Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nat
Fra : MuLLe

Dato : 26-08-06 21:02

Hej NG.

Er der en venlig sjæl, der vil hjælpe mig.
Jeg kunne godt tænke mig, at fotografere nat billeder.
Men hvad er teknikken bag det, hvordan gør man det.

Jeg har et 350 D, men billederne de er uskarpe.

Hvilke instillinger skal man bruge..
Hvilken blænde osv osv.
Hvis man vil tagge billeder af lyn, hvilke instillinger bruger man så.

Kan i forklare mig det.....

På fohånd tak.
MvH MuLLe

Fra : F.Larsen

Dato : 26-08-06 21:33

"MuLLe" <mullde_berg.mine.bukser@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har et 350 D, men billederne de er uskarpe.

brug stativ og selvudløser, der skal ikke meget til at ryste billedet når
lukketiden er lang.

--
Flemming

Fra : Gert Medom

Dato : 26-08-06 21:32

"MuLLe" <mullde_berg.mine.bukser@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvad er teknikken bag det, hvordan gør man det.
>
> Jeg har et 350 D, men billederne de er uskarpe.

Du skriver ikke noget om hvad du har prøvet. Har du prøvet stativ, det er en
vigtig hjælp. Hvis stativ ikke er muligt kan du skrue ISO op, men det gir
støj.

Hvis du bruger Manuel mode kan du følge med i, hvordan eksponeringen er ift
den korrekte.

--
Mvh.
Gert M.

Fra : MuLLe

Dato : 26-08-06 22:47

"Gert Medom"
> [...]
> gir støj.
> Hvis du bruger Manuel mode kan du følge med i, hvordan eksponeringen er

Undskyld det kunne jeg jo ha' sagt mig selv.

Blændeåbning F/5,6
Brændvidde 18mm
Eksponiringstid 41 sek.
Iso-100
Målingtilstand middel

Jeg fik ikke forklaret mig godt nok, det er jeg ked af.
Mit lys bliver ok, og der er ingen rystelser.
Men jeg har MEGET svært, ved at stille skarpt
Hvordan stiller man skarpt, når man ikke kan se en skid i søgeren.

Det med instillingerne, var mere om der var nogle retningslinjer.
Og om i har en bestemt instilling, som virker bedst for jer.
Eks. Tusmørke med nogle enkele gade lygter, billedet tages på afstand
(100m).

MvH MuLLe.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-08-06 10:56

"MuLLe" <mullde_berg.mine.bukser@hotmail.com> wrote in message
> Men jeg har MEGET svært, ved at stille skarpt
> Hvordan stiller man skarpt, når man ikke kan se en skid i søgeren.

Prøv at sætte din fokusafstand til hyperfokal. Det plejer jeg at gøre, og så
bliver billederne som regel fine. AF er imho selvmål ved nattefotografering
med lange lukketider(1sek+), men smag og behag.

Prøv vi øvrigt med F/8 eller F11 i stedet. Jeg går ud fra at der er tale om
et kitobjektiv når du skriver 18mm, og det tegner bedst ved en mindre
blænde.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : MuLLe

Dato : 27-08-06 11:44

"Thomas Schreiber" skrev i
> Prøv at sætte din fokusafstand til hyperfokal. Det plejer jeg at gøre, og
> så bliver billederne som regel fine. AF er imho selvmål ved
> nattefotografering med lange lukketider(1sek+), men smag og behag.

Øhhhh det forstår jeg ikke, hvad er hyperfokal....

> Prøv vi øvrigt med F/8 eller F11 i stedet. Jeg går ud fra at der er tale
> om et kitobjektiv når du skriver 18mm, og det tegner bedst ved en mindre
> blænde.

Ja det er et kitobjektiv, jeg er ny i spejlrefleks kam.
Jeg vil prøve dine råd i aften, mange tak for hjælpen.

MvH MuLLe

Fra : Per O.

Dato : 28-08-06 15:17

> [...]
>
> Hvilke instillinger skal man bruge..
> Hvilken blænde osv osv.
> Hvis man vil tagge billeder af lyn, hvilke instillinger bruger man så.

Din autofokus kan sikkert ikke arbejde ordentligt ved den lave lysmængde.
Sæt dit objektiv på manuel fokus, og sæt det på uendeligt, så skulle den
være på plads.

Per O.
www.vejlefotoklub.dk
www.billedsnedkeren.dk