Det klogeste jeg endnu har læst
Fra : Frank Jensen

Dato : 29-08-06 21:40

Dette er simpelt hen det klogeste jeg endnu nogensinde har læst:
http://cafesmilet.1go.dk/selvudvikling.pdf

Det er simpelthen den kristne tro, etik, selvudvikling og selvrealisation
kombineret så selv intelligente mennesker kan læse det uden at blive
afskrækket af moralisme og andet forældet retorik!

Fra : Claudio Adam

Dato : 30-08-06 05:50

Frank Jensen <genious40@gmail.com> skrev:

Du ,mangler grangiveligt det 11. bud.

Mvh. Adam.

Fra : struer

Dato : 31-08-06 10:11

Frank Jensen skrev:

> [...]
> kombineret så selv intelligente mennesker kan læse det uden at blive
> afskrækket af moralisme og andet forældet retorik!

Bibelen der er det klogeste man kan læse, Det er simpelthen den
kristne tro, etik, selvudvikling og selvrealisation kombineret så selv
infoldige mennesker kan læse det uden at blive afskrækket af
moralisme og andet moderned retorik!

lykkelig er den enfoldige, præd 1 v 18

for jo større visdom, des større kval,
den, der øger sin kundskab, øger sin smerte.

Erik L

Fra : B æ 9

Dato : 31-08-06 10:34

struer wrote:

> lykkelig er den enfoldige, præd 1 v 18

ja - du er en glad mand - tillykke med det - det er jo dejligt.

du er så heller ikke missionær eller meningsdanner her i dlk, så min
glæde på dine vegne er ærlig oprigtig.

missionærerne har gennem tiderne misbrugt religionen, og religigoner er
herved blevet til noget plidder-pldder - og i masser af sammenhænge til
grusomheder mod menneskeheden (OGSÅ kristendommen).

Kunne folk der tror dog bare have noget mere fokus på kærligheds- og
tilgivelsesbudskabet, så havde tro sin berettigelse.

Tro er en privatsag - men nogen kan i den grad ikke lade os andre i fred
med den. Og de skal så ha nogle los i røven, for så ku det jo være de
vågnede - hmmm, der var det vist mig der var enfoldig

Fra : struer

Dato : 01-09-06 10:58

B æ 9 skrev:

> ja - du er en glad mand - tillykke med det - det er jo dejligt.

Tak

> du er så heller ikke missionær eller meningsdanner her i dlk, så min
> glæde på dine vegne er ærlig oprigtig.

Tak, tak mange tak

> missionærerne har gennem tiderne misbrugt religionen, og religigoner er
> herved blevet til noget plidder-pldder - og i masser af sammenhænge til
> grusomheder mod menneskeheden (OGSÅ kristendommen).

Så hvorfor medvirker du ikke til at forbedre kristendommen.

> [...]

> med den. Og de skal så ha nogle los i røven, for så ku det jo være de
> vågnede - hmmm, der var det vist mig der var enfoldig

Tro er ikke en privat sag, grundloven beskytter enhver trosretning,
enda folk med en negative/atistik tros retninger.
F. eks prøver du på at tviste Guds Ord, bibelen med dine indslag,
hvad kan f.eks. være missundelse, provokation eller had fordi du ikke
kan finde noget med indhold.

Erik L

Fra : B æ 9

Dato : 01-09-06 11:58

struer wrote:

> Tak

> Tak, tak mange tak

> Så hvorfor medvirker du ikke til at forbedre kristendommen.

jeg ønsker ikke at forbedre kristendommen, men det at tro. Jeg ville
gerne ophøje nogle menneskers behov for at have en gud at rto på til
andet og mere end mission og/eller selvhævdelse.

Der er himmelvid forskel på om:

- du er troende fordi du har brug for at styrke dit ego i forhold til
omgivelserne eller

- du er troende med dig selv og om du du derved hviler i dig selv med
din tro.

Den første kategori er dem mange bare er *så* trætte af at høre på fordi
de messer og hvis de har evner dertil manipulere og prøver at kapre
kunder - eller blot bekræftelse på deres tro eller blot for at få
opmærksomhed.

