Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Film er jo stadig bedst :-)
Fra : .J.S...

Dato : 28-08-06 22:39

http://www.gigapxl.org/gallery.htm

Spændende at læse om teknologien også ..

mvh/JS

Fra : njesp

Dato : 29-08-06 07:17

..J.S... wrote:
> http://www.gigapxl.org/gallery.htm
>

> Spændende at læse om teknologien også ..
>

> mvh/JS

Et andet meget stort billede, 2.5 GigaPixel.

http://www.tabloidcolumn.com/worlds-largest-digital-photo.html

--Niels

Fra : .J.S...

Dato : 29-08-06 13:42

"njesp" <njesp@hotmail.com> wrote in message

> Et andet meget stort billede, 2.5 GigaPixel.
>
> http://www.tabloidcolumn.com/worlds-largest-digital-photo.html

Ja det er også voldsomt, men dog en helt anden teknologi, det er jo en
sammensætning af en masse små billeder hvor det andet er eet stort billede.

mvh/JS

Fra : Per

Dato : 29-08-06 08:57

> http://www.gigapxl.org/gallery.htm
>

> Spændende at læse om teknologien også ..

ja den side har jeg postet et par gange tidligere. Ret vildt at se
detaljerne i billederne.

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-08-06 09:09

..J.S... skrev:
> http://www.gigapxl.org/gallery.htm
>

> Spændende at læse om teknologien også ..
>

> mvh/JS

Det er et spændende projekt, absolut.

Men jeg synes også at det er interessant at intet ser spec. skarpt ud

Billederne ser pæne ud, ikke mere. Og går man tæt på, er det imponerende
hvad der er af detaljer, men igen - ser intet spec. skarpt ud

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : Tonni

Dato : 29-08-06 11:19

> Men jeg synes også at det er interessant at intet ser spec. skarpt ud
>
> Billederne ser pæne ud, ikke mere. Og går man tæt på, er det imponerende
> hvad der er af detaljer, men igen - ser intet spec. skarpt ud

Nej, bare naturligt!

Med venlig hilsen
Tonni

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-08-06 13:03

Tonni skrev:

> Nej, bare naturligt!
>
> Med venlig hilsen
> Tonni

Tja som jeg har glemt mine -1 briller

Fra : waal

Dato : 29-08-06 13:30

> Tja som jeg har glemt mine -1 briller

Eller du har fået dine øjne vænnet til "kunstig skarphed"

mvh
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-08-06 13:43

waal skrev i 44f43357$0$13996$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:

> Eller du har fået dine øjne vænnet til "kunstig skarphed"

God pointe - lidt ligesom med 'velvia' og farvesyn!

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-08-06 16:06

waal skrev:

> Eller du har fået dine øjne vænnet til "kunstig skarphed"

Den havde jeg overvejet inden jeg skrev, men så kikkede jeg ud af vinduet...

Men i stedet for at skyde på hinanden, kunne det være mere interessant
at høre om andre finder billederne af eks. Lake Martin (det 1.) skarpe?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-08-06 18:09

Ole Larsen skrev i 44f457d7$0$75033$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Men i stedet for at skyde på hinanden, kunne det være mere interessant
> at høre om andre finder billederne af eks. Lake Martin (det 1.)
> skarpe?

Jeg synes det er svært at bedømme på en skærm. Men umiddelbart finder jeg
kvaliteten skuffende ifht. de data, man kan læse.
Ser man på udsnittet med fuglekassen og sammenligner det med billederne
ovenover fremgår det jo med al tydelighed at disse ikke indeholder en
brøkdel af de detaljer (og for den sags skyld konturskarphed) som det
nederste billede. Så min konklusion må være, at det nederste viser
potentialet i originalen og at de ovenstående blot er webudgaver, der er
produceret med et enormt tab af information. Men jeg kunne godt lide at se
nogle prints, der virkeligt benytter originalernes potentiale.
Men på web kunne man lige så godt have brugt et gængs digitalkamera.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Christian Iversen

Dato : 29-08-06 20:06

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> potentialet i originalen og at de ovenstående blot er webudgaver, der er
> produceret med et enormt tab af information.

