Ny motorcyklist efterlyser erfaringer
Fra : Lars

Dato : 20-06-01 18:53

Hej alle I motorcyklister
Jeg er begyndt at blive lun på tanken om en motorcykel. Jeg har ganske vist
ikke MC-kørekort endnu, men selvom man har rundet de fyrre er det vel ikke
for sent.
Nu er jeg ikke typen, der lige springer på en ny idé uden at ha' tænkt mig
om. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om jeres erfaringer:

Nogen erfaringer med køreskoler? Jeg bor i Nordsjælland og arbejder i
København.

Hvad koster det? - afgifter og forsikring?

Hvor stor del af året kan man regne med at kunne køre de 25-30 km til
arbejde?

Hvad skal man ofre på tøj og hjælm, når sikkerheden skal være ok?

Hvordan køber man en brugt MC? Der er et værksted her i byen, hvor jeg kan
få tjekket en cykel, men vil en privat sælger la' mig ta' den hen på
værkstedet? Ville du?

Kan man bytte en bil for en MC? Jeg har brug for at skille mig af med den
ene bil for at ha' råd til en MC. Er der nogensinde nogen, der vil skille
sig af med deres MC for at få en bil?

Hvor meget kan man ha' i en taske/box? Jeg har brug for at have en bærbar
PC, et ringbind, og nogen få mindre ting med.

Er det til at parkere i København? Nogen gange skal jeg ud på kundebesøg.

Hvad siger folk til at man dukker op i MC-tøj? Jeg kommer nogengange ud til
kunder for at lave noget software-vedligeholdelse. De kunder jeg kender
godt, ville jeg ikke ha' noget problem med, men ...

Nå det var mange spørgsmål. Forhåbentlig kan I gi' mig noget info, så jeg
kan komme i gang.

Jeg har set lidt på cykler som Suzuki GS500 og Honda CB500, selvom en Yamaha
Virago jo ser noget mere sej ud og trækker mere i mig...

Mange hilsener
Lars

Fra : Anders Majland

Dato : 20-06-01 19:15

> Nogen erfaringer med køreskoler? Jeg bor i Nordsjælland og arbejder i
> København.

Kun Aalholm, Aalholm plads i Valby, som jeg var godt tilfreds med.

> Hvad koster det? - afgifter og forsikring?

> Hvor stor del af året kan man regne med at kunne køre de 25-30 km til
> arbejde?
Hvis du ikke er bange for rust så næsten hele året (Måske på nær ~en uge med
for meget sne/is). Men det vil være synd for de fleste maskiner. Så regn
hellere med næsten 9 måneder.

> Hvad skal man ofre på tøj og hjælm, når sikkerheden skal være ok?
5-10kkr burde kunne gøre det. De store tyske postordrebutikker reklamerer
ofte med at man kan blive klædt på for f.eks 999dm. Men er men lidt kræsen
løver der sikkert lidt mere på. Min holdning er hellere et par billige
mc-bukser end slet ingen...

> Kan man bytte en bil for en MC?
Hvis du venter til efteråret kan det måske nok lokke nogen. Jeg har da set
folk der ønsker at bytte, men ved ikke om det lykkes.

> Hvor meget kan man ha' i en taske/box? Jeg har brug for at have en bærbar
> PC, et ringbind, og nogen få mindre ting med.
Jeg kører med en 42l top boks. Den kan sagtens klare en stor skuldertaske
med en notebook, oscilloskop og lidt håndværktøj.

> Hvad siger folk til at man dukker op i MC-tøj?
No Proplemo - Men jeg går i forvejen afslappet klædt og kan kommet på
kundebesøg i bermuda shorts og sandaler

Hvis du vælger noget kunststof tøj (I.e cordura med goretec membran) kan du
let have normalt tøj indenunder og du kommer tør frem. Bare spørg i
reception hvor du kan hænge overtøjet. Jeg har så som regel et par "lette"
sko eller sandaler med så jeg også kan sætte støvlerne.