Den skalgs adfærd har vel egentligt ikke noget med tro at gøre, idet den
slags mennesker bruger alle mulige andre midler til opmærksomhed. "Se
mig, se mig".

Den anden kategori nyder min respekt, idet de har fundet sig selv med
deres tro, og har nok i det. De "plager" ikke omgivelserne med
missioneren eller selvhenføing, men lever i det stille og med respekt
for anderledes tænkende. De er ofte livskloge mennesker der er værd at
frekventere hvis man vil beriges,.

Så når du spørger om hvorfor jeg ikke medvirker til at forbedre
kristendommen, er svaret at jeg modarbejder hykleri og patetisk adfærd.
Og har man trang til at harcelere mod hykleri, så er d.l.k et
fremragende sted at få dækket dette behov, for - i guder - hvor det
vrimler med hyklere herinde.

Men der er også nogen der blot diskuterer religiøse emner og gør det på
et sobert plan. Ser du mig nogensinde harcelere dér?

> Tro er ikke en privat sag, grundloven beskytter enhver trosretning,
> enda folk med en negative/atistik tros retninger.

Netop - men det er der mange missionerende troende der ikke har
forstået! Det er måske netop dét jeg taler om.

> F. eks prøver du på at tviste Guds Ord, bibelen med dine indslag,

Det er jo netop et spørgsmål om stil/udtryksform - nogen er fgrimme at
høre på og andre er sjove at hære på og nogen igen er har smukke
stemmer, men opfattelsen af hvad der er god eller mindre god stil
afhænger af modtageren.

Fra : Vidal

Dato : 01-09-06 12:23

B æ 9 wrote:

> [...]
> med den. Og de skal så ha nogle los i røven, for så ku det jo være de
> vågnede - hmmm, der var det vist mig der var enfoldig

Er du så i virkeligheden kristen, et slags får i ulveklæder?

Den brune ulv, hehe.

Forsøger du at reformere kristendommen? En ny Luther?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : B æ 9

Dato : 01-09-06 13:35

Vidal wrote:

> Er du så i virkeligheden kristen, et slags får i ulveklæder?
>
> Den brune ulv, hehe.
>
> Forsøger du at reformere kristendommen? En ny Luther?

jeg er nok ikke kristen - og hvad er det for en standart? Nej jeg tror
ikke på en gud, men jeg tro på at mennesker har evnen - nogen mere end
andre - til at agere som gud, nemlig ved at være næstekærlig og tilgivende.

Nogen siger så at kun gud kan lave mirakler, og det er noget sludder for
mirakler findes ikke, men vi mennesker kunne - hvis vi alle bare kunne
blive enige derom - reformere verden og gøre den til et bedre sted at være.

jeg gør bare den lille bitte smule jeg i al ydmyghed har evner og
resource til.

så - vhis en kristen er en der tror på kærlighed og tilgivelse (der jo
også er kærlighed), og som ikke plager andre dermed (det er jo
ukærligt), så er jeg kristen.

Hvis det at være kristen er at underkaste sig en eller anden fiktiv magt
- så er jeg ikke kristen, for næstekærlighed er også frihed.

Gud, biblen, kristendommen - eller Allah, koranen, islam osv osv er blot
billeder og måder at prøve at forstå verden på. Og billeder kan som
bekendt fortolkes på alle måder. det er der ikke regler for. (jo, af de
lærde på akademierne, og de har ret i meget, men nogle af dem er mere
missionerende om hvad rigtig kunst er end andre).

og min enfoldighed - det gik på at jeg er naiv hvis jeg tror jeg kan
revolutionere verden og få hyklerne til at blive hele mennesker.

Det kan jeg ikke, men jeg kan heller ikke lade være med at prøve.

Det kan ske at vejen er 1000 kilometer lang, men allerede når jeg står
ved begyndelsen og blot skuer ud ad vejen er jeg allerede på vej, så en
validering af indsatsen er ligegtyldig, blot viljen er der.

om tilgivelse: start med at tilgive dig selv, så er du også allerede på vej.

forvent at du fejler - og vær parat til igen at tilgive dig selv, så
ender det en dag med at du med stor glæde kan tilgive andre.

