Trådløs Lombard?
Fra : Christian Bech

Dato : 29-08-06 11:42

En kollega har fået oplyst i den nærmeste Apple Store, at hans Lombard
ikke kan blive trådløs, men det lyder underligt at der ikke skulle være
noget, der passede til pcmcia-porten, hvis altså det er en
standard-pcmcia-oprt, der er på sådan en?

--
Christian

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-08-06 12:28

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> [...]
> noget, der passede til pcmcia-porten, hvis altså det er en
> standard-pcmcia-oprt, der er på sådan en?

Han kan da bare smide et PCMCIA kort i den.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-06 12:34

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Han kan da bare smide et PCMCIA kort i den.

Nu er jeg jo blevet iMac bruger igen (hurra, tak til Thomas), og har
opgivet Airportvejen (det er sgu for dyrt).

Nogen der har kendskab til en USB-dims der passer til OS X?

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-06 23:34

On 2006-08-29 13:34:16 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Nu er jeg jo blevet iMac bruger igen (hurra, tak til Thomas), og har
> opgivet Airportvejen (det er sgu for dyrt).
>
> Nogen der har kendskab til en USB-dims der passer til OS X?

Siden der nu ikke er andre, der har svaret, vil jeg gerne poppe op som
kaninen af den høje hat med det sædvanlige spørgsmål: Hvorfor skal det
være USB? Der er da en glimrende ethernet-port, der er beregnet til
netværk. USB-portene har man som regel rigeligt brug for til andre
ting. Da USB kom frem, hed det sig, at en Mac ikke kunne gå på
netværket over USB, men det kan en pc. Der har dog været nogen, der har
fået det til at virke.

Vi har diskuteret det mange gange her i gruppen, og der har da været
henvisninger til produkter, der skulle virker. Det vrimler godt nok
ikke med folks egne erfaringer med den slags, men nogle har der da
været. Den eneste fordel ved en USB-dims skulle være prisen. Men
ethernet-løsningerne er da også kommet et godt stykke under kr.
1.000,-. Jeg har selv en såkaldt wireless ethernet-bridge på en gammel
iMac. Den fungerer fint. Hvis du spørger mig, så synes jeg da, at man
skal bruge netværksporten til netværk. Endelig er det så frygteligt
pc-agtig at skulle have en USB-dims til alting. Pc-brugere må være
meget bange for at konfigurere netværk.

<http://www.textusweb.com/ProductDetails.aspx?productID=47>
<http://dk.kelkoo.com/ctl/do/drilldown~100384123/Linksys>
<http://afterthemac.com/product.php?id=5052&gclid=CKra7uf3hYcCFRMXMAodel-fYw>
<http://www.dlink.com/products/category.asp?cid=38&sec=0>
<http://www.jsf.dk/hardware/network.htm>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-08-06 07:39

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> kaninen af den høje hat med det sædvanlige spørgsmål: Hvorfor skal det
> være USB? Der er da en glimrende ethernet-port, der er beregnet til

Jeg vil gerne være fri for at have et kabel liggende og flyde i min
entre, og der er kun USB og Ethernetporte i iMac'en med tilstrækkelig
båndbredde.

Herudover tror jeg at Ethernetløsningerne gerne vil have ekstra strøm,
og jeg gider heller ikke have flere strømforsyninger.

Men det er da relevant - jeg kigger på dine links.

Takker.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-06 21:17

On 2006-08-30 08:38:50 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Jeg vil gerne være fri for at have et kabel liggende og flyde i min
> entre, og der er kun USB og Ethernetporte i iMac'en med tilstrækkelig
> båndbredde.

Jeg forstår godt, at du vil have trådløst netværk. Det har vi også
selv. Jeg undrer mig bare over, at du spørger specifikt efter en
USB-løsning, når ethernet nok er det bedste.

> Herudover tror jeg at Ethernetløsningerne gerne vil have ekstra strøm,
> og jeg gider heller ikke have flere strømforsyninger.

Har du aldrig hørt om "Power Over Ethernet" POE?

<http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1134692497433&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper>
<http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1133201998773&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper>

Men

> det er da relevant - jeg kigger på dine links.

Hvis du skulle købe en USB-dims, og jeg har ikke fundet andre en den,
jeg henviste til, så fortæl endelig, hvordan den virker. Det er da den
billigste og mest kompakte løsning, men spørgsmålet er, hvor godt den
fungerer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-08-06 23:56

> [...]

> selv. Jeg undrer mig bare over, at du spørger specifikt efter en
> USB-løsning, når ethernet nok er det bedste.

Fordi USB er bare en enkelt lille dims, hvor ethernet er kabler,
strømforsyning, bridgedims og hvad der ellers kommer. Det behøver
ikke være så fint :)

Især ikke da den står i et børneværelse.

> Har du aldrig hørt om "Power Over Ethernet" POE?

Joda, men troede at det var switchen der gav strøm til de enkelte
enheder. Eftersom enheden her er en iMac, tror jeg ikke det kan lade
sig gøre, og den anden vej tror jeg heller ikke rigtigt på.