> Jeg har set lidt på cykler som Suzuki GS500 og Honda CB500, selvom en
Yamaha
> Virago jo ser noget mere sej ud og trækker mere i mig...

Det vil jeg ikke blande mig i - Køb bare med hjertet. Hvis du sætter dig ind
i preisniveauet for modellen, kan du sikkert sælge den igen uden store tab
efter en sæson eller to, hvis stilen alligevel ikke var "rigtig".

/A

Fra : Bent Madsen

Dato : 20-06-01 20:00

> Nogen erfaringer med køreskoler? Jeg bor i Nordsjælland og arbejder i
> København.

jeg kan anbefale "Carat" og "Svanernes køreskole" ... meget hygsomme... og
finurlige typer... man glæder sig nærmest til at få undervisning af dem...
:)

> Hvad koster det? - afgifter og forsikring?

tjaa... du er 40... så kan du jo nok få en RIMELIG cool forsikrings
præmie... (-misunde-)

> Hvor stor del af året kan man regne med at kunne køre de 25-30 km til
> arbejde?

tjaa... jeg kører fra/til skole allerød-hillerød (12km<->12km) fra midten af
marts (HUNDEkoldt).. og til ... tjaa... starten af december..
men kunne nok godt trække den mere hvis jeg havde forsikring for
vinter-månederne.

> Hvad skal man ofre på tøj og hjælm, når sikkerheden skal være ok?

jeg købte mig :
- Shark RS2 indy hjelm = 3200kr.
- SHOEI hjelm (passager) = 2300kr.
- Daineese goretex/kevlar jakke m. ryg/albue/skulder beskytter = 4500kr.
- Daineese busker goretex m. knæbeskyttere og kevlar forstærknin = 800kr.
- handsker læder m. kevlar = 500kr.
- støvler = 2300kr. (dog dem har jeg først købt nu, har ellers bare futtet
rundt i "hiking-støvler")

> Hvordan køber man en brugt MC? Der er et værksted her i byen, hvor jeg kan
> få tjekket en cykel, men vil en privat sælger la' mig ta' den hen på
> værkstedet? Ville du?

spørgsmål 1: vifte med penge
spørgsmål 2: ja... helt klart.. men nok ikke hvis personen ser grum ud med
spinat mellem tænderne og kæder ud igennem næseborene
spørgsmål 3: ja.. dog kun hvis jeg ved en lille smule om personen... aka'.
han bor inden for 10 km fra mig.

> Kan man bytte en bil for en MC? Jeg har brug for at skille mig af med den
> ene bil for at ha' råd til en MC. Er der nogensinde nogen, der vil skille
> sig af med deres MC for at få en bil?

spørgsmål 1: joda... men jeg har nu ikke prøvet det... måske er bmw til
sådan noget? eller suzuki? .. ved det faktisk ik'
spørgsmål 2: ja... en mc er jo ikke et masse-transportmiddel.. fx. til
familie.. eller tjaa... bagage. (dog kan det jo afhjælpes ved at købe
sidetasker)

> Hvor meget kan man ha' i en taske/box? Jeg har brug for at have en bærbar
> PC, et ringbind, og nogen få mindre ting med.

det kan sagtens lade sig gøre.

> Er det til at parkere i København? Nogen gange skal jeg ud på kundebesøg.

ja.. en mc fylder jo ik så meget... jeg har da flere gange parkeret op af
bygninger.. pga. at dne jo ikke fylder alverdens... men.. tjaa.. man må vel
egentligt ikke. ... ... MEN!!.. hvis du kan få plads til EN! bil.. så kan du
få plads til 2-3 cykler på samme plads... (dog ikke hvis det er boss hoss
eller goldwings .. =) ).

