Skriftsteder om helbredelse
Fra : Gamle Jensen

Dato : 12-06-06 12:59

En del mennesker kender ikke skriftstederne om helbredelse så her er en
dejlig buket skriftsteder i sommer varmen

Liv og helbredelse i GT:

Mal 3,20: Men for jer, der frygter mit navn, skal retfærdighedens sol stråle

frem, under dens vinger er der helbredelse. I skal komme ud og springe

omkring som fedekalve;

2 Krøn 7,14: og mit folk, som mit navn er nævnt over, så ydmyger sig og

beder og søger mit ansigt og vender om fra deres onde veje, da vil jeg høre

dem fra himlen og tilgive deres synd og læge deres land.

Hos 6,1: Lad os vende om til Herren; han har sønderrevet, men han vil

helbrede os, han har slået, men han vil læge os.

Sl 41,4: Herren støtter ham på sygelejet, hver gang han ligger syg, gør du

ham rask.

Ordsp 3,8: det skal være lægedom for dit legeme, en styrkende drik for din

krop.

Ordsp 4,22: for det er livet for den, der har fundet det, lægedom for hele

hans legeme.

Es 61,1: Gud Herrens ånd er over mig, fordi Herren har salvet mig. Han har

sendt mig for at bringe godt budskab til fattige og lægedom til dem, hvis

hjerte er knust, for at udråbe frigivelse for fanger og løsladelse for

lænkede,

5 Mos 11,21: for at både I og jeres børn må leve længe på den jord, som

Herren lovede jeres fædre at give dem, ja, så længe himlen hvælver sig over

jorden.

Sl 22,31: Men jeg vil leve for ham, og mine efterkommere skal tjene ham. Der

skal forkyndes om Herren for kommende slægter,

Sl 25,13: Han selv skal leve i lykke, og hans afkom skal få landet i arv og

eje.

Sl 30,4: Herre, du løftede mig op fra dødsriget, du lod mig leve, jeg gik

ikke i graven.

Sl 118,17: Jeg skal ikke dø, men leve og fortælle om Herrens gerninger.

Es 55,3: Vend øret til mig, og kom, hør på mig, så skal I leve! Jeg vil

slutte en evig pagt med jer, opfylde de urokkelige løfter til David;

Ez 18,32: Jeg ønsker ikke nogens død, siger Gud Herren. Vend om, så skal I

leve!

Hos 6,2: Han giver os liv efter to dage, rejser os på den tredje dag, og vi

skal leve for Guds ansigt.

Ez 47,12: På begge bredder af strømmen vokser alle slags

frugttræer, hvis blade ikke visner, og hvis frugt ikke slipper op; de bærer

nye frugter hver måned, for vandet til dem kommer fra helligdommen. Deres

frugter tjener til føde, og deres blade til lægedom.

Liv og helbredelse i NT:

Matt 10,8: Helbred syge, opvæk døde, gør spedalspedalske rene, driv dæmoner

ud. I har fået det for intet, giv det for intet.

Luk 7,7: Derfor regnede jeg mig heller ikke for værdig til at komme selv.

Men sig blot et ord og helbred min tjener!

Luk 10,9: Helbred de syge i byen og sig til dem: Guds rige er kommet nær til

jer.

Mark 2,17: Men da Jesus hørte det, sagde han til dem: "De raske har ikke

brug for læge, det har de syge. Jeg er ikke kommet for at kalde

retfærdige, men syndere."

Jak 5,15: Og troens bøn vil frelse den syge, og Herren vil gøre ham rask; og

hvis han har begået synder, vil han få tilgivelse for dem.

3 Joh 1,2: Min kære, frem for alt ønsker jeg, at du må have det godt og være

rask, ligesom din sjæl har det godt.

Joh 6,57: Ligesom den levende Fader har udsendt mig, og jeg lever i kraft af

Faderen, sådan skal også den, der spiser mig, leve i kraft af mig.

Joh 6,58: Det brød, som er kommet ned fra himlen, er ikke sådan som det,

fædrene spiste; de døde, men den, der spiser dette brød, skal leve til evig

tid."