> [...]
> jeg henviste til, så fortæl endelig, hvordan den virker. Det er da den
> billigste og mest kompakte løsning, men spørgsmålet er, hvor godt den

Gerne. Det drejer sig som sagt ikke om mere end nogen få meter, så
der er masser af knald på signalet.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 31-08-06 08:04

> Fordi USB er bare en enkelt lille dims, hvor ethernet er kabler,
> strømforsyning, bridgedims og hvad der ellers kommer. Det behøver
> ikke være så fint :)
>
> Især ikke da den står i et børneværelse.

En Airport Express kan bruges som bridgedims. Der er ikke separat
strømforsyning.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-08-06 09:13

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> En Airport Express kan bruges som bridgedims. Der er ikke separat
> strømforsyning.

Jooh, men den er også 6 gange så dyr :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-06 16:46

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Jooh, men den er også 6 gange så dyr :)

Og så skal den trods alt have strøm. Selv om strømforsyningen ikke er
separat, skal den trods alt have et stik. Den er stor og klodset, så den
kan ikke sidde i et dobbeltstik eller i en strømskinne, hvis der er
andre strømforsyninger sat i den. Derfor skal man ofte trække en ledning
hen til den, og så er man jo næsten lige vidt. På det punk er en lille
USB-adapter jo rigtig smart.

Hvad prisen angår, så er det sandelig svært at følge med. Hvis noget,
som for få år siden kostede kr. 3.000,-, nu koster kr. 1.000,-, så synes
jeg, det er billigt. Men pludselig opdager man, at pc-folket kan købe et
tilsvarende produkt til kr. 300,-, så de synes, at produktet til kr.
1.000,- er meget dyrt.
Henrik Münster

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-08-06 12:35

> [...]
> skal bruge netværksporten til netværk. Endelig er det så frygteligt
> pc-agtig at skulle have en USB-dims til alting. Pc-brugere må være

Helt enig. På nettet via USB er absolut sidste nødløsning, når man er
eneste menneske tilbage på jorden.

Sonnet fætteren er jo lige det rigtige.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-08-06 13:05

> Nu er jeg jo blevet iMac bruger igen (hurra, tak til Thomas), og har
> opgivet Airportvejen (det er sgu for dyrt).
>
> Nogen der har kendskab til en USB-dims der passer til OS X?

D-Link DWL-122. Kan osse bruges med KisMAC v0.2a under OS X 10.3.9.

Ellers Google med søgestrængen: "Mac OS Wireless Adapter Compatibility
List" - med anførselstegn - for at få et større udvalg. Listen er fra
august sidste år.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-08-06 16:08

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> D-Link DWL-122. Kan osse bruges med KisMAC v0.2a under OS X 10.3.9.

Har du praktiske erfaringer med krææet? Jeg bemærker at der kun er
een sælger på edbpriser der sælger den :(

> Ellers Google med søgestrængen: "Mac OS Wireless Adapter Compatibility
> List" - med anførselstegn - for at få et større udvalg. Listen er fra
> august sidste år.

Takker. Google er godt, hvis man ved præcis hvad man skal spørge
efter.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-08-06 16:50

> Har du praktiske erfaringer med krææet? Jeg bemærker at der kun er
> een sælger på edbpriser der sælger den :(

Jeg har set modellen hos Computer City på Østerbro. Nej, men den står på
kompatibilitet listen, og der er en driver i KisMAC v0.2a der hedder:
USB device with Prism2 chipset, passive mode. Det må være til bl.a den.

> Takker. Google er godt, hvis man ved præcis hvad man skal spørge
> efter.

Grunden til at du fik oplysningen på den måde er, at listen flytter ind
imellem.

Fra : Christian Bech

Dato : 29-08-06 12:50

In article <1hku2qm.1m0t16t1iykc1uN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Han kan da bare smide et PCMCIA kort i den.

Det havde han sådan set også selv regnet med, men den lokale Apple Shop
var så ikke helt enige.

Er fabrikat o.l. ligegyldigt? Kræver den ikke drivere?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-08-06 13:10

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Det havde han sådan set også selv regnet med, men den lokale Apple Shop
> var så ikke helt enige.
>
> Er fabrikat o.l. ligegyldigt? Kræver den ikke drivere?

Nu er det jo ikke helt underordnet om den kører OS 9 eller OS X.

Jeg går ud fra at han kører OS X

Prøv at lave en søgning på google; lombard apple pcmcia os x

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-06 13:25

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> writes:

> Er fabrikat o.l. ligegyldigt? Kræver den ikke drivere?

Måske skulle du støtte det oplæg til en drivergruppe der var fremme
tidligere på året?

Har du iøvrigt fulgt sødsuppehistorien om Bo's server?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-06 13:40

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> Det havde han sådan set også selv regnet med, men den lokale Apple Shop
> var så ikke helt enige.