_Selvfølgelig_ er det webudgaver. De har et regneeksempel hvor det vises at
man skulle have over (hvis jeg husker rigtigt) 15 x 20 hele skærme hvis man
skulle vise billedet 1:1.

--
| Christian Iversen | The southern France collaborated with the |
| chrivers@iversen-net.dk | Germans, embarrassing. So since then |

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-08-06 07:59

Christian Iversen skrev:

> _Selvfølgelig_ er det webudgaver. De har et regneeksempel hvor det vises at
> man skulle have over (hvis jeg husker rigtigt) 15 x 20 hele skærme hvis man
> skulle vise billedet 1:1.

Vel er det webudgaver på webben og vel er opløsningen imponerende og
måske ville det kræve 3 fodboldsbaner at vise det hele på en gang. Men
det var ikke det, mit spørgsmål gik på. Det gik på skarpheden som jeg
synes er ringere end hvad man kunne forvente. De, der har været med i
filmæraen, har sikker også været med på den trend der går ud på at søge
at bedre skarpheden ved at benytte langsomme film og
finkornsfremkaldere. Og de har sikkert også oplevet at den visuelle
opfattelse af skarphed i et billede ikke blev bedre af denne måde.
Og disse billeder minder mig om netop dette fænomen, at kornet er mindre
og det er skarpheden, som den ses i resultatet, også.

Nogle påstår, at såsnart man bringer en digitalisering ind
(optagelse/scanning), skal der en hvis usm til for at genoprette et tab
i den digitale proces.

Fra : waal

Dato : 31-08-06 09:17

> [...]
>
> Nogle påstår, at såsnart man bringer en digitalisering ind
> (optagelse/scanning), skal der en hvis usm til for at genoprette et tab i

Eller også er det sensorens opbygning. De enkelte pixels er forsynet med en
lille linse og hele sensoren er dækket af et filter der sidde det værst
tænkelige sted tæt på skarphedplanet. Der sker en spredning af lyset som
nedsætter skarpheden, det samme fænomen som gør at film med tynde
emulsioner er skarpere end film med tykke emulsioner. Farvefilm med flere
emulsionslag har aldrig været den skarpeste kniv i skuffen, kodacrome
undtaget.

At fine korn i sig selv skulle modvirke indtryk af skarphed køber jeg ikke,
men de såkaldte finkornsfremkaldere har vel altid været en modsætning til de
såkaldte acutancefremkaldere der samtidigt giver en grovere (skarpere ?)
kornstruktur

De store billeder er supervidvinkeloptagelser med en billedvinkel omkring
100 grader (18mm/24*36) og de får aldrig det samme "bid" som fra billeder
fra et normalobjektiv eller en kort tele kan give, uanset format

mvh
Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-08-06 10:29

waal skrev:

Din lange tekniske forklaring, som jeg kender i forvejen, har jeg klippet.

mit spml var:

Fra : waal

Dato : 31-08-06 15:22

> waal skrev:
>
> Din lange tekniske forklaring, som jeg kender i forvejen, har jeg klippet.
>
> mit spml var:

I det omfang de små skærmbilleder gør en vurdering mulig

Det gør jeg faktisk, motivet er i sig selv "småfimset" grønt i grønt, uden
skarpt afgrænsede billedelementer eller kontrastfarver og et udpræget blødt
lys. Hvis jeg kigger ud af vinduet på træerne 20-40 meter væk er de ikke
specielt skarpe (jeg har mine briller på) de ser ud som træer nu gør på den
afstand.

Der er da ingen der "skyder" på nogen.

mvh/mw

Fra : .J.S...

Dato : 29-08-06 13:40

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
>
> Billederne ser pæne ud, ikke mere. Og går man tæt på, er det imponerende
> hvad der er af detaljer, men igen - ser intet spec. skarpt ud

Jeg ved ikke hvad du mener med skarpt, er det høj kontrast ?

Som de er inde på i beskrivelsen så er atmosfæriske forstyrrelser i form af
støv, vanddamp og varmedis jo altid et problem når afstanden ar stor.

mvh/JS

Fra : Max

Dato : 29-08-06 13:47

Hej

> Som de er inde på i beskrivelsen så er atmosfæriske forstyrrelser i
> form af støv, vanddamp og varmedis jo altid et problem når afstanden
> ar stor.