Joh 11,25 Jesus sagde til hende: "Jeg er opstandelsen og livet; den, der

tror på mig, skal leve, om han end dør.

Joh 14,19 Endnu en kort tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser

mig, for jeg lever, og I skal leve.

Jak 5,16 Bekend derfor jeres synder for hinanden, og bed for hinanden

om, at I må blive helbredt. En retfærdigs bøn formår meget,

stærk som den er.

Korsfæstelsen:

Es 53,5: Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore

synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi

helbredt.

2 Kor 13,4 For han blev korsfæstet i magtesløshed, men han lever ved

Guds magt, og vi er magtesløse i ham, men for jer skal vi leve sammen

med ham ved Guds magt.

1 Pet 2,24 på sit legeme bar han selv vore synder op på korset, for

at vi, døde fra synden, skal leve for retfærdigheden. Ved hans sår

blev I helbredt.

Synd ikke mere:

3 Mos 18,5 I skal holde mine love og retsregler; det menneske, der

følger dem, skal leve ved dem. Jeg er Herren!

5 Mos 4,1 Og nu, Israel, lyt til de love og retsregler, som jeg lærer

jer, og følg dem, for at I må leve og komme ind og tage det land i

besiddelse, som Herren, jeres fædres Gud, vil give jer.

5 Mos 5,33 I skal vandre ad den vej, Herren jeres Gud har befalet jer,

for at I må leve, og det må gå jer godt, og I må få et langt

liv i det land, som I skal tage i besiddelse.

5 Mos 8,1 Alt det, jeg i dag befaler dig, skal I omhyggeligt gøre, for

at I må leve og blive talrige og komme ind og tage det land i

besidbesiddelse, som Herren lovede jeres fædre.

5 Mos 11,21 for at både I og jeres børn må leve længe på den

jord, som Herren lovede jeres fædre at give dem, ja, så længe

himlen hvælver sig over jorden.

5 Mos 16,20 Retfærdighed alene skal du stræbe efter, for at du må

leve og tage det land i besiddelse, som Herren din Gud vil give dig.

5 Mos 30,6 Herren din Gud vil omskære dit og dine efterkommeres

hjerte, så du elsker Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din

sjæl, for at du må leve.

5 Mos 30,16 Hvis du lytter til Herren din Guds befalinger, som jeg giver

dig i dag, og elsker Herren din Gud, vandrer ad hans veje og holder hans

befalinger og love og retsregler, da skal du leve og blive talrig, og

Herren din Gud vil velsigne dig i det land, du skal ind og tage i

besiddelse.

5 Mos 30,19 Jeg tager i dag himlen og jorden til vidne imod jer: Jeg har

stillet dig over for livet og døden, velsignelsen og forbandelsen.

Så vælg da livet, for at du og dine efterkommere må leve,

5 Mos 30,20 og elsk Herren din Gud, adlyd ham, og hold fast ved ham!

Så vil du leve og få et langt liv og bo på den jord, Herren lovede

dine fædre Abraham, Isak og Jakob at give dem.

Ordsp 4,4 han gav mig denne belæring: Dit hjerte skal holde fast ved

mine ord, hold mine bud, så skal du leve.

Ordsp 7,2 Hold mine bud, så skal du leve, min belæring skal være

som din øjesten.

Ordsp 9,6 Slip uerfarenheden, så skal I leve, slå ind på den

forstandige vej.

Ordsp 15,27 Den, der skaffer sig uretmæssig vinding, styrter sit hus i

ulykke, den, der hader bestikkelse, skal leve.

[...]

Am 5,4 Dette siger Herren til Israels hus: Søg mig, så skal I leve!

Am 5,6 Søg Herren, så skal I leve...

Am 5,14 Søg det gode og ikke det onde, for at I må leve. Så vil

Herren, Hærskarers Gud, være med jer, som I siger.

Den gode bekendelse:

Ordsp 12,18 Uoverlagt tale er som sværdstik, vises tunge er lægedom.

Ordsp 13,17 En upålidelig budbringer styrter i ulykke, et pålideligt

sendebud bringer lægedom.

Ordsp 16,24 Liflige ord er flydende honning, sød for sjælen og lægedom for
kroppen.