> [...]
> kunder for at lave noget software-vedligeholdelse. De kunder jeg kender
> godt, ville jeg ikke ha' noget problem med, men ...

tjaaa.. så længe du bare ikke tropper op i læder-jeg-ska-gi-dig-ska-jeg
uniform med kanyler i håret, og "suck my ****" tatoveret på overarmen... og
et HA billede på ryggen.. og en MEAN!...
du-ka-TRO-min-kværn-ka-larme-udstødning.
jeg kender selv to sys-admins som kører mc.. og de kører .. li'som dig ud og
laver vedligeholdelse...
der er ingen problemer der... dog vil der ALTID være nogen som har
holdninger og fordomme som man ikke kan lave om på.

> [...]
Yamaha
> Virago jo ser noget mere sej ud og trækker mere i mig...

med de to førstnævnte cykler så er der ingen problemer mht. udseendet og
"kunde-indtryksopfattelsen" vil jeg tro..
det er jo begge nogle stille og rolige cykler.. på ALLE måder...
.... og tjaaa... en virago.. den er jo altid dejlig... OG BILLIG!!..
også en meget fed cykel egentlig... jeg kender en hvilket også købte sig en
virago (en 535x - mener jeg den hedder).. da han var 54 år...
og den tøffer han da velbehaget rundt på...
- han er IT-chef i et stort firma i birkerød.

jeg tror folk bare vil tage det stille og roligt... måske også være lidt
misundelige...
lidt- ala ... hvis folk kommer buldrende i en porsche... .. der er lidt af
det samme over der.. syn's jeg !

min mening og råd på dine spørgsmål !!..

- Stefan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-06-01 23:09

Bent Madsen wrote:

> tjaa... du er 40... så kan du jo nok få en RIMELIG cool forsikrings
> præmie... (-misunde-)

Især når du i forvejen har bil-anciennitet! Det accepterer mange
forsikringsselskaber som mc-anciennitet = (komplet skørt egentlig)

> tjaa... jeg kører fra/til skole allerød-hillerød (12km<->12km) fra midten
> af marts (HUNDEkoldt).. og til ... tjaa... starten af december..

Det er vist meget tøjspecifikt. Jeg kan uden problemer køre i frostvejr med
100 km/t, med mit rimeligt billige kluns med goretex-kopi membran.
Hvis du har en bil til rådighed, så er den nok at foretrække når det er
meget saltsvand på vejene, medmindre du har en mc der gerne må få noget
salt. Hvis det er frostvejr (eller i nærheden af), så kører jeg kun når
vejene er helt tørre. Men hvis man ingen alternativer har til mc'en, så kan
man egentlig køre i det meste (frost og sne-) vejr, hvis bare der ikke er
for meget trafik om ørerne på en. Hvis du, som mig, kun har lyst til at
køre når man kan holde en nogenlunde hastighed uden at det bliver for
farligt, så skal du nok regne med ikke at kunne køre ca. 1½ måned (+/- en
måned) fordelt over vintermånederne.

> Yamaha

Dit valg af mc skal jo helst afspejle din kørestil. En Yamaha Virago er
lavet til at køre ligeud (no offence), den er lavet til dem som hele deres
liv har drømt om en stor HD. Dvs. den er ikke fornuftbetonet. Det er GS500
og CB500'erne derimod. De styrer og bremser bedre, og det er faktisk en
stor fornøjelse i sig selv... også selvom man ikke kører ræs. Jeg bliver
selv helt salig, når jeg ruller rundt på min GSXR250 som imo har glimrende
køreegenskaber Uden at vide af det kommer man helt automatisk til at
tage de omveje med flest sving/kurver
Well, min mening må siges at være noget i retning af at hvis du ikke er
helt forgabt i cruiserstilen, så vil du blive gladere for en 'almindelig'
basic mc som GS500, CB500 osv. Men der er jo også mange andre spændende
alternativer. Som begynder, vil du nok helst have noget, med en ikke alt
for høj litereffekt, da de som regel ikke kræver så meget opmærksomhed
(gearskift osv.). Der er jo f.eks. Yamaha SZR660 som har fået masser af
ros for sine køreegenskaber, men tag selv ud og kig på så mange mc'er som
muligt Der er så mange _så_ _forskellige_ mc'er, så du skal nok finde
den der lige præcis passer dig
--
mvh Jes Vestervang - som skal ud at trille bag hest med hue og en lille
fjer på imorgen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-06-01 23:28

Jes Vestervang wrote:

Lige et par ekstra bemærkninger

> Det er vist meget tøjspecifikt. Jeg kan uden problemer køre i frostvejr
> med 100 km/t, med mit rimeligt billige kluns med goretex-kopi membran.

