Præsteboliger
Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-08-06 08:54

Overalt i landet bliver huslejen lige nu sat op i de danske præstegårde,
og selvom præsterne protesterer og truer med at gå rettens vej, så har
de en dårlig sag, vurderer eksperter

Læs mere her:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel:aid=300914

Henrik, Dianalund
.... "Subjektivitet er at aflæse et solur ved hjælp af en lommelygte." (Piet Hein)

Fra : Den gamle

Dato : 16-08-06 09:00

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> og selvom præsterne protesterer og truer med at gå rettens vej, så har de

Deres husleje skal vel følge resten af landet lejemål eller huspriser.

--
Hej fra Børge (oz5vib)

Min hjemmeside
http://oz5vib.webbyen.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-08-06 09:11

Den gamle wrote:

> Deres husleje skal vel følge resten af landet lejemål eller huspriser.

Njaa, det er værd at tage med, at præsterne er bundet til at bo i
præstegården. Det er ofte til stor gene for præsterne, der hele tiden
har sognebørnene rendende i deres stuer, skal rydde op efter møder osv.

Jeg synes egentlig, det er rimeligt, præsterne betaler væsentlig mindre
i husleje end andre.

Alternativt kunne man løse dem fra bopælspligten, og *så* sætte huslejen
op. Så kan de jo flytte, hvis de ikke gider bo der til den pris.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-08-06 09:26

Kevin Edelvang skrev:
> [...]
> har sognebørnene rendende i deres stuer, skal rydde op efter møder osv.
> Jeg synes egentlig, det er rimeligt, præsterne betaler væsentlig

For så vidt angår de præster som *har* folk i sine boliger som del af
mødeaktiviteter er jeg enig. Dér kunne man - sagtens - tale om reduceret
leje af den andel der benyttes offentligt. Ikke desto mindre er flere
kirker forsynet med mødelokaler i nærhed af boligen, og hvor
præsteboligen - de facto - *er* en privatbolig.

> Alternativt kunne man løse dem fra bopælspligten, og *så* sætte
> huslejen op. Så kan de jo flytte, hvis de ikke gider bo der til den pris.
> Mvh
> Kevin Edelvang

Jeps. En mulig løsning....

Men det er nok meget rart for præsterne at de ikke skal igennem lang
trafik (eller endnu værre: offentlig transport!) for at komme på job. Så
ulemper og fordele skal ses i sammenhæng...

Fra : N/A

Dato : 16-08-06 18:51

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 16-08-06 18:51

Cyril Malka skrev:

> Hvorfor dog det? De får løn som alle mulige andre (en udmærket løn), de
> er funktionærer og har en del fordele derudover.

De er ikke funktionærer!!! De er tjenestemænd
<http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2004/0053129.htm>.

> Jeg kan ikke se hvorfor deres husleje skulle være fredet mere end lægens
> eller sygeplejersken.

Sygeplejersker og læger har mig bekendt ikke *bopælspligt*.

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-08-06 09:23

Den gamle skrev:
> "Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Deres husleje skal vel følge resten af landet lejemål eller huspriser.

Jeps. Det skulle jeg også mene. Det er skatteyderbetalt at der stilles
boliger til rådighed, og hvis det samme var hændt i et privat firma kan
alle være evigt forvissede om, at Skat nok skulle sende en
vurderingsmand ud og vurdere lejeværdien hvis de på nogen måde var i
tvivl om der var tale om en "l*kums-aftale"....

Fra : struer

Dato : 17-08-06 02:02

Henrik Vestergaard skrev:

> [...]
> vurderingsmand ud og vurdere lejeværdien hvis de på nogen måde var i
> tvivl om der var tale om en "l*kums-aftale"....

Det er jo altså frivilligt at betale kirkeskat,

Erik L

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-08-06 08:31

struer skrev:

> Det er jo altså frivilligt at betale kirkeskat,
> Erik L

Det ændrer ikke ved det faktum, at der også betales til kirken blandt
ikke-medlemmer af folkekirken. Hvis det *alene* var kirkens medlemmer
der betalte showet, ville du have ret.

Fra : B æ 9

Dato : 17-08-06 18:35

Henrik Vestergaard wrote:

> Det ændrer ikke ved det faktum, at der også betales til kirken blandt
> ikke-medlemmer af folkekirken. Hvis det *alene* var kirkens medlemmer
> der betalte showet, ville du have ret.

derfor skal fjolsekirken frigøres for staten - jeg gider ikke betale til
at der render et fjols rundt i et mørkelægningsgardin og med en
lampetskærm om halsen og rabler løgnehistorier af sig.

jeg kommer der lisså lidt som i vorbasse peddigrørsfletterlaug og vil
heller ikke bruge mine penge på det!

Fra : struer

Dato : 17-08-06 02:06

Jacob Tranholm skrev:

> De er ikke funktionærer!!! De er tjenestemænd
> <http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2004/0053129.htm>.