Joh 5,6 Da Jesus så ham ligge der og vidste, at han allerede havde

været der i lang tid, sagde han til ham: "Vil du være rask?"

Hebr 12,13 og gå den lige vej på jeres ben, så det lamme ikke

vrides af led, men tværtimod bliver helbredt.

Jak 5,16 Bekend derfor jeres synder for hinanden, og bed for hinanden

om, at I må blive helbredt. En retfærdigs bøn formår meget,

stærk som den er.

Beretninger fra Bibelen om helbredelser:

2 Kong 5,10 Elisa sendte et bud ud til ham med den besked: "Gå hen og

bad dig syv gange i Jordan, så bliver din krop rask, og du bliver

ren."

2 Kong 5,14 Så gik han ned og dyppede sig syv gange i Jordan, som

gudsmanden havde sagt, og hans krop blev så rask som en lille drengs,

og han blev ren.

2 Kong 20,7 Så sagde Esajas, at de skulle tage et figenplaster; de tog

et og lagde det på kongens byld, så han kunne blive rask.

Matt 9,18 Mens han talte til dem om dette, kom der en synagogeforstander

og kastede sig ned for ham og sagde: "Min datter er lige død. Men kom

og læg din hånd på hende, så vil hun leve."

Mark 5,23 og bad ham indtrængende: "Min lille datter ligger for

døden. Ville du blot komme og lægge hænderne på hende, så hun

kan blive frelst og leve."

Matt 8,8 Men officeren sagde: "Herre, jeg er for ringe til, at du går

ind under mit tag. Men sig blot et ord, så vil min tjener blive

helbredt.

Matt 8,13 Men til officeren sagde Jesus: "Gå, det skal ske dig, som du

troede!" Og hans tjener blev helbredt i samme time.

Matt 12,13 Da sagde han til manden: "Ræk din hånd frem!" Han rakte

den frem, og den blev rask igen som den anden.

Matt 15,28 Da sagde Jesus til hende: "Kvinde, din tro er stor. Det skal

ske dig, som du vil." Og i samme øjeblik blev hendes datter rask.

Matt 17,18 Og Jesus truede ad dæmonen, og den fór ud af ham, og i

samme øjeblik blev drengen rask.

Mark 3,5 Han så rundt på dem med vrede, og bedrøvet over deres

forhærdede hjerte sagde han til manden: "Ræk hånden frem!" Han

rakte den frem, og hans hånd blev rask igen.

Mark 5,29 Og straks udtørredes kilden til hendes blødninger, og hun

mærkede i sin krop, at hun var blevet helbredt for lidelsen.

Mark 5,34 Han sagde til hende: "Datter, din tro har frelst dig. Gå

bort med fred, og vær helbredt for din lidelse!"

Mark 8,25 Så lagde han igen hænderne på hans øjne, og nu så

han klart, og han var helbredt og kunne skelne alting tydeligt.

[...]

Luk 7,10 Og da de, som var sendt ud, vendte tilbage til huset, fandt de

tjeneren rask.

Luk 5,15 Men rygtet om ham spredtes mere og mere, og store skarer

samledes for at høre ham og for at blive helbredt for deres sygdomme.

Luk 6,18 De var kommet for at høre ham og for at blive helbredt for

deres sygdomme; også de, der plagedes af urene ånder, blev helbredt.

Luk 7,21 Jesus havde netop helbredt mange mennesker for sygdomme,

lidelser og onde ånder, og mange blinde havde han givet synet.

Luk 8,2 og nogle kvinder, der var blevet helbredt for onde ånder og

sygdomme. Det var Maria med tilnavnet Magdalene, som syv dæmoner var

faret ud af,

Luk 8,47 Da kvinden så, at det ikke var forblevet ubemærket, kom hun

skælvende frem, og hun faldt ned for ham og fortalte i hele folkets

påhør, hvorfor hun havde rørt ved ham, og hvordan hun straks var

blevet helbredt.

