers forsøge at overbevise
andre om at ens holdning er den eneste rigtige ?

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-09-06 15:54

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mest om usikkerhed. Hvorfor skulle man ellers forsøge at overbevise
> andre om at ens holdning er den eneste rigtige ?

____

Men han er jo heller ikke med nederst på listen. Blandt den brede befolkning
er der ubetinget ingen tvivl om at han skal ligge øverst. ´Der er noget galt
når han ikke engang omtales. Uanset al der der sædvanlige snak.

Hilsen Åge

Fra : p e r

Dato : 31-08-06 22:53

"Åge Halldorsson"

> Hvorfor er guitar-legenden Hank Marvin ikke nr. 1 på listen ??????????
> Han er fra en gruppe som hedder Shadows og blandt den brede befolkning
> [...]

Jamen så skal jeg prøve at bringe dig ud af din undren.

Når man taler guitarsolo mener man som regel improvisation. Dvs. kunsneren
ville næppe spille den helt på samme måde to gange.

Hank B spiller altid alting på samme måde. Det kræver stor dygtighed -
men... "soloer" er det ikke, heller ikke når han forsøger at lyde som om han
improviserer...

Per

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 31-08-06 23:07

> Jamen så skal jeg prøve at bringe dig ud af din undren.
>
> Når man taler guitarsolo mener man som regel improvisation. Dvs. kunsneren
> ville næppe spille den helt på samme måde to gange.

Det kommer så sandelig an på, hvem man er. Tror bogstaveligt, at det er
improviserede soloer du taler om dér. Når jeg hører en Symphony X-solo på
min CD regner jeg da også med, at Michael Romeo spiller den på samme måde
LIVE.

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-06 11:43

On Thu, 31 Aug 2006 23:52:42 +0200, "p e r" <nospam@fakeaddress.dk>
wrote:

>Hank B spiller altid alting på samme måde. Det kræver stor dygtighed -
>men... "soloer" er det ikke, heller ikke når han forsøger at lyde som om han
>improviserer...

Du har fuldstændig ret.
Hank B har aldrig i sit liv formået at spille det man forstår ved en
guitarsolo, altså en improvisation over et tema som er indlagt i et
nummer der ikke har guitar som hovedinstrument.
Hank B er en habil håndværker der var der hvor han skulle være på det
rigtige tidspunkt, men i nærheden af nogen af de guitarister der er
nævnt på listen kommer han godt nok aldrig.
Der er lysår mellem hans lidt simple, men stadig habile teknik, og de
ekvilibrister der findes på listen, der alle formår at tænke og spille
"ud af boxen", og ikke er bundet strengt til en traditionel 4-toners
skala.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-09-06 05:48

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:44f5d65a$0$3523$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Hvorfor er guitar-legenden Hank Marvin ikke nr. 1 på listen ??????????
> Han er fra en gruppe som hedder Shadows og blandt den brede befolkning

Tja, man kan vel sige, at Hank Marvin, spillede jo altid solo, så for ham,
var det ikke en guitar solo... Det var bare at spille guitar. Så for ham,
og resten af verden, var det mere bemærkelsesværdigt når han åbnede munden
og sang eller snakkede til.

Jeg skal da ærligt indrømme, at jeg da måske ikke er så pokkers uenig i, at
Gilmours solo, er rigtigt god.... Men der er alligevel en ting der undrer
mig, og som må siges, at bringe dem i absolut særklasse, som må få selv
David Gilmour til at blegne af misundelse, som giver dem noget, som selv en
David Gilmour kun kan drømme om.... Men som alligevel, ikke så meget som
bliver nævnt... Nemlig Guns'N'Roses, som trods alt indtager numrene 2, 5 &
17 i de 20 første.... Det må vel siges, at være en del stærkere gået, end
bare at blive nummer 1.

M.V.H....Benny..

Fra : Max

Dato : 01-09-06 07:33

Hej Benny

> trods alt indtager numrene 2, 5 & 17 i de 20 første.... Det må vel
> siges, at være en del stærkere gået, end bare at blive nummer 1.

Hvem i alverden kan huske hvem der blev nummer 2 ?

