Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Matskærm vs. blankskærm
Fra : Henrik

Dato : 29-08-06 23:47

Hej NG

Jeg skal anskaffe mig en bærbar som skal bruges til Photoshop. I den
forbindelse vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaring med de
blanke skærme kontra de matte? Hvad er bedst til billeder?

På forhånd tak

Henrik

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-08-06 07:17

"Henrik" <henrikhhansenFJERN@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> forbindelse vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaring med de
> blanke skærme kontra de matte? Hvad er bedst til billeder?

Jeg synes de blanke er klart bedre. Sort bliver lidt mere sort end på en mat
skærm. Men det anhænger nok igen af prisen.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-08-06 08:12

Thomas Schreiber skrev i 44f52d69$0$75034$14726298@news.sunsite.dk
dette:
> "Henrik" <henrikhhansenFJERN@mail.tele.dk> wrote in message
>
> Jeg synes de blanke er klart bedre. Sort bliver lidt mere sort end på
> en mat skærm. Men det anhænger nok igen af prisen.

Til gengæld er en blank skærm noget hø at arbejde ved, hvis ikke man kan få
lysforholdene i omgivelserne under nogenlunde kontrol - noget, der ofte er
et problem, når man bruger en labtop. Jeg har prøvet begge dele - og skal
IKKE have en blank igen.
Til gengæld kunne det være fint at få nogle henvisninger til moddeller med
gode farver.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 09:45

> Snip

> Til gengæld kunne det være fint at få nogle henvisninger til moddeller med
> gode farver.

Jeg har en Dell Inspiron 8500 med en WSXGA 1680x1050 skærm. her er der
skarphed, farve og kontrast for alle pengene. I dag fås skærmen med Inspiron
6500 serien. Sikkert også i andre fabrikater.
Den er mat og fremragende til at vise billeder.
Men til photoshopping bruger jeg min trinitron skærm på den stationære.
Jeg kan ganske enkelt ikke ramme farvebalance, lys og kontrast godt nok med
den bærbare. Måske fordi der er for meget knald på.
Så mit råd er en ekstra skærm til fotoarbejdet.
Gert

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-08-06 10:03

Gert Nielsen skrev i 44f55012$0$13969$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
dette:

> Så mit råd er en ekstra skærm til fotoarbejdet.

Det løser ikke mit problem med at jeg ikke kan redigere fornuftigt, når jeg
ikke er hjemme. Derhjemme kunne jeg aldrig finde på at benytte min labtop.
Så derfor ville et vink om en bærbar, hvor man evt. kunne justere skærmen
ordentligt og give den en farveprofil være godt.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 11:06

> [...]
> labtop. Så derfor ville et vink om en bærbar, hvor man evt. kunne justere
> skærmen ordentligt og give den en farveprofil være godt.

Kalibrering er ikke noget problem. Farvetavler og kontrast er helt perfekt
på min Dell.
Jeg har brugt min til billedbehandling, og et hint er at dæmpe backlight.
Det gør min automatisk på batteridrift, og billedredigering er lettere. Men
ikke så godt som den store skærm.
Gert

Fra : Jakob

Dato : 30-08-06 10:29

In article <44f4c3f4$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
henrikhhansenFJERN@mail.tele.dk says...

> Jeg skal anskaffe mig en bærbar som skal bruges til Photoshop. I den
> forbindelse vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaring med de
> blanke skærme kontra de matte? Hvad er bedst til billeder?

Jeg synes kontrast er langt bedre på de blanke, men tilgengæld er de
helt forfærdelige med hensyn til reflekser fra omgivelserne så medmindre
du sidder i et mørklagt lokale ville jeg absolut gå efter en mat.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 30-08-06 10:34

"Henrik" <henrikhhansenFJERN@mail.tele.dk> skrev:

> [...]
> den forbindelse vil jeg gerne høre om der er nogen der har
> erfaring med de blanke skærme kontra de matte? Hvad er bedst til

De blanke skærme kan nærmest fungere som et spejl. Farverne ser bedre
ud men er ikke bedre hvis man måler på skærmen. Fladskærmene med de
blanke overflader ødelægger i mine øjne en af de helt store fordele ved
fladskærme - nemlig at de kan bruges under nærmest alle lysforhold uden
problemer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 30-08-06 10:52

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
> ... ødelægger i mine øjne en af de helt store fordele ved
> fladskærme - nemlig at de kan bruges under nærmest alle lysforhold uden
> problemer.