Jeg hørte en mand i radion der fortalte om dette at give og modtage og
han brugte en buket blomster til værtinden som eksempel.

når man giver, bliver man bare så beriget når modtageren siger tak. mere
skal der ikke til.

så - ja - jeg tor på noget, nemlig næstekærlighed, men jeg har ikke
søbet det ind i selvretfærfærdige bibelcitater, underlige himmelske
væsener, folk der går på vandet, engle og alt muligt andet vrøvl. jeg
forsøger at holde fokus ve følelsen og ikke ved det udenom. mere skal
der såmen ikke til

jeg tror også at julen er en herlig tid, men jeg tror ikke på julemanden

jeg tror også på at man skal behandle hinanden ordentligt, men jeg tror
ikke på bøh-manden

hvorfor hedder det egentligt barnetro......... see?

og nu skal jeg ud og lave kaffe - konen har fået tidligere fri i dag.....

Fra : ThomasB

Dato : 01-09-06 13:40

B æ 9 skrev:
> [...]
> for mirakler findes ikke, men vi mennesker kunne - hvis vi alle bare
> kunne blive enige derom - reformere verden og gøre den til et bedre

Jeg vil nu mene at IT og Internet er noget af et mirakel

Fra : B æ 9

Dato : 01-09-06 13:46

ThomasB wrote:

> Jeg vil nu mene at IT og Internet er noget af et mirakel

det er dog stadig menneskeskabt

bill gates bankkonto er måske et mirakel

Fra : Vidal

Dato : 01-09-06 20:15

B æ 9 wrote:

> [...]

Det er et must i kristendommen, at det ikke altid falder
sådan ud, er en anden ting.

Det er direkte Luthersk.

> jeg er nok ikke kristen - og hvad er det for en standart?

Et lille flag?

> Nej jeg tror
> ikke på en gud, men jeg tro på at mennesker har evnen - nogen mere end
> andre - til at agere som gud, nemlig ved at være næstekærlig og tilgivende.

Se det er jo et kernepunkt i kristendommen, den eneste
måde et menneske kan være (som) Gud.

> [...]
> blive enige derom - reformere verden og gøre den til et bedre sted at være.

Skidt med mirakler.

> jeg gør bare den lille bitte smule jeg i al ydmyghed har evner og
> resource til.

Det er jo netop det.

> så - vhis en kristen er en der tror på kærlighed og tilgivelse (der jo
> også er kærlighed), og som ikke plager andre dermed (det er jo
> ukærligt), så er jeg kristen.

Jamen, så lad dog de malkaer hvile i fred.

> Hvis det at være kristen er at underkaste sig en eller anden fiktiv magt
> - så er jeg ikke kristen, for næstekærlighed er også frihed.

Det er rigtigt.

> [...]
>

> og min enfoldighed - det gik på at jeg er naiv hvis jeg tror jeg kan
> revolutionere verden og få hyklerne til at blive hele mennesker.

Hykleri er noget af det, Jesus går allermest imod. Men
det er en menneskelig tilbøjelighed at se egne normer
som det mest kristelige af alt.

> [...]
> ved begyndelsen og blot skuer ud ad vejen er jeg allerede på vej, så en
> validering af indsatsen er ligegtyldig, blot viljen er der.

Vi står alle i kristendommen ved det første skridt på vejen.
I tilgivelsen nulstilles vi hvert øjeblik.

> om tilgivelse: start med at tilgive dig selv, så er du også allerede på
> vej.

Det er nok rigtigt.

> [...]
> væsener, folk der går på vandet, engle og alt muligt andet vrøvl. jeg
> forsøger at holde fokus ve følelsen og ikke ved det udenom. mere skal

Njah, kristendommen handler nok ikke meget om at fokusere
på egne følelser. Det lyder vel rigeligt af selvterapi.

Jamen det er jo dejligt.

--
Venlig hilsen,

Villy dalsgaard

Fra : B æ 9

Dato : 02-09-06 10:52

Vidal wrote:

> Det er et must i kristendommen, at det ikke altid falder
> sådan ud, er en anden ting.

og så er det vel - forhåbentligt - heller ikke kristent (muslimsk,
katolsk, jødisk, whatever......)