Luk 17,15 Men én af dem vendte tilbage, da han så, at han var blevet

helbredt. Han priste Gud med høj røst

Joh 5,4 Til tider fór Herrens engel nemlig ned i dammen og bragte

vandet i oprør. Den første, der kom ned i vandet, efter at det var

brabragt i oprør, blev rask, hvilken sygdom han end led af.

Joh 5,6 Da Jesus så ham ligge der og vidste, at han allerede havde

været der i lang tid, sagde han til ham: "Vil du være rask?"

Joh 5,9 Straks blev manden rask, og han tog sin båre og gik omkring.

Men det var sabbat den dag;

Joh 5,11 Han svarede dem: "Det var ham, som gjorde mig rask, der sagde

til mig: Tag din båre og gå."

Joh 5,14 Senere mødte Jesus ham på tempelpladsen og sagde til ham:

"Nu er du blevet rask; synd ikke mere, for at der ikke skal ske dig

noget værre."

Joh 5,15 Manden gik tilbage og fortalte jøderne, at det var Jesus, der

havde gjort ham rask.

ApG 4,10 så skal I alle, ja, hele Israels folk vide, at det er i Jesu

Kristi, nazaræerens, navn, ham som I korsfæstede, men som Gud

oprejste fra de døde, at denne mand står rask foran jer.

ApG 4,22 og manden, som dette tegn var sket med, så han blev helbredt,

var over fyrre år gammel.

ApG 5,16 Også fra byerne i Jerusalems omegn kom der en mængde

mennesker med syge og med folk, der var plaget af urene ånder, og de

blev alle helbredt.

ApG 8,7 for mange af dem, der var besat af urene ånder, dem fór de

ud af med råb og høje skrig, og mange lamme og halte blev helbredt.

ApG 28,9 Efter dette kom også de andre syge på øen og blev

helbredt.

Bøn om helbredelse:

Sl 6,3 Vær mig nådig, Herre, for jeg er svag, helbred mig, Herre,

for min krop sygner hen...

Sl 41,5 Jeg siger: Herre, vær mig nådig, helbred mig, for jeg har

syndet mod dig.

[...]

Sl 119,17 Gør vel imod din tjener, så jeg må leve, da vil jeg

følge dine ord.

Sl 119,77 Lad din barmhjertighed nå mig, så jeg må leve, for din

lov er min opmuntring.

Sl 119,116 Styrk mig efter dit ord, så jeg må leve, gør ikke mit

håb til skamme.

Sl 119,144 Dine formaninger er retfærdige i evighed, giv mig indsigt,

så jeg kan leve!

Sl 119,175 Gid jeg må leve og lovprise dig, gid dine bud må være

mig til hjælp!

Sl 122,6 Bed om fred for Jerusalem: Gid de, som elsker dig, må leve

trygt,

Es 38,16 Herre, derved skal man leve, og ved alt dette skal min ånd

få liv. Gør mig rask, helbred mig!

Jer 17,14 Helbred mig, Herre, så jeg bliver helbredt, frels mig, så

jeg bliver frelst, for du er min lovsang.

Lykkelig den mand, som grunder på Hans lov nat og dag. Han bliver

som et træ, plantet ved bække...

(Sl. 1:1-3)

--
Her fra mig. min hjemmeside er http://oz5vib.webbyen.dk
Se også http://www.evangelist.dk/default.asp

Fra : jørgen

Dato : 12-06-06 14:50

"Gamle Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> En del mennesker kender ikke skriftstederne om helbredelse så her er en
> dejlig buket skriftsteder i sommer varmen

Jeg vil påstå at der er langt flere kristne som har oplevet ikke at blive
helbredt, end der er kristne der har oplevet at blive helbredt.

Hvis Gud virkelig har lovet at helbrede enhver troende for sygdom, så må man
sige at Han har været elendig til at overholde dette løfte.

De mange skriftsteder du citerer skal jo tolkes i forhold til den sammenhæng
de befinder sig i. Nogle handler om åndelig helbredelse, andre om fysisk
helbredelse.