Ja og dermed også stor forstørrelse, det opdager man også
når man leger astronom i sin fritid, den jordiske atmosfære
tillader kun meget sjældent at forstørrelsen kommer over
et par hundrede gange før det går galt.

Mvh Max

Fra : waal

Dato : 29-08-06 14:15

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Jeg ved ikke hvad du mener med skarpt, er det høj kontrast ?

Det er nok den kunstige konturskarphed de elektroniske billedmedier er så
rig på der mangler, men vi befinder os jo i en tid hvor alt skal overdrives.

mvh
Michael

Fra : Max

Dato : 29-08-06 14:24

Hej

> Det er nok den kunstige konturskarphed de elektroniske billedmedier
> er så rig på der mangler, men vi befinder os jo i en tid hvor alt
> skal overdrives.

Ja, i fremtiden forsvinder problemerne med dårlig billig optik
og fokucering, det hele vil så blivet rettet til af software
inde i kameraet. Bare se, det er startet med software
der tager sig af støv på sensor.

Mvh Max

Fra : Jakob

Dato : 29-08-06 14:26

In article <44f43f41$0$84032$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Max_Jens@post9.tele.dk.invalid says...
> Bare se, det er startet med software
> der tager sig af støv på sensor.

Og iso støj :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : waal

Dato : 29-08-06 15:32

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
> In article <44f43f41$0$84032$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
> Max_Jens@post9.tele.dk.invalid says...
>
> Og iso støj :0)

Den var f***** go'

Hvem kommer først med dobbelteksponeringer hver gang, så man altid har et
billede af den rå støj (raw+støj)

mvh/mw

Fra : s.v.nielsen

Dato : 29-08-06 18:44

waal wrote:
> "Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse

> Den var f***** go'
>
> Hvem kommer først med dobbelteksponeringer hver gang, så man altid har et
> billede af den rå støj (raw+støj)

Le ikke! For nylig så jeg en artikkel om at det er slut med lukkede øjne
på gruppebilleder
Teknikken går ud på at apperatet tager 15 billeder på et sekund og
udvælger et hvor ingen øjne er lukkede

(Desuden er det da ikke nyt at nogle kameraer ved lange
eksponeringstider tager billedet og et til af sensoren (med lukket
lukker) med henblik på at fjerne støj.)

Søren Videbæk Nielsen

Fra : waal

Dato : 29-08-06 20:45

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tager billedet og et til af sensoren (med lukket lukker) med henblik på at

Det er de korte der er interessante.
Michael

Fra : waal

Dato : 29-08-06 15:35

> [...]
> og fokucering, det hele vil så blivet rettet til af software
> inde i kameraet. Bare se, det er startet med software

Håbet er lysegrønt, men du glemte programer for korrektion af billedsyn og
motivvalg
mvh/mw

Fra : Max

Dato : 29-08-06 15:50

Hej waal

> Håbet er lysegrønt, men du glemte programer for korrektion af
> billedsyn og motivvalg

Ja, der er lang vej, men man er startet

http://www.cdm-optics.com/site/

http://www.seas.upenn.edu/~shuyang/news%20coverage/optics_org%20-Liquid%20lenses%20eye%20commercial%20breakthrough.pdf

Mvh Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-08-06 16:13

..J.S... skrev:

> Jeg ved ikke hvad du mener med skarpt, er det høj kontrast ?

Nej, havde jeg ment kontrast, havde jeg skrevet kontrast, evt. micro-
elller makro-.
Skal man benytte eet ord, og det kan man naturligvis ikke, ville det
være acutance

Fra : waal

Dato : 29-08-06 17:47

> Nej, havde jeg ment kontrast, havde jeg skrevet kontrast, evt. micro-
> elller makro-.
> Skal man benytte eet ord, og det kan man naturligvis ikke, ville det være
> acutance

Hvorfor skriver du ikke bare konturskarphed ? eller en ordenlig gang "Viggo
Børge"

mvh/mw
der har lært at holde pølserne fra USM banditten

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-08-06 17:57

waal skrev:

> Hvorfor skriver du ikke bare konturskarphed ? eller en ordenlig gang "Viggo
> Børge"

Fordi jeg mener som nævnt at det ikke kan gøres med et ord.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-08-06 18:00

waal skrev i 44f46f9e$0$13938$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:

> eller en ordenlig gang
> "Viggo Børge"

Ham kender jeg -han er svært overvægtig. Og bestemt ikke særlig skarp!

