Profetisk henrykkelse
Fra : Lyrik

Dato : 21-08-06 23:32

Lad os prøve at indkredse fænomenet.
4. mosebog;

v25 Herren steg ned i skyen og talte til ham, og han tog noget af den ånd,
som hvilede på ham, og lagde den på de halvfjerds ældste. Ånden kom over
dem, og de kom i profetisk henrykkelse. Det gjorde de ikke siden hen.
v26 To af mændene var blevet tilbage i lejren; den ene hed Eldad, den anden
Medad. Ånden kom over dem, for de hørte til de halvfjerds, der var blevet
udskrevet; men de var ikke gået ud til teltet, så de kom i profetisk
henrykkelse inde i lejren. v27 En ung mand løb ud til Moses og fortalte
ham, at Eldad og Medad var kommet i profetisk henrykkelse inde i lejren, v28
og Josva, Nuns søn, der fra sin ungdom havde været i Moses' tjeneste,
nidkærhed på mine vegne? Gid hele Herrens folk var profeter, fordi Herren
lagde sin ånd på dem!«

Allerede dengang var der nogen som ville bremse denne højst ureglementerede
henrykkelse.

Moses derimod mente at alle burde være profeter.

De profeterede måske slet ikke om noget konkret? Måske var det bare jubel i
Herren.

1. Samuel 19 fortæller:

v23 Mens han var på vej derhen, til Najot i Rama, kom Guds ånd også over
ham, så han kom i profetisk henrykkelse, mens han vandrede af sted til Najot
i Rama. v24 Også han rev i profetisk henrykkelse klæderne af sig foran
Samuel, og han faldt om og lå nøgen hele dagen og natten. Det er derfor, man
siger: Er også Saul blandt profeterne?

For en rationel fornuftskristen, må dette fortrænges.

Hvad skal det ligne? Hvad er forklaringen?

Hvis Gud er fornuften selv hvordan kan man så under indflydelse af hans Ånd
rive tøjet af sig og ligge ekstatisk på gulvet nøgen i fuld offentlighed.

Sådanne skriftord bliver forbigået i tavshed.

"Profetisk henrykkelse" må være en upræcis oversættelse, det skulle vel
snarere have været "ekstatisk tilstand"

For afguderne kender også til "profetisk henrykkelse" Baalspræsterne er også
ude for denne tilstand, som vi vel i dag må betegne som ekstase.

1.Kongebog:

v28 De råbte højere og snittede sig med sværd og lanser, som de havde for
skik, så blodet flød ned ad dem. v29 Over middag kom de i profetisk
henrykkelse lige til aftenofferets tid, men der lød ingen stemme, intet
svar, ikke en lyd.

En meget interessant beretning er den fra 1.Samuel 18;

v10 Dagen efter greb den onde ånd fra Gud Saul, så han kom i profetisk
henrykkelse inde i huset, mens David spillede, som han plejede. Saul havde
et spyd i hånden, v11 og han kastede det mod David og sagde: »Nu spidder
jeg ham til væggen!« Men to gange sprang David til side.

"Den onde ånd fra Gud" hvad andet kan det være end det vi i dag kalder en
psykose?

Det kunne jo tyde på at skribenterne (profeterne) fortolkede psykoser som
onde ånder fra Gud.

Men hvad så med henrykkelserne i Herren? Dem tolker vi i dag som psykoser??

Kærlighed bliver også tolket som en slags psykose, mild og rimelig
godartet.

Vi må til at operere med gode og dårlige psykoser.))

Hilsen

Jens

Fra : struer

Dato : 22-08-06 03:18

Lyrik skrev:

> Hvis Gud er fornuften selv hvordan kan man så under indflydelse af hans Ånd
> rive tøjet af sig og ligge ekstatisk på gulvet nøgen i fuld offentlighed.
>
> Sådanne skriftord bliver forbigået i tavshed.