Hvis ikke de har tænkt på indbygningskortet... For så har de ret, hvis
det er en 333mhz, dér kan ikke bruges Airport, kun i 400mhz udgaven.

Og så kan jeg da lige tilføje, at den eneste af de ældre G3 powerBooks,
der stadig kan fås 'add-ons' og 'replacement parts' til, er Pismo. I
Apples base står der ved alle andre 'not available'. Det har jeg for
nylig fået oplyst hos OfficeLine/humac. - Så det eneste reelle
tilkøbs/udskiftnings produkt, der kan fås til Lombard, er et nyt
batteri, da det er samme batteri som til Pismo.

> Er fabrikat o.l. ligegyldigt? Kræver den ikke drivere?

Og så skrev jeg i det andet svar, at Formac og FastMac laver disse
PCMCIA kort, - det gør SIIG faktisk også. Jeg ved dog ikke, om de tages
hjem til Danmark.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-08-06 16:50

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Det havde han sådan set også selv regnet med, men den lokale Apple Shop
> var så ikke helt enige.
>
> Er fabrikat o.l. ligegyldigt? Kræver den ikke drivere?

Belkin d5f7010 i de søv- og brun/orange farvede æsker med et rundt "54g"
Broadcom logo, virker out-of-the-box med Apple OS X Airport Extreme
driver fra og med 10.2. Apples egne Airport Extreme kort har i øvrigt
osse de samme Broadcom chipset.

Ellers har Orangeware en driver til både enten Mac OS 9 eller OS X der
virker med mange forskellige kort. Orangeware driveren kan prøves gratis
i 10 minutter ad gangen uden at købe. Køb sker over nettet og koster
lidt over en "hund".

Orangewares seneste driver til OS X (v3.3) understøtter desuden a/b/g
kort og giver således osse adgang til 802.11a (U-NII båndet på 5GHz) med
de rigtige kort. Iflg forlydende er både Macbook og -Pros indbyggede
kort a/b/g kort, men Apples styresystem understøtter ikke 802.11a i
øjeblikket. Det er vel planlagt til at komme (måske) med Leopard.

IOxperts laver osse drivers til forskellige kort til både Mac OS 9 og OS
X.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-08-06 17:12

> Belkin d5f7010 i de søv- og brun/orange farvede æsker med et rundt "54g"
> Broadcom logo, virker out-of-the-box...

Lige en tilføjelse. Det nyere Belkin udstyr herunder deres trådløse kort
kommer i en hvid æske. Nogle af disse trådløse kort er efter sigende
osse med Broadcom chipset. Broadcoms logo er som sagt et rundt logo med
rødbrun baggrund og et "54g" og må i så fald stå på æsken. Kig evt efter
logoet ved at besøge Broadcoms hjemmeside for at være sikker.

Jeg kan ikke lige på stående fod huske hvad det er for et chipset der
sidder i de nye Belkin trådløse kort, men jeg mener chipset fabrikanten
har en OS X driver til download på dennes hjemmeside.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-08-06 21:46

> Han kan da bare smide et PCMCIA kort i den.

Jeg ved at dette kort fås i DK

http://www.sonnettech.com/product/aria_extreme.html

For pris, se www.edbpriser.dk

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-06 12:33

> [...]

> noget, der passede til pcmcia-porten, hvis altså det er en
> standard-pcmcia-oprt, der er på sådan en?

Har den USB-port? Belkin har et 11b netkort til en sådan med
driverter til OS 9.

Men den kører jo nok OS X :)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-08-06 12:42

> Har den USB-port? Belkin har et 11b netkort til en sådan med
> driverter til OS 9.
>
> Men den kører jo nok OS X :)

Når der nu er en PCMCIA port i den, hvorfor så ikke bare bruge den og
spare USB porten ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-06 13:08

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Når der nu er en PCMCIA port i den, hvorfor så ikke bare bruge den og
> spare USB porten ?

Jovist, men spørgsmålet er jo om der er drivere til.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-06 13:33

Hej thorbjørn & Christian

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> [...]

Det kommer an på, hvilken Lombard. Hvis det er 400mhz versionen, så er
den forberedt for Airport, men ikke Airport Extreme. Kortet monteres i
en lille sokkel, der sidder tæt ved RAM soklerne. Og bagpå maskinen
prikkes den blændede port ud.

> Har den USB-port? Belkin har et 11b netkort til en sådan med
> driverter til OS 9.

Lombard har kun USB 1.1 (2x) + PCMCIA slot I+II. Formac og FastMac laver
et std. Airport kort, der kan bruges i PCMCIA. Koster i USA ca. $45USd.

> Men den kører jo nok OS X :)

Formentlig, men dog nok kun 10.3.x, da Lombard ikke er født med Firewire.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-06 08:55

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> den forberedt for Airport, men ikke Airport Extreme. Kortet monteres i
> en lille sokkel, der sidder tæt ved RAM soklerne. Og bagpå maskinen

Det må være en af dine virtuelle DNA Lombard'er du referer til. Kort
sagt hvad vi andre vil kalde for vås.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...