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 29-08-06 20:49

> Ham kender jeg -han er svært overvægtig. Og bestemt ikke særlig skarp!

På Frederiksberg, Valby om omliggende arealer betyder en gang Viggo Børge
"fuld skrue"
Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-08-06 07:48

waal skrev:

> Hvorfor skriver du ikke bare konturskarphed ? eller en ordenlig gang "Viggo
> Børge"

Kan forstå at du med Viggo Børge mener fuld skrue. Hvorfor spørger du om
det? Og fuldt skrue af hvad. Og hvad i mit udsagn får dig til at mene at
jeg går ind for fuld skrue af hvad det så end måtte være?

> mvh/mw
> der har lært at holde pølserne fra USM banditten

Men ikke at besvare indlæg og citere blot tilnærmelsesvist
i overensstemmelse med anbefalingerne. Det har ellers ikke skortet på
opfordringer.

Fra : waal

Dato : 31-08-06 10:37

> Kan forstå at du med Viggo Børge mener fuld skrue. Hvorfor spørger du om
> det? Og fuldt skrue af hvad. Og hvad i mit udsagn får dig til at mene at
> jeg går ind for fuld skrue af hvad det så end måtte være?

Du klager over manglende skarphed, og i det digitale univers er "skruen" usm
funktionen.

> Men ikke at besvare indlæg og citere blot tilnærmelsesvist
> i overensstemmelse med anbefalingerne. Det har ellers ikke skortet på
> opfordringer.

Hvilke "anbefalinger" og hvilke "opfordringer" ?

mvh/mw

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-08-06 10:47

waal skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Du klager over manglende skarphed, og i det digitale univers er "skruen" usm
> funktionen.

Der er lang vej fra et spørgsmål om, om man finder nogle billeder skarpe
til "en ordentlig gang fuld skrue"

> Hvilke "anbefalinger" og hvilke "opfordringer" ?

Du er flere gange blevet opfordret til at læse om citatteknik på
www.usenet.dk

Fra : waal

Dato : 31-08-06 15:34

> Der er lang vej fra et spørgsmål om, om man finder nogle billeder skarpe
> til "en ordentlig gang fuld skrue"

> Du er flere gange blevet opfordret til at læse om citatteknik på
> www.usenet.dk

Kun af de sprællemænd der ikke har opdaget at altid svarer under det jeg
svarer på.
Bemærkningen er arkiveret under Knold&Tot.

Jeg kan se du svarer på samme sted som undertegnede så jeg bliver nødt til
at opfordre dig til at gribe i egen barm.

mvh/mw

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-08-06 16:46

waal skrev:

> Jeg kan se du svarer på samme sted som undertegnede så jeg bliver nødt til
> at opfordre dig til at gribe i egen barm.

Der tager du fejl. Var du gået du ind som anbefalet og havde læst, ville
du vide at jeg har ret. Der er forskel på om man kommenterer kun en ting
i en post eller flere steder i en post.
Og så sletter jeg det, der ikke kommenteres

Fra : waal

Dato : 31-08-06 18:25

> [...]
> en post eller flere steder i en post.
> Og så sletter jeg det, der ikke kommenteres

Det er en meget meget dårlig vane at fjerne tekst så sammenhængen
forsvinder, det er rent ud sagt p....... irriterende og dertil uhøfligt

Er det klart nok ?

mw

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-08-06 19:49

waal skrev:

> Det er en meget meget dårlig vane at fjerne tekst så sammenhængen
> forsvinder, det er rent ud sagt p....... irriterende og dertil uhøfligt
>
> Er det klart nok ?

Det er klart nok noget vrøvl så længe man kun fjerner det, der ikke har
betydning i sammenhængen.
Det kan du læse mere om på følgende link, jeg har fundet frem til dig

Og så har jeg futtet til rette sted for denne slags