Mit tøj er med udtageligt foer, det vil sige at det kan anvendes fra
frostvejrsgrader til 30 graders sommervarme Så medmindre du køber mere
end et sæt tøj, så skal du nok sørge for at få noget med udtageligt foer.
Til vinterkørsel vil det sikkert også være en fordel med sådan en
elefanthue ting som går lidt ned under skuldrene. Med sådan en undgår man
et det blæser koldt på halsen, så man bliver forkølet. Enormt så stor
forskel 1 mm silke gør Nåjo, prisen er omkring 40,- hos Leo Mortensen i
Gludsted (midtjylland) og sikkert også hos de fleste andre forhandlere.
Måske lidt dyrere end Leo, men sådan er det så tit
En anden ting du bør købe, er en ordentlig rygbeskytter. Selvom du ikke
kører ræs, så kan man jo sagtens komme galt afsted alligevel.
Rygbeskytteren hjælper mod slag fra f.eks kantsten du rammer under et styrt
og ting i de stil, me regn dog ikke med at den beskytter mod vildfarne
traktorer og den slags Køb en med en hård skal (ikke de bløde, de duer
højest til rygvarmere), som f.eks. Dainese Backspace til omkring 700,-

--
mvh Jes Vestervang

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 20-06-01 20:14

Hej Lars,

Nu har jeg heller ikke mit kort endnu (skal til køreprøve i morgen tidlig)
men her er da mine erfaringer 'so far'. Jeg har flettet mine svar ind blandt
dine spørgsmål:

> Nogen erfaringer med køreskoler? Jeg bor i Nordsjælland og arbejder i
> København.

Min køreskole er Tip Top Trafik og efter en grunding research på nettet i
div. nyhedsgrupper og mc klubbers websites har Tip Top generelt fået bedre
anmeldelser end andre køreskoler. Servicen er god og vores kørelærer (Jacoob
Rasmussen) er fornuftig og god til at lære fra sig. Absolut tilfreds!

> Hvad koster det? - afgifter og forsikring?

Jeg kommer til at betale ca. 7.500 for mit kort - såfremt jeg består i
morgen

> Hvad skal man ofre på tøj og hjælm, når sikkerheden skal være ok?

Jeg har regnet på det og kommer til at ofre ca. 9-10.000 for jakke, bukser,
hjelm, støvler og handsker (dem købte jeg i forvejen da det er rart at have
sine egne handsker i den rette størrelse når man skal ud og køre. Jeg
prøvede køreskolens og enten var de for store, for små eller lugtede fælt).
Tjek evt. www.aagesen.dk hvor der er billeder og priser på udstyr og andet
godt. Husk på - som der står i min teoribog - hvad er vigtigst - dit eller
motorcykelens liv? Så lad være med at spare på udstyret.

> Hvor meget kan man ha' i en taske/box? Jeg har brug for at have en bærbar
> PC, et ringbind, og nogen få mindre ting med.

Det skulle ikke være noget problem. Jeg har tænkt mig at købe en Yamaha
XJ600S Diversion som kan have 3 tasker/boxe på. Jeg har på fornemmeren at
der er bred enighed om at Givi (www.givi.it) laver de klart bedste boxe. Køb
evt. et wing rack så du kan have to boxe på siden og en ovenpå. Derudover
kan du også have en tanktaske til de vigtigste ting såsom f.eks. penge,
vejkort eller andet man gerne vil have lige ved hånden. De største tasker
(op til 50 liter) kan indeholde 2 hjelme så der er rigeligt plads til en
blærbar og et par ringbind. Jeg ved dog ikke hvor godt din PC'ers harddisk
har det med de bump og rystelser som der er når man kører MC. Under alle
omstændigheder skal du nok fore boxen med noget skum eller lign.

