Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Kompression i Digitalt kamera
Fra : Jørgen

Dato : 26-08-06 15:41

Jeg har lige fået en nyt digitalt kamera, og jeg studerer manualen efter
bedste evne.
Jeg kan selv bestemme kornetheden, dvs. "optagepixels", som det hedder i
manualen. Det svarer til de hensyn, man i gamle dage skulle tage, når man
valgte DIN eller ASA. Jo langsommere film, des mere skulle den belyses, men
man fik også desto mere finkornethed, så man bedre kunne forstørre filmen.
Jeg kan også stille på "Kompressionen". Der er tre trin, det tydeligt
afspejler sig i det færdige billedes størrelse i bytes.
Hvad er Kompression?
Kan du forklare det i jævne ord?

Mvh
Jørgen

-----
At Verden står fra år til år, Det står til dem, som rår og spår.
At Verden står fra dag til dag er alt, hvad jeg kan ta' mig af. (P.Hein)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-08-06 15:49

http://graphicssoft.about.com/cs/digitalimaging/qt/overcompression.htm

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Jørgen

Dato : 26-08-06 16:09

> http://graphicssoft.about.com/cs/digitalimaging/qt/overcompression.htm
>

> --
> Venligst,
> Thomas Schreiber
> http://thsch.com

Hej, Thomas.. Det var lige netop den forklaring, jeg var ude efter. Det
drejer sig altså om JPEG-filer. Forklaringen var god og letforståelig. Da
jeg købte mit første kamera, spurgte jeg forhandleren. Han vævede og måtte
indrømme, at han faktisk ikke vidste det. Men han skulle nok finde svaret
til mig. Det lykkedes ham aldrig. Nu kan jeg belære ham.
Tak for tip'et.
Jørgen

Fra : pfa

Dato : 27-08-06 11:02

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev
> http://graphicssoft.about.com/cs/digitalimaging/qt/overcompression.htm

Ja, udmærket lille artikel.
Måske den har lidt tid på bagen. Hukommelselseskort er nu så urimelige
billige, at det kun kan være et begrænset økonomisk spørgsmål at købe
tilstrækkelige mængder. Med mindre man aldrig kunne drømme om at ændre noget
som helst i billederne og heller ikke lave forstørrelser større end A4, så
ville jeg anbefale at bruge højeste kvalitet (mindste kompression). Det vil
normalt kun skabe problemer på ferie, og her kan man så evt. vælge at købe
en fotobank, mere hukommelse eller måske brænde cd'er på stdet hvis muligt.
Eller sætte kompressionen op.

mvh per