> Sygeplejersker og læger har mig bekendt ikke *bopælspligt*.

Sygeplejersker har flere steder sygeplejerboliger og CPR loven siger de
skal bo der.

Erik L

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 17-08-06 10:19

struer skrev:

> Sygeplejersker har flere steder sygeplejerboliger og CPR loven siger de
> skal bo der.

Det er muligt, men jeg kan ikke finde den omtalte bopælspligt i CPR
loven <http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040014029-REGL>...

Mig bekendt har sygeplejersker/sygeplejestuderende og læger muligheder
for at bo i sygeplejerboliger, og hvis de *vælger* en sådanne bolig er
der naturligvis visse krav om, at folkeregisteradressen skal være i
boligen (ligesom for langt de fleste andre lejligheder/huse i større
byer). Men sygeplejersken kan selv *vælge* at købe et hus/lejlighed i
byen og opgive sygeplejerboligen. Det kan præster ikke... Præsten *skal*
have folkeregisteradresse i præstegården, og der er rent faktisk flere
eksempler på præstepar, hvor præsten har folkeregisteradresse i
præstegården og partneren/ægtefællen har folkeregisteradresse i deres
eget hus, hvor der fra kommunens side bliver stillet krav til, at der
skal bo en person i huset. - Familien skal jo have et sted at opholde
sig i fridagene og efter ansættelsen...

Fra : struer

Dato : 18-08-06 03:01

B æ 9 skrev:

> derfor skal fjolsekirken frigøres for staten - jeg gider ikke betale til
> at der render et fjols rundt i et mørkelægningsgardin og med en
> lampetskærm om halsen og rabler løgnehistorier af sig.

Kære B æ 9, vi har stører problemer, der er mere intetsigende, folk
der løber frit omkring og brokker sig over alt.

Erik L

Fra : B æ 9

Dato : 18-08-06 19:42

struer wrote:

> Kære B æ 9, vi har stører problemer, der er mere intetsigende, folk
> der løber frit omkring og brokker sig over alt.

ja - de er allevegne

Fra : struer

Dato : 18-08-06 03:46

Jacob Tranholm skrev:

> Det er muligt, men jeg kan ikke finde den omtalte bopælspligt i CPR
> loven <http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040014029-REGL>...

hvis du f.eks. har en lejlighed/hus og ikke bor der, men opholder dig i
nabobyen i din vendinde hus/lejlighed (eller anden sag), kan kommmunen
flytte dig fordi du ikke overholder BOPÆLSPLIGTEN.

kap 3

§ 6. Kommunalbestyrelsen skal i CPR registrere enhver på dennes
bopæl i kommunen, hvis vedkommende efter kapitel 4-6 skal være
registreret her i landet. Ved bopæl forstås det sted (bolig), hvor en
person regelmæssigt sover, når denne ikke er midlertidigt fraværende
på grund af ferie, forretningsrejse, sygdom eller lignende, og hvor
denne har sine ejendele.

§ 11. Hvis en kommunalbestyrelse efter foretagne undersøgelser af en
sag mener, at en person er forkert registreret, skal
kommunalbestyrelsen skriftligt opfordre vedkommende til at melde
flytning inden 14 dage, idet kommunalbestyrelsen samtidig skal oplyse
om grundlaget for denne opfattelse.

> [...]
> eget hus, hvor der fra kommunens side bliver stillet krav til, at der
> skal bo en person i huset. - Familien skal jo have et sted at opholde

En præst skal ifølge CPR-loven kap 3 § 6 registreres der hvor han
sover flest gange og har sine møbler stående.

"Ved bopæl forstås det sted (bolig), hvor en person regelmæssigt
sover, og hvor denne har sine ejendele."

Erik L

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 18-08-06 13:34

struer skrev:

> hvis du f.eks. har en lejlighed/hus og ikke bor der, men opholder dig i
> nabobyen i din vendinde hus/lejlighed (eller anden sag), kan kommmunen
> flytte dig fordi du ikke overholder BOPÆLSPLIGTEN.

Naturligvis... Men dette er ikke en specifik regel, der gælder for
sygeplejerboliger. Denne regel gælder for størstedelen af
beboelsesejendommene i størstedelen af landets kommuner. Og der er
ingen, der tvinger dig til at bo i sygeplejerboligen. - De siger bare,
at hvis du *vælger* denne bolig, skal du også bo i den...

> En præst skal ifølge CPR-loven kap 3 § 6 registreres der hvor han
> sover flest gange og har sine møbler stående.
>
> "Ved bopæl forstås det sted (bolig), hvor en person regelmæssigt
> sover, og hvor denne har sine ejendele."

Hvis du ser på §14, stk 1 i "Lov om tjenestemænd"
<http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2004/0053129.htm>, står der:
"Såfremt det af hensyn til udførelsen af tjenestepligterne skønnes
nødvendigt at knytte tjenestebolig til stillingen, har tjenestemanden
pligt til at bebo denne, så længe han beklæder stillingen, og til
derefter at fraflytte den."

