Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan foto vises "normalt" på widescreen?
Fra : Mr. Mox

Dato : 16-08-06 22:38

På min nye widescreen skærm bliver mine fotos (selvfølgeligt) meget
brede og ansigter fortegnes ubehageligt.

Jeg bruger ACDSee version 3.1 som fulgte gratis med et andet program. På
denne kan jeg ikke finde ud af at vise fotos i det originale
side/bredde-forhold.

Kan nogen hjælpe, eller kan det slet ikke lade sig gøre på widescreen???

Med venlig hilsen Mr. Mox

Fra : M1

Dato : 16-08-06 23:16

Indstil PC'en således at den forstår widescreen som værende widescreen.

Du kan således IKKE anvende følgende opløsninger:
1024x768
1280x768
Forsøg at indstille PC'en til et 16:9 format. Anvendelige opløsninger er fx:
1366x768
Såfremt det ikke er muligt at vælge sådan en opløsning, så kan det være
skærmkablet der mangler "DCC" funktionalitet, eller det kan simpelthen være
at skærmkortet er for gammelt / dårligt.

Mvh
M1

Fra : M1

Dato : 16-08-06 23:17

Jeg glemte at skrive at jeg har fået det til at virke efter at skærmkablet
(VGA kablet) blev udskiftet, og efter jeg fik en PC med et så nyt skærmkort
at det kender 16:9 formaterne.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 16-08-06 23:25

Mr. Mox skrev:

>På min nye widescreen skærm bliver mine fotos (selvfølgeligt) meget
>brede og ansigter fortegnes ubehageligt.

Du har også postet et indlæg om problemer i en anden gruppe, brug
den rigtige opløsning: 1440*900 og problemet er løst.
--
Kerim
Støt flygtninge og sårede i Libanon!

Fra : Mr. Mox

Dato : 17-08-06 10:15

Kerim Ellentoft skrev:

> Du har også postet et indlæg om problemer i en anden gruppe, brug
> den rigtige opløsning: 1440*900 og problemet er løst.

Mange tak for dit forslag, jeg er desværre kommet til at slette de
tidligere svar, Undskyld.

Jeg har følgende muligheder for opsætning på min Fuji-Siemens Wide-screen:

W191 FCS 19" WIDE TC099 W/Speakers

Skærm -instillinger:

800x600 1024x768 1286x768 1280x1024

Men ved opstart "siger skærmen selv" skift til 1440x900, altså en
mulighed der ikke er.!!

Ligger "fejlen" på skærmen eller i PC'en.

Begge dele er købt inden for de sidste 3 uger,PC'en er en Packard Bell:

ISTAR T 34410 PB CELD341 2,9/512/80/DWDRW så den skulle vel være ny
nok????

Har du nogen forslag

Fra : Erik W.

Dato : 17-08-06 12:47

"Mr. Mox" skrev i news:44e433a9$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> 800x600 1024x768 1286x768 1280x1024
>
> Men ved opstart "siger skærmen selv" skift til 1440x900, altså en mulighed

Det hurtige fix er at sætte opløsningen til 1280x768, som skærmen ifølge
Datasheet kan køre interpoleret. Det vil få dit skærmbillede til at se meget
mere normalt ud, men du udnytter ikke skærmens fulde potentiale.

Datasheet plus justerings-utility finder du på
http://www.fujitsu-siemens.com/home/products/displays/tft/scaleoview_w19-1.html
Jeg ved ikke hvad justeringsprogrammet kan, men det er vel et forsøg værd.

Hvis ovenstående justeringsprogram ikke hjælper ligger problemet sikkert ved
Grafik-kortet. Bruger du iøvrigt DVI porten på kort/skærm?
Hvis det ikke lykkes dig at få den til at køre 1440x900 så bør gå tilbage
til forhandleren og få ham til løse problemet på den ene eller den anden
måde.

Mvh Erik W.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-08-06 06:41

Mr. Mox wrote:

> På min nye widescreen skærm bliver mine fotos (selvfølgeligt)
> meget brede og ansigter fortegnes ubehageligt.

Nej, det er ikke spor selvfølgeligt. Du har allerede fået forklaret
problem og løsning i dk.edb.system.ms-windows. Hvis du tror at
forklaringen er forkert, så fortsæt tråden i den gruppe og forklar
hvorfor du ikke tror på den, i stedet for bare at starte en ny tråd i
en anden gruppe!

> Kan nogen hjælpe, eller kan det slet ikke lade sig gøre på
> widescreen???

Jeg kører widescreen og har aldrig haft problemer med forvrængning af
billeder. Det skyldes at mit grafikkorts opsætning passer til skærmens
dimensioner.

At tvinge ACDSee til at ændre billedvisningen er at pisse i bukserne
for at holde sig varm. Læg din energi i at få fikset din skærmopsætning
generelt for systemet.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Mr. Mox

Dato : 17-08-06 10:17

Fra : Jansen

Dato : 17-08-06 10:51

Højreklik på dit skrivebord. Klik på Indstillinger. Klik på Avanceret. Klik
på Kort. Klik på Vis alle tilstande. ER opløsning på 1.440 X 900 listet her,
så vælg den opløsning under Indstillinger.

Hvis ikke, så ville jeg på denne baggrund forvente at du skal have nyt
grafikkort.

Kunne du ikke oplyse, hvilket grafikkort der er monteret i din pc. Dette får
du oplyst under Kort (se ovenfor.

Mvh Jan

Fra : Brian Lund

Dato : 17-08-06 15:52

> [...]
> så vælg den opløsning under Indstillinger.
>
> Hvis ikke, så ville jeg på denne baggrund forvente at du skal have nyt

Eller andre drivere..! - Men det er altså langt OT i en foto gruppe...

Brian

Fra : M1

Dato : 17-08-06 16:42

Da du skriver du har slettet de første svar, så får du lige denne igen, da
jeg mener det med stor sandsynlighed løser dit problem.

Udskift VGA kablet med et som har support for "DCC". Visse billige
skærmkabler som kan købes for fx. 49 kr. kan ikke anvendes til widescreen
med mange skærmkort, og forhandlerne rådgiver forkert og siger at deres
kabel er et "standard kabel" som der ikke er noget i vejen med.

Udskift VGA kablet med et af "DCC" typen, og problemet skulle forsvinde.

Hvis du har et multimeter, så mål i hver sin ende af kablet om ben nummer 12
er forbundet til nummer 12, og ben nummer 15 er forbundet til numemer 15.

Mvh
M1

Fra : F.Larsen

Dato : 16-08-06 23:15

"Mr. Mox" <SLETjens.nyt@DETTEtaulovnet.dk> wrote in message
> Kan nogen hjælpe, eller kan det slet ikke lade sig gøre på widescreen???

Det er ingen selvfølge at billedet skal være forvrænget ...

Jeg går ud fra at det er din PC's (flad)skærm du taler om ?
Du skal have fat i en skærmdriver der passer til din skærm - så vil
størrelsforholdet også passe.

Hvad er opløsningen på din skærm oplyst til og hvad har du valgt af
skærmopløsning i operativsystemet ?

--
Flemming