Mvh Max

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-09-06 11:29

> Hej Benny

> Hvem i alverden kan huske hvem der blev nummer 2 ?
>
> Mvh Max

Det går da meget fint med at huske Led Zeppelin, uden at de blev nummer 1

M.V.H....Benny..

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 01-09-06 07:46

> [...]
> trods alt indtager numrene 2, 5 & 17 i de 20 første.... Det må vel
> siges, at være en del stærkere gået, end bare at blive nummer 1.

Ja. Og en helt anden ting. Hvad er en god solo. Er det en teknisk svær én
eller én der lyder godt eller én er melodisk.

Guns' er klart valgt pga. af det melodiske.

Jeg synes også at Prince mangler på listen. Purple Rain f.eks.

Derudover mangler Judas Priest og Iron Maiden, men de kan jo ikke rigtig
passes ind, da de enten bliver spillet to-steming eller på skift mellem
bandets to guitarister. KK Downing og Glenn Tipton fra Priest har lavet
nogle fænomenale ting (rene ørehængere til tider), men i en slags guitar
duet, hvor de skiftes til at trykke den af. Og det samme med Iron Maiden.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-06 08:29

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message

> Ja. Og en helt anden ting. Hvad er en god solo. Er det en teknisk svær én
> eller én der lyder godt eller én er melodisk.

Når man lader det komme an på en brugerafstemning blandt almindelige
mennesker, så er det den solo som de der stemmer synes er fedest at lytte
til, der er en god solo. Så det er helt klart ikke det tekniske der gør sig
gældende her.
Havde man ladet 300 Guitarister stemme i stedet ville listen have set ret
anderledes ud tror jeg, idet det tekniske ville have fået meget større vægt.

Men som den er, nemlig en liste udvalgt af almindelige mennesker ud fra
kriteriet hvilken solo der går mest i rygradden på dem, så synes jeg faktisk
den er ganske god.

/Alex

Fra : Trist

Dato : 01-09-06 20:15

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> wrote in

> Nemlig Guns'N'Roses, som
> trods alt indtager numrene 2, 5 & 17 i de 20 første.... Det må vel
> siges, at være en del stærkere gået, end bare at blive nummer 1.

Slash havde i Guns'N'Roses tiden evnen til at skabe den gode melodiske
guitarsolo.
Mange guitarister som er teknisk bedre/hurtigere end Slash, mangler netop
den evne. Det gør dem i mine ører uinteressante.
Og så skal vi altså heller ikke glemme, at selv om mange har hævdet at
Slash' guitarsoloer er teknisk ukomplicerede, så har jeg endnu til gode at
høre dem blive fremført lige så godt eller bedre af andre guitarister.
Buckethead og et par håndfulde andre guitarister har officielt forsøgt sig
men altså uden at kunne levere.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 02-09-06 08:37

"Trist" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
> høre dem blive fremført lige så godt eller bedre af andre guitarister.
> Buckethead og et par håndfulde andre guitarister har officielt forsøgt sig

*host* *host* Bullshit! :)
Slash er altså INTET i guitarist-scenen uden jeg dog siger, at han er
dårlig. Det er ikke hans soloer folk har problemer med at spille, men de har
ikke den samme "attitude", som "fans"ene kræver, når de ser Guns.

Fra : Trist

Dato : 02-09-06 12:39

"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> wrote in

> [...]
> dårlig. Det er ikke hans soloer folk har problemer med at spille, men
> de har ikke den samme "attitude", som "fans"ene kræver, når de ser

Tæller evnen til at skabe melodiøse soloer ikke med i din karakteristik af
en god guitarist?
Er hurtighed og overfladiskhed det eneste, som tæller?

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 02-09-06 14:24

> Tæller evnen til at skabe melodiøse soloer ikke med i din karakteristik af
> en god guitarist?
> Er hurtighed og overfladiskhed det eneste, som tæller?

Selvfølgelig gør det da det, men Slash præsterer INTET unikt i det store
hele. Han er nemt overgået på alle punkter, men han er en god guitarist og
også langt bedre end jeg er på nuværende tidspunkt. Men at sige nogen ikke
kan gøre ham kunsten efter er noget pjat IMO. Når Guns-fans ikke kan
acceptere andre guitarister, der spiller hans soloer er fordi de KUN vil se
Slash.

