krig vold og mord, følger katoliker og de ~
Fra : struer

Dato : 16-08-06 06:16

Historien bag Huguenotterne

I historietimerne i skolen hørte vi meget om Middelalderen. Den
"sorte" Middelalder blev den kaldt. Bl.a. hørte vi at vi dengang var
katolikker her i Danmark. Vi hørte med gysen læreren fortælle om den
forfærdelig Pave i Rom, som udpinte os på det groveste med tiender,
afladsbreve og andre gyselige ting: "Når pengene i kistebunden
klinger, straks sjælen ud af skærsilden springer". Men så kom
morgenrøden til Danmark: reformationen. Der var her flere profeter med
den rette udlægning af teksten: Martin Luther, Calvin m.fl. Martin
Luther fik flest tilhængere i Danmark, derfor kalder vi os i dag for
Lutheraner. Andre steder var det Calvin fra Schweiz. De kaldte sig for
Calvinister. Men de protesterede alle mod den katolske kirke. De var
Protestanterne. Efter reformationen i 1500-tallet kommer så
"modreformationerne" i 1600-tallet. Paven og de katolske lande kunne
naturligvis ikke bare se til at de mistede magt. Det blev til en række
religionskrige, som lagde store dele af 1600-tallets Europa øde,
f.eks. 30-års krigen fra 1618-1648. Europa, specielt Tyskland, blev
ødelagt i en grad, som vi vel næppe kan forstille os det i dag.
Men tager man graden af ødelæggelser i Tyskland i 1945, og derefter
ganger det x antal gange, så er man vist så nogenlunde på rette
spor.

http://www.fredericiahuguenotter.dk/Historisk%20Baggrund.htm

Erik L

Fra : struer

Dato : 16-08-06 06:22

struer skrev:

> Historien bag Huguenotterne

I Frankrig var ca. 10 pct. af befolkningen protestanter. Disse mange
hundrede tusinder mennesker blev forsøgt "omvendt", specielt var
"solkongen" Ludvig d. 14. en hård og ubarmhjertig herre i denne sag.
De franske protestanter blev kaldt for Huguenotterne. Egentlig havde de
religionsfrihed, men blev alligevel udsat for en forfølgelse, som
bedst kan sammenlignes med Hitlers jødeforfølgelser i 1930'erne. I
1685 blev denne religionsfrihed ophævet (Nantesediktet). Og
forfølgelsen af Huguenotterne skiftede nu karakter til en egentlig
udryddelse af den protestantiske tro i Frankrig - huguenotterne
strømmede ud af Frankrig..... alternativet: at blive i Frankrig og
bekende sin tro ville svare til at en jøde forblev i Tyskland i
1940'erne, hvilket vil sige: udslettelse. .

Fra : Martin Honoré

Dato : 16-08-06 13:58

struer <erikelarsen@hotmail.com> skrev:
> [...]
> bekende sin tro ville svare til at en jøde forblev i Tyskland i
> 1940'erne, hvilket vil sige: udslettelse. .

En god analogi. Som værende efterkommer af disse folkemords-ofre, kan
jeg kun nikke genkendende til Malkaernes behov, for at kalde alle, som
modsiger dem, anti-semititster.

--
Copyright© Martin Honore, 2006, alle rettigheder forbeholdes.
Overtrædelser vil blive retsforfulgt i henhold til §140 og §299b.

Fra : struer

Dato : 17-08-06 02:10

Martin Honoré skrev:

> En god analogi. Som værende efterkommer af disse folkemords-ofre, kan
> jeg kun nikke genkendende til Malkaernes behov, for at kalde alle, som
> modsiger dem, anti-semititster.

anti-semititster, kan du udybe det lidt mere

Erik L

Fra : Martin Honoré

Dato : 17-08-06 15:01

struer <erikelarsen@hotmail.com> skrev:

> anti-semititster, kan du udybe det lidt mere

Jeg kan se, Struer, du er en logisk og rationelt tænkende mand. Du burde
da kunne regne ud, der var et "t" for meget. Der skulle have stået
"anti-semitister". Du driller måske, og spørger bare for at spørge?

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-08-06 09:59

In news:44e47684$0$15789$14726298@news.sunsite.dk,
Martin Honoré <spamtekst-martin.honore@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> burde da kunne regne ud, der var et "t" for meget. Der skulle have
> stået "anti-semitister". Du driller måske, og spørger bare for at

Muligt. Lad også mig spørge: Hvad pokker er en anti-semitist?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin Honoré

Dato : 20-08-06 16:15

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:
> Muligt. Lad ogs? mig sp?rge: Hvad pokker er en anti-semitist?

Har du ikke hørt det ord før? Selvom der er mange semitiske folkeslag i
mellem-østen, betegnes jødehadere normalvis som anti-semitister.

Det er noget man lærer i skolen, hvor man også får at vide og Amerika
redede os fra nazisterne og kommunisterne.

Stalin myrdede blandt andet 17.000 lamaer i Mongoliet, og nazisterne
myrdede 6.000.000 jøder plus nogle polakker. Kommunisterne myrdede desuden
mange flere, som f.eks. kristne og demokrater.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-08-06 19:28

In news:44e87c68$0$75030$14726298@news.sunsite.dk,
Martin Honoré <spamtekst-martin.honore@yahoo.dk> wrote:

> Har du ikke hørt det ord før?

Nej.

> Selvom der er mange semitiske folkeslag
> i mellem-østen, betegnes jødehadere normalvis som anti-semitister.

Nej, de betegnes som antisemitter og selve jødehadet som antisemitisme. Du
er ikke så højt uddannet, vel? Desuden hedder det mellemøsten, nu vi er i
gang.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bekan

Dato : 20-08-06 19:37

> [...]
> er ikke så højt uddannet, vel? Desuden hedder det mellemøsten, nu vi er i

Du tager helt fejl. Antisemitisme idag er dem som zionistiske jøder ikke kan
li'.

mvh
bk

Fra : Harald Mossige

Dato : 20-08-06 20:07

"Bekan" <wishwellyxx@yahoo.dk> wrote in message

Du

> Du tager helt fejl. Antisemitisme idag er dem som zionistiske jøder ikke
kan > li'.

Guldkorn

HM