> Er det til at parkere i København? Nogen gange skal jeg ud på kundebesøg.

Ja det skulle jeg absolut mene. Du har jo en del fordele i forhold til
biler. Du er blandt andet fritaget for parkeringsafgiften (fordi man ikke
har en parkeringsskive på mc) og du har nemmere ved at presse en mc ind i
forhold til en bil. Så det vil jeg klart mene.

> [...]
> kunder for at lave noget software-vedligeholdelse. De kunder jeg kender
> godt, ville jeg ikke ha' noget problem med, men ...

Haha - den er jeg også selv spændt på at finde ud af

> Nå det var mange spørgsmål. Forhåbentlig kan I gi' mig noget info, så jeg
> kan komme i gang.

Det er bare med at komme i gang. Jeg har også gået og tænkt over det i mange
år, men det er sådan set bare med at tage sig selv i nakken og få sig
tilmeldt.

> Jeg har set lidt på cykler som Suzuki GS500 og Honda CB500, selvom en
Yamaha
> Virago jo ser noget mere sej ud og trækker mere i mig...

Ja jeg har været i samme tvivl som dig. Jeg kan kun fortælle dig hvilke
overvejelser jeg har gjort mig. Jeg vil gerne have en ukompliceret cykel
(læs: begyndercykel) som bare kører og ikke kræver at jeg skruer på den
ustandsligt. Jeg overvejede også Yamaha's Virago XV 535 DX men fik at vide
at den ikke var god at køre længere ture med to personer på. Desuden siger
mange at man efter et par år hurtigt vil videre og mange køber åbenbart
hurtigt en større maskine. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken størrelse
maskine du vil have, men generelt lader folk til at være glade for 1000
cm3'eren og Yamahas DragStar modeller.

Håber det hjælper dig lidt på vej.

Held og lykke og kom nu bare i gang med det kørekort!

Tony

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-06-01 20:33

Se svar blandet ind i teksten..
Lars

"Lars" <lm.list(@)softhome.net> wrote in message
> [...]
> om. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om jeres erfaringer:
>
> Nogen erfaringer med køreskoler? Jeg bor i Nordsjælland og arbejder i

Aner det ikke, jeg bor på Thy..

> Hvad koster det? - afgifter og forsikring?
Afhænger helt vildt af hvilken maskine du vælger. Regn med at vælger du en
nyere dyr maskine bliver det meget mere end du er vant til fra bilen, vælger
du en Jawa eller en gammel brugt kommer du til at spare en del i forhold til
dytten. Overvejer du Topdanmark kan et MC touring club medlemsskab tjene sig
hjem 3-4 gange om året, alene på rabatten på forsikringen!

> Hvor stor del af året kan man regne med at kunne køre de 25-30 km til
> arbejde?
Afhænger igen af maskinen. Mange har en gammel Jawa eller CZ stående til
vinterbrug. Jeg har en DT175 som jeg kører på hele året undtagen når det
lige en isslag. Det afhænger også meget af hvor hys du er med om den skal
holdes fin og rustfri altid.

> Hvad skal man ofre på tøj og hjælm, når sikkerheden skal være ok?
Jeg har købt Frank Thomas tøj på udsalg, og i den ulykke jeg var udsat for
viste det sig at være godt nok. På trods af en lang glidetur blev det ikke
slidt igennem, og jeg slap med kæmpe store blå mærker.

> Hvordan køber man en brugt MC? Der er et værksted her i byen, hvor jeg kan
> få tjekket en cykel, men vil en privat sælger la' mig ta' den hen på
> værkstedet? Ville du?
Hmm, aner det ikke. Jeg har altid foretrukket at købe hos forhandlere. Det
er mest fordi jeg ikke har supermeget forstand på mekanik.

