Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Et gammelt spil og udskiftet grafikkort
Fra : Ukendt

Dato : 15-07-06 02:53

Jeg ved ikke om dette er den rigtige nyhedsgruppe men jeg prøver alligevel.

Jeg har skiftet et grafikkort GeForce 4 MX 420 ud med et GeForce 4 MX 440 på
grund af at det gamle grafikkort gik i stykker. Det fungerer også som det
skal MEN…

Jeg har et gammelt DOS-baseret skak-spil, Cyrus, som godt ville køre med det
gamle kort og som nu ikke længere vil starte op. Kan det være grafik-kortet
som gør det ? Er der noget at gøre ved det ud over at skifte spillet,
grafikkortet eller computeren ud ?

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Villy Jensen

Dato : 15-07-06 07:15

> [...]
> grafik-kortet som gør det ? Er der noget at gøre ved det ud over at
> skifte spillet, grafikkortet eller computeren ud ?

Der er meget lille forskel på GF4MX420 og GF4MX440, men hvis du har
installeret skærmkortdriveren til dit nye skærmkort kan der ske slige
ting...

Det er min oplevelse at nVidia har ikke husket alle DOS funktionerne i de
nyeste drivere, så jeg ville umiddelbart forsøge at udskifte til en version
4x.xx skærmkortdriver fra nVidia:
WINXP: http://www.nvidia.com/object/winxp-2k_archive.html > version 45.33
WIN98: http://www.nvidia.com/object/win9x_archive.html > version 45.33

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 01:48

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nyeste drivere, så jeg ville umiddelbart forsøge at udskifte til en
> version 4x.xx skærmkortdriver fra nVidia:

Jeg har prøvet at gøre som du beskriver men den vil bare ikke

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 16-07-06 05:14

Kim Larsen wrote:

> [...]
> gamle kort og som nu ikke længere vil starte op. Kan det være grafik-kortet
> som gør det ? Er der noget at gøre ved det ud over at skifte spillet,

Det lyder sært at et skifte af grafikkortet kan have den effekt. Nå, men
prøv DOSbox. Med den emulator kan det sikkert godt køre.

http://dosbox.sourceforge.net

--
Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 11:01

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

> Det lyder sært at et skifte af grafikkortet kan have den effekt. Nå, men
> prøv DOSbox. Med den emulator kan det sikkert godt køre.
>
> http://dosbox.sourceforge.net

Tak for tippet men jeg forstår slet ikke hvordan det her program virker. Jeg
kan godt håndtere DOS-kommandoer men mine drev forsvinder og er erstattet af
et Z: drev som jeg slet ikke ved hvor på harddisken befinder sig og jeg kan
slet ikke finde rundt. Er der nogen som kender noget til funktionen på det
her program ?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 16-07-06 13:47

Kim Larsen wrote:

> [...]
> slet ikke finde rundt. Er der nogen som kender noget til funktionen på det

Okay, vi napper lige lidt hurtig hjælp.

Start DOSbox og skriv:
mount c c:\minedosspil

OBS! Dit tastatur layout vil nok ikke være dansk
: - shift+æ
\ - < (ved siden af z)

På den måde vil DOSbox vise mappen "minedosspil" på dit c-drev, som roden
af c:. Tænk på det som en computer i computeren.

http://dosbox.sourceforge.net/wiki/index.php?page=Basic+Setup+and+Installation+of+DosBox

--
Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-06 20:06

> [...]
>
> På den måde vil DOSbox vise mappen "minedosspil" på dit c-drev, som roden
> af c:. Tænk på det som en computer i computeren.

Jeg har forsøgt at skrive

mount c c:\minedosspil

men der sker absolut ingenting. Hvad gør jeg forkert ?

Kim Larsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 16-07-06 14:03

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> erstattet af et Z: drev som jeg slet ikke ved hvor på harddisken befinder
> sig og jeg kan slet ikke finde rundt. Er der nogen som kender noget til

Du kan hente og installere D-Fend som er en grafisk front-end til DOSbox.
Det gør det lettere at få spil til at køre uden at skulle bruge
command-line.
http://members.home.nl/mabus/

Mvh
Benjamin

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 17:38

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kan hente og installere D-Fend som er en grafisk front-end til DOSbox.
> Det gør det lettere at få spil til at køre uden at skulle bruge

Tak, det vil jeg prøve i morgen. Jeg vender tilbage med om jeg får det til
at virke eller ej.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-06 20:22

> [...]
>
> Du kan hente og installere D-Fend som er en grafisk front-end til DOSbox.
> Det gør det lettere at få spil til at køre uden at skulle bruge

Jeg har nu sat dette program ind også men hvordan kommer jeg videre derfra.
Jeg har sat spillet op med Wizard men når jeg skal aktivere spillet kommer
det kun frem på skærmen uden at man kan kommunikere med programmet og
bagefter forsvinder det. Hvad gør jeg forkert ?