Fra : Trist

Dato : 02-09-06 17:43

> Selvfølgelig gør det da det, men Slash præsterer INTET unikt i det
> store hele. Han er nemt overgået på alle punkter, men han er en god
> guitarist og også langt bedre end jeg er på nuværende tidspunkt.

Jeg har personligt ikke hørt andre guitarister med så godt et øre for
melodiøse soloer og riffs som Slash.
Slash's guitarspil var det, som gjorde mig interesseret i Guns'N'Roses i
sin tid. Uden Slash i bandet eksisterer Guns'N'Roses ikke mere i min
verden.
Jeg accepterer først Axl's band, når han kalder det andet end Guns'N'Roses.

> Men at sige nogen ikke kan gøre ham kunsten efter er noget pjat IMO.

Dem jeg har hørt spille, har ikke formået at gøre det så godt som Slash,
men jeg har selvfølgelig endnu ikke hørt dig spille.

> Når Guns-fans ikke kan acceptere andre guitarister, der spiller hans
> soloer er fordi de KUN vil se Slash.

Sådan er der sikkert nogen, som har det. Det gælder dog ikke mig selv.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 04-09-06 12:48

> Jeg har personligt ikke hørt andre guitarister med så godt et øre for
> melodiøse soloer og riffs som Slash.

På stående fod kan jeg komme i tanke om:

Ritchie Sambora (Bon Jovi)
CC De Ville (Poison)
Brian May (Queen)

Slash spiller godt, men jeg er ikke sikker på han har skrevet soloerne. Han
*har* lavet riff'et til Sweet Child ved jeg (du ved, de melodi nummeret
starter med). Til gengæld takker han for the killer guitar melodies i
nummeret Estranged. Det vil sige andre har skrevet disse.

Jeg tror Izzy Stradlin skal krediteres for Paradise City, Welcome to the
jungle og You could be mine. Det er ikke noget jeg ved, men numre af samme
type (med et meget iørefaldende grundriff) er ikke dukket op siden han
forlod bandet.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Trist

Dato : 04-09-06 21:13

> [...]
> melodi nummeret starter med). Til gengæld takker han for the killer
> guitar melodies i nummeret Estranged. Det vil sige andre har skrevet

Jeg tror, du er lidt ude på dybt vand her angående Estranged.

Jeg citerer fra cd'ens indlæg:

"Slash, thanks for the killer guitar melodies"

Det tolker jeg, som om det netop er en tak til Slash fra Axl (det er Axl,
som har skrevet teksten til Estranged).

> [...]
> the jungle og You could be mine. Det er ikke noget jeg ved, men numre
> af samme type (med et meget iørefaldende grundriff) er ikke dukket op

Nu er det jo også begrænset, hvor meget nyt musik Guns'N'Roses nåede at
komponere efter Izzy forlod bandet.

Fra : Søren

Dato : 30-08-06 19:22

> [...]
> http://ekstrabladet.dk/underholdning/musik/article221053.ece
>
> Jeg er i hvert fald ikke uenig i vinderen. Der er mange af mine favoritter

Hvor er Eric Clapton og Stevie Ray Vaughan?

Søren

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-08-06 19:28

Søren skrev:

> Hvor er Eric Clapton og Stevie Ray Vaughan?

Clapton er med: nr. 16 Cream, Crossroads (live)

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 30-08-06 19:34

Hej Søren

> Hvor er Eric Clapton og Stevie Ray Vaughan?

Sikkert længere nede af listen sammen med andre som
Peter Green, B. B. King, Alan Wilson og David Lindley

Mvh Max

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-06 10:01

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Søren

> Sikkert længere nede af listen sammen med andre som
> Peter Green, B. B. King, Alan Wilson og David Lindley

og hvad med Steve Vai, Joe Satriani, John Petrucci ... :)

men igen, disse lister er som regel total humbug :)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Max

Dato : 31-08-06 10:27

Hej Thomas

> og hvad med Steve Vai, Joe Satriani, John Petrucci ... :)

ja, og de 100 vis andre rundt omkring.