Det er sikkert kun atister og ikke troende der forbigård Guds Ord i
tavshed,

> "Profetisk henrykkelse" må være en upræcis oversættelse, det skulle vel
> snarere have været "ekstatisk tilstand"

Du har selv "svaret", så hvorfor spørger du ?

Hilsen
Erik L

Fra : Lyrik

Dato : 22-08-06 21:45

"struer" <erikelarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Lyrik skrev:

> [...]

> snarere have været "ekstatisk tilstand"

Du har selv "svaret", så hvorfor spørger du ?

+++++++++++++++++++++++++++

Dit indlæg er af en type som jeg kender igennem årene.
Det er et "Så lukker vi denne tråd"-indlæg.

Enhver af dine kommentarer er beregnet på at lukke tråden hermetisk for
videre komentarer.

Men jeg vil ikke lukke tråden.
Ikke at jeg tror at du eller nogen anden kan bidrage med noget interessant
omkring emnet.
Jeg har ikke selvstuderet teologiske fortolkninger i 40 år uden at kende
grenserne for viden inden for dette felt.
Mit indlæg som du forsøger at "lukke munden på", er nytænkning som går ud
over den teologiske forståelse anno 2006.

Er der en enkelt? Er der en eneste? er der bare én som kan tænke selv og
bryde de teologiske grenser?

Jeg prøver nu med provokation for at se om jeg kan få nogen ud af busken.
I er nok klar over at hvis denne,-min fortolkning kommer til at stå alene og
holde vand-SÅ ER BIBELEN IKKE GUDS ORD!!
I den forstand at den skulle være sandfærdig fra enden til anden. Så er der
MULIGVIS beskeder fra Gud i den, men ikke nødvendigvis.
Så må hvert eneste af dens udsagn sammenlignes med sand videnskabelig
forståelse. Og ses på baggrund af skribentens psykiske og sociale tilstand,
samt kulturel forståelse og verdensbillede i samtiden.
Så er en "dæmonbesat" ikke dæmonbesat, men psykisk syg! O.s.v.

Svarer ingen af jer og imødegår dette, så sætter jeg to streger under dette
resultat!

Hilsen
Jens

Fra : Patruljen

Dato : 23-08-06 16:42

Lyrik wrote:
> "struer" <erikelarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hvem har sagt, at gud er fornuften selv? Er det første jeg tænker.
Der er mange naturbetingede rammer, indhold og mønstre, der ikke er
fornuftsprægede.

> Det er sikkert kun atister og ikke troende der forbigård Guds Ord i
> tavshed,

Det er en leg med ord. Hvordan definerer du ekstatisk henrykkelse? Og
profetisk henrykkelse? Ordene har efter min mening ingen objektiv
værdi.

Adfærden må være udgangspunktet. Ikke hvad mennesker har navngivet
fænomenet gennem tiderne.

> Du har selv "svaret", så hvorfor spørger du ?

Hm. Det må så være din egen måde, at udtrykke dine begrænsninger
på, når vi taler om at forstå enkle spørgsmål og beskrivelser af
uvisheder.

Best regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 23-08-06 17:05

Lyrik wrote:
> [...]
>
> Moses derimod mente at alle burde være profeter.
>
> De profeterede måske slet ikke om noget konkret? Måske var det bare jubel i

Jeg tænker at det er centralt i begrebet " profetisk henrykkelse ", at
der rent faktisk profeteres, og det på en måde, sådan at profetien
kan verificeres.

Selve adfærden er ikke præcist beskrevet. Fokus placeres mere på
andres reaktion, som du selv reflekterer videre på.

Når du nu er bibelkyndig, kunne du måske yderligere begrebsafklare.
En åbenbaring.
Hvad er en åbenbaring? Hvad er en profeti ?

> [...]
> Samuel, og han faldt om og lå nøgen hele dagen og natten. Det er derfor, man

Han rev klæderne af. Faldt om og lå nøgen gennem 14 - 20 timer.
Beskrivelsen, " at falde om " leder ikke tankerne hen på frivillighed,
gør det?

> For en rationel fornuftskristen, må dette fortrænges.

