Forekommende depression!
Fra : Nicolai

Dato : 12-08-06 23:01

Jeg har lige samlet et system, som ellers kører helt fint, men crasher i
spil og enten fryser eller genstarter. De nyeste drivere er lagt ind til
både bundkort og grafikkort og det hele.

Hvordan søren skal jeg komme videre herfra? Nogle ideer?

Systemet:

E6600 Core 2 Duo CPU (ikke overclocket)
Gigabyte GA-965SP-DS4 (Bundkort, kører ikke SLI)
Gigabyte GV-NX79T256DP-RH (7900GT grafikkort)
G.Skill 2 gb DDR2 6400 Ram (2x1 gb dual)
WD Raptor 74 gb systemdisk

Idletemp. GPU = 44 grader
Idletemp. CPU = 46 og 48 grader.

Nicolai

Fra : Hans

Dato : 12-08-06 23:07

Nicolai wrote:
> [...]
> Gigabyte GA-965SP-DS4 (Bundkort, kører ikke SLI)
> Gigabyte GV-NX79T256DP-RH (7900GT grafikkort)
> G.Skill 2 gb DDR2 6400 Ram (2x1 gb dual)

Har du prøvet at køre en CPU-Burn for at afgøre om det er generel belastning
som får dyret til at tilte?

Hvilken PSU har du i øvrigt?

Hans

Fra : Nicolai

Dato : 12-08-06 23:56

> Har du prøvet at køre en CPU-Burn for at afgøre om det er generel
> belastning som får dyret til at tilte?

Jeg har arbejdet lidt videre, og det ser ud som om jeg slås med 2 problemer.
Til trods for at jeg har box versionen og bruger Intels køler som var
pre-sprøjtet med kølepasta, så bliver den for varm. Efter jeg vente en
kabinetkøler har jeg fået den et par grader ned og det har stoppet den i at
genstarte.

Så nu er der bestilt en anden CPU køler og noget Arctic Silver pasta.

Det andet problem med at den fryser, kommer så stadig, men nu lidt senere
end det gjorde før. Temp. er på omkring 60 grader ved spil.

> Hvilken PSU har du i øvrigt?

Chill Innovation 520 W

> Hans

Nicolai

Fra : Hans

Dato : 13-08-06 00:40

Nicolai wrote:
> [...]
>
> Det andet problem med at den fryser, kommer så stadig, men nu lidt
> senere end det gjorde før. Temp. er på omkring 60 grader ved spil.

Conroe tåler ikke en ret høj temperatur, og 60 grader er tæt på det
maksimale, så du skal helt klart gøre noget radikalt ved din køling.

> Chill Innovation 520 W

Den bør ikke have problemer med dit system.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 10:57

Hans wrote:

> Conroe tåler ikke en ret høj temperatur, og 60 grader er tæt på det
> maksimale, så du skal helt klart gøre noget radikalt ved din køling.

Conroe E6600 B2 har en TCaseMax på 85C

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Hans

Dato : 13-08-06 11:46

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> Conroe E6600 B2 har en TCaseMax på 85C

Hmm. Har du et link hos Intel, da jeg ikke rigtig kan finde den oplysning?

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 12:24

Hans wrote:

> Hmm. Har du et link hos Intel, da jeg ikke rigtig kan finde den oplysning?

Prøv med coretemp.

Intel dokumenter beskriver som altid ikke max tcase med gennemsnitlig
tcase (http://download.intel.com/design/processor/datashts/31327801.pdf
imkring side 75-80 hvis jeg husker rigtigt) der kan du se en Tcase for
E6000 og X6800, begge ligger omkring 60-65C men som sagt, intel
dokumenterer med en gennemsnitligt TDP så max er ikke sådan lige at
grave frem)

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Hans

Dato : 13-08-06 12:40

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:
> [...]
> for E6000 og X6800, begge ligger omkring 60-65C men som sagt, intel
> dokumenterer med en gennemsnitligt TDP så max er ikke sådan lige at

De specificerer TermTrip til 20 grader over Tc Max, som er opgivet til 60-65
grader for alle hastigheder, så jeg vil stadigvæk hævde at 60 grader er max.
for denne CPU. Jeg kan ikke læse det anderledes. Mig bekendt læser sensoren
Tc og ikke Core Temp.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 12:52

Hans wrote:

> [...]
> for denne CPU. Jeg kan ikke læse det anderledes. Mig bekendt læser sensoren

Der er 2 sensorer og de er placeret så de læser max temp i kernen ikke
Tc (der er kun 1 Tc punkt) CPU'en burde ikke gå ned førend termtrip rammes.

Med det sagt så vil jeg sige at jeg er enig med dig.
han burde kigge på noget bedre køling. jeg har en Scythe Miné monteret
på en E6600 clocket til 3GHz og den holdes til enhver tid under 55C ved
2xfull burn. (ambient temp i min lejlighed er rimelig høj)

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Nicolai

Dato : 13-08-06 13:47

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en E6600 clocket til 3GHz og den holdes til enhver tid under 55C ved
> 2xfull burn. (ambient temp i min lejlighed er rimelig høj)

Jeg læste den snak der var om CPU køler for noget tid siden, så jeg har
bestilt en Scythe Ninja i går, arctic silver og en 120 mm kabinetblæser, så
skulle det blive kraftigt forbedret og så må jeg vente med spil til det
tidspunkt. Min mistanke er på den kølepasta der sad pre-smurt på box
køleren.

> --
> Claus Albæk (kbh.)

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 14:21

Nicolai wrote:

> [...]
> skulle det blive kraftigt forbedret og så må jeg vente med spil til det
> tidspunkt. Min mistanke er på den kølepasta der sad pre-smurt på box

Ninja'en er rimeligt god. du skal nok få et godt resultat ud af det.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 13-08-06 08:02

Nicolai <news2004@mailme.dk> skrev i
44de5c66$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk :
> [...]
>
> Det andet problem med at den fryser, kommer så stadig, men nu lidt
> senere end det gjorde før. Temp. er på omkring 60 grader ved spil.

A2, eller A3?

Jeg mener at huske noget om problemer med A2?

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Nicolai

Dato : 13-08-06 13:49

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i en meddelelse

> A2, eller A3?
>
> Jeg mener at huske noget om problemer med A2?

Ok, men jeg tjekkede lige og det er en A3.

Men nu venter jeg lige med at fejlsøge yderligere, indtil at jeg med
sikkerhed ved at det ikke er CPU temp. der driller.

> / Thomas Hejl Pilgaard | If you understand what | /\ /\ \

Nicolai