A'hva? ... skærmen på min bærbare bliver da bestemt ikke rar at kigge på når
den er udsat for sollys.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 30-08-06 14:39

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev:

> A'hva? ... skærmen på min bærbare bliver da bestemt ikke rar at
> kigge på når den er udsat for sollys.

Mon ikke den har en belægning der gør overfladen blank? (CrystalBrite
og hvad producenterne ellers kalder det). Det var et eller andet sted
netop det der var pointen

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 30-08-06 18:23

> Mon ikke den har en belægning der gør overfladen blank? (CrystalBrite
> og hvad producenterne ellers kalder det). Det var et eller andet sted
> netop det der var pointen

Nu er sommeren jo næsten slut, men min bærbare har haft muligheden for at
være ude i kraftig sol´og jeg må give kim ret! - Stærkt lys + fladskærm =
hø! - Og min er IKKE blank, det er en IBM med standard mat skærm!

Brian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-08-06 08:39

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev:

> Nu er sommeren jo næsten slut, men min bærbare har haft muligheden
> for at være ude i kraftig sol´og jeg må give kim ret! - Stærkt lys
> + fladskærm = hø!

Jo jo træerne vokser jo heller ikke ind i himlen. Men prøv at
sammenlign med en CRT-skærm.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-08-06 10:57

In news:44f4c3f4$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
> [...]

> forbindelse vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaring med de
> blanke skærme kontra de matte? Hvad er bedst til billeder?

Blank, blank og atter blank. Jeg sidder med en Dell XPS 1710 med den
feeeedeste, blanke skærm. Sort er kulsort, og farverne står bare så flot.
Ulempen er, at der kan komme generende genskin, hvis du f.eks. sidder med
ryggen mod et vindue o.lign.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 30-08-06 22:02

Jens Bruun wrote:

> [...]
> Ulempen er, at der kan komme generende genskin, hvis du f.eks. sidder med

Tja, min Eizo L568 skærm er ganske mat. 1:1000 i kontrast og fantastisk
farvedybde (mindst 8 bit). Mange hurtige LCD skærme har faktisk kun 6-8
bit farvedybde. Sålænge matheden ikke ødelægger skarpheden, kan jeg ikke
se hvorfor en blank skærm kan være bedre. Til gengæld er en mat skærm
helt utrolig svær at rengøre hvis man er så uheldig/dum at fedte den til. ;)

-Thomas Jørgensen.

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-06 12:29

Thomas Jørgensen skrev:

> [...]
> helt utrolig svær at rengøre hvis man er så uheldig/dum at fedte den til. ;)

Har du så et tip til, hvordan dette gøres mindst besværligt, for jeg har
haft min powerbook i nærheden af nogen pilfingre der synes det var sjovt
at vise helt præcist med en lille pegefinger, hvad de synes var sjovt
ved netop dét og dét billede

Venligst

Niels
www.nodash.dk

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 31-08-06 16:54

Niels Præstegaard - Aalborg wrote:

> [...]
> haft min powerbook i nærheden af nogen pilfingre der synes det var sjovt
> at vise helt præcist med en lille pegefinger, hvad de synes var sjovt

Det mest rene (formentlig, da) er en god fugtig ånde på skærmen - undgå
spyt! Og så hurtigt efter en meget blød klud.. og lidt tålmodighed. ;)

-Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-08-06 21:05

"Henrik"
> [...]
> forbindelse vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaring med de
> blanke skærme kontra de matte? Hvad er bedst til billeder?

Jeg har vadet rundt nogle dage og kigget skærme - jeg har ikke set
noget der tyder på at blanke skærme skulle være bedre til billed-
redigering. Jeg har faktisk ikke set nogle skærme der viste bedre
billede end den jeg arbejder på, som efterhånden har 4 år på bagen.
Det er dybt deprimerende at skærmene på bærbare stadig er af
relativt dårlig kvalitet - så imo skal du tage alle de "mærke" anbefalinger
der sikkert kommer i tråden med en stort gran salt. Blanke skærme er
imo ikke sagen. -max-