> Kan man bytte en bil for en MC? Jeg har brug for at skille mig af med den
> ene bil for at ha' råd til en MC. Er der nogensinde nogen, der vil skille
> sig af med deres MC for at få en bil?
Der findes enkelte forhandlere i landet som tager biler i bytte for MC. Kig
i touring nyt.

> Hvor meget kan man ha' i en taske/box? Jeg har brug for at have en bærbar
> PC, et ringbind, og nogen få mindre ting med.
Jeg havde en 45l Givi box bag på min XJ600, det var alt rigeligt til bærbar
PC, madpakke o.s.v.

> Er det til at parkere i København? Nogen gange skal jeg ud på kundebesøg.
Aner det ikke...

> [...]
> kunder for at lave noget software-vedligeholdelse. De kunder jeg kender
> godt, ville jeg ikke ha' noget problem med, men ...
Afhænger meget af tøjet du vælger. Det er måske en fordel at der ikke står
HA eller Bandidos på ryggen. Man kan få Cordura tøj med indbygget sikkerhed
som ligner almindeligt fritidstøj. Til sommerbrug bruger jeg Cowboybukser
med Kevlar indlæg, de er nok ikke så sikre som "rigtige" bukser, men sammen
med en pæn Codura jakke ligner man ikke en bølle. Jeg har kommet til
jobsamtaler i MC tøj og har fået jobbet, så det kan sagtens lade sig gøre.

> [...]
Yamaha
> Virago jo ser noget mere sej ud og trækker mere i mig...
De to første har jeg prøvet, og de er fine cykler begge to. Personligt
foretrækker jeg Honda'en, da jeg syntes den havde lige lidt bedre
køreegenskaber og virkede mere som kram end Suzukien, men så vidt jeg husker
er den vist også lidt dyrere. Virago har jeg aldrig prøvet, men de ser da
godt ud.
Jeg var 36 da jeg tog MC kortet og det har jeg ikke fortrudt. Det er een af
de bedste gaver jeg har givet mig selv nogensinde, så bare se at komme
igang!

Fra : Pein

Dato : 20-06-01 22:00

Lars skrev ...

>Hvad koster det? - afgifter og forsikring?

Det er generelt dyrt at have MC. Ofte lidt dyrere end bil, men det
afhænger af mange ting.

>Hvor stor del af året kan man regne med at kunne køre de 25-30 km
>til arbejde?

Jeg kører fra Ølstykke til Kbh. centrum (ad forskellige veje) næsten året
rundt, men det kræver at man bider noget kulde og regnvejr i sig. Regn med
ca. 8 måneder.

>Hvad skal man ofre på tøj og hjælm, når sikkerheden skal være ok?

Det kan gøres rimeligt, men skal det være i orden, løber det op over
10.000.

>Kan man bytte en bil for en MC? Jeg har brug for at skille mig af med den
>ene bil for at ha' råd til en MC. Er der nogensinde nogen, der vil skille
>sig af med deres MC for at få en bil?

Det ses med jævne mellemrum, oftest grundet familieforøgelse.

>Hvor meget kan man ha' i en taske/box? Jeg har brug for at have en
>bærbar PC, et ringbind, og nogen få mindre ting med.

Jeg kører rundt med den bærbare og en bøjlelås hver dag, og ofte et par
sko, i blot een topbox. Der kan yderligere være et ringbind, men så er det
slut med større ting. Solbrillerne og en enkelt liter mælk med hjem kan
stadig godt være der.

>Er det til at parkere i København? Nogen gange skal jeg ud på kundebesøg.

Det er netop den helt store fordel ved at køre MC i Kbh. Man finder et
hjørne hvor man ikke er i vejen, lader være med at spærre et fortov eller
snuppe en bilparkeringsbås, så er der ingen problemer.
Jeg parkerer ved Sankt Annæ plads hver anden dag ca. Det accepteres at der
holder et par MC'ere ved siden af hinanden langs fortovskanten, selvom det
er direkte ud for en billetautomat. Lige ved hoveddøren til Statoil.

