Alle taler om kuvertbrød..!?
Fra : Fam. Gunst

Dato : 20-06-01 11:42

Hej

I diverse opskrifter er kuvertbrød nævnt som tilbehør, men hvad er
opskriften på kuvertbrød!?
Har søgt på nettet men fandt intet - ikke engang hos Karolines Køkken!

Så..har I/du en god opskrift?

Tak for hjælpen

Jacob

Fra : Hauge

Dato : 20-06-01 12:01

Hejsa

"Fam. Gunst" <fam.gunst@mail.tele.dk> wrote in message
> Har søgt på nettet men fandt intet - ikke engang hos Karolines Køkken!

Har du prøvet på www.postdanmark.dk ?

Mvh Hauge

Fra : Peter Westh

Dato : 20-06-01 12:43

"Fam. Gunst" <fam.gunst@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opskriften på kuvertbrød!?
> Har søgt på nettet men fandt intet - ikke engang hos Karolines Køkken!

He he - "kuverten" i ordet "kuvertbrød" handler jo ikke om brødopskrifte,
men om størrelsen på brødet.

Jeg har altid spekuleret på, hvad udtrykket kuvert kom af. Det viser sig
(ifølge Ordbog over det Danske Sprog) at ordet Kuvert kommer af fransk
Couvrir, at dække. En papirkuvert "dækker" brevet, men her er det i
betydningen "at dække bord". En Kuvert betyder således "anretning til een
person ved et bord".

Et kuvertbrød er et etpersoners-brød. Et miniflute, et panini, en bolle
eller sådan noget. Du kan bruge hvad opskrift, det skal være.

MVH

Peter

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 21-06-01 04:29

"Fam. Gunst" <fam.gunst@mail.tele.dk> skrev i meddelandet...
> I diverse opskrifter er kuvertbrød nævnt som tilbehør, men hvad er
> opskriften på kuvertbrød!?
> Har søgt på nettet men fandt intet - ikke engang hos Karolines Køkken!
>
> Så..har I/du en god opskrift?

Kuvertbrød (som i gamle dage) er småbød, dvs. mini brød som evt. kunne
formes som morsomme figurer, svaner, skildpadder, snegle, krokodiller,
søstjerner osv. - eller som minature fletbrød, horn, knuder, strutter,
gifler, smørbirkes og meget mere.
Som øjne til dyrefigurer og lign.. kan man bruge korender.

Normalt kan kuvertbrød laves af en såkaldt rundstykkedej, og dej
størrelsen til et enkelt kuverbrød, skal ikke være mere end et halvt
rundstykke (ca. 25-30 g pr. stk).
PS: Almindeligvis kan man forme bollen ovalt, og derefter give den et
enkelt snit på tværs ovenpå. -Sådan!

Kuvertbrød (husmoderopskriften):
(ca. 20 stk)

25 g gær
50 g smør/margarine
2½ dl mælk
1 tsk salt
ca. 400 g hvedemel

Gæren smuldres. Smørret smeltes, mælken tilsættes og blandingen lunes
til 35°. Gæren udrøres hermed og de øvrige ingredienser tilsættes. Dejen
æltes til den er blank og smidig. Den dækkes med et fugtigt klæde og
stilles til hævning et lunt sted i cirka 45 min. Dejen slås ned, den
deles i små stykker, der evt. formes til små ovale boller, horn, gifler
eller andet. Kuvertbrødene sættes på en smurt eller melet bageplade (el.
bagepapir) til efterhævning i cirka 20 min. Brødene pensles med
sammenpisket æg tilsat lidt koldt vand og bages i en 225° varm ovn i
10-15 minutter. Kan med velbehag serveres "lune" til forretten.

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

LIVSLÆNGDE: Glade mennesker lever gennemsnitligt 10 år
længere end deres mere sure medborgere.
www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2001&m=6&d=14#id53641

Fra : Erna Andersen

Dato : 22-06-01 08:20

I "gamle dage" (60erne) fik vi kuvertbrød til fest. de var lidt
specielle ved at have en vis sugeevne overfor suppe o.l., og de
var meget lette, dvs. fyldte ikke så meget i maven.

--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk

Fra : Mogens Larsen

Dato : 28-06-01 09:55

hej.

kuvertbrød

dej: 500g hvedemel, 1 brev bagepulver, 1 tsk. salt, 1 tsk. melis, 50g smør,
2 3/3 dl mælk, pensles med sammenpisket æg.
Bland mel, bagepulver og krydderier. hak smørret i. Tilsæt mælk.
Ælt dejen godt på bordet of orm den herefter til små aflange boller der
pensles med æg... bages ca 6-8 min. ved 225 grader

held og lykke

Mogens