Hvilket grafikkort bruger spiludviklere ?
Fra : Hagar

Dato : 18-08-06 19:57

Hej i gruppen

Når der nu bliver udviklet nye spil, så bliver de jo mere og mere krævende
med hensyn til grafikkort, og nogle kan slet ikke magte opgaven med de
nyeste spil. Så er det jeg godt kunne tænke mig at vide, hvad bruger disse
udviklere selv af grafikkort, for det må da være noget vi andre ikke normalt
ser, eller bliver der "bare" programmeret og så håber på at der kommer noget
en dag der kan trække det ?

Hagar

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-08-06 21:42

Hagar wrote:

> [...]
> normalt ser, eller bliver der "bare" programmeret og så håber på at der
> kommer noget en dag der kan trække det ?

De sidste. Godt nok får de store spilhuse sikkert smidt de nyeste grafikkort
i nakken af producenterne, men der er ikke så meget magi i det. Både
Direct3D og OpenGL giver jo rige muligheder for at tilpasse
billedkvaliteten de muligheder der er til rådighed.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Hagar

Dato : 18-08-06 22:48

> [...]
> Direct3D og OpenGL giver jo rige muligheder for at tilpasse
> billedkvaliteten de muligheder der er til rådighed.

Jeg sidder med det nye AOD blad, og der tester de nogle hidsige grafikkort
på Oblivion, og der er ikke nogen af dem der kan trække det spil fuldt ud.
Nu aner jeg ikke selv en pind om det at lave spil, men jeg har da tit undret
mig over hvad det er der gør dem så krævende nu om stunder, for jeg har da
selv nogle spil af ældre dato der har en formidabel grafik, og som jeg kunne
køre på mit daværende Matox G400 Max, og med de muskler der er i kortene i
dag, så mener jeg, eller tror jeg der er meget mere med i spil i dag som nok
er overdrevet, det kunne nok programmeres noget mere "simpelt" og så stadig
få det samme ud af det.

Hagar

Fra : Bruno

Dato : 19-08-06 14:11

Hagar wrote:

> Jeg sidder med det nye AOD blad, og der tester de nogle hidsige grafikkort
> på Oblivion, og der er ikke nogen af dem der kan trække det spil fuldt ud.

Nu ved jeg ikke hvad AOD tester eller hvad du forstår ved fuldt ud, men
Oblivion køreraltså ret godt på de hurtigste kort medmindre opløsning
skrues ekstremt op.

> [...]
> er overdrevet, det kunne nok programmeres noget mere "simpelt" og så stadig

Det var en sætning og en påstand der vil noget

Den grafik der laves i dag er noget helt andet end det fra den tid hvor
et G400 Max var til noget, det er muligt du ikke kan få øje på det og
alligevel er forskellen enorm. Springet er mindst lige så stor fra
dengang til nu, som springet fra Pac Man til det 3D et G400 Max kan trække.

Rigtig mange af vor tids grafikkræfter bruges på lys, skygge,
partikeleffekter (røg, ild, vand..) og så er der altså også flere pixels
på skærmen.

Mvh

Bruno

Fra : Hagar

Dato : 19-08-06 15:35

> Nu ved jeg ikke hvad AOD tester eller hvad du forstår ved fuldt ud, men
> Oblivion køreraltså ret godt på de hurtigste kort medmindre opløsning
> skrues ekstremt op.

Du kender bladene, de vil jo teste kortene for fuld skrue, så der er sikkert
slået alt til i spillet, og det er vel det der også er meningen fra
spiludviklerens side.

> [...]
>
> Rigtig mange af vor tids grafikkræfter bruges på lys, skygge,
> partikeleffekter (røg, ild, vand..) og så er der altså også flere pixels

Kender du spillet Rage Incoming, det er det spil jeg har i tankerne fra
"gamle dage", der er det hele med, røg, lys, skygger med mere. Jeg kan ikke
spille det med mit X800 GTO, for der er kommet speed i spillet, så det går
for hurtigt til at jeg kan få noget ud af det. Jeg husker så ikke om der er
reflektioner med, men flot var og er det da.

> Mvh
>
> Bruno

Mvh

Hagar

Fra : Nicolai

Dato : 19-08-06 18:32

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det går for hurtigt til at jeg kan få noget ud af det. Jeg husker så ikke
> om der er reflektioner med, men flot var og er det da.

Jeg tror den helt store forskel er i de ting som man ikke umiddelbart kan
se, men som ubevidst giver en meget realistisk fornemmelse af området. For
eks. i et spil til Halflife 2, der har de lavet vandet i mange lag, så ikke
nok med at man kan se krusningerne på vandet, sammen med reflekser og
spejlbilleder, så kan du også se en realistisk sandbund osv. Altså,
forskellen ligger i dybden.

> Hagar

Nicolai