Opstandelsen og skærsilden
Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 13:51

I trosbekendelsen hedder det bl.a. at vi tror på kødets opstandelse.

Hvis kød er der her tale om - er det Jesu opstandelse - eller er det vi
andres?

Det må vel være det sidste, hvis vi tager en parallel i den "anden
trosbekendelse" om, at vi forventer kødets opstandelse.

Men hvad med Jesu opstandelse - var det en opstandelse i kød og blod? Og er
Jesus den eneste, der allerede er opstanden - hvorfor kan (ganske vist for
katolikkerne) så helgener og andet godtfolk fungere som mellemmænd og
kvinder?
Skal de ikke vente til den yderste dag - eller kan vi alle forvente at blive
lige hurtigt ekspederet videre?
Ert der en "skærsildsopfattelse" i den protestantiske lære - eller er den
forladt samtidig med overgangen til luthersk bibelopfattelse?

Mange hilsner Leo

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-08-06 14:56

Leo skrev i news:44e07359$0$12679$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

[ ... ]
> [...]
> Ert der en "skærsildsopfattelse" i den protestantiske lære - eller er den
> forladt samtidig med overgangen til luthersk bibelopfattelse?

Ifølge Bibelen er der ingen der bliver ekspederet videre straks ved døden,
man må ganske enkelt vente til den yderste dag.

Bibelen nævner at der har været enkelte undtagelser fra denne hovedregel,
heriblandt Jesus selv.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 15:21

Siger jesus ikke til den ene af de to andre korsfæstede, at i dag skal han
være med ham i paradis?
men det er måske en af afvigelserne.

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-08-06 16:46

Leo skrev i news:44e08892$0$12666$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

> Siger jesus ikke til den ene af de to andre korsfæstede, at i dag skal
> han være med ham i paradis?

Det er der nogle der udlægger teksten til. Men en nok langt mere korrekt
oversættelse, ud fra hvad Bibelen iøvrigt lærer om de dødes tilstand er: I
dag siger jeg til dig, du skal være med mig i paradis. - Altså ikke at han
skulle være med i paradis samme dag.

Ifølge Bibelen tog Jesus jo heller ikke til paradis den dag, men først nogle
dage senere.

Tager man nogle korte tekststykker, løsrevne fra både den tekstuelle
nærtekst og fra emnekontexten iøvrig, kan man jo få mange tekster til at
sige hvad som helt, og modsat af hvad der rent faktisk står.

Ateistiske bibelkritikere gør meget i den boldgade!! (og nej, jeg siger ikke
at du hører til i den gruppe eller ej, for det har jeg ingen forudsætninger
for at vide noget om). Ind til det modsatte er bevist, vil jeg gå ud fra at
du spørger om disse ting ud fra en seriøs interesse i at få det afklaret. Og
iøvrigt er det godt og sundt at have en kritisk indstilling, baseret på
seriøsitet og saglighed.

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 18:21

> [...]
Og
> iøvrigt er det godt og sundt at have en kritisk indstilling, baseret på

Det er jeg da glad for at du mener - -for du kan ganske rigtigt ikke vide,
hvad jeg tror eller ikke tror.
Men jeg vil da ærligt indrømme, at dit svar i den anden tråd irriterede
mig - det oplevede jeg ikke som en positiv tilgang til debat.

Jeg har ikke megen tid nu - jeg tager til udlandet et par dage, men jeg ser
om jeg kan få netadgang på hotellet. Så vender jeg lige tilbage. Lige det
her er jeg "lidt" interesseret i.

MVH Leo

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-08-06 19:47

Leo skrev i news:44e0b2b4$0$12665$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

[ ... ]
> Jeg har ikke megen tid nu - jeg tager til udlandet et par dage, men jeg
> ser om jeg kan få netadgang på hotellet. Så vender jeg lige tilbage. Lige
> det her er jeg "lidt" interesseret i.

Du er meget velkommen tilbage til emnet, både fra et hotel i udlandet, eller
når du er kommet hjem igen.

Og jeg beklager da at du opfattede mit lidt kontante svar som en negativ
afvisning, for sådan ver det jo slet ikke ment.

Jeg ser frem til at vi kan få en god dialog om dette emne. Og det kan den jo
sagtens blive også selv om vi måske ikke bliver enige om ret meget.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-08-06 21:40

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> dag siger jeg til dig, du skal være med mig i paradis. - Altså ikke at han

Paradis er åndens hvilested, indtil genopstandelsen finder sted.
Derfor kunne Jesus sige det til ham.