> men igen, disse lister er som regel total humbug :)

De må ikke tages for mere end de er, en gruppe mennesker
der har lavet en liste og ikke andet.

Hvis man skulle lave en liste hvor alle i f.eks. europa havde
stemt, ja så er det ikke usandsynlig at listens nummer et
havde været Hank Marvin og hvis man havde taget med
hvilken gruppe der var bedst, ja så var nummer et måske
Vikingerne. Men sådan er det jo, alle lister er jo farvet af
hvem der har lavet dem, og man skal ikke tage dem for
mere end de er.

Mvh Max

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 31-08-06 14:40

"Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er Eric Clapton og Stevie Ray Vaughan?

Jeg savner i hvert fald soloen fra Hendrix-nummeret Little Wing, som SRV
spiller sammen med et par andre i en FED liveversion .... jeg ved ikke om
nogen af jer kender den?

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-06 14:54

> Jeg savner i hvert fald soloen fra Hendrix-nummeret Little Wing, som SRV
> spiller sammen med et par andre i en FED liveversion .... jeg ved ikke om
> nogen af jer kender den?

Jeg kender den ikke med SRV, men jeg har hørt den med Steve Lukather stående
alene på scenen under en enkelt spotlight.
Det er lige så hårene rejser sig på armene blot ved at tænke tilbage på det.

/Alex

Fra : Lars Holst

Dato : 01-09-06 11:49

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> said in

> http://ekstrabladet.dk/underholdning/musik/article221053.ece
>
> Jeg er i hvert fald ikke uenig i vinderen. Der er mange af mine
> [...]

John McLaughlin, Al DiMeola & Paco DeLucia på LP'en og fra koncerten:
"Friday Night In San Fransisco".
De soli kan ingen af Jeres nævnte rockmusikere gøre efter eller komme i
nærheden af.

Venligst
--
Lars Holst

Fra : Max

Dato : 01-09-06 11:58

Hej Lars

> John McLaughlin, Al DiMeola & Paco DeLucia på LP'en og fra koncerten:
> "Friday Night In San Fransisco".
> De soli kan ingen af Jeres nævnte rockmusikere gøre efter eller komme
> i nærheden af.

Det er jo i principet også bedøvende lige gyldigt, de folk du nævner
er jo til et snævert mindretal (mig selv incl.) og dermed ikke med
i den flok der udgør populærmusiken.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-06 14:36

On 01 Sep 2006 10:48:51 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

>John McLaughlin, Al DiMeola & Paco DeLucia på LP'en og fra koncerten:
>"Friday Night In San Fransisco".
>De soli kan ingen af Jeres nævnte rockmusikere gøre efter eller komme i
>nærheden af.

Efter hvilke kritierier? At spille flest toner på kortest mulig tid
måske?
Så glem de ovennævnte til fordel for Yngwie Malmsteen

Det er jo totalt individuelt hvilke kriterier man bedømmer ud fra, men
ud fra de kriterier som en stor flok lyttere af en ekgelsk
radiostation har brugt, så er ingen af de ovennævnte i nærheden af
rockmusikernes soloer.

Og sådan er der jo så meget

/Alex

Fra : Morten Guldager

Dato : 01-09-06 18:07

2006-09-01 Lars Holst wrote

> John McLaughlin, Al DiMeola & Paco DeLucia på LP'en og fra koncerten:
> "Friday Night In San Fransisco".
> De soli kan ingen af Jeres nævnte rockmusikere gøre efter eller komme i
> nærheden af.

Nu kender jeg ikke lige den optagelse, men jeg har en anden skive
med John McLaughlin og hans free spirit trio. En live ting fra Tokio.

Det er egentlig spøjst at det jeg husker mest fra skiven er orglet.
Guitaren er vildt underspillet hele vejen igennem.
Men hvis jeg virkelig kontrerer mig om at lytte, er han ret fantastisk
alligevel. Han er bare meget diskret.

