da Gud skabte mennesker
Fra : struer

Dato : 13-08-06 06:49

Da Gud skabte mennesket for 6000 år siden ophørte skabelsen eller
"udviklingen" som mange kalder skabelsen for.

Alle arter er fuldtudviklet og har i jordens 6000 års historie altid
været fuldtudviklet.

kan nogen bevise mig forkert med acceptable beviser ?

Erik

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-08-06 13:00

struer skrev:
> [...]
> været fuldtudviklet.
>
> kan nogen bevise mig forkert med acceptable beviser ?

Jeg kan fortælle dig så meget som at vi her i den lokale Hareskoven i så
fald har stendysser som helt sensationelt er ældre end selveste Jorden!

Nej, helt seriøst, så fatter jeg altså ikke, når nutidens bekymrende
ungjordskreationiske kristne i dèn grad ligger under for den irske
biskop James Usshers (påfaldende pinligt "udæskende"?) 1600-talsforsøg
på "beregning af Jordens Skabelsesalder" og derfor desperat prøver at
indrette hele deres videnskabelige Verdensopfattelse efter den.

Der står jo INTET STED i Bibelen at Jorden ikke skulle kunne være
væsentligt ældre end 6000 år!

Det eneste vi egentlig har som blot tilnærmelsesvist belæg for denne
påstand er Mr. Usshers FORTOLKNINGER af Skabelsesberetningen, som der i
øvrigt af gode grunde alligevel ikke kan have været andre vidner til end
Gud Selv før "Sjettedagen" :

Men hvem siger at Skabelsen nødvendigvis bogstaveligt talt skulle være
foregået sådan som den beskrives deri og at der IKKE - fuldstændig
ligesom med apokalypsen (ordet "apokalypse" betyder egl. kun "afsløring"
på græsk) i Johannesåbenbaringen - i princippet udelukkende måtte kunne
være tale om en SYMBOLSK udlægning?

(Man bør i øvrigt huske på at Gud faktisk ret konsekvent har det med at
manifestere sine åbenbaringer i symboler, gåder og mærkelige
drømmesynes, som det således er op til profeterne - her måske Moses? -
at fortolke!)

Jeg opfatter det i hvert fald som et chokerende stort problem for vor
kultur at vi lever i en tid, hvor man åbenbart frit kan forkaste enhver
saglig vidensbaseret autoritet og i stedet er nået ud i et
hyperrelativistisk pop-vanvid, hvor folk åbenbart frit kan VÆLGE hellere
at ville tro på "Maren i kjæret"s kulrede konspirationsteorier og
sørgelige sladderpåstande, såsom mere eller mindre "spændende"
selvopdigtede skabelsesforklaringer end at forholde sig objektivt til
dokumenterbar virkelighed og videnskab.

Igen er det vist endnu engang blevet tid til den gamle pædagogvittighed
med lille Peter, der spørger sin 'pædagok', hvad klokken er, og får det
rystende meningsløse svar: "Hvad synes DU?"

Jeg har det sådan ca. ligeså anstrengt med Ungjordskreationister som jeg
f.eks. har det med Holocaustfornægtere: Denne virkelighedsflugt langt
ind i noget der til umiddelbar forveksling ligner forrykte psykotiske
vrangforestillinger, forekommer de fleste nogenlunde normalttænkende og
rationelt anlagte mennesker direkte skræmmende, især fordi man altså
seriøst må spørge sig selv om, hvorvidt disse mennesker vitterligt selv
opfatter dèt vanvittige, vrangvidenskabelige vrøvl, de lukker ud, som
VIRKELIGHED?

I det givne tilfælde forstår jeg nemlig ganske enkelt ikke hvordan
angiveligt ellers blot nogenlunde mentalt raske mennesker i dèn grad kan
lyve sig ind i et åbenlyst selvbedrag, hvor de benhårdt - og endda ofte
fanatisk fornærmede - benægter at der er fundet tusindvis af forstenede
fossiler af bla. havdyr og dinosaurer som er millioner og atter
millioner af år gamle.

(Pseudo-argumentet om at "Gud bevidst har skabt Jorden med fossiler som
forekommer ældre" holder bare ikke, hverken videnskabeligt ELLER
teologisk: Det indebærer nemlig intet som helst ringere end at man gør
selveste Gud til en løgnagtig bedragertype, som dermed åbenbart skulle
være ude på at "snyde" vore videnskabsmænd!)