> [...]
>kunder for at lave noget software-vedligeholdelse. De kunder jeg kender
>godt, ville jeg ikke ha' noget problem med, men ...

Jeg arbejder hos Arthur Andersen, som indtil for nylig havde dress-code,
og kører af og til ud på konsulentopgaver (også software-halløj). Jeg har
aldrig hørt noget for det.
F.eks. en Rukka Goretex dragt i diskrete farver er ikke bare vandtæt, men
også pæn nok til at ankomme i nærmest hvor som helst. Sko med i en pose,
og det pæne tøj indenunder, så er man hurtigt klar.

>Jeg har set lidt på cykler som Suzuki GS500 og Honda CB500, selvom en
>Yamaha Virago jo ser noget mere sej ud og trækker mere i mig...

Med fare for at starte en religionskrig: En Virago ser godt ud, men der
kører efterhånden så mange rundt af dem, at de slet ikke er spor seje
alligevel. Jeg tror den er ved at få et ry som netop den cykel det grå
guld drøner ud og køber, for at køre 800 km. om året på. Desuden passer de
store praktiske tasker heller ikke så godt til en Virago.
Hvis du bliver rigtigt glad for selve det at køre MC får du nok mere sjov
ud af en CB500.
Men tænk hellere på om du er rede til at vedligeholde en kæde. Ellers må
du jo købe een med kardan (eller remtræk). Dog går jeg ud fra, at en
Virago på trods af kardan (hvis den er større end 250 ccm) kræver endnu
mere vedligeholdelse i form af pudsning, hvis den skal vedblive at se godt
ud.

Mvh. Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R

Fra : Morten Christensen

Dato : 20-06-01 23:26

"Lars" <lm.list(@)softhome.net> wrote in message
> Hej alle I motorcyklister
*snip
En masse svar på en del af dine spørgsmål
*Snap*

Well, det eneste jeg vil kommentere, er det med at blive respekteret ang.
påklædning samt parkering og transport at ting.

1) Påklædningen.
Gør det nu ordentligt. Man kan komme til at signalere lidt forkert ved at
komme i den mest selvskrigende farvede læderdragt, og så står der en Virago
udenfor døren. Omvendt så er det måske heller ikke så godt, hvis man blot
kommer i en Hirtshals-habit og kører på en 1000-Racer af en art.
Om du vælger læder eller gore-tex er helt klart en smagssag. Jeg har prøvet
begge dele nu, og skiftede sidste efterår ud til en 2 delt Dainese
læderdragt, som jeg ikke har fortrudt. Dog har jeg stadig min goretex jakke,
som jeg har tænkt mig, kun skal benyttes til vinterbrug, da den har et
formidabelt vinterfor

Selv har jeg arbejdet hos Mærsk, hvor der om nogen steder er dresscode (!) -
specielt hvis ham den gamle hvidhårede kom på besøg . Og de gange jeg var
ude ved kunder, blev man som oftest mødt med nysgerrighed, for hvordan man
var ankommet, nu det ikke så ud til at være i bil.... Så var det faktisk
bedøvende ligegyldigt, om det var racercykel ala Bjarne Riis, Racer ala
Doohan, HD ala BikerJens, helikopter, svømmet eller hvad man nu kunne finde
på.
Ikke en eneste gang, har der været set ned på mig som konsulent, grundet
måden, jeg ankom på.

Og det være sig ligemeget, om det var i tiden hos Cap Gemini, Mærsk,
MerkantilData eller nu hos Orange.
Faktsik er det nærmere sådan, at de søde fyre kommer og sparker dæk, og
pigerne ligefrem står stille på gangen og glipper for vildt med øjenlågene,
fordi et eller andet dyr iført læder kommer vraltende med hjelm, handsker og
adskillige tasker

2)Parkering.
No problemo. Lav en regulær henkastning, bare der kan komme en dobbelt
barnevogn forbi - men lad være med at låse den fast til en
Parkeringsautomat, så bliver de grønne sataner sq sure :P