Mvh.Bodil.

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-08-06 23:06

Bodil Grove Christensen skrev i

[ ... ]
> Paradis er åndens hvilested, indtil genopstandelsen finder sted.
> Derfor kunne Jesus sige det til ham.

Hvad mener du mere præcist med den formulering? At der er en overlevende
ånd, der har bevidshed osv, når mennesket dør?

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-08-06 00:17

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in message

> "Andreas Falck" <dewnull@tiscali.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Paradis er åndens hvilested, indtil genopstandelsen finder sted.

Hvor finner du den forklaringen, i bibelen? eller et annet sted?

HM

Fra : Bekan

Dato : 14-08-06 15:41

> [...]
>
> Ifølge Bibelen er der ingen der bliver ekspederet videre straks ved døden,
> man må ganske enkelt vente til den yderste dag.

Du glemmer at sige at det er er an fortolkning af bibelen fra
adventistsamfundet, (hvor de også mener at hvis man ikek holder lørdagen
hellig, så er man fortabt for altid)

Jesus derimod, brød de daværende traditioner som eksempelvis ovenstående.
M.a.o. er det ingen central lære i kristendommen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-08-06 16:58

Bekan skrev i news:44e08b73$0$15790$14726298@news.sunsite.dk

[ ... ]
> Du glemmer at sige at det er er an fortolkning af bibelen fra
> adventistsamfundet,

Hvilken kirke, eller trosretning, tilhører du?

Er det sådan helt bevidst du farer frem med en sådan vild påstand! Det er en
tolkning der først og fremmest støtter sig på en meget, meget solidt bibelsk
fundament, og som deles af ret så mange kristne.

Jeg er egentlig ret ligeglad med hvilken tlkning adventistsamfundet, eller
andre kirkeretninger, har af fortolkninger. For mig er det afgørende hvad
Bibelen siger om dette eller hint emne eller lærepunkt.

Men det er også rigtigt at der gennem de sidste 50-75 år er sket et
holdningsskred hos mange kirkesamfund over i retning af den hedenske
holdning at mennesket *har* en udødelig sjæl. Og at denne holdning er
direkte ubibelsk er let at dokumentere.

> (hvor de også mener at hvis man ikek holder lørdagen
> hellig, så er man fortabt for altid)

Og den påstand er du i stand til at kunne føre bevis for??

> Jesus derimod, brød de daværende traditioner som eksempelvis ovenstående.

At Jesus brød jødernes egne selvopfundne traditioner er ikke noget bevis for
at at han også brød Guds forskrifter hvad sabbatsdagen angår.

> M.a.o. er det ingen central lære i kristendommen.

Så du mener, at når flertallet har valgt at ville leve i modstrid med Guds
forskrifter, så er det rigtigt at leve i modstrid med Guds forskrifter??

Uanset hvad pinsekirkerne, de apostolske kirker, adventistkirkerne,
folkekirken og katolikkerne siger, så er det ikke deres deklarerede
trosbekendelser der afgør hvad der er central lære eller ej i kristendommen,
men alene hvad Bibelen udtaler om diverse tros- og lærepunkter.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-08-06 20:52

Leo wrote:

> I trosbekendelsen hedder det bl.a. at vi tror på kødets opstandelse.
>
> Hvis kød er der her tale om - er det Jesu opstandelse - eller er det vi
> andres?

Jeg svarer ud fra den katolske kirkes tro.

Det er alle menneskers opstandelse.

> Det må vel være det sidste, hvis vi tager en parallel i den "anden
> trosbekendelse" om, at vi forventer kødets opstandelse.

Ja.

> [...]

Ja.

> - hvorfor kan (ganske vist for
> katolikkerne) så helgener og andet godtfolk fungere som mellemmænd og

De hellige er ikke opstået, men deres sjæl er hos Gud.

> Skal de ikke vente til den yderste dag - eller kan vi alle forvente at blive
> lige hurtigt ekspederet videre?

Det er svært at sige. Men opstandelsen sker "på den yderste dag".

> Ert der en "skærsildsopfattelse" i den protestantiske lære - eller er den
> forladt samtidig med overgangen til luthersk bibelopfattelse?