Imidlertid synes også selve grundpræmissen for alle disse
Ungjordskreationismediskussioner ganske tyndbenet, idet den åbenbart lyder:

"ALT hvad videnskaben ikke allerede _har_ forklaret kan _kun_ skyldes GUD!"

Imidlertid er det altså for undertegnede - og en del andre - at se et
par ret grelle fejl ved denne opfattelse:

1) Det må overordnet set siges at være udtryk for et roterende
judæokristent storhedsvanvid, når man foretager dette gevaldige
tankespring fra en _generel_ manglende naturvidenskabelig forklaring til
den specifikt _judæokristne_ Gud og Bibelens Skabelsesberetning.

I princippet KUNNE det jo nemlig NØJAGTIGT lige så godt være een eller
anden hinduistisk "Skabergud" eller een eller anden indiansk
"Trickster", som man passende kunne tilskrive det hele, hvis man da
altså selv kom fra een af disse to kulturer!

2) Videnskaben kan aldrig nogensinde bruge Gud som affærdigende, konkret
"hvordan"-forklaring (- lige så lidt som Kristendommen i øvrigt kan
bruge videnskabelige modeller som endegyldige "hvorfor"-forklaringer!)

Tværtimod ligger det _netop_ i videnskabens natur at blive ved med at
søge "hvordan"-forklaringer, som kan anskueliggøres gennem praktisk
påviselige teorier. Og ikke, hvad man måtte kunne læse i gamle
helligskrifter.

3) Det synes i denne tankegang forudsat at vi allerede på nuværende
tidspunkt står på den absolutte udviklingstop og at vi aldrig nogensinde
vil blive klogere: Imidlertid har naturvidenskaben altså i løbet af de
sidste blot 100 år begået sine nok hidtil absolut største opdagelser,
hvilket vi selvklart både må tro og håbe på fortsætter.

Så meget desto mere grotesk er det dog også, at vi ikke er et hak bedre
en primitive hulemands-heksedoktorer (eller endda deres nutidige
newage-kolleger, som bla. gør sig i noget så direkte hjernedødt som
såkaldt "numerologi" og salg af "helbredende sten"), hvis vi reaktionært
ønsker at stoppe videnskaben og bare affejende nøjes med at erklære at
dit og dat blot skyldes "Den Store Ånd" (Gud) og at det derfor måtte
være "tabu" at undersøge visse ting, endsige stille spørgsmål:
Vi havde jo f.eks. ikke haft moderne anatomi og dermed indgående
kendskab til menneskekroppens biologi, havde det ikke været for Leonardo
da Vinci og visse andre rennæsance-pionerer, som under risiko for
kætterbål dissekerede lig trods Kirkens direkte forbud: Hvis disse folk
ellers "havde holdt sig på måtten" havde vi nok stadig dyrket græsk
medicin med troen på balance mellem fire kropsvæsker og en
"videnskabelig" opfattelse af at følelser rent faktisk måtte sidde i
hjertet!

Hvis vi derfor strander på en primitiv og videnskabeligt set
grundlæggende totalt uduelig og dertil uhyggeligt naiv "Der står i
Bibelen og derfor ER det bare sådan!"-holdning som søgt "definitivt"
svar på alle de til stadighed allervigtigste videnskabelige spørgsmål -
lige præcis sådan som visse indskrænkede amerikanske
fundamentalist-ignoranter åbenbart ville foretrække det - så er vi for
mig at se hastigt på vej NEDAD i åndeligt udviklingsniveau.

Og i så fald bliver det da såmænd også først helt spændende at se om det
i sidste ende bliver Islam, der bliver enden på vor kultur eller om det
virkelig lykkes os selv at overhale dem indenom i en uhyggeligt
selvdestruktiv fundamentalismedyrkelse...

Vi kan for så vidt være ganske enige om PERSONLIG TRO på der nok står
mere og andet end rene tilfældigheder bag Universets Skabelse, Livets
Opståen og Menneskets Intelligens, men når det kommer til eventuel
konflikt mellem bibel og naturvidenskab i _videnskabelig_ - og dermed
_strengt objektiv_ - henseende (dvs. uafhængigt af eventuelle
forudgående kulturelle OG religiøse opfattelser), så er vi altså ude i
en fundamentalistisk forveksling af videnskab og personlige religiøse
trosforestillinger som ikke burde have nogen som helst anstændig plads i
et civiliseret, moderne samfund, men snarere synes at være udtryk for en
meget mærkelig "Mørk Middelalder"-nostalgi, hvor Kirken entydigt
bestemte, hvad der var "sandhed".

Man må egentlig lommefilosofisk spørge til, om det mon ikke netop er
selve menneskets kundskab _i sig selv_, der så at sige er vor
"Arvesyndsforbandelse", når så mange millioner, ja milliarder af
mennesker i øjeblikket tydeligvis forsøger at flygte ud i
fundamentaliske forestillinger, væk fra virkeligheden og bort fra denne
belastende, betændte bevidsthed, vi ellers er begavet med?

Anders Peter Johnnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 13-08-06 14:29

"struer" <erikelarsen@hotmail.com> wrote in message

[...]

----------
Det spørs hvilke beviser du er istand til å akseptere, oh hvilke kunskaper
du har til å vurdere bevisene med.

Fortell oss, hva er galt med de biologiske og arkeologiske kunskapene som
brukes for å trekke de 6000 år i tvil.

HM

Fra : MatchMaker

Dato : 13-08-06 18:33

struer skrev:

> [...]
> været fuldtudviklet.
>
> kan nogen bevise mig forkert med acceptable beviser ?

Hvad er et acceptabelt bevis for dig i denne forbindelse?

The MatchMaker

Fra : MatchMaker

Dato : 13-08-06 18:39

Harald Mossige skrev:

> [...]
> du har til å vurdere bevisene med.
>
> Fortell oss, hva er galt med de biologiske og arkeologiske kunskapene som

At der netop bliver sået tvivl, at grundlagt for det ultimative og
endegyldt større end mennesket anfægtes. Ikke at der er noget galt i
det, men det ville nu være rart med det skåsikre.

The MatchMaker

Fra : ThomasB

Dato : 14-08-06 00:21

"struer" <erikelarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> kan nogen bevise mig forkert med acceptable beviser ?

Hvad vil du acceptere som bevis?

Fra : struer

Dato : 17-08-06 07:37

Henrik Vestergaard skrev:

> 1. Hvor får du de 6.000 år fra?
> [Gammel påstand om en dag = 1.000 år, og skabelsesugen som symbol på de
> 6.000 år med mennesket "ved roret" hvorefter der skulle være 1.000 år
> som en Sabbat "med Gud"...]

Jeg får de 6000 år fra bibelens slægtsregister

> 2. Fuldt udviklet? Der er vist noget karakter og viljestyrke, ydmyghed
> og lydighed der skal "udvikles". Dette kan kun udvikles via erfaring, og
> kan ikke købes på en dåse...

> Afslutningsvis: det er umuligt at "bevise" en påstand forkert når den
> alene er en teori uden links, referencer eller beviser. Først derefter
> bliver teorien mere "troværdig"...

"troværdig"... er vel kun en teori `?

Erik L

Fra : struer

Dato : 17-08-06 07:51

MatchMaker skrev:

> Hvad er et acceptabelt bevis for dig i denne forbindelse?

Jeg finder ikke bevismaretialer på at jorden ikke er 6000 år gammel,
men mange beviser for at den ikke er milioner år gammel..

Hvorfor er arter ophørt med at udvikle sig, havde udviklingen været
her ville der være f.eks. dyr med et halvt udviklet øje, mange flere
Missing-link ville være levende på alle trin i udviklingen, men
bibelen siger Gud færdig gjore sit arbejdte på 6 dage.

Erik L

Fra : Martin Andersen

Dato : 18-09-06 18:02

struer wrote:
> [...]
> Missing-link ville være levende på alle trin i udviklingen, men
> bibelen siger Gud færdig gjore sit arbejdte på 6 dage.

Arter er ikke hørt op med at udvikle sig. Faktisk er den interessante
observation at de ikke _kan_ holde op. Udviklingen af øjet (som vi kender den
med en linse) er blevet beskrevet trin for trin fra lysfølsomme celler.