3) Transport af ting.
En bærbar får man mest af alt normalt udlveret sammen med en fin bæretaske.
Måske er denne taske ikke vandtæt, men under alle omstændigheder stød"tæt".
Hvis der er godt vejr, kan jeg tage min over skulderen/halsen - men det er
ikek godt til lidt længere ture.
Personligt vil jeg ikke ofre alle de penge på Givi-tasker, blot for at kunne
transportere min blærbare.
Så hellere nøjes med en saddel- eller tanktaske.
Selv har jeg tanktaske løsningen, og det er ikke nogen problem - faktisk kan
den udvides så meget, at den er for stor

Køb en stoftaske til at smække på sadlen eller med hjæælp af magneter til
tanken - det tror jeg du bliver gladest for.

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Armand

Dato : 21-06-01 20:10

Morten Christensen <mochr@worldonline.dk> skrev i en

> [...]
ala
> Doohan, HD ala BikerJens, helikopter, svømmet eller hvad

Man skal heller ikke være blind for at der sidder mange gamle mc-ister
bag jakkesættene rundt omkring
Jeg har hørt flere historier om mc-ister der nærmest fik særbehandling
af forekommende "sjæfere" - Selv en jobsamtale som én sprang til i
sidste øjeblik, og som tog en positiv vending p.g.a. mc-snak netop
forårsaget af påklædningen, har jeg kendskab til!

> pigerne ligefrem står stille på gangen og glipper for vildt med
øjenlågene,
> fordi et eller andet dyr......kommer vraltende med hjelm

- - - - Men læg nu lige den grønne pilothjelm fra dig, Polle!

> [...]
til
> tanken - det tror jeg du bliver gladest for.

Jup!
Jeg har ikke erfaring med elektronik-transport; menman skal ikke være
blind for at ting og sager ligger og skramler rundt i bunden af
taskerne/topboxen
En ordentlig fastspænding til bund/taskeside er et must, og her tror jeg
at løsningen med tanktasken dels er mindre rystelses-udsat og dels
(afhængig af konstruktion/fabrikat) mulig at "spænde til"!

--
Armand.

Fra : Flemming

Dato : 22-06-01 08:38

On Thu, 21 Jun 2001 21:09:50 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

[]
>En ordentlig fastspænding til bund/taskeside er et must, og her tror jeg
>at løsningen med tanktasken dels er mindre rystelses-udsat og dels
>(afhængig af konstruktion/fabrikat) mulig at "spænde til"!

eehmmm.... hvordan har sådan en blærbar 'puter det egentlig med at
ligge på en evt. tanktaskes magneter?

--
Flemming - XJ600S

Fra : Armand

Dato : 22-06-01 13:00

Flemming <flemming@nospam.dk> skrev i en

> eehmmm.... hvordan har sådan en blærbar 'puter det egentlig med at
> ligge på en evt. tanktaskes magneter?

Ups!
Særdeles relevant tanke

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-06-01 00:29

Flemming wrote:

> eehmmm.... hvordan har sådan en blærbar 'puter det egentlig med at
> ligge på en evt. tanktaskes magneter?

Ja, det kan jo nok godt være et problem. Spørg producenten, de må da vide
det Jeg tror egentlig ikke det er så slemt (men hæng mig ikke op på
det), da jeg selv har haft både disketter og magnetkort i min Held
tanktaske. Om harddiske er mere følsomme pga. den mhøjere datatæthed ved
jeg ikke.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Lars

Dato : 21-06-01 22:14

Lars skrev i meddelelsen ...
>Hej alle I motorcyklister
>Jeg er begyndt at blive lun på tanken om en motorcykel. ...

Sikken nærmest overvældende respons... jeg er ikke blot ny til MC'er men
også til news-grupper.

Nu har jeg printet alle jeres postings, så jeg kan ta' dem læse dem i ro
fred ... og drømme lidt (mere). Det får mig til at glæde mig endnu mere, til
jeg får taget det kort og kommer i gang.

Mange tak allesammen.
-Lars