Nogle af de bibelske skrifter, der klarest taler om skærsilden blev
taget ud af biblen med reformationen. Mig bekendt er
skærsildsopfattelser ikke udbredt i protestantiske trossamfund, ligesom
ideen om skærsilden også er ændret meget i den katolske kirke over de
sidste hundrede år.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : struer

Dato : 16-08-06 03:54

Leo skrev:

> Siger jesus ikke til den ene af de to andre korsfæstede, at i dag skal han
> være med ham i paradis?
> men det er måske en af afvigelserne.

Jesus sagde Luk 23 v43 Og Jesus sagde til ham: »Sandelig siger jeg
dig: I dag skal du være med mig i Paradis.«

Og Jesus har altid talt sandt,

Erik

Fra : struer

Dato : 16-08-06 04:11

Andreas Falck skrev:

> Ifølge Bibelen tog Jesus jo heller ikke til paradis den dag, men først nogle
> dage senere.

Ifølge bibelen var røveren og Jesus i Paradiset den dag, Luk 23 v 43
Og Jesus sagde til ham: »Sandelig siger jeg dig: I dag skal du være
med mig i Paradis.«

Husk Andreas, Gud har skabt alt ved Jesus (Joh 1), både Liv og død,
Paradiset og Dødsriget.

Mit spørgsmål er; Hvordan kunne Jesus være tre dage i dødsriget, I
paradiset står livets træ midt i haven, heletiden.

Joh 1 v 3 Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det,
som er. v 4 I ham var liv, og livet var menneskers lys. v 5 Og lyset
skinner i mørket, og mørket greb det ikke.

Der må have været lyst og dejligt dernede, i de tre dage Jesus også
åbenbarede sig i dødsriget.

Erik L

Fra : struer

Dato : 16-08-06 04:13

Bodil Grove Christensen skrev:

> Paradis er åndens hvilested, indtil genopstandelsen finder sted.
> Derfor kunne Jesus sige det til ham.

sikke da noget sludder, hvor finder du det i bibelen ?

Erik

Fra : struer

Dato : 16-08-06 04:16

Andreas Falck skrev:

> Bodil Grove Christensen skrev i
>
> [ ... ]
>
> Hvad mener du mere præcist med den formulering? At der er en overlevende
> ånd, der har bevidshed osv, når mennesket dør?

Bodil taler sikkert om sjælen og forvæksler bibelen med "Åndernes
hus" !

Erik L

Fra : struer

Dato : 16-08-06 04:23

Bekan skrev:

> [...]
> >
> Du glemmer at sige at det er er an fortolkning af bibelen fra
> adventistsamfundet, (hvor de også mener at hvis man ikek holder lørdagen

Av det var en være en; Hi Hi

> Jesus derimod, brød de daværende traditioner som eksempelvis ovenstående.
> M.a.o. er det ingen central lære i kristendommen.

Jow, den centrale lære i Bibelen er at du skal elske din Gud og din
næste, men ingen lære om sabat og kyllingeslagtning

Erik L

Fra : struer

Dato : 16-08-06 04:28

Andreas Falck skrev:

> [...]
> trosbekendelser der afgør hvad der er central lære eller ej i kristendommen,
> men alene hvad Bibelen udtaler om diverse tros- og lærepunkter.

Hvor i det ny testamente står der du SKAL holde moselovens
foreskrifter eller bare et af dem ?

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-08-06 19:25

struer skrev i news:1155698865.323148.29780@h48g2000cwc.googlegroups.com

[ ... ]
> Hvor i det ny testamente står der du SKAL holde moselovens
> foreskrifter eller bare et af dem ?

Jeg taler ikke om Moselovens forskrifter, men Guds forskrifter!

Fra : struer

Dato : 16-08-06 04:39

Kevin Edelvang skrev:

> De hellige er ikke opstået, men deres sjæl er hos Gud.

Ja de 144.000 selvfrelste i en katolsk version

> Det er svært at sige. Men opstandelsen sker "på den yderste dag".

Alle skal vente til den yderste dag, Gud er ikke forskælds behandler

> [...]
> skærsildsopfattelser ikke udbredt i protestantiske trossamfund, ligesom
> ideen om skærsilden også er ændret meget i den katolske kirke over de

Det er rigtigt, meget er ændret i den katolske, som f.eks. den
Ekumeniske trosretning i Katolismen eller fornyelsen som den også
kaldes. Desuden er den katolske kirke ophørt med at slagte vantro
Jøder, Baptister og Lutheraner.

Erik L