Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Alternativ til Coppermine Photo Gallery
Fra : Erik Hansen

Dato : 29-08-06 21:08

Hejsa.

Jeg bruger pt. Coppermine Photo Gallery til at holde styr på min
billeder.
Efter jeg har fået mit nye digitale 8 megapixel kamera, syntes jeg at
det er blevet meget tungt at arbejde med.
Normalt bruge jeg funktionen BATCH ADD FILES, da jeg som ofte har
mange billeder at ligge ind på en gang.

Men bare det at vælge et bibliotek med filer tager lang tid, og hvis
jeg ligger mere end 3 nye filer ind ad gange arbejde min WEB server
som en gal i rigtig mange minutter. Typisk har jeg 20 - 40 billeder at
ligge ind og det tager altså mange timer, og det gider jeg ikke mere.

Så derfor søger jeg et alternativ til Coppermine Photo Gallery, og
gerne en løsning som er WEB baseret med PHP.

--
....::Hilsen Erik

Fra : MOA

Dato : 29-08-06 22:10

"> Så derfor søger jeg et alternativ til Coppermine Photo Gallery, og
> gerne en løsning som er WEB baseret med PHP.

Hvis du uploader dine billeder i fuld størrelse er det da klart at det tager
langt tid. Det har ikke noget med Coppermine at gøre, men nærmere
båndbredde.

Jeg plejer at bruge en ftp klient (filezilla) til at uploade en mappe med de
(resized) billeder jeg vil tilføje galleriet, og så batch add' dem
efterfølgende via coppermine's kontrolpanel. Det går pænt hurtigt på en
1mbit/512kbit forbindelse.

Morten

Fra : Erik Hansen

Dato : 30-08-06 18:24

Hej igen.

Jeg kan se jeg har ikke udtrykt mig klart nok, men jeg prøver også på
at gøre det kort da jeg selv ikke bryder mig og lange indlæg i
nyhedsgrupperne.

Problemet er ikke båndbredde til webserveren, da det er en intern
webserver jeg har stående, så der er sådan set 100 Mbit.

Problemet er at når jeg har kopieret f.eks. 20 nye billeder over i mit
album bibliotek og vælge dette bibliotek fra efter jeg har trykket på
"BATCH ADD FILES", så gør Coppermine jo det at den indlæser et preview
af de billeder som ligger i det valgte bibliotek. Hvis der så ikke i
forvejen er et preview lave Coppermine et preview. Og så kommer
problemet - at når der ligger 20 nye billeder, så sætter den i gang
med det samme, at lave preview af alle 20 billeder på én gang. Når
konverterings programmet starter op bruger det ca. 70 Mb hukommelse
pr. billede, og det er ikke noget problem, hvis det bare er et billede
af gange man når den starter dette program op 20 gange lige efter
hinanden, så skal den bruge 20 x 70 Mb = 1.4 Gb hukommelse, og det kan
min webserver ikke levere. Og jeg har lige været på ferie hvor jeg har
67 billeder der skal ligges ind.

Jeg ved godt man kan diskutere om min webserver er for lille, men jeg
vil altså ikke ud og købe en eller anden kraftig server bare for
dette. Min server en P800 med 500 Mb ram. Jeg kører WinXP med apache
og PHP4, samt ImageMagick til billede konvertering, har også prøvet at
bruge GD uden væsentligt forbedring.

Jeg vil blot ønske at Copptermien ikke begyndte at genere det preview
når man viste et bibliotek med nye billede, den skulle først gøre det
når man har valgt filer, samt hvilket album de skulle ligges ind i.
For sagen er den at hvis man ikke får valgt et album så komme den også
fortælle at man ikke har valgt det og man trykker på back, og hvad
sker der så - ja så starter den forfra med at genere nye preview.

Mht. til at resize mine billeder ned, er det ikke en mulighed jeg vil
bruge, for hvorfor skulle jeg lave mine billede dårligere, jeg har
netop købt et kamera med høj opløsning for at får det så godt som
muligt. Og jeg bruger altså Coppermine som min eneste fotodatabase
dvs. jeg har ikke billederne liggende et andet sted, og derfor skal de
ligge i den højeste opløsning.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 30-08-06 20:25

Erik Hansen skrev i Message-ID:
<1dibf2hjgegachu6uet9vlknn4sjjb3aea@4ax.com>:

> Jeg vil blot ønske at Copptermien ikke begyndte at genere det preview
> når man viste et bibliotek med nye billede, den skulle først gøre det
> når man har valgt filer, samt hvilket album de skulle ligges ind i.

Det kan Gallery. Det kan man vente med at generere thumbnails til der er
brug for dem.

Jeg må erkende at jeg kun uploader i 1280 på bredeste led, men det det
går hurtigt. Du kan se én mulig "skin" på lænken herunder.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 29-08-06 22:42

Erik Hansen wrote:
> [...]
>
> Så derfor søger jeg et alternativ til Coppermine Photo Gallery, og
> gerne en løsning som er WEB baseret med PHP.

Som MOA skriver er det båndbredde og server hastighed du slås med...

Du kunne jo evt. bruge PIXresizer http://bluefive.pair.com/pixresizer.htm

Men, har du prøvet Minigal2 http://www.minigal.dk ?

Jeg kan dog ikke få det til at virke pga. at jeg ikke kan rette på
direktorie rettighederne hos B-one, som installationsvejledningen
foreskriver.

/Mogens

Fra : njesp

Dato : 30-08-06 07:14

Mogens Beltoft wrote:
> [...]
>
> Jeg kan dog ikke få det til at virke pga. at jeg ikke kan rette på
> direktorie rettighederne hos B-one, som installationsvejledningen

Ændrer du rettigheder via en web-flade? Det har drillet mig, men
fungerer fint, hvis jeg gør det med filezilla: højreklik på mappen,
properties, sæt de rigtige rettigheder, voila!

--Niels

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-08-06 08:18

"Mogens Beltoft" <mogens@beltoft.dk> wrote in message
> Jeg kan dog ikke få det til at virke pga. at jeg ikke kan rette på
> direktorie rettighederne hos B-one, som installationsvejledningen
> foreskriver.

Jeg kan, så du kan vel også
CMOD = 777 svjh på mapper og undermapper.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 30-08-06 21:30

Thomas Schreiber wrote:
> "Mogens Beltoft" <mogens@beltoft.dk> wrote in message
>
> Jeg kan, så du kan vel også
> CMOD = 777 svjh på mapper og undermapper.

WinXP ftp client forstår ikke SITE kommandoer, så jeg gjorde det gennem
SmartFTP.

Log fra SmartFTP:
[22:25:10] MKD pictures
[22:25:10] 257 "pictures" : The directory was successfully created
[22:25:35] SITE CHMOD 777 pictures
[22:25:35] 200 Permissions changed on pictures
[22:25:35] CWD /gallery/pictures

Tak for hintet - også til Niels (njesp).

/Mogens

Fra : Per

Dato : 30-08-06 13:13

Du skal jo naturligvis rezise dine billeder INDEN upload!

Men ellers er jeg selv skiftet til minigalleri (dansk). Se evt.
www.zangenberg.net

Fra : Erik Hansen

Dato : 30-08-06 18:48

Heja.

Tak for foreslag, jeg kikker på det.

Mht. til resize af billeder, så se mit tidligere svar i denne tråd.

--
....::Hilsen Erik