Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon DR-6 vinkelsøger
Fra : Lars Hjortø

Dato : 23-08-06 17:58

Hej med jer.

Jeg har overvejet at købe mig en DR-6 vinkelsøger til mig Nikon D70, men der
er et par ting jeg ikke rigtigt har kunne læse mig til på Nikons hjemmeside.

1: Mister man meget lys med en vinkelsøger? Når der er flere linser man
kigger igennem mister man vel lidt lys, eller?

2: Hvilke huse passer en DR-6 på? Jeg har et D70 nu, men kunne måske finde
på at skifte til D80 eller (helst) D200. Så ville det jo være lidt skidt at
stå med en søger der ikke kan bruges. Så vidt jeg lige kunne se står der at
den ikke passer på D2X, men får jeg råd til sådan et kan jeg vist også købe
en ny søger..

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : waal

Dato : 23-08-06 18:57

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at stå med en søger der ikke kan bruges. Så vidt jeg lige kunne se står
> der at den ikke passer på D2X, men får jeg råd til sådan et kan jeg vist

DR6 er til firkantede øjestykker og DR5 (+DR4 uden lup) til runde. Der
findes diverse adaptere rund/rund (flere diametre i Nikonprogrammet) og en
firkant til rund men tilsyneladende ikke den omvendte rund til firkant.

Køb den hvis du har brug for den

Michael

Fra : Lars Hjortø

Dato : 24-08-06 20:08

Hej Michael

Har du selv prøvet sådan en vinkelsøger og ved du om der mistes meget lys i
søgeren? Jeg skal bl. a. bruge den når jeg fotograferer macroer, og her vil
jeg helst ikke af med for meget lys...

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> firkant til rund men tilsyneladende ikke den omvendte rund til firkant.

Ja ja, men vil hellere vente til jeg har et andet hus, formodentligt et
D200, hvis den samme ikke kan passer direkte på begge huse. Hvis den passer
på begge huse kan jeg jo roligt købe den nu. Tvivler alligevel på at jeg får
råd til et D2X...

Fra : waal

Dato : 24-08-06 21:38

> [...]
> i søgeren? Jeg skal bl. a. bruge den når jeg fotograferer macroer, og her
> vil jeg helst ikke af med for meget lys...

Kun Canons. Meget nem at bruge og den ekstra forstørrelse ved indbygget lup
er en fordel ved manuel fokusering. Jeg klarer mig fint med en uden lup

Michael