ADSL p=?ISO-8859-1?B?5Q==?= Mac.
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 15-01-01 00:18

Hej!

Jeg har en B&W G3 med OS 9.0.4DK som skal have ADSL i et netværk (sammen med
en masse PC'ere).

Der er jo garanteret en der har prøvet det før og derfor ved hvad man skal
og ikke skal....

Er der ikke en hurtig "quick-guide" fra en bruger herinde?

Mvh
Gunnar Kristiansen

Fra : Jakob Færch

Dato : 15-01-01 12:24

In article <B687F237.1668%gunnar.kristiansen@image.dk>, Gunnar
Kristiansen <gunnar.kristiansen@image.dk> wrote:

> Jeg har en B&W G3 med OS 9.0.4DK som skal have ADSL i et netværk (sammen
> med en masse PC'ere).
>
> [snip]
> Er der ikke en hurtig "quick-guide" fra en bruger herinde?

Jeg har prøvet det før - det vil sige, jeg har sat mine to Mac'er på et
adsl-netværk sammen med en enkelt pc og en Linux-maskine.

Det fungerer sådan nærmest uden videre; i forhold til tcp/ip som du
bruger til adsl, er der ingen forskel på Mac'er og Pc'er - det vil sige,
der er selvfølgelig i opsætningen af det, men "dimserne" (hub/switch og
adsl-router) kan ikke se forskel på trafikken fra en Mac og en Pc.

Jeg tror, at I de fleste adsl-løsninger bruger man dhcp til at indstille
netværket på de enkelte maskiner. Hvis det er sådan, er det eneste, du
skal gøre, sandsynligvis at åbne Kontrolpaneler->Tcp/ip og vælge
"Ethernet" og "Brug dhcp-server"[1]

Skriv igen med mere detaljerede oplysninger (hvilket firma udbyder den
adsl du skal bruge, hvordan skal din g3 kobles på netværket - og hvilke
problemer har ud, hvis du har nogen), hvis du har brug for mere hjælp.

Med venlig hilsen,
Jakob Færch

[1] Jeg kan ikke lige huske hvad tingene hedder i de danske OS'er - i
International English hedder det "Ethernet" og "Using dhcp server".

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 16-01-01 11:50

Hej igen.

Jeg sætter den på et ethernetværk med en hub således at min LaserWriter
Select 360 også kan bruges samtidigt. Er der noget i den forbindelse jeg
skal være opmærksom på?

Internetudbyderen er TeleDanmark med et ProAccess abonnetment. Vi har
allerede en hub i kælderen, og kabel lagt ud.

Det jeg mest tænkte på mht. opsætning var sådan set indstillinger af
softwaren på Mac'en (og hvilket kontrolpaneler etc...)

Mvh
Gunnar

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-01-01 13:01

In article <B689E5DF.1936%gunnar.kristiansen@image.dk>, Gunnar
> [...]

> Jeg sætter den på et ethernetværk med en hub således at min LaserWriter
> Select 360 også kan bruges samtidigt. Er der noget i den forbindelse jeg

Sidder Laserwriteren til ethernet (via en lokaltalk->ethertalk boks),
eller i din printerport?

> Det jeg mest tænkte på mht. opsætning var sådan set indstillinger af
> softwaren på Mac'en (og hvilket kontrolpaneler etc...)

Det svarede Jakob Færch godt nok på:

Du skal dog også lige ind i dit Appletalk kontrolpanel og sætte den til
Forbind via Ethernet.
Hvis din printer så kører lokaltalk via printerporten, har du ikke
forbindindelse til den mere, så du er nødt til at køre den serielt.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 17-01-01 11:01

> Sidder Laserwriteren til ethernet (via en lokaltalk->ethertalk boks),
> eller i din printerport?
Dayna printbox (Ethernet -> Appletalk)

> Det svarede Jakob Færch godt nok på:
OK!! Var det alt!!

> [...]
> Hvis din printer så kører lokaltalk via printerporten, har du ikke
> forbindindelse til den mere, så du er nødt til at køre den serielt.

Nu har jeg ikke printer/modemport da det er en B&W G3. Det er netop derfor
min laserwriter er nødt til at bruger ethernet. Men ADSL og printer kan vel
godt køre samtidigt over ehternet via en hub???

Mvh
Gunnar

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-01-01 13:08

In article <B68B2BCE.1C2B%gunnar.kristiansen@image.dk>, Gunnar
Kristiansen <gunnar.kristiansen@image.dk> wrote:

> OK!! Var det alt!!

Jeps. Det er nemt ikke?

> Nu har jeg ikke printer/modemport da det er en B&W G3. Det er netop
> derfor min laserwriter er nødt til at bruger ethernet. Men ADSL og
> printer kan vel godt køre samtidigt over ehternet via en hub???

Du tilslutter bare printer, Mac og ADSL til den samme hub, så kører det
uden problemer. Du skal dog lige være opmærksom på at det kan kræve et
krydset kabel mellem hubberne, afhængigt af om der er en uplink port på
din hub eller ej.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-01 13:48

> Dayna printbox (Ethernet -> Appletalk)

(Du mener Ethernet->Localtalk, Appletalk er en protokol, mens localtalk
er et interface)

Du kan godt bruge din printer når den tilsluttes netværket, men _ikke_
via PC'erne, da printerens netværksprotokol er Appletalk, hvilket ikke
forstås af PC'erne.
Måske var det en idé at udskifte Danynaen med en billig printserver
(paralellport på printersiden og ethernet på computersiden) som kan
bruges af både PC'ere og Mac. De fås vist fra 500kr +moms og opefter.
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Det var bare min mening, og hvis nogen skulle finde på at sige noget
grimt om Marianne Jelved kan de få med mig at bestille... #¤#&*

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-01-01 14:52

In article <1ends6u.1a229ew9nmvqmN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Du kan godt bruge din printer når den tilsluttes netværket, men _ikke_
> via PC'erne, da printerens netværksprotokol er Appletalk, hvilket ikke
> forstås af PC'erne.

Dvs, ikke uden PCMacLAN...

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 18-01-01 11:15

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Dvs, ikke uden PCMacLAN...

Faktisk kan jeg sagtens udskrive på min gamle HP DeskWriter 650C fra en
Windåse, der er tilsluttet en hub der igen er tilsluttet en hub [i en
isdn-router med isdn-adaptor og DHCP-server], der igen har en
PhoneNet-EtherNet adaptor sat på ...

Man skal bare vælge HP DeskJes 560C fra Windows98.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-01 12:29

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
> PhoneNet-EtherNet adaptor sat på ...
>
> Man skal bare vælge HP DeskJes 560C fra Windows98.

Den sidder ikke på localtalk.