Fortrængning er isigselv en psykotisk primitiv forsvarsmekanisme, som
beskrevet af Freud.

> Hvad skal det ligne? Hvad er forklaringen?

Godt spørgsmål. Hvad er forklaringen? Men beskrivelserne er
upræcise...

> [...]
> skik, så blodet flød ned ad dem. v29 Over middag kom de i profetisk
> henrykkelse lige til aftenofferets tid, men der lød ingen stemme, intet

Råbe højt. Snitte i sigselv, så blodet flød ned af dem.

Ja, du. Her er kriterierne for en magtanvendelse sådan set fuldt
opfyldt. Foregik en sådan scene på en døgninstitution eller en
psykiatrisk afdeling, ville begivenhederne blive standset ved en
magtanvendelse, såfremt en dialog ikke kan opnåes.

> [...]
> et spyd i hånden, v11 og han kastede det mod David og sagde: »Nu spidder
> jeg ham til væggen!« Men to gange sprang David til side.

Samme her. Plejere ville gribe ind og formentlig bæltefiksere indtil
videre afklaring af vedkommendes tilstand, hvis scenariet foregik på
en psykiatrisk afdeling.

> "Den onde ånd fra Gud" hvad andet kan det være end det vi i dag kalder en
> psykose?

Det er et særdeles interessant udtryk. " den onde ånd fra gud ".

> [...]
>

> Men hvad så med henrykkelserne i Herren? Dem tolker vi i dag som psykoser??
>
> Kærlighed bliver også tolket som en slags psykose, mild og rimelig

Forelskelse er blevet beskrevet som en psykotisk tilstand. Det er
korrekt. Ikke kærlighed.

> Vi må til at operere med gode og dårlige psykoser.))

Gode og dårlige psykoser

Regards Bruun

Fra : Lyrik

Dato : 25-08-06 00:09

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Når du nu er bibelkyndig, kunne du måske yderligere begrebsafklare.
En åbenbaring.
Hvad er en åbenbaring? Hvad er en profeti ?
+++++++++++++++
En åbenbaring er en afsløring af noget meget hemmeligt.
Ligesom når man skal se en ny statue og man hiver "et lagen" væk som har
dækket den.
Samme ord på græsk som afsløring.

En profeti er en meddelelse fra Gud som overbringes af et menneske som er en
profet,-til de andre mennesker.
Meddelelsen får profeten direkte fra Gud, gerne ved en budbringer som er en
engel.
Formålet kan være at advare mennesker om noget kommende, eller fortælle om
den fremtid Gud har tiltænkt dem.

Hilsen
Jens

Fra : Patruljen

Dato : 23-08-06 17:58

Lyrik wrote:
> [...]
> Så er en "dæmonbesat" ikke dæmonbesat, men psykisk syg! O.s.v.
>
> Svarer ingen af jer og imødegår dette, så sætter jeg to streger under dette

Jeg har fundet en bibel.
Her står henrykkelse, alene. Der står ikke profetisk henrykkelse.
Blot henrykkelse. Som dog stadig er et sært udtryk eller begreb.
Unøjagtigt.
Men åbenbart er fænomenet ikke nødvendigvis betinget af, at det
ledsages af en profeti.

Regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 25-08-06 18:10

Lyrik wrote:
> [...]
> engel.
> Formålet kan være at advare mennesker om noget kommende, eller fortælle om

Tja. Læser du Johannes åbenbaring, kan den syntes at fremstå som et
gennemgribende
psykotiske udbrud.

Mht " profetier " kan du læse i en anden tråd, hvordan man, idag, vil
diagnostisere tilstanden. Vedkommende der beskriver er tilknyttet det
psykiatriske område som professionel. Og jeg kan kune bekræfte.
Sådan vil tilstanden opfattes idag.

Når adfærden der ledsager den "profetiske henrykkelse", er så
personfarlig og selvmutilerende, som beskrevet, kan vil fænomenet idag
opfattes som sindslidelse.

Best regards Bruun