OS X og installation af Classic
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-06-01 10:30

Hejsa,

Først og fremmest må jeg lige oplyse, at jeg har nogle "specielle"
udvidelser i min Mac OS 9, så nedenstående problemer er højst sandsynlig
ikke aktuelle for andre OS X brugere.

I fredags fik jeg OS X DK, og efter backup af mit OS 9.1 system,
formaterede jeg min harddisk og delte den op i 4 dele. En partition til
Swap, en til Photoshop (arbejdsdisk), en til OS X og en til OS 9.1.
Derefter installerede jeg OS 9.1, gendannede fra min backup og
installerede OS X.

Alt sammen kørte ganske fint, og jeg er meget imponeret over OS X, der
kører virkelig lækkert og flydende på min maskine. Men, og nu til mit
problem, når jeg booter direkte i OS 9.1, er maskinen blevet mere
ustabil end før, da OS X har installeret nogle Classic udvidelser, som
bl.a. gør at min OS 9.1 tit fryser fast, og altså generelt er rimelig
ustabil. Desuden har OS X's Classic udvidelser ændret sproget i vælgeren
til svensk, så der må være noget der er glippet for oversætterne.
AppleShare netværket kører også generelt ustabilt, f.eks. låser maskinen
hver gang jeg forsøger at smide en netværksdisk i papirkurven.

For at løse dette har jeg (igen) genetableret min OS 9.1 fra backuppen,
så partitionen med OS 9.1 nu indeholder det samme, som før OS X - og
igen kører dejlig stabilt. For så at få Classic til at virke inde fra OS
X, kopierede jeg min systemmappe til OS X partitionen, inden jeg gik
tilbage til min stabile systemmappe fra backuppen. Men jeg kan ikke få
lov til at vælge denne som "Classic disk" i OS X, selvom jeg godt kan
boote på den.

Hvad har jeg glemt at kopiere over på min OS X partition, og vil det
evt. ødelægge OS X, hvis jeg installere en ny OS 9.1 på samme partition
som OS X?

Jeg ønsker som sagt at opnå følgende disk struktur:

Swap partition      = Bruges til OS X / OS 9.1 (nul problemos)
Photoshop partition   = Bruges til Arbejdsdisk i PS (nul problemos)
Mac OS X partition    = Mac OS X og Mac OS 9.1 til Classic brug.
Mac OS 9.1 partition    = Stabil Mac OS 9.1, som jeg kan boote direkte i.

Så jeg kan fortsætte med at kører Classic i OS X, uden at pille ved min
stabile OS 9.1 partition. Det må da kunne lade sig gøre, uden at
omformatere min OS X partition, ikke?

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-06-01 16:57

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk> wrote:

> [...]
>

> Så jeg kan fortsætte med at kører Classic i OS X, uden at pille ved min
> stabile OS 9.1 partition. Det må da kunne lade sig gøre, uden at

Prøv at fjerne OS 9 fra din Mac OS X partition og installer OS 9 på
ganske almindelig vis med din OS 9 CD - altså ikke din backup.
Hvis det virker kan du jo forsøge dig med installation af dine
"specielle" udvidelser bagefter. Classic inde fra OS X er lidt pernitten
over fremmede udvidelser!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : *nico*

Dato : 20-06-01 20:25

"Michael Tysk-Andersen" <mta@mac.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis det virker kan du jo forsøge dig med installation af dine
> "specielle" udvidelser bagefter. Classic inde fra OS X er lidt pernitten

Hvad hedder de udvidelser OsX smider i 9.1?
Jeg har det på samme partition, men min maskine fryser når jeg vil starte i
almindelig os 9.1 dansk.

Og kan jeg bare fjerne de udvidelser fra 9.1 uden at det går ud over OsX.

begge systemer er på dansk, på en TiBook500

Mvh
Nicolai !

Fra : *nico*

Dato : 20-06-01 21:23

"*nico*" <npe@mac.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og kan jeg bare fjerne de udvidelser fra 9.1 uden at det går ud over OsX.
>
> begge systemer er på dansk, på en TiBook500

Jeg har fået fikset det..
Det er udvidelsen
open transport ASLM Modules
Der fucker op...

mvh
Nicolai

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-06-01 08:33

Michael Tysk-Andersen wrote:

> [...]
> Hvis det virker kan du jo forsøge dig med installation af dine
> "specielle" udvidelser bagefter. Classic inde fra OS X er lidt

Jo, men tror du godt man kan installere en OS 9.1 "ovenpå" OS X, uden at
ødelægge OS X installationen? (burde vel egentlig kunne gøres, da OS 9
bruger andre mapper)

Nu har jeg jo lige fået min OS 9.1 partition til at kører perfekt igen,
så denne har jeg ikke lyst til at pille mere ved ;)

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>