/Morten

Fra : Max

Dato : 01-09-06 18:35

Hej Morten

> [...]
> Guitaren er vildt underspillet hele vejen igennem.
> Men hvis jeg virkelig kontrerer mig om at lytte, er han ret fantastisk

Der er ingen tvivl om at skulle listen være over det 10 bedste guitarister
i verden, ja så bør John McLaughlin stå på den.

Mvh Max

Fra : Lars Holst

Dato : 01-09-06 20:06

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> said in

> Hej Morten

> Der er ingen tvivl om at skulle listen være over det 10 bedste
> guitarister i verden, ja så bør John McLaughlin stå på den.
>
> Mvh Max

Og José Feliciano

--
Lars Holst

Fra : Max

Dato : 01-09-06 20:13

Hej Lars

> Og José Feliciano

Jeg har godt nok 4 LP'er men ham, men det er nu for
han's vokal. Guitar har jeg aldrig forbundet ham med.

Mvh Max

Fra : Lars Holst

Dato : 01-09-06 21:36

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> said in news:44f885a2$0$84026
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hej Lars

> Jeg har godt nok 4 LP'er men ham, men det er nu for
> han's vokal. Guitar har jeg aldrig forbundet ham med.
>
> Mvh Max

Så fortjener du at høre en af de plader med ham hvor han har fravalgt alt
det pladderromantiske stryger bras der er på mange af hans plader.

Hans aller tidligste skiver er bedst og i særdeleshed "The Voice And Guitar
of José Feliciano" & "A Bag Full Of Soul".

--
Lars Holst

Fra : Max

Dato : 01-09-06 21:48

Hej Lars

> Hans aller tidligste skiver er bedst og i særdeleshed "The Voice And
> Guitar of José Feliciano" & "A Bag Full Of Soul".

Den jeg faktisk høre mest er han's juleplade FELIZ NAVIDAD, så
det er som du kan fornemme ikke så tit han kommer på pladespilleren,
men jeg vil da tænke på ham når jeg kikker i pladebutikken.

Mvh Max

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-09-06 11:33

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Guitar
> of José Feliciano" & "A Bag Full Of Soul".

Tja, man kunne jo høre hans, måske mere eller mindre gode, men absolut ikke
frivillige jam, da strømmen løb gennem hans guitar.... Det lød ikke godt,
men det reddede hans liv, at han blev ved at spille.

M.V.H....Benny..

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 01-09-06 22:41

> [...]

>"Friday Night In San Fransisco".
>De soli kan ingen af Jeres nævnte rockmusikere gøre efter eller komme i

Fantastisk album, så nu var lejligheden der jo lige til at sætte LP'en
på "rillefræseren".

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 01-09-06 20:46

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> on onsdag 30. august
2006 at 16:20 +0100 wrote:
>Den samme "glemsel" er vel også overgået Carlos Santana og John
>McLaughlin
>og andre, som primært brillierede i 70'erne.

Vi var mange der ikke havde glemt Carlos i Horsens i forsommeren. Han kan
stadig, og ham mangler jeg i høj grad på listen over de 10-20 bedste.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 01-09-06 20:52

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> on fredag 1. september 2006 at
8:46 +0100 wrote:
>Ja. Og en helt anden ting. Hvad er en god solo. Er det en teknisk svær én
>eller én der lyder godt eller én er melodisk.

Ja det er nærmest umuligt - jeg kom ogsåtil at tænke på Al di Meola. Han
er edderhugme go'

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 01-09-06 20:51

8:46 +0100 wrote:
> [...]
>duet, hvor de skiftes til at trykke den af. Og det samme med Iron Maiden.

Og den slag hørte man jo også en hel del af i 70'erne fra Thin Lizzy,
blandt andet på live-albummet.
Lister er aldrig udtømmende, men altid gode til at åbne en debat - og
inspirere til at gå på jagt i bunkerne med CD'ere og LP'er - og det er jo
ikk så ring'

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 02-09-06 08:38

> [...]
> http://ekstrabladet.dk/underholdning/musik/article221053.ece
>
> Jeg er i hvert fald ikke uenig i vinderen. Der er mange af mine favoritter

Dimebag Darrell mangler uden tvivl på den liste. Og selvom jeg ikke bryder
mig om hans stil, savner mange nok også Tom Morello.