Og så har du medtaget 3 Joh 1:2 "Min kære, frem for alt ønsker jeg, at du må
have det godt og være rask, ligesom din sjæl har det godt." Dette er jo ikke
andet end en kærlig hilsen fra afsenderen til modtageren af brevet, i dette
tilfælde fra Johannes til Gajus hvilket fremgår af vers 1 : "Fra den ældste.
Til den kære Gajus, som jeg i sandhed elsker".

mvh jørgen.

Fra : Bekan

Dato : 12-06-06 15:11

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Gamle Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg vil påstå at der er langt flere kristne som har oplevet ikke at blive
> helbredt, end der er kristne der har oplevet at blive helbredt.

Og jeg vil påstå at langt den største andel af både kristne og ikke kristne
HAR oplevet at blive helbredt.

> Hvis Gud virkelig har lovet at helbrede enhver troende for sygdom, så må
> man sige at Han har været elendig til at overholde dette løfte.

Har Gud lovet det?

Fra : Leo

Dato : 13-06-06 10:38

> Og jeg vil påstå at langt den største andel af både kristne og ikke
kristne
> HAR oplevet at blive helbredt.

Der er jo det forunderlige ved langt de fleste sygdomme, at de går over af
sig selv.
Så er der nogle - få, trods alt - sygdomme, man dør af.
Og det gør man uanset om man tror eller ej.

Gud tager de bedste først - surt, hvis man er 70 og stærk i troen og tror,
man har levet et godt og gudfrygtigt liv.
Gud tager de bedste til sidst - surt, hvis man har mistet et barn
Din tro skal frelse dig - er det en måde at sige til folk, at din sygdom er
din egen skyld - er vi ovre i noget med at gøre sig fortjent her? Hvis du
havde troet nok, så havde aldrig fået kræft! Eller endnu bedre, hvis du
havde troet nok, så havde din kone stadig været i live?

Jeg kan ærlig talt kun se en berettigelse for tro i forbindelse med sygdom,
og det er, at den kan tjene som trøst - enten for den syge eller for de
efterladte.
Og for de efterladte er jeg i tvivl om, hvorvidt det i grunden snarere er
selve ritualet i forbindelse med død og begravelse, som er en trøst.
I efterforløbet finder jeg ingen forskel - sorgeen er lige tung.
Men har man oplevet en syg gammel ven ligge og frygte for døden, fordi han
er tudet hovedet fuld af at Gud vil straffe ham for alle hans ugerninger,
så er det svært at se religionen som en trøst. Kald det barnetro, men mange
tror bogstaveligt på et helvede, hvor de skal pines og plages for de
småkager de har stjålet som børn.

Fra : Steen Suder

Dato : 12-06-06 17:50

Gamle Jensen wrote:

> En del mennesker kender ikke skriftstederne om helbredelse så her er en
> dejlig buket skriftsteder i sommer varmen

<KLIP>

Nu mangler vi bare en muslim, der kritikløst og tanketomt reciterer
skriftsteder i Al-Quran for at vi har verdensreligionerne repræsenteret...

Hvorfor er det acceptabelt at folk skal gemme sig under en religion for at
kunne opføre sig med fornuft, omtanke og medmenneskelighed... og så ofte
fejler?

--
Steen Suder

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-06-06 21:58

In news:448d56f1$0$207$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Gamle Jensen <b-h-j@oncable.dk> wrote:
> [...]
>
> jeg bliver frelst, for du er min lovsang.
>
> Lykkelig den mand, som grunder på Hans lov nat og dag. Han bliver

Af hjertet tak, Gamle Jensen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : B æ 9

Dato : 19-06-06 22:28

klip-klippe-lip en masse nosnsense

> Af hjertet tak, Gamle Jensen.

jensen - jeg står lige og har et par hundrede a4-ark,
tætskrevne - håndskrift. Var det ngoet for dig at skrive dem
ind i et dokument for mig.

Så bruger du da osse tiden til noget fornuftigt med dit fine
nye tastatur.

--
B æ 9

Fra : ThomasB

Dato : 20-06-06 20:03

"B æ 9" <bae@e.9> skrev i en meddelelse

> Så bruger du da osse tiden til noget fornuftigt med dit fine
> nye tastatur.

Efter 0,0001 minut i Gamle Jensens hænder, er det tastatur ikke nyt mere.