Lang torc skruetrækker?
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-06-01 10:52

Jeg har en Classic II stående, som jeg skal have skiftet batteriet i,
udskiftet HD'en til en 2GB og fyldt op med RAM.

Desværre er de to øverste skruer forsænket så meget, at jeg ikke kan nå
derind med nogen af mine torc skruetrækkere.

Der skulle vel ikke være en "Københavner" der ligger inde med den rette
torc skruetrækker jeg kan låne?
Jeg er for fornæret til at købe værktøjet, da der er tale om en en gangs
forteelse, idet alle torc skruer i min besidelse ryger ad hel...[censur]
til så snart jeg én gang har fået dem ud.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Mikael Kern

Dato : 20-06-01 12:13

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Jeg har en Classic II stående

Jeg har en Classic

> Der skulle vel ikke være en "Københavner" der ligger inde med den rette
> torc skruetrækker jeg kan låne?

Jo, da. Mig. Jeg er Århusianer. Og det er jeg stolt af.

>idet alle torc skruer i min besidelse ryger ad hel...[censur]
> til så snart jeg én gang har fået dem ud.

Verden er ellers på vej fra stjerneskruer til Torx! Apple var vel
bare 10 år foran..... også med skruer.
(Nej, det var snarere for at hindre folk i at åbne den selv.)

Send en SMS f.x. her i eftermiddag - jeg kører rundt i København.
Eller ring.
mvh Mikael Kern

--
----------
Mikael Kern - Lighting Cameraman - Steadicam Owner/Operator

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-06-01 23:35

In article <3B30FEA3.253F8F7D@kern.dk>, Mikael Kern <kern@kern.dk>
wrote:

> Morten, har du stadig behov?

Hvordan skal den så forstås?

Jeg begynder at tro det er en dårlig ide med den fest.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-06-01 00:37

> Hvordan skal den så forstås?

helt bogstaveligt: for en torx skruetrækker

> Jeg begynder at tro det er en dårlig ide med den fest.

PLONK...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-06-01 00:37

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> Morten, har du stadig behov?

Ja, jeg fik bare ikke ringet tilbage til dig...

Fra : HansJørgen Hvid

Dato : 22-06-01 08:35

> [...]

> (Nej, det var snarere for at hindre folk i at åbne den selv.)
>
> Send en SMS f.x. her i eftermiddag - jeg kører rundt i København.
Bare nysgerrighed. Hvad er det for noget?
venlig hilsen Hans Jørgen Hvid

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-06-01 09:34

HansJørgen Hvid <hj.hvid@teliamail.dk> wrote:

> Bare nysgerrighed. Hvad er det for noget?
> venlig hilsen Hans Jørgen Hvid

Hvad er det du ikke er med på ? En Torx skrue er en skrue hvor kergen(?)
har samme form som en sekskantet stjerne. Nogen gange er der en lille
jern dims imidten, så man ikke kan stikke en skruetrækker ned i
kergen(?)

De bliver mere og mere udbredt ,som afløser af det vi kender som en
almindelig stjerneskrue (Philips). Faktisk fik jeg at vide hvorfor
forleden i en specialbutik - almindeklige stjerneskruer kan simpelthen
ikke klare momentet i en skruemaskine.

Man kan sagtens få en skruetrækker i en specialbutik, men de er dyre og
skal sjældent bruges.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-01 13:36

> kergen(?)

Kærven! Lige ud ad landevejen

> Man kan sagtens få en skruetrækker i en specialbutik, men de er dyre
> og skal sjældent bruges.

Det var stjerne- og Philips-skruetrækkere også engang. Og
umbraco-skruer var også sjældne. Vi kan vist roligt regne med, at
torx-skruer bliver mere udbredte fremover, så mon ikke det er lige så
smart at begynde at anskaffe nogen skruetrækkere til dem, efterhånden
som behovet melder sig?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-01 17:05

> [...]
> torx-skruer bliver mere udbredte fremover, så mon ikke det er lige så
> smart at begynde at anskaffe nogen skruetrækkere til dem, efterhånden

I min beige G3 var der ikke én eneste torx skrue, ej heller i min P6200
og den LC630 jeg lige har overtaget - Classic'en synes dog at være fyldt
med dem.
Mht. anden elektronik synes jeg heller ikke længere jeg støder på torx,
sidst i 80'erne og starten af 90'erne var torx meget udbredt. Jeg ved
ikke om det skyldes et tilfælde, men min fornemmesle er faktisk at torx
kort tid efter introduktionen syntes at være betydeligt mere udbredt end
i dag.
Umbraco og den klasiske phillips kærv er bedre til hvert deres behov end
torx som univærsel kærv.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : HansJørgen Hvid

Dato : 23-06-01 16:29

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:
Tak for alle svarene, så blev jeg så klog. Jeg troede at det måske var
sådan en med en trekantet kærv som sidder i kaffemaskiner og den slags
ting, man ikke kan skille ad, de er fandens irriterende.
venlig hilsen Hans Jørgen Hvid

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-01 22:32

> [...]

