Composit-problemer
Fra : Ukendt

Dato : 08-08-06 12:01

Vi har købt et Radeon 9250 grafikkort og på det kort er der TV-out.
Problemet er at der kun kommer et sort/hvid billede på TV-apparatet.

Vi har et kabel med scart-stik i den ene ende og 4 pins stik i den anden
ende (samt stik til lyd). På grafik-kortet er der et 7 pins stik. Vi har
købt en adapter som har 7 pins stik i den ene ende og 4 pins stik i den
anden ende samt et gult phono-stik (composit ?).

TV-apparatet vil ikke køre med s-video i farver og Grafikkortet kan ikke
køre med sammensat TV-out, så vidt jeg kan se.

Hvad gør jeg ved det ?

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 08-08-06 12:24

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> TV-apparatet vil ikke køre med s-video i farver og Grafikkortet kan ikke
> køre med sammensat TV-out, så vidt jeg kan se.

Sådan en lille dingenot har hjulpet mig.

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=780044

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-06 13:03

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> "Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> wrote in message

> Sådan en lille dingenot har hjulpet mig.
>
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=780044

Jeg siger mange tak for din løsning og det bliver jo nok stikket jeg så
køber.

Men det virker underligt at stik med en indbygget kondensator på 47 pf
mellem ben 3 og 4 skulle kunne gøre resultatet (jeg mangler at blive
overbevist 100 % ). Er der nogen som kan give mig en forklaring på det ?
Det gør ikke noget at forklaringen er lidt teknisk, det kan sagtens forstås
alligevel.

Link til teknisk beskrivelse af adapteren:
http://www.sandberg.dk/img/prod/autocad/503-65.pdf

Jeg skal lige huske at fortælle at kablet går til et scart-stik på en
video-båndoptager (og videre til TV-apparatet) og det har hidtil virket fint
med et grafik-kort som kunne køre sammensat TV-out men altså ikke med det
nye kort her.

Fra : Bjarne K.

Dato : 08-08-06 13:20

> [...]
> overbevist 100 % ). Er der nogen som kan give mig en forklaring på det
> ? Det gør ikke noget at forklaringen er lidt teknisk, det kan sagtens

Jeg kan kun sige at jeg først fik problemet da jeg skiftede til et ATI kort,
og at omtalte dingsbums hjalp på problemet. Søg eventuelt på google groups,
så vil du vil du også støde på en billigere hjemmelavet løsning med at
kortslutte to ben (tror jeg det var)

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-06 14:02

> [...]
> groups, så vil du vil du også støde på en billigere hjemmelavet løsning
> med at kortslutte to ben (tror jeg det var)

Nah jeg vælger den magelige løsning og køber stikket, så ved jeg at det
sikkert virker. Det er bare mærkeligt at Radeon og ATI-softwaren svigter på
sådan et punkt. Men igen, mange tak for hjælpen.

Fra : Bjarne K.

Dato : 08-08-06 14:28

> Nah jeg vælger den magelige løsning og køber stikket, så ved jeg at det
> sikkert virker. Det er bare mærkeligt at Radeon og ATI-softwaren svigter
> på sådan et punkt. Men igen, mange tak for hjælpen.

Det var nu mere for at du skulle finde en forklaring på "problemet"..

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-06 18:21

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> "Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> wrote in message
>
> Det var nu mere for at du skulle finde en forklaring på "problemet"..

Og det har jeg gjort. Jeg købte ikke stikket men lurede af hvad det bestod
af. Og da den eneste ting var inde i stikket var en overføring af mellem de
to signal ledninger ved hjælp af en kondensator på 371 pf, ja så kunne jeg
lige så godt skaffe en sådan og sætte på nede i scart-stikket på ben 15 og
ben 20 (kondensatoren loddes på de to ben indvendigt) og vupti er der farver
på skærmen. Kondensatoren kostede 1 kr. hvilket var noget billigere end de
99 kr. jeg skulle have givet for colorfix-stikket. Jeg er meget glad for
tippet du gav mig som førte til løsningen på et dumt problem, igen mange tak

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-06 18:29

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billigere end de 99 kr. jeg skulle have givet for colorfix-stikket. Jeg er
> meget glad for tippet du gav mig som førte til løsningen på et dumt

Rettelse: Kondensatoren skal være på 470 pf og ikke det som jeg skrev
længere oppe.

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 10-08-06 11:36

Kim Larsen wrote:

> Rettelse: Kondensatoren skal være på 470 pf og ikke det som jeg skrev
> længere oppe.

Dit problem er grundlæggende et andet. S-video sender luminans (lys) på
samme ben som composit video, og chrominans (farve) på et andet.
Så dit fjernsyn er ikke indstillet til at (eller kan ikke) modtage et
S-video signal i scartstikket. Det tror det er composite. Derfor S/H.
Du kan tjekke om der kan vælges S-video i en menu, eller måske skal
du bruge et andet scartstik (hvis der er mere end et) på fjernsynet.