Og denne regel gælder for størstedelen af landets præster...

Fra : Merete Bøye

Dato : 22-08-06 23:18

For det første hedder det ikke "husleje", det hedder "boligbidrag".
Der er forskel på de to ting, for en præst bor ikke "til leje" i et
hus, han selv har valgt at bo i. Han bor i en embedsbolig, som han har
pligt til at bebo.

For det andet tjener præster ikke ret meget. Startlønnen ligger på
omkring 23.000 kr. inkl. alle tillæg. Jeg har været sognepræst i
knapt 4 år og tjener nu ca. 24.500 kr per måned - det er mindre end
den ufaglærte graver, der har været graver i 6 år.
Når jeg har været præst i ca. 10 år har jeg udsigt til at kunne
svinge mig op på omkring 30.000 kr. per måned - det svarer til
startlønnen for en akademiker på et tilsvarende niveau.

Det vil sige, at en enlig præst med børn allerede som det er nu har
vanskeligt ved at opretholde en nogenlunde normal tilværelse i en
gennemsnitlig præstegård, hvor man er nødt til at regne med en
varmeregning på mindst 20.000 kr. årligt. Stiger boligbidraget
nævneværdigt, er enlige præster med børn nødt til at gå ikke bare
fra hus og hjem, men også fra deres stilling - da de jo ikke kan blive
boende i præstegården, når de ikke bestrider embedet.

Så hvis præsters boligbidrag skal "følge markedet", så vil jeg
gerne foreslå, at deres løn også kommer til at "følge markedet".

Med venlig hilsen
Merete Bøye,
sognepræst

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-08-06 00:21

Merete Bøye skrev:
> [...]
> Der er forskel på de to ting, for en præst bor ikke "til leje" i et
> hus, han selv har valgt at bo i. Han bor i en embedsbolig, som han har

Navnet på ydelsen for at bo i ejendommen er relativt underordnet imho.

> [...]
> knapt 4 år og tjener nu ca. 24.500 kr per måned - det er mindre end
> den ufaglærte graver, der har været graver i 6 år.

Du kan jo vælge at tage en supplerende uddannelse, og skifte erhverv.

> Når jeg har været præst i ca. 10 år har jeg udsigt til at kunne
> svinge mig op på omkring 30.000 kr. per måned - det svarer til
> startlønnen for en akademiker på et tilsvarende niveau.

Igen: vi lever i et frit land. Du har alle muligheder for at skifte
retning...

> [...]
> fra hus og hjem, men også fra deres stilling - da de jo ikke kan blive
> boende i præstegården, når de ikke bestrider embedet.

Med al mulig respekt tror jeg at de ægteskabelige problemer skal holdes
for sig, og boligdebatten ligeledes. Ellers sammenblandes tingene. Der
er flere forhandlingsmuligheder hvorved den som har børnene får bedret
sin situation. Held og lykke med den del...

> Så hvis præsters boligbidrag skal "følge markedet", så vil jeg
> gerne foreslå, at deres løn også kommer til at "følge markedet".

Jeg kan da så absolut kun give dig ganske ret.

I har vel samme forhandlingsRET som alle andre erhvervsgrupper her i landet?

Henrik, Dianalund

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-06 01:28

"Merete Bøye" <mmb@km.dk> wrote in message
[...]

------------------------
I Norge er det i alle fall slik at (sogne)prester har en dobbeltstilling:
Prestene er statens embedsmenn og utfører arbeide for staten. Desuten er
prestene religiøse sermonimesterer.

Den lønnen du nevner er sansynligvis brukbar for embetsmansdelen, som ikke
er full stilling.

HM

Fra : Patruljen

Dato : 23-08-06 19:05

Cyril Malka wrote:

> [...]
> tjenestemandslønninger m.m. med et særligt tillæg på kr. 6.500 årligt
> (grundbeløb pr. 1. oktober 1997). Der vil til lønnen kunne ydes et
> rådighedstillæg med et afrundet grundbeløb pr. 1. oktober 1997 på kr.
> 32.800 årligt. (http://www.km.dk/stillingsopslag0.html)
>

> --
> Venligst,
>
> Cyril
>
> Det nye testamente - Fortæller man dig alt? =>
> http://www.nytestamente.org
> ... Klart man er bitter, når man tror, man er übermensch og blot bor i

Så megen tekst, behov for at vide bedre og gøre opmærksom på sin
eksistens.

Tilgengæld da også et betydningsfuldt budskab.

Vi taler om en difference på 18179 kr.
Det er en vældig nyttig og vigtig information, der leveres her

Jeg var ikke klar over, at Malka bor i Hvidovre. Tilgengæld var jeg
godt klar over, at " man " " tror " " man " er ubermensch

Best regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 23-08-06 22:27