> sådan en med en trekantet kærv som sidder i kaffemaskiner og den slags
> ting, man ikke kan skille ad, de er fandens irriterende.

hvis de er af plastik er løsningen: en solid grøn barco + en
lægdehammer... lap den sammen med gaffatape

Fra : HansJørgen Hvid

Dato : 24-06-01 19:05

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> hvis de er af plastik er løsningen: en solid grøn barco + en
> lægdehammer... lap den sammen med gaffatape
Det er uden tvivl en probat metode, foreløbig har jeg købt en ny
kaffemaskine, men jeg er den tybe der reparerer tingene hvis jeg kan og
det ville være mere ellegant hvis jeg f.eks. filede et søm trekantet.
Blot sidder skruen så dybt at man ikke kan se hvor meget der skal files
før "skruetrækkeren" passer. Men jeg må vist finde en newsgroup for
reparation af gammelt ragelse
Venlig hilsen Hans Jørgen Hvid

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-06-01 19:24

In article <1evhhit.u9d0xfixqjfaN%hj.hvid@teliamail.dk>,
hj.hvid@teliamail.dk (HansJørgen Hvid) wrote:

> Det er uden tvivl en probat metode, foreløbig har jeg købt en ny
> kaffemaskine, men jeg er den tybe der reparerer tingene hvis jeg kan og
> det ville være mere ellegant hvis jeg f.eks. filede et søm trekantet.

Jeg har med held brugt en almindelig flad skruetrækker til at skrue dem
ud med.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Mikael Kern

Dato : 22-06-01 17:08

Henrik Münster wrote:
Vi kan vist roligt regne med, at
> torx-skruer bliver mere udbredte fremover, så mon ikke det er lige så
> smart at begynde at anskaffe nogen skruetrækkere til dem, efterhånden
> som behovet melder sig?

Vi kan være helt sikre på, at de bliver udbredt. Det er de faktisk
allerede i f.x. byggebranchen, hvor man er gået bort fra
stjerneskruer til skruemaskiner.

I øvrigt kan det være snedigt at købe en skruetrækker med bitholder
- så kan man jo nøjes med 1 dyr skruetrækker og en masse bits. (Som
hver for sig ikke er dyre)

Morten - bliver det til noget?
mvh Mikael Kern
--
----------

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 24-06-01 18:54

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> I øvrigt kan det være snedigt at købe en skruetrækker med bitholder
> - så kan man jo nøjes med 1 dyr skruetrækker og en masse bits. (Som
> hver for sig ikke er dyre)

Det holder ikke! Så skal man til at vinke farvel til den gode gamle
potensforlænger: Værktøjstavlen. Jeg tror ikke, der er de store
scoremuligheder i en pose bits.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-01 17:05

> [...]
> almindelig stjerneskrue (Philips). Faktisk fik jeg at vide hvorfor
> forleden i en specialbutik - almindeklige stjerneskruer kan simpelthen

Der er nu også mange steder man igen er gået væk fra torx, da de har en
række ulæmper:

Grundet konstruktionen slipper kræven ikke på samme måde som phillips
kærven, når skruen er skruet langt nok i, resultat: skruen spændes så
hårdt at den knækker omkring hovedet. Desuden er torx skruen ikke så
stærk som en tilsvarende pillips skrue omkring hovedet, idet kærven i
torx er dybere og bredere (phillps: konisk, torx: lige)
Begge dele kan undgås med en moment skralde på skruemaskinen men...

Torx er heller ikke selv-centrerende dvs det kræver længere tid at
fange en torx skrue end en phillips skrue med skrue-bit'en.

Jeg husker sidst i 80'eren og starten af halvfemserne da et par af mine
barndoms venner stod i tømrerlære: De hadede torx skruerne både fordi
skruerne knækkede og dernæst fordi det tog ca. 50% længere tid at skrue
en gips væg op pga af at skruebit og kærv ikke fangede hindanden så let
som phillips kærven. Det kan mærkes når man arbejder på akkord!
Når de tilsynsførende ikke opdagede det, blev torx i stor stil skrottet
til fordel phillips. I dag sidder den ene som konstruktør og gnider sig
associalt i hænderne ved tanken om de irriterede håndværkere når han en
sjælden projekterer med torx.

> Man kan sagtens få en skruetrækker i en specialbutik, men de er dyre og
> skal sjældent bruges.

Jep og skruebits koster heldigvis betydeligt mindre.