> Det er direkte Luthersk.

Nå - Luther er død, så han interesserer mig ikke

> Et lille flag?

jeg mener: Hvem bestemmer hvad der er kristent?

Der er mang der gerne vil bestemme det, men de er qua dette ikke
kristne, idet de vil gøre sig til herre over andre.

> Se det er jo et kernepunkt i kristendommen, den eneste
> måde et menneske kan være (som) Gud.

Præcist - opfør dig som gud og du gør gud overflødig

> Skidt med mirakler.

Mirakler er noget sludder

> Det er jo netop det.

> Jamen, så lad dog de malkaer hvile i fred.

nu er det så ikke mig der plager malkaerne mest, men jeg er nu enig i at
de skal opføre sig ordentligt i almindelighed og som "terapeuter" i
særdeleshed.

Og det er der noget - meget - der tyder på de ikke kan. når vi nu
snakker om charlatanner og heksedoktorer indenfor psykologien......

> Det er rigtigt.

> Hykleri er noget af det, Jesus går allermest imod. Men
> det er en menneskelig tilbøjelighed at se egne normer
> som det mest kristelige af alt.

det er sandt, og det er det jeg harcelerer imod. Stilen kan så diskuteres

> Vi står alle i kristendommen ved det første skridt på vejen.
> I tilgivelsen nulstilles vi hvert øjeblik.

jaja - vejen er altid 1000 km lang ligegyldigt hvor langt du er nået....

> Det er nok rigtigt.

har du nogesinde prøvet at blive tilgivet ved du også hvilken energi og
glæde ved dig selv - selvværd - du får, så start dog med at give dig
selv styrke - jeg tror ikke på bod, bod bliver man ikke et bedre menneske af

> Njah, kristendommen handler nok ikke meget om at fokusere
> på egne følelser. Det lyder vel rigeligt af selvterapi.

næstekærlighed er vel ikke selvterapi - eller er det?

Fra : B æ 9

Dato : 02-09-06 10:59

> jaja - vejen er altid 1000 km lang ligegyldigt hvor langt du er nået....

havde det tåbelige kvindemenneske dog bare ikke gnavet af det æble

Fra : Vidal

Dato : 02-09-06 14:09

B æ 9 wrote:

> og så er det vel - forhåbentligt - heller ikke kristent (muslimsk,
> katolsk, jødisk, whatever......)

At hvad?

> Nå - Luther er død, så han interesserer mig ikke

Hvis du kun kan interessere dig for, hvad levende
siger, bliver du ikke nem at diskutere med.

> jeg mener: Hvem bestemmer hvad der er kristent?

Vi har jo trosbekendelsen.

> Der er mang der gerne vil bestemme det, men de er qua dette ikke
> kristne, idet de vil gøre sig til herre over andre.

Folk bestemmer da selv, hvad de vil tro, eller om de
vil tilslutte sig en bestemt forståelse af kristendommen.

Det er nok for snæver en definition.

Jamen, det er der slet ikke tale om.

> - så er jeg ikke kristen, for næstekærlighed er også frihed.

Jamen, du skal ikke underkaste dig en fiktiv magt for at
være kristen.

> det er sandt, og det er det jeg harcelerer imod. Stilen kan så diskuteres

Du harcellerer over, at mennesker forstår biblen
forskelligt? Det bliver nok ikke nemt at undgå.

> [...]
> glæde ved dig selv - selvværd - du får, så start dog med at give dig
> selv styrke - jeg tror ikke på bod, bod bliver man ikke et bedre

Tjah, bod hører vel ind under straffeloven? Bod i kristelig
forstand ved jeg ikke noget om. Der må være en anden, der
kan forklare det. Er det ikke noget, der hører til i den
katolske kirke, hvor man kan idømmes bod, hvis præsten (eller
én selv?) mener, man har handlet ukristelig.

> næstekærlighed er vel ikke selvterapi - eller er det?

Jeg ved det ikke. Det kunne nogen måske finde på
at sige, men dansk, protestantisk kristendom er
det ikke. Måske endda tværtimod.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard