Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
To forskellige objektiver ved 20 mm, hvad ~
Fra : Andrew

Dato : 29-08-06 14:08

Hej

Hvis jeg tog et foto med f.eks. et Sigma 10-20 mm objektiv ved 20mm og så et
foto med mit Nikon 18-70mm OGSÅ ved 20mm, hvad ville så forskellen være på
disse fotos?

Vil de to fotos se forskellige ud pga den måde glasset buer og fordi at
selve opbygningen af objektiverne er forskellige...?! Eller vil de i bund og
grund være helt identiske BORTSET fra at det ene objektiv måske har lidt
vignette og det andet noget CA?!

Mvh Anders

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-08-06 20:32

"Andrew" <andersvalenFjErN@mail.dk> wrote in message
> [...]
> selve opbygningen af objektiverne er forskellige...?! Eller vil de i bund
> og grund være helt identiske BORTSET fra at det ene objektiv måske har

I teorien er synsfeltet ved 20mm ens uanset hvad der står på objektivet. I
praksis viser det sig dog ofte at brændvidderne ikke helt passer det der
står op objektiverne ved zooms. Ved ikke om det også gælder ved faste
brændvidder?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : waal

Dato : 29-08-06 20:42

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> praksis viser det sig dog ofte at brændvidderne ikke helt passer det der
> står op objektiverne ved zooms. Ved ikke om det også gælder ved faste

Brændvidden skal ses som en nominel værdi. Et 50mm objektiv kan godt være
51,2 eller 49,4mm. Det svenske blad Aktuell Fotografi opmålte i en periode
den præcise brændvidde og den er ofte lidt ved siden af.

mvh
Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 29-08-06 21:55

> [...]
og
> grund være helt identiske BORTSET fra at det ene objektiv måske har lidt

Idéelt set vil billederne være identiske, hvis du har brugt samme blænde.
Forskellen i opbygningen gør som du nævner en forskel i vignettering, CA,
tøndeforvrængning osv, men ikke i billedvinklen!

Som de andre nævner er et objektiv dog ikke nødvændigvis PRÆCIS 20mm bare
fordi der står det på det.

Brian