/Bo.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-06 14:25

"Bo Braendstrup" <bbr@oersted.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du kan tjekke om der kan vælges S-video i en menu, eller måske skal
> du bruge et andet scartstik (hvis der er mere end et) på fjernsynet.

Du har åbenbart ikke læst så gundigt på de indlæg som har været bragt i
denne tråd. Grafikkortets signal går til en *video-båndoptager*, det bliver
der ikke lavet om på af praktiske årsager (begge scart-stik på TV-apparatet
er optagede) og her er ingen menu for indstilling af det foreslåede på den
videobåndoptager. Problemet er, som beskrevet flere gange allerede, på
baggrund af Bjarnes rigtig gode råd, løst nu og det fungerer meget fint.
Løsningen på problemet kostede mig 1 kr. til køb af kondensatoren og højest
10 minutters arbejde med at lodde den på inde i scart-stikket. Der er meget
fine billeder i farver på skærmen nu, så der er intet problem længere.

Dit indlæg kan muligvis bruges af andre som har et lignende problem og ikke
ønsker at anvende min metode eller at købe et colorfix-stik.

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 10-08-06 15:36

Kim Larsen wrote:

> [...]
>
> Dit indlæg kan muligvis bruges af andre som har et lignende problem og ikke
> ønsker at anvende min metode eller at købe et colorfix-stik.

ÆV! My bad. Der stod "TV-apparat" i første indlæg.
Nå, men en video kan ikke forstå S-video, med mindre det er en S-VHS
maskine. Du kunne jo for sjov prøve at sætte kortets S-video signal direkte
til dit TV. Hvis det kan forstå S-video burde du få et endnu bedre billede.

/Bo.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-06 16:05

> [...]
> direkte
> til dit TV. Hvis det kan forstå S-video burde du få et endnu bedre

Sikkert nok men billedet er nu rigtig flot som det er. Og under alle
omstændigheder ville jeg jo nok være nød til at lodde kondensatoren fra for
at være sikker på resultatet. Det er faktisk mig som har kvajet mig med
hensyn til at jeg skrev TV-apparat i det første indlæg hvor jeg slet ikke
beskrev tilkoblingen af grafik-kortet til bunds. Det var først langt senere
at jeg skrev hvordan det egentlig var tilkoblet. Det må du undskylde, det
var min fejl.

Men dit indlæg er da relevant for alle andre som har lignende problemer. Det
er lidt tyndt at ATI-softwaren (til Radeon grafik-kort) ikke kan tage højde
for sammensat TV-out som Nvidia-softwaren (til GeForce grafik-kort) kan (det
var det som vi brugte tidligere). Men som sagt vores signal fra grafik-kører
pænt, så problemet er løst tilfredsstillende for vores vedkommende

Fra : Brian Lund

Dato : 14-08-06 07:08

> [...]
grafik-kører
> pænt, så problemet er løst tilfredsstillende for vores vedkommende

Ved de alle ATI grafikkort jeg har ejet gennem tiden (og det er en håndfuld
nu) har der altid fulgt en lille gul dims med; 7-polet DIN stik i den ene
ende og RCA composit stik i den anden! Men ja det ville være nemmere at
skifte det i softwaren, ihvertfald for brugerne ;)

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 10:55

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ende og RCA composit stik i den anden! Men ja det ville være nemmere at
> skifte det i softwaren, ihvertfald for brugerne ;)

Vores kort er købt fra nyt af og der fulgte ingen ledning og/eller adapter
med. Det eneste vi ville kunne bruge i den forbindelse ville være et
adapterkabel med 7 pins hanstik i den ene ende og 4 pins hunstik i den anden
ende. Vores kort er et Club 3D Radeon 9250.

Fra : claus b. p.

Dato : 14-08-06 21:53

> Rettelse: Kondensatoren skal være på 470 pf og ikke det som jeg skrev
> længere oppe.

Og her følger den tekniske forklaring:
Det analoge serielle videosignal med sync (kaldet composite video) ligger på
den ene pind, farvesignalet er en 4,43 MHz bærebølge som fasemoduleres og
ligger på den anden pind. Det giver et mere præcist signal med bedre farver
når det gøres på den måde. Dels fordi det analoge videosignal derved er i
stand til at modulere hurtigere end de lidt under 4,43 MHz det ellers ville
være begrænset til, - dels kan fasedekoderen til farverne forvirres en
anelse hvis der er hurtige sving på videosignalet. Det ses som farver der er
lidt forskudt for objektet, eller flyder ud.
Blandes disse 2 signaler får man det almindelige PAL composite video signal.
Til optagelse på en normal VHS video er signalet rigelig godt nok.
Håber det gav mening.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 23:11

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Blandes disse 2 signaler får man det almindelige PAL composite video
> signal. Til optagelse på en normal VHS video er signalet rigelig godt nok.

Jo tak, det var en fin forklaring og jeg siger mange tak for info.