Jeg har ikke andre hænder end dig?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 29-08-06 14:23

Jeg har hørt følgende 'legende':
Scenen er en sønderskudt kirke under 2. verdenskrig. Også det store
krucifix er blevet ramt - på en måde så Jesus har fået skudt hænderne af.
Under korset har en så sat et skilt med ordlyden: Jeg har ikke andre
hænder end dig.

Er der nogen, der kan fortælle, hvilken kirke, det drejer sig om? Og
endnu bedre, nogen med et link til et billede?

Jeg har googlet en masse rundt, men har ikke kunnet finde noget på det.
Er det monstro bare en vandrehistorie?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Vidal

Dato : 29-08-06 14:51

Benedikte Brisson wrote:
> [...]
> endnu bedre, nogen med et link til et billede?
>
> Jeg har googlet en masse rundt, men har ikke kunnet finde noget på det.

Det lyder lidt sådan. du kan prøve at se:

www.ipj-ppj.org/PDF%20Files/IHaveNoHands.pdf

Det foresvæver mig, Gud sagde det til Frans af Assisi
i et syn, men jeg kan ikke huske, hvor jeg har det fra.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 29-08-06 15:00

Vidal skrev:

> Det lyder lidt sådan. Du kan prøve at se:
>
> www.ipj-ppj.org/PDF%20Files/IHaveNoHands.pdf
>
> Det foresvæver mig, Gud sagde det til Frans af Assisi
> i et syn, men jeg kan ikke huske, hvor jeg har det fra.

Tak!
Det med Frans tror jeg godt, jeg kan afkræfte. I Frans' ungdom siger
Jesus til ham, at han skal sætte en kirke i stand. Og senere bliver
Frans stigmatiseret og får sår i hænderne som dem, Jesus havde. Så man
kan godt sige, at Frans' hænder på en måde bliver Jesu hænder.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Vidal

Dato : 29-08-06 21:40

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
> Frans stigmatiseret og får sår i hænderne som dem, Jesus havde. Så man
> kan godt sige, at Frans' hænder på en måde bliver Jesu hænder.

Det er rigtigt, det er Teresa af Avila, der har
sagt det.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 29-08-06 15:30

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> wrote in message
> Jeg har googlet en masse rundt, men har ikke kunnet finde noget på
> det. Er det monstro bare en vandrehistorie?

Jeg tror ikke det er en vandrehistorie. Jeg har i hvert fald set et billede
af et tilsvarende krucifiks. Det stammer vist fra en nordfransk kirke. Jeg
mener at kirken var blevet ødelagt under 1. Verdenskrig, og at menigheden
besluttede, at man ikkie ville reparere krucifikset, men stille det op med
de manglende hænder, plus altså den manende tekst.
Derimod er nok selve teksten af ældre dato.
Jeg har på nettet fundet følgende (bøn fra det 14. århundrede):

Christ n'a pas de mains
Il n'a que nos mains pour faire son travail aujourd'hui.
Christ n'a pas de pieds
Il n'a que nos pieds pour conduire les hommes sur son chemin.
etc.

Kristus har ingen hænder.
Han har kun vores hænder til at gøre hans arbejde i dag.
Kristus har ingen fødder.
Han har kun vores fødder til at føre menneskene ad hans vej.
etc.

Se
http://par.stgch.free.fr/docs/vie_par/formations/formation20web.pdf#search=%
22%22pas%20de%20mains%22%20j%C3%A9sus%22

Poul Erik J.
--
Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-08-06 20:31

Poul Erik Jørgensen skrev:

> Jeg har på nettet fundet følgende (bøn fra det 14. århundrede):

Undskyld jeg blander mig i tråden, men af rent sproglige årsager fandt
jeg to mindre fejl, der kunne virke meningsforstyrrende.

> [...]
> etc.
>
> Kristus har ingen hænder.
> Han har kun vores hænder til at gøre hans arbejde i dag.

=> Der skulle, for en korrekt oversættelse, stå:
"Han har kun vores hænder til at gøre sit arbejde i dag."

> Kristus har ingen fødder.
> Han har kun vores fødder til at føre menneskene ad hans vej.

=> Der skulle, for en korrekt oversættelse, stå:
"Han har kun vores fødder til at føre menneskene ad sin vej."

Henrik, Dianalund