Bisper vil revidere Den augsburgske Konfes~
Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-06 17:07

I dagens Kristeligt Dagblad kan man på:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel:aid=293939>

se at en række bisper ønsker at revidere Den augsburgske Konfession fra
1530, nemlig den del der fordømmer en række angivne kættere, herunder
ikke mindst 'muhamedanerne'. Fortaler for en mere positiv holdning til
islam omfatter Karsten Nissen, Niels Henrik Arendt, Søren Lodborg Hvas,
Jan Lindhart, Elisabeth Dons Christensen, Steen Skovsgaard og ikke
overraskende Kjeld Holm.

Og så citerer jeg den eneste modsigelse:

=
Sognepræst Christian Langballe er medlem af det nydannede Islamkritisk
Netværk, der tæller 90 præster og teologer, der ikke tror på dialog med
islam. Han mener, at biskopperne er for hurtige til at rende efter en
folkestemning.

- Men jeg erkender, at jeg selv fortolker bekendelserne. Blandt andet
opfatter jeg fordømmelsen af "muhammedanere" som en fordømmelse af
islam, siger han.
=

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : B æ 9

Dato : 13-06-06 22:31

> Han mener, at biskopperne er for hurtige til at rende efter
en
> folkestemning.

Når man hedder Langballe til efternavn, skal man da vist ikke
snakke om at rende efter folkestemninger..........

--
B æ 9

Fra : Martin Honoré

Dato : 14-06-06 01:21

> Sognepræst Christian Langballe er medlem af det nydannede Islamkritisk
> Netværk, der tæller 90 præster og teologer, der ikke tror på dialog med
> islam.

Og det er godt, der findes sådanne præster, endnu, i vor tid. Disse
islamister, som er farlige for vor kristne samfund, dyrker ikke Gud, men
en old-gammel mellem-østelig "måne-gud".
www.google.com/search?q=chick+moon+god

Muhammedanerene vil ødelægge vores tro, da deres tro, i sin fanatiske
natur, byder, at Jesus ikke døde på korset, og at han ikke var Guds søn -
de to mest centrale ting i Kristendommen!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-06-06 04:14

Per Rønne skrev:
> [...]
>
> se at en række bisper ønsker at revidere Den augsburgske Konfession fra
> 1530, nemlig den del der fordømmer en række angivne kættere, herunder

Tjah, så er den da i hvert fald helt sikkert ikke særligt autentisk
"augsburgsk" mere, vel?

> Fortaler for en mere positiv holdning til
> islam omfatter Karsten Nissen, Niels Henrik Arendt, Søren Lodborg Hvas,
> Jan Lindhart, Elisabeth Dons Christensen, Steen Skovsgaard og ikke
> overraskende Kjeld Holm.

Åhja: Det sædvanlige, sørgelige sammenrend af Folkekirkens forskruede
Islam-apologter....

Som Martin Honoré (som vel ikke tilfældigvis skulle være i familie med
en pastor Bent Honoré her i Værløse?) påpeger andetsteds i tråden, så ER
Islam altså bare ikke "kompatibel" med Kristendommen, da den jo direkte
fornægter:

1) Kristi status som Guds Enbårne Søn

2) Kristi Korsdød (og subsidiære Genopstandelse)

Tværtimod bygger Islam på nogle helt fundamentalt antikristne
forestillinger om denne såkaldte "profet" Muhammed som en slags indbildt
"Jesu Overmand", men man er vist i det "politisk-korrekte"
Folkekirkelige slæng yderst ivrigt indstillet på eet eller andet
mærkeligt og paradoksalt princip om at "tjene to herrer", så vidt jeg
ellers mener at kunne forstå...

> [...]
>
> - Men jeg erkender, at jeg selv fortolker bekendelserne. Blandt andet
> opfatter jeg fordømmelsen af "muhammedanere" som en fordømmelse af

Der findes altså stadig - om end måske kun påfaldende få - kristne
præster i Folkekirken?

Gudskelov da!

Efterhånden synes dèt nemlig MEGET langt fra at være en selvfølge...

Anders Peter Johnsen