Fra : Martin Andersen

Dato : 18-09-06 18:05

Martin Andersen wrote:

> [...]
> observation at de ikke _kan_ holde op. Udviklingen af øjet (som vi
> kender den med en linse) er blevet beskrevet trin for trin fra
Hov, i må undskylde det meget forsinkede svar til den post. Jeg har lige
resubscirbed til nyhedsgruppen og må have sorteret indlæggene forkert (eller
overhoved ikke). Den var øverst på listen af indlæg da jeg valgte den :)

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-09-06 18:31

Den 18-09-2006, skrev Martin Andersen:

[ ... ]
> [...]
> overhoved ikke). Den var øverst på listen af indlæg da jeg valgte den :)

Så vidt jeg kan se, svarede du på et indlæg fra den 17/9-2006, altså et
indlæg der var 1 dag gammelt. Så det behøver du slet ikke undskylde.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + DebatForum
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Martin Andersen

Dato : 18-09-06 19:28

Andreas Falck wrote:
> Den 18-09-2006, skrev Martin Andersen:
>
> [ ... ]

> Så vidt jeg kan se, svarede du på et indlæg fra den 17/9-2006, altså et
> indlæg der var 1 dag gammelt. Så det behøver du slet ikke undskylde.

hmm, står 17-08-2006 her, bizart.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-09-06 19:37

Den 18-09-2006, skrev Martin Andersen:

[ ... ]
> hmm, står 17-08-2006 her, bizart.

Jamen nu hvoir jeg fik pudset mine briller, skiftet glas i dem, lavet
en frisk kande kaffe, må jeg konstatere, at det er *dig* der har set
rigtigt.

Men det er da alligevel fuldt ud tilladt også at svare på "gamle"
indlæg, så du har stadig ikke noget at undskylde!

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-09-06 18:31

Den 18-09-2006, skrev Martin Andersen:

[ ... ]
> Arter er ikke hørt op med at udvikle sig. Faktisk er den interessante
> observation at de ikke _kan_ holde op.

Korrekt. Og nye arter kommer også til. Dette er helt i overensstemmelse
med både ID, skabelses- og grundtypeteorien.

> Udviklingen af øjet (som vi kender den
> med en linse) er blevet beskrevet trin for trin fra lysfølsomme celler.

Der er blevet opstillet en teori om at man mener det måske nok er gået
til som man har beskrevet. Men den forklaring lyder ikke særlig
sandsynlig eller troværdigt, hvis man skal forholde sig videnskabeligt
til det.

Men i fantasien kan man da forestille sig alt muligt.

Fra : Martin Andersen

Dato : 18-09-06 19:30

Andreas Falck wrote:
> Den 18-09-2006, skrev Martin Andersen:
>
> [ ... ]

> Korrekt. Og nye arter kommer også til. Dette er helt i overensstemmelse
> med både ID, skabelses- og grundtypeteorien.

Hvorledes forudsiger ovenførnævnte at nye arter vil opstå? Hvordan kan de sige
det om designeren/skaberen?

> [...]
> til det.
>
> Men i fantasien kan man da forestille sig alt muligt.

Hvordan er den usandsynlig?

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-09-06 19:41

Den 18-09-2006, skrev Martin Andersen:

[ ... ]

> Hvorledes forudsiger ovenførnævnte at nye arter vil opstå? Hvordan kan de
> sige det om designeren/skaberen?

Empiriske observationer viser jo at der opstår nye arter. Det er
tilstrækkeligt for mig til acceptere at det sker.

Så enkelt er det!

Og så er det iøvrigt heller ikke i modstrid med hvad der står i den
bibelske skabelsesberetning.

Fra : Martin Andersen

Dato : 18-09-06 19:42

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Så enkelt er det!
>
> Og så er det iøvrigt heller ikke i modstrid med hvad der står i den

at det sker, er en observation. Jeg spurgte nu til hvorledes det blev forudsagt.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-09-06 19:48

Den 18-09-2006, skrev Martin Andersen:

[ ... ]
> at det sker, er en observation. Jeg spurgte nu til hvorledes det blev
> forudsagt.

Da det er en observerbar kendsgerning har det andet spørgsmål ikke
interesseret mig. For mig er det fuldt ud tilstrækkelig at konstatere
at det kan observeres.

Fra : Martin Andersen

Dato : 18-09-06 20:45

Andreas Falck wrote:
> [...]
>

> Da det er en observerbar kendsgerning har det andet spørgsmål ikke
> interesseret mig. For mig er det fuldt ud tilstrækkelig at konstatere

Fint. Men du kan du vel godt se at det er lige så lidt biologi, som det at spise
på en restaurant er gastronomi?

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-09-06 20:57

Den 18-09-2006, skrev Martin Andersen:

[ ... ]

> Fint. Men du kan du vel godt se at det er lige så lidt biologi, som det at
> spise på en restaurant er gastronomi?

Er det ikke biologi at foretage og registrere empiriske observationer
via de almindeligt gældende videnskabelige principper og
arbejdsmetoder?

At jeg ikke selv er biolog, ændrer da ikke noget ved de videnskabelige
metoder skabelsestroende naturvidenskabsmænd arbejder efter, vel?

At jeg, der ikke selv har nogen naturvidenskabelig uddannelse, ikke kan
give en naturvidenskabelig redegørelse for alle observationer, ændrer
ikke ved det forhold at skabelsestroende naturvidenskabsfolk kan give
en sådan, vel?

Nu er der altså andre end evolutionstroende naturvidenskabsfolk der
rent faktisk arbejder videnskabeligt med naturvidenskabelige spørgsmål
og problemstillinger.

Fra : Martin Andersen

Dato : 18-09-06 22:23

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Nu er der altså andre end evolutionstroende naturvidenskabsfolk der
> rent faktisk arbejder videnskabeligt med naturvidenskabelige spørgsmål

Uanset hvor mange måltider du indtager vil den process aldrig i sig selv medføre
nogle nye retter. Uanset hvor mange observationer du gør dig vil den proces
aldrig i sig selv medføre nogle forudsigelser.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-09-06 13:09

> [...]

> medføre nogle nye retter. Uanset hvor mange observationer du gør dig vil den
> proces aldrig i sig selv medføre nogle forudsigelser.

Hvis du kun vil vrøvle og ordkløve så spilder vi tiden.

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-09-06 19:33

Andreas Falck wrote:

> Hvis du kun vil vrøvle og ordkløve så spilder vi tiden.

Var det alt hvad du havde at sige?

Fra : Lars

Dato : 21-09-06 11:00

In article <mn.94d87d69d9127a40.61149@tiscali.dk.invalid>,
dewnull@tiscali.dk.invalid says...
> Empiriske observationer viser jo at der opstår nye arter. Det er
> tilstrækkeligt for mig til acceptere at det sker.

Ahaa, det begynder at lyde som evolutions-teorien

Med nye arter, mener du f.eks Homo Sapiens's (mennesker) udvikling fra
Homo heidelbergensis, som beskrevet her:
http://www.mnh.si.edu/anthro/humanorigins/ha/a_tree.html

Hvis ikke hvad mener du da med nye arter?
Og hvordan opstår disse, hvis ikke er tale om evolutions-teoriens
grundsætninger:

1. DNA indeholder kode for nedarvning, der går videre til kommende
generationer, med begrænset variatation

2. Mutation foregår spontant i alle former for DNA

3. I naturen vil der i hvert niveau blive "født" væsentlig flere
organismer af en given art en der kan overleve i det omgivende miljø,
hermed fravælges automatisk "dårlig" DNA for vider-replikering

--
Best regards

Lars
science is 10% new data and 90% confirmation!!
religion is 100% superstition and 0% confirmation!!

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-09-06 13:24

Den 21-09-2006, skrev Lars:

> Ahaa, det begynder at lyde som evolutions-teorien

Nej da, det er evolutionsteorien der har "lånt" fra skabelses- og
grundtypeteorien. Og det er da helt OK

Fra : Lars

Dato : 21-09-06 11:20

In article <1155797464.514468.237030@h48g2000cwc.googlegroups.com>,
erikelarsen@hotmail.com says...
> Jeg finder ikke bevismaretialer på at jorden ikke er 6000 år gammel,
> men mange beviser for at den ikke er milioner år gammel..

Solsystemet & jorden er ikke kun millioner år gammel, men godt 4,5 mia
år

For mere info + dokumentation, kan du se her:
http://www.pitt.edu/~cejones/GeoImages/0PlanetaryFormation.html

Bemærk at vi idag pga hubble-teleskopet ligeledes har billeder af andre
solystemers dannelse:
http://hubblesite.org/newscenter/newsdesk/archive/releases/1999/05/

> Hvorfor er arter ophørt med at udvikle sig, havde udviklingen været
> her ville der være f.eks. dyr med et halvt udviklet øje

Hvor har du den ide fra? Du selv er allerede en genetisk variant i
forhold til dine forældre & du har forhåbentlig begge hele øjne?

Nogle fødes blinde. Hvis ikke det er pga den hjælp de får i det moderne
samfund, men levede for 10.000 år siden, ville de ikke overleve, men dø
& ikke få børn. Ydermere vil de også med deres handikap blive fravalgt
som partner.
Dette var 2 eksempler på selektering

Evolutionsforskningen har længe stadfæstet at: