GF 6610XL - overclock how ?
Fra : BuFFer

Dato : 27-08-06 19:08

Hej (igen)

Jeg har et GF 6610XL (medion) kort som jeg godt kunne tænke mig at klemme
lidt mere saft ud af.

Jeg er ikke så erfarren til overclocking..
findes der nogle 'mindre-svære' løsninger som fx et program til at tune
kortet lidt ?

//Buff

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-08-06 19:46

BuFFer skrev:

> [...]
> klemme lidt mere saft ud af.
>
> Jeg er ikke så erfarren til overclocking..
> findes der nogle 'mindre-svære' løsninger som fx et program til at

Så vil jeg nok foreslå at bruge det indbyggede overclock util der allerede
findes i nvidia driverne. Det skal bare unlockes med coolbits .Så får du
lidt extra faner i kontrolpanelet (brug classic mode hvis du har en nyere
driver). Deriblandt er der en som vil overclocke både gpu og ram for dig, og
samtidigt kontrollere at systemet er stabilt (testen er måske ikke ligefrem
omfattende..)

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=815

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : BuFFer

Dato : 28-08-06 14:27

Ah tak skal du fik!
Det er jo lige til at gå til for en noob som jeg

Den forreslår: gpu 500mhz og ram 1000mhz
Min default er/var gpu 400 ram 800 mhz

Er testen _for_optimistisk eller ?
Kan der ske permanente skader hvis den sår for højt ?
Jeg vil ihvertfald prøve med de 500/1000 nu...

> (testen er måske ikke ligefrem omfattende..)

Noget du vil uddybe ?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 28-08-06 18:59

BuFFer skrev:

> Ah tak skal du fik!
> Det er jo lige til at gå til for en noob som jeg
>
> Den forreslår: gpu 500mhz og ram 1000mhz
> Min default er/var gpu 400 ram 800 mhz
>
> Er testen _for_optimistisk eller ?
Den er ihvertfald ikke for grundig.

> Kan der ske permanente skader hvis den sår for højt ?
jeg tror derimod at den værdi den foreslår at du kan overclocke med er lidt
konservativ, jeg har ihvertfald aldrig måtte skrue ned, tværtimod kan den
som regel godt tage en tand mere..
> Jeg vil ihvertfald prøve med de 500/1000 nu...

Generelt har hardware det bedst ved moderate temperaturer, men du kan jo
selv holde øje med den og se hvad den løber op i efter du har presest den i
en times tid. Mener den selv slår fra ved omkring 110C, så der er lidt at
rutte med, men jeg ville stoppe langt før den nåede derop! Min GPU er 37C
ved idle, og efter 1 times 3dmark er den på 48C, i overclocket tilstand
efter samme princip som ovenstående.

> Noget du vil uddybe ?

Jeg tvivler på det er verdens mest grundige test den laver, og udover det
tager det ikke ret lang tid. GPU'en vil blive varmere når den har kørt i
længere tid med en højere hastighed. Derfor vil jeg foreslå at f.eks. teste
en times tid med 3dmark03/05/06 og holde øje med temperaturem og se om der
kommer fejl af nogen art.
ATItool (som også virker til nvidia) er måske smartere da det selv kan holde
øje med fejl og overvåge temperaturen.