Islamkritisk Netværk
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 19-06-06 12:15

For tiden diskuteres der (bl.a. i Kristeligt Dagblad) om hvorvidt det er den
samme gudstro kristne, muslimer og jøder har.

I den forbindelse "fristes" jeg over evne til at bringe følgende citat:

(Udfordringen nr. 21 - 24. maj 2006, side 7, Kronikken, af Jesper Veily,
Forlagsejer, Risskov)

=== citat start ===
Problemstillingen kan bedst illustreres med et efterhånden kendt
tankeeksperiment. Tænk at du var journalist, og du ønskede et møde med
statsministeren for at lave et interview, men ikke fik det, fordi en anden
journalist kom dig i forkøbet. Du kunne så vælge at lave et forfalsket
interview, og udgive det, som om du faktisk havde haft det ønskede møde. For
at gøre det mere troværdigt kunne du tilmed flette nogle kendte udtalelser
af pågældende statsminister ind i dit forfalskede interview.

Du har ikke haft noget møde. Hele interviewet er en forfalskning. Men det
ville være absurd at sige, at den statsminister, du henviser til, ikke er
den faktiske statsminister.

Nu siger jeg ikke, at Muhammed gjorde det bevidst på den måde. Men der er
ingen grund til at benægte, at Koranen henviser til den sande Gud, og at
Koranen også har passager og normer, som er i tråd med Guds sande Ord.
Problemet er ikke, at det er den forkerte Gud, men at det er det forkerte
"interview", altså den forkerte hellige bog. Og den konkrete sproglige
oprindelse til ordet Allah er i den forbindelse sekundært.
=== citat slut ====

Apropos 1. Kor. 8,5-6

Således ser problemstilling ud, set fra en kristen synsvinkel. På
tilsvarende vis må den se ud mht. de kristnes beretning om Jesus, set fra en
ortodoks jødisk